Welke Car HiFi voor krap budget?

Pagina: 1
Acties:
  • 506 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qui-Gon Jinn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07 15:01
Waarschijnlijk is deze vraag al wel vaker voor gekomen maar ik stel hem toch maar even want ik begin lichterlijk een beetje beroerd te worden. Want na 3 autoinbraken heb ik het nu wel een beetje gehad. Ik ben dus nu 2 pioneers en 1 jvc autoradio kwijtgeraakt incl. 3 versterkers en luidsprekers van o.a. Sony en JBL. En dat allemaal binnen 1 jaar tijd :(

Nu zitten er dus 2 lelijke grote gaten in m'n hoedenplank, de luidsprekers in de deuren die zitten er nog in maar daar werkt er nog maar 1 goed van. M'n versterker is er ook uit en alle kabels zijn helaas kapot getrokken door die eikel(s) die ingebroken hebben. Ik heb ondertussen al weer een JVC auto radio gekocht met mp3 functionaliteit en 4x50 watt vermogen. :9 Maar ik hoor maar muziek door 1 speaker op dit moment en dat klinkt natuurlijk voor geen ene meter.

Maar nou is dus mijn vraag. Heeft er iemand ervaring met low budget car hifi die toch redelijk goed klinken? Dus een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding hebben? Aangezien ik onlangs verhuisd ben (en dus ook hoop dat het nu eens een keer afgelopen is met die inbraken) heb ik dus een krap budget en wil ik eigenlijk niet meer dan 250 euro uitgeven. :)

Ik heb dus nodig, 2 front speakers (16cm), 2 rear speakers (ovaal) en sowieso 1 versterker om de rear speakers aan te sturen. Basbox is niet per definitie nodig.

Ik heb zelf al gekeken bij Conrad maar daar staat zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ze hebben daar wel setjes te koop waarin dus front, rear speakers + subwoofer + versterker in 1 pakket zitten maar ik heb geen zin in een subwoofer simpelweg vanwege ruimte gebruik. Er moet nameljk ook nog een kinderwagen in m'n kofferbak kunnen. Gooi ik er een basbox in dat wil dat dus niet meer. Iemand die mij verder kan helpen? :)

kleine update...
Heb toch even gekeken bij Conrad naar een mogelijk nieuwe config:

2 KANAALS AMPLIFIER max 2 x 240 W
49,95 euro bij Conrad

BOSCