Toon posts:

beginnen met een mac

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil nu eindelijk wel eens ondervinden waar alle mac fanaten het over hebben, hiervoor ben ik dus wat rond gaan kijken in de wereld van macs ibooks enz.

het probleem is dat ik alsnog niet zeker ben over de keuze die ik zou moeten maken om voor het eerst wat aan te modderen met een mac, hierbij dus een topic met wat vragen over welke mac het beste voor mij zou zijn.

ik wil gewoon een simpele mac ik ga er geen extreme programma’s mee draaien en dus alleen internetten e-mailen en andere lichte taken, ik hoef dus geen g5 dual bak.

de prijs moet ook relatief laag liggen, ik ga deze computer niet als main bak gebruiken en ik zwem zeker nier rond in het geld.

ik zou graag ook wat meer uitleg willen hebben over wat mijn computer dan gaat draaien als ik een g4 of een g3 koop, ik wil mijn computer namelijk gewoon op mijn Windows netwerk aansluiten maar dan heb ik dus os x nodig en ik heb geen idee van af welke computer je dat kan draaien en of het wel wijs en stabiel is om dat überhaupt te doen.

ik dacht zelf aan een simpele g3 maar weet ik er nou van.

dus hierbij mijn vraag welke mac moet ik nemen?

(al heb je meer informatie van mijn kant nodig moet je dat gewoon even duidelijk maken.)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 18:15 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Macmini.... alles zit erin om te doen wat jij beschrijft en verder niets. Kost iets van 530 euro en dan ben je klaar, mag je je eigen schermen enz gebruiken.

Ideaal als instap, ik zou dan alleen nog een weekje wachten, want volgende week zouden er wel eens nieuwe modellen kunnen verschijnen.

Wat G3, G4 of ExociGPU voor processor levert boeit uiteindelijk niet. Het vergelijk zit 'm ook in benchmarks zoals hoelang doet photosoep over z'n filters en dat soort meuk. Zolang de CPU doet wat 'ie moet doen je je dus je dingetjes kan doen maakt dat vrijwel geen bal uit.

En Ja, een Macmini kan prima z'n tweede leven in als server, grootste voordeel is het onbegrijpelijk lage energieverbruik van 30 Watt of zo... die PC zal dus volledig passief gekoeld zijn als je 'm niet echt belast.... dat kan handig/verslavend zijn, het is toch een stil machientje.

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik dus ook al in overweging genomen een mac mini, maar om eerlijk te zijn is voor een arme scholier 500 euro niet echt goedkoop.

zoals ik al zei high end hoeft totaal niet niet, ik dacht dus ook meer in de richtin 200 euro.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mac hardware heeft als nadeel dat het relatief hoogwaardig is en daarom ook duur. Indien je max 200 euro wil uitgeven, kom je echt op hele oude apparaten uit, welke standaard ook al geen OSX hebben. DIe zal je dan wel downloaden oid, maar de vraag is dan of OSX dan wel lekker wil draaien zodat je optimaal Mac-plezier kan hebben. Wan van MacOS8.x wordt je ook niet vrolijk.

Tenzij je mazzel hebt natuurlijk en tegen een leuke G3/G4 aanbieding aanloopt, maar 200 euro is wel heel erg karig....

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

in dat geval: probeer een PowerMac G4 te scoren (AGP Graphics of Gigabit Ethernet versie moet voor dat geld te regelen zijn). Dan heb je -mits je er 512MB RAM of meer instopt- een leuke eerste Mac. -> http://www.tweedehandsmac.nl/

Launching containers into space

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik zit een beetje in het zelfde schuitje als de TS, maar ik ben van plan om een oudere Ibook aan te schaffen, dit omdat ik geen plek heb voor zo'n groot lel, en het ook nog een beetje betaalbaar+ mobiel moet blijven, een oudere ibook is er al vanaf een eurotje of 250/300

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Topicstarter
2e hands mac een mooie site, ik zal dan eens kijken naar een fijne g4 want dat lijkt me het beste wat ik inderdaad kan krijgen met mijn minimale budget

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik zou voor een tweedehands G4 gaan. Die gaan voor hele nette prijzen over de toonbank, en zijn ook nog eventueel eenvoudig uit te breiden met meer geheugen.

