1 core AMD X2 kapot?

Pagina: 1
Acties:

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 20:14
Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik steeds random reboots en krijgt vaak errors tijdens het spelen van spellen.
Ik dacht eerst dat het aan mijn geheugen was (Crucial Ballistix PC4000 2x1GB), dus ik memtest draaien (heb default bios geladen). En ja hoor, ik kreeg stuk of 10 errors al binnen 3minuten. Hierna heb ik er nieuw geheugen ingezet, 2x512mb Kingston Valueram. Na het installeren heb ik weer memtest gedraait, ook toen weer evenveel errors.

Toen dacht ik, het moet wel de CPU zijn. Ik heb toen eens Superpi erop gezet, en deze opgestart en het alleen op CPU 0 gezet. Daarna de 1M test, en na 2sec hing mijn pc al. Daarna gereboot, en het daarna weer eens geprobeerd op CPU 1, ook daar precies hetzelfde. Maar waneer ik 2 instanties van superpi opstart, en beide op een eigen core zet, dan floept de één er meteen al uit maar de andere gaat vrolijk verder en rond de calculatie af.

Zou dus toch 1 core (of allebei) kapot zijn in mijn X2?

Specs:

- AMD X2 4200+ (heeft altijd op 2650-2700Mhz gelopen op 1,55V, bij het verhaal wat ik schreef op standaard snelheid) + Coolermaster Hyper 6+
- DFI Lanparty NF4 SLI-DR
- 2x1GB Crucial Ballistix Tracer PC4000 (ook altijd op 270Mhz 3-3-3-8 1T 2,7V gelopen)
- XFX 7800GTX 512mb XXX edition
- 3x HItachi Deskstart 250gb
- 1x Seagate Barracuda 160gb
- Zippy 460W (voltages full load: 12V = 12,01V - 5V = 5,12V - 3,3V = niet gemeten)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zet vraagtekens bij de voeding. Ontkoppel eens alle stroomslurpende apparaten. Start eens op met mobo, CPU, 1 reep geheugen, 1 HDD (die ene met OS) en vervang eventueel de XFX door een rondslingerend PCI videokaart, mocht je er 1 hebben. Probeer daarna SuperPi nogmaals :)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Je hebt zelf al ondervonden waar het waarschijnlijk aan ligt. Ik denk dat je gelijk hebt. Het kan tevens ook alleen de cache van 1 core zijn he, dus schakel eens de l1 of l2 cache uit in je bios.

Je hebt er niet bijverteldt welke instellingen je gebruikt, misschien overclocked? Laatst niet toevallig bios upgrade gedaan etc etc?

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:58
Of het zijn je dimm bankjes op je moederbord, blaas het stof er eens uit zou ik zeggen :)

Dimm bankjes kunnen namelijk ook stuk gaan :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Ik heb toen eens Superpi erop gezet, en deze opgestart en het alleen op CPU 0 gezet. Daarna de 1M test, en na 2sec hing mijn pc al. Daarna gereboot, en het daarna weer eens geprobeerd op CPU 1, ook daar precies hetzelfde.
Dit zou duiden op beide cores kapot. Aangezien de PC wel draait en bij 2 instanties stabiel blijft wijs ik niet meteen de CPU aan.

Als het moederbord stuk zou zijn, heb je ook kans op errors waarvan het lijkt dat de CPU het probleem is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Thandor schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 16:10:
[...]
Dit zou duiden op beide cores kapot. Aangezien de PC wel draait en bij 2 instanties stabiel blijft wijs ik niet meteen de CPU aan.

Als het moederbord stuk zou zijn, heb je ook kans op errors waarvan het lijkt dat de CPU het probleem is.
Inderdaad kan best een moederbord probleem zijn, of een geheugenbankjes probleem(ineens ja). Kan dus ook zijn dat de chipset(northbridge+southbridge) te warm wordt

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 20:35
Zo is het moeilijk te bepalen wat er nou in de weg zit.
Ik zou eerst alles op een ander mobo proberen, en daarna stuk voor stuk elk ding elimineren wat niet kapot kán zijn.

Zijn er eigenlijk al wel gevallen bekend van een X2 waarvan de ene core kapot is?
Ik heb er in ieder geval nog niks over gelezen...

PS5 PSN: UnrealKazu

• SuB-ZeuZ
Ik weet wel, dit ding doet heeel erg vreemd nu.

Ik ging dus, zoals BalusC al zei, alles ontkoppelen behalve mijn opstart schijf. Ik opstarten, maar hij wilde niet booten. Daarna alles er weer aan, wil ook niet booten. Toen heb ik de 2 geheugen modules eens in de gele slots gedrukt ipd de oranje waar ze normaal in draaien. Et voilà, toen wou ie ineens wel booten. (Overigens is het ook vreemd, toen ik nadat ik de geheugen modules had verplaatst, alles loshaalde hij weer niet wou booten. Toen ik mijn dvdrom er weer bij zette, bootte hij ineens wel weer? 8)7 )

Ook nu werkt Superpi nog niet goed. Als ik beide tegelijk aanzet (zonder elk een eigen core toe te wijzen), flipt er eentje weer uit en de andere niet. Doe ik wel dat ze elk een eigen core krijgen, flipt core 1 eruit en gaat core 0 rustig verder. Als ik dan 1x Superpi opstart en die alleen core 1 toewijs, doet ie het wel goed...

