X start niet na opwaardering naar Mandriva 2006

Pagina: 1
Acties:

• IbexGirl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-02-2021

IbexGirl

Love Ibex forever

Topicstarter
Ik draaide tot deze morgen nog Mandrake 10.1 (zonder problemen) en ik wou eens upgraden naar Mandriva 2006. ISO'tje gedownload en gebrand, installatie gedaan. Allemaan succesvol (tenminste geen foutmeldingen ofzo).

Maar toen ik het eens wou testen ging het dus minder goed. Het opstarten verliep allemaal perfect, zoals vroeger. Dan kwam ik in de tekstmodus en logde ik in (ook zoals altijd). Maar als ik dan startx deed, kwam ik op een blauw scherm met een X als muisaanwijzer. Verder gebeurde er niets.

Weet er iemand wat ik nu moet doen? Hopelijk is het niet te moeilijk want ik ben maar een meisje he O-)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Dus X start wel goed, maar je krijgt geen window manager...
Wat staat er onderaan in ~/.xinitrc?

Saved by the buoyancy of citrus

• IbexGirl

IbexGirl

Love Ibex forever

Topicstarter
Als ik me goed herinner staat er dat ie fluxbox moet starten. Dat gebruikte ik dus.

Verwijderd

De X (6.9) die bij de laatste Mandriva steekt is niet hun beste zet geweest. Bij bijna elke install die ik deed op verschillende computers gaf x wel een of ander probleem. Kan je vertellen welke grafische kaart je hebt?

Wat alvast zeker zou moeten werken is de driver naar vesa zetten.

als root:
vi /etc/X11/xorg.conf

zoeken naar een lijntje met 'driver' en hetgeen erachter staat vervangen door "vesa"

:wq! om vi te verlaten.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou het maar vreemd vinden als dit een driver issue zou zijn... de X server lijkt gewoon op te starten. Tenzij ie met dat blauwe scherm ook niet reageert, dan zou ie gewoon gecrashed kunnen zijn... ik ging er wel even vanuit dat ie wel draait namelijk.
Is dat zo, Ibex_Girl? Reageert die cursor op je muis?

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Als het kruisje beweegt, is de Xserver okay.

Kan je proberen een andere WM te starten? Voor kde met 'startkde' ipv startx of zo?
Of probeer icewm - lekker klein en snel.

Heb je de errata en release notes doorgelezen?
http://qa.mandriva.com/tw...rivaLinux2006ReleaseNotes
http://qa.mandriva.com/tw...n/MandrivaLinux2006Errata
Ik zie er zo gauw niks tussen moet ik eerlijk zeggen...

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
volgens mij start die gewoon geen WM op dus ik denk dat de fout in je .xinitrc zit. Kijk ff na wat er in deze file staat ( staat in je homedir normaal gezien ) Als dat niet het geval is zou je de output van startx eens moetten posten hier, dan kan iedereen zien wat er precies verkeerd loopt.

• IbexGirl

IbexGirl

Love Ibex forever

Topicstarter
Mijn cursor reageerde inderdaad op muisbewegingen. Verder gebeurde er niks. Dat van startkde enzo werkte ook niet. Ik heb dan maar een backup gemaakt en de boel geformatteerd en gewoon een clean install gedaan. Werkt perfect nu. Toch bedankt iedereen :)

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:47

Ibex

^^ met stom.

En dat allemaal om KDE aan de praat te krijgen 8)7. Fluxbox 0.9.14 was veel beter :p. Nouja, er stond overigens "exec fluxbox" onderaan haar .xinitrc :).

[ Voor 23% gewijzigd door Ibex op 09-01-2006 21:38 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Pagina: 1