Daarnaast kan de G4 nog altijd wel redelijk meekomen, ze stoppen 'm niet voor niets nog steeds in de Mac mini en de *books.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:00

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voor 200 euro ga je niet veel spannends krijgen, als je al iets gaat krijgen. Als je mazzel hebt 300 euro minimaal als ik zo op www.tweedehandsmac.nl kijk.

- Minimaal G4
- Minimaal 512 mb ram

Bedenk wel dat dit weggegooid geld is, want ondanks al die fabeltjes dat macs 2e hands nog geld opleveren zul je dat na de introductie van de x86 reeks waarschijnlijk wel kunnen vergeten.

Ik heb zelf een iBook G4 800 mhz en dat is best aardig voor mail en internet, maar meer moet je er ook niet mee willen doen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even rondgekeken en als ik iets in mijn prijsklasse nodig heb dan heb ik 2 keuzens.
250 euro

Power Macintosh G4/466
Processor: G4 - 466 MHz Geheugen: 896 MB Harddisk: 40 GB
Poorten: USB FireWire UTP VGA ADC
tiger 10.4.3 geïnstalleerd, HD 2 jaar oud

250 euro

Power Macintosh G4/400 (AGP Graphics)
Processor: G4 - 400 MHz Geheugen: 64 MB Harddisk: 10 GB
Poorten: USB FireWire UTP VGA DVI
Powermac G4
CD-rom
64MB SDRAM
ZIP drive 100 Iomega + 5 schijfjes in box
10 Gig Harddrive
56 K modem
1M cache
Ethernet
USB aansluitingen op computer en toetsenbord
Toetsenbord
Muis
17" monitor
Veel (oude) software

er zijn ook andere kezuens maar de verkopers wonen nogal ver weg.

nu dus nog een vraag als je zou moeten kiezen voor 250 euro welke van de 2 lijkt jouw dan het besten?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
896 MB Geheugen en 40 GB disk is iets wat je wel goed kunt gebruiken, dat van de andere set is echt te weinig om lekker mee vooruit te kunnen. Zit er wel een toetsenbord en muis bij? Die van Apple zijn niet uitwisselbaar met OS2 muizen/toetsenborden namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
ja daar was ik dus ook al over aan het denken, kan je wel gewoon usb randappartuur zoals muizen en toetsenboarden gebruiken op een mac?

ik heb trouwns wel een idee dat ik inderdaad nog eventjes kan wachten tot de nieuwe reeks uitkomt want het lijtk mij dat de prijs van g4's een stuk omlaag gaan?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 20:28 ]

• benoni
  • Niet online
USB muizen is geen probleem, en ook aan te raden als je meerknops muizen bent gewend.
Een Apple toetsenbord is eigenlijk wel nodig omdat je dan de juiste functies onder de toetsen hebt zitten.

Deze prijzen zijn best netjes naar mijn idee. Ik heb de ervaring dat die G3 en G4 kasten vreselijk lang mee gaan, zij het dan wel als fileserver of internet-browse bak, niet meer als (grafisch) werkstation.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 20:15:
ja daar was ik dus ook al over aan het denken, kan je wel gewoon usb randappartuur zoals muizen en toetsenboarden gebruiken op een mac?

ik heb trouwns wel een idee dat ik inderdaad nog eventjes kan wachten tot de nieuwe reeks uitkomt want het lijtk mij dat de prijs van g4's een stuk omlaag gaan?
Usb randapparatuur werkt allemaal prima, en over die intels? (nieuwe reeks) daar zou je welleens gelijk in kunnen hebben ;). Dan kan je waarschijnlijk wel een 2ehands PPC Rev A MacMini voor rond de 250 kunnen vinden

Een aantal tips voor de tweedehandskoper:

OSX slurpt geheugen. Alle draaiende programma's worden actief gehouden (in tegenstelling tot windows die ze na een poosje in een swap file zet). Zorg er dus altijd voor dat je iets koopt met minimaal 256 mb ram (De minimale eisen van Tiger/10.4) 512 is al retesnel tov 265 en 1GB is echt hemels :D

Kijk goed naar welk OS je bij je aankoop krijgt. Als je OSX gewend bent te zien, is OS9 geen pretje ;)

Overgens is compatibiliteit met windows netwerken e.d. echt geen probleem meer vanaf OSX. Dit werkt allemaal prima.