Ik begin nu toch wel te denken dat het inderdaad het moederbord wel eens kan zijn.

Edit:

Ik heb nu veel getest met mijn Crucial geheugen en het nieuwe Kingston. Beide in dezelfde slots, alles op dezelfde settings en beide krijgen ze errors. Dus is het mijn CPU of mobo.... een probleem is alleen wel dat ik geen andere S939 CPU/mobo heb :(

[ Voor 12% gewijzigd door SuB-ZeuZ op 05-01-2006 20:23 ]

Verwijderd

Misschien ergens een nieuw moederbordje aanschaffen waar ze niet goed geld terug garantie hebben? ;) verhelpt het nieuwe mobo het probleem kan je hem gelijk houden, blijft het probleem bestaan is het dus niet je moederbord en breng je dat nieuwe mobo terug :P

Verwijderd

Dit lijkt mij idd een moederbord probleem, anders zouden er wel ineens heel veel dingen stuk zijn.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
ik herken het probleem zelf ook zoiets een keer meegemaakt toen was het moederbord kapot

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• SuB-ZeuZ
Ik ben er ook nu wel zeker van dat het moederbord kapot is....

Dat wordt RMA-en..

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
al blijf ik mijn twijfels houden bij die voeding, het merkt komt me niet erg bekend voor
en moederborden gaan niet zomaar stuk

PSN: djmurcielago

Verwijderd

djmurcielago schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:21:
al blijf ik mijn twijfels houden bij die voeding, het merkt komt me niet erg bekend voor
en moederborden gaan niet zomaar stuk
alles kan.. ik heb dmv een rotte vidkaart 2 agp sloten vermoord.

Je geeft zelf al aan dat de memtests fouten aangeven, zelfs na het vervangen van de modules. Ik denk.. kapotte memslots.

Voeding lijkt me wel in orde. Dan zou je nog veel meer problemen op de hals halen wanneer deze gaar is en dus niet specifiek memprobs.

wel lekker dik systeem trouwens :9~

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 11:54 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hoeveel amp kan je voeding op de 12v lijn hebben? Op de zijkant van je voeding staat dat als het goed is.
Heeft de voeding meerdere 12v rails?

Een x2 kan iets van 9 á 10 Ampere op de 12v zetten op standaard voltage/snelheid, en de videokaart zit ook rond de 9 Ampere (100watt voor de gewone gtx256mb, de 512mb zal ietsjes hoger zitten), is samen bijna 20 Ampere voor de 12v lijn, en dan heb ik de rest nog niet eens meegeteld...

Zippy 460watt, iets zegt me dat het aan de voeding ligt :P

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Heb meerdere malen zulke vagen problemen gehad die jij nu ook ondervindt.
Ik zou eerst wat hierboven ook al gezegt is even de voeding vervangen door een iets betere voeding. Maar ik ben er bijna 100% over eens dat je mobo inderdaad niet goed is. Heb dit ook een paar keer gehad. allemaal vage dingen het ene naar het andere deed het niet. Dan deed het weer wel en ga maar door. Na een nieuw moederbordje was alles gefixt.

Succes

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Inderdaad zoals de rest zegt, zou het best aan de voeding kunnen liggen.
Zelfs al ontkoppel je veel dingen, dan kan het best zijn dat de voeding gewoon instabiel is, en daardoor niet goed werkt.
En een andere voeding proberen is weinig werk.

En mocht dat het niet zijn, dan zou ik idd ook voor het moederbord gaan. :)

EDIT: Beetje heel erg dubbelpost, dit bericht hoef je niet te lezen.... :S

[ Voor 11% gewijzigd door warcow op 06-01-2006 13:29 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Bartjuh schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:20:
Hoeveel amp kan je voeding op de 12v lijn hebben? Op de zijkant van je voeding staat dat als het goed is.
Heeft de voeding meerdere 12v rails?

Een x2 kan iets van 9 á 10 Ampere op de 12v zetten op standaard voltage/snelheid, en de videokaart zit ook rond de 9 Ampere (100watt voor de gewone gtx256mb, de 512mb zal ietsjes hoger zitten), is samen bijna 20 Ampere voor de 12v lijn, en dan heb ik de rest nog niet eens meegeteld...
Zippy 460watt, iets zegt me dat het aan de voeding ligt :P
De Zippy 460W heeft één sterke 12V rail van 32A.
Volgens mij is een Zippy voeding niet zo slecht dan de meeste denken.
(De naam klinkt inderdaad ietwat goedkoop ;))
Hier een review. :)

Ik zet mijn geld in op de keuze 'een defect mobo'. Dit omdat de voltage van de voeding binnen de perken vallen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1