Verwijderd

Topicstarter
mijn laatste vraag, als ik nu een g4 koop wat kan er dan eigelijk voor os op zetten?

zoals al eerder op werd gemerkt is os x 1 van de mooiere versies en die zou ik dan ook wle graag willen draaien, kan dat?

• benoni
  • Niet online
De nieuwste versie van OSX draait het beste. Eventueel kun je dingetjes uitschakelen (zoals Dashboard) als je die niet nodig hebt. Maar gemiddeld gezien komt een G4 400Mhz best vooruit met MacOSX, en je kunt er veel meer mee dan met OS9.

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Een oude G3 333Mhz Powerbook Lombard is ook nog goed te doen mits met genoeg geheugen (512Mb min). Let wel ff op de battery & de cdrom speler van die dingen... die zijn nogal eens gaar na zoveel jaar.

Doen 200 euri en draaien best aardig OS X.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• Nitai
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Tweedehandsmac.nl is vaak overpriced, je kan ook terecht op Marktplaats (best veel spul daar!) en het V&A gedeelte van Macfreak (niet overzichtelijk helaas....)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met een iMac DV ( 400MHz G3 processor) met 640MB geheugen. OS X draaide er al bij al redelijk vlot op, en voor het standaard internet + tekstverwerkingswerk was hij zwaar genoeg. Toen na 3 maanden bleek dat de interesse er nog altijd was heb ik me een nieuwe PowerBook aangeschaft, en ik heb er tot dusver nog geen moment spijt van gehad.
Het iMacje heb ik destijds voor 100 euro gekocht, en heb ik toevallig vandaag ook weer terug verkocht voor 100 euro.

Verwijderd

Topicstarter
even een bedankje voor alle hulp, ik heb mijn keuze nog niet gemaakt want ik wil zien ofer echt een beetje een prijsdaling komt waneer de nieuwe lijn procs uit komt, want dan koop ik gewoon een mini.

zo niet dan koop ik gewoon een redelijke g4 met genoeg geheugen en zet ik er os x op.

nogmaal dankjewel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 23:54 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Je kan ook eens kijken bij http://www.condor-computers.nl. Daar heb je voor een aardig prijsje een iMac DV (met een G3 dus), maar inclusief garantie :) Die zijn alleen wel redelijk anemisch ingericht qua RAM...

Liege, liege, liegebeest!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat een G4 en AGP noodzakelijk zouden zijn is overdreven. Een vriendin van me kan prima werken op een G3-366 Powerbook met 384MB RAM en OS 10.2 (Jaguar) erop.

Als je budget klein is en je bereid bent tot een grote mate van zelfwerkzaamheid kun je doen wat ik gedaan heb - uit losse onderdelen zelf een FrankenMac in elkaar flansen :)

Specs:
G3-266
G3 Beige moederbord 'Gossamer'
235W ATX PSU
384MB PC-133 SDRAM
Generic OPTi-based PCI USB kaart
ATTO PCI UW-SCSI kaart
Compaq 9.1GB 10k rpm U2W SCSI schijf

Mobo+CPU kocht ik samen voor EUR 17 incl verzendkosten op eBay, Mac-compatible SCSI kaart vond ik toevallig voor EUR 1.50 in een grabbelton, de rest van de spullen had ik gewoon rondslingeren. Keuze voor een Beige G3 bord is trouwens simpel geweest - het is spotgoedkoop te krijgen, het is redelijk uitbreidbaar (3x PCI, 3x DIMM) en belangrijkste van allemaal, als je een jumper omzet kan het met een doodnormale PC ATX PSU overweg. De G3 verbruikt trouwens idioot weinig stroom, er zit een heatsink op die zo op een late 486 had kunnen zitten. Dat wetende heb ik de risico genomen de G3-266 naar 300MHz te OCen, wat prima ging :z

Er zijn CPU upgrades voor beschikbaar, het heeft een ZIF-socket, daar passen sowieso de ZIF-G4s in, maar ook speciale upgrade CPUs tot rond de GHz. Die zijn echter ranzig duur, je bent goedkoper uit met een snellere Mac als je dat wilt (vooral omdat de rest van de Gossamer architectuur niet op dat soort snelheden berekend is, een 1GHz ZIF upgrade CPU op Gossamer zal slechter presteren dan een 700MHz CPU op een latere G4 bord)

Let op dat je wel flink je best moet doen om hier OS X op te draaien. Het _kan_ Tiger draaien, maar dan moet je een stappenplan volgen:

- OS 9 installer booten
- dmv editor de 'onbekende' HDD toevoegen aan het lijstje ondersteunde HDDs
- OS 9 daadwerkelijk installeren
- XPostFacto4 installeren
- dmv XPostFacto OS X installeren...

Uitleg:
10.3 of hoger kun je op zo'n 'Old World' Mac niet zomaar draaien omdat het OS de firmware niet ondersteunt. Een heel goede reden om het toch te doen is dat net zoals bij de meeste Unixen, OS X per release op dezelfde hardware sneller wordt - als je een oude bak hebt, heb je het meeste baat bij een nieuwe release.
Om om de verouderde firmware heen te werken heb je XPostFacto4 nodig, een freeware progje die onder OS 9 draait en de correcte firmware emuleert voor de installatie van X. Dus moet je eerst OS 9.x installeren. Maar Mac OS Classic (alles <10) is erg nukkig wat betreft SCSI harddisks - het wil alleen gekende disks partitioneren. Dus moet je de lijst met gekende disks hacken (niet zo moeilijk, instructies online te vinden die een Apple-nOOb makkelijk kan volgen). Deze beperking heb je niet bij IDE drives - alleen heb ik chronisch overschot aan middelgrote SCSI drives en gruwelijk tekort aan fatsoenlijk IDE, vandaar.

Zelf heb ik OS X nog niet geinstalleerd omdat ik Quartz Extreme, de accelerated rendering engine van 10.3 en hoger, wil gebruiken. Dat scheelt namelijk bij een trage CPU flink. Daarvoor moet ik nog een Radeon 7000 PCI op de kop tikken en naar Mac toe flashen... :+

* dion_b zei al dat het niet makkelijk was, maarja, het kost dan ook geen ene drol en dan heb je ook het gevoel dat je iets moeilijks bereikt hebt :7

Oslik blyat! Oslik!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

interessant project dion.. ik ga er ook maar eens naar uitkijken (die losse hardware). Emulators etc zijn wel leuk maar toch niet je van het en OSX86 draait niet op mijn SSE AMD en nog een Computer (pardon, apple) erbij hier kan echt niet meer.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Enig nadeeltje dat ik nog moet noemen is dat het met ATX PSU echt alleen in een G3 Beige towerkast past... wat ik dus niet heb. Sowieso past het moederbord niet in een 7600 desktopkast (andere locatie poorten en bevestiging. Momenteel leeft FrankenMac als hoopje losse onderdelen bovenop een kast in mijn studeerkamer :z

Het gezicht zien van Mac puristen die zo prat gaan op extern design als ik even met wat draadjes vrot en er dan een typische Mac *boing* uitkomt en hij gaat booten... priceless :+

Oslik blyat! Oslik!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

een eerste speurtocht levert me exact 1 Gossamer bord op.. En wel op ebay usa :(
Misschien toch maar die oude G3 266 mac lospeuteren op mijn werk, die wil met wat RAM vast ook wel OS X draaien toch? (met workaround)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00
Even terug naar de oorspronkelijke vraag:
Op www.mactracker.ca kun je een overzichtsprogje vinden voor alle Macs. Handig als een aanbieder niet weet wat hij heeft.
De te dure artikelen op tweedehandsmac blijven daar natuurlijk langer te koop staan dan de koopjes. Die zijn zo weer weg. Veel verkopers hanteren dit Duitse lijstje dat echter veel te optimistisch is over de waarde.
MacOSX Tiger (10.4) vereist een FireWire voor de installatie. Zonder FireWire blijf je "steken" op Panther (10.3), overigens ook geen straf, maar in Tiger zit Spotlight, dat is erg handig en die widgets zijn gewoon leuk. Er zijn overigens workarounds.
Verder is het de kunst een evenwicht te vinden tussen de machine en wat je erin gaat steken. Een iMac rev.A of B uit 1998 heeft SO-DIMMetjes en trekt met 256MB RAM 10.3 nog verrassend goed, maar je moet geen geld in die ramlatjes gaan steken. Want dan heb je voor het geïnvesteerde geld beter een modernere machine met een snellere bus, processor die gewone 168pins SDRAM slikt.

KPN is een drieletterwoord

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

beetje offtopic/doemdenk post, maar mocht OSX je niet bevallen, dan kan je altijd nog switchen naar Linux.
Er zijn namelijk Linuxdistro's voor PPC. ik draai op mijn (newworld) iBook G3 300Mhz Clamshell (first generation) de distro Slackintosh. Dat is een port van Slackware naar de Mac.
Ook Ubuntu kan je instaleren op een Mac, en er zijn nog wel een paar distros die er op werken. Yellowdog bijvoorbeeld, maar die heb ik nooit lekker werkend gekregen... de laatste versie daarvan is dan ook al anderhalf jaar oud :X

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Q

Q

Wat hier in dit topic ook wordt beweert, koop een machine die fatsoenlijk 10.3 of 10.4 aan kan. OSX beneden die versies, 10.2 en lager, was gewoon niet goed genoeg en niet handig en gebruiksvriendelijk, met name omdat je exposé mist. Zonder exposé was ik zelf trouwens nooit overgestapt.

Tenzij je de tweaker wil uithangen zou ik vooral dus geen zelfbouw projecten starten. Biedt op 2ehandsmac gewoon eens flink onder de prijs en zie hoe mensen reageren. Soms willen mensen er van af. Controleer dus wel of zo'n machine 10.3 of 10.4 kan draaien.

Oh en nog een foutje corrigeren

matiasjansen
OSX slurpt geheugen. Alle draaiende programma's worden actief gehouden (in tegenstelling tot windows die ze na een poosje in een swap file zet).
Bovenstaande bewering over windows klopt niet. Als je onder windows een programma afsluit dan wordt het programma ook echt afgesloten en wordt er niets in een swapfile gezet. Het moet daarna echt weer opgestart worden. Wat wel klopt is dat applicaties op de apple actief blijven, totdat je ze 'echt' afsluit. Als je te weinig geheugen hebt (zeg 256) dan zullen al die applicaties naar de hardeschijf in de swapfile geplaatst worden zodat er ruimte komt om een andere applicatie te starten. Je snapt dat dit swappen heel veel vertraging geeft. 512 MB ram is gewoon het bare minimum.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 07-01-2006 16:47 ]

• Q

Q

McKaamos schreef op Saturday 07 January 2006 @ 13:21:
beetje offtopic/doemdenk post, maar mocht OSX je niet bevallen, dan kan je altijd nog switchen naar Linux.
Er zijn namelijk Linuxdistro's voor PPC. ik draai op mijn (newworld) iBook G3 300Mhz Clamshell (first generation) de distro Slackintosh. Dat is een port van Slackware naar de Mac.
Ook Ubuntu kan je instaleren op een Mac, en er zijn nog wel een paar distros die er op werken. Yellowdog bijvoorbeeld, maar die heb ik nooit lekker werkend gekregen... de laatste versie daarvan is dan ook al anderhalf jaar oud :X
Ik snap dit soort reacties echt niet. De TS wil juist een mac om Mac OS X te leren kennen en dan ga jij iets over Linux schrijven? Het is wel vriendelijk, maar niet relevant.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jazzper schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 02:57:
een eerste speurtocht levert me exact 1 Gossamer bord op.. En wel op ebay usa :(
Misschien toch maar die oude G3 266 mac lospeuteren op mijn werk, die wil met wat RAM vast ook wel OS X draaien toch? (met workaround)
Dan zoek je niet al te best (eBay.nl heeft een totaal afwijkende categorieindeling, enige manier om betrouwbaar internationaal te zoeken is om 'Alle rubrieken' te zoeken met goede zoektermen - "beige G3" werkt prima) - ik vind er een stuk of 10.

Verder is het zaak om bij eBay usa te letten op verzendkosten, momenteel zie ik alles tussen de USD 13 en USD 30 voor internationale verzending. De mijne heb ik trouwens van eBay.de gehaald, EUR 10 verzending en 7 voor bord + CPU

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde idee als de TS. Ik wil graag goedkoop kennis maken met OSX (Tiger het liefst). Vanzelfsprekend ga ik alleen maar een beetje internetten en rondklikken. Ik zit aan zoiets te denken:
Processor: G3 - 450 MHz Geheugen: 448 MB Harddisk: 12 GB
Poorten: ADB USB FireWire UTP VGA
Nu heb ik een paar vraagjes: Draait Tiger hierop? Maakt een G3 of G4 veel uit? Kun je hier een nieuwe (gewone Maxtor van 2 jaar oud, ATA) HDD inzetten?

Verwijderd

Ik zou doorsparen, 466mhz is natuurlijk helemaal niets, daar erger je je enorm aan uiteindelijk.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 19:12:
Ik zit met hetzelfde idee als de TS. Ik wil graag goedkoop kennis maken met OSX (Tiger het liefst). Vanzelfsprekend ga ik alleen maar een beetje internetten en rondklikken. Ik zit aan zoiets te denken:
Processor: G3 - 450 MHz Geheugen: 448 MB Harddisk: 12 GB
Poorten: ADB USB FireWire UTP VGA
Nu heb ik een paar vraagjes: Draait Tiger hierop? Maakt een G3 of G4 veel uit? Kun je hier een nieuwe (gewone Maxtor van 2 jaar oud, ATA) HDD inzetten?
Als probeer machine is dat leuk hoor. g3 of g4 is een enorm verschil. om te klooien is een g3 genoeg, je moet geen haast hebben.
in principe kan elke ATA HDD erin, tenzij je een mac met SCSI koopt. Kijk eens naar uitgebreide specs op www.lowendmac.com

Verwijderd

Ik zit hier zelf met een powermac G4 AGP graphics, 450 mhz. En ik moet zeggen: hij loopt als een trein. Voor office gebruik / internetten is hij echt snel zat. Alleen fotoshoppen wil niet zo lekker ;)

Het is ook mijn eerste mac, voor iets meer dan 200 gekocht, en er nog ff een dvd brander ingebouwd, een goede HDD, en extra ram natuurlijk :)
Tiger draait prima, het valt me echt allemaal mee. Uiteindelijk koop ik nog wel eens een iMac G5 ofzo, maar dan moet ik eerst nog even sparen.... Voor een eerste mac bevalt deze me prima :)

Verwijderd

Ha! Goed om te horen! In de toekomst zou ik natuurlijk ook een `echte` mac willen hebben, maar ik wil niet het risico lopen dat MacOS toch niet echt mijn ding is. Ik ken verder niemand met een mac en 5 minuutjes pielen in de apple store schiet ook niet echt op. Op deze manier zou ik er toch achter kunnen komen of het echt zo fijn is als (bijna) iedereen zegt.

Verwijderd

Idd, ik had precies hetzelfde. Ik hoorde overal lovende verhalen over Mac OS X, en kon het nergens proberen. Toen dus maar deze powermac 450 gekocht. Toen bleek deze powermac 450 eigenlijk aardig sneller dan verwacht, dus hou ik em nog even.
Pagina: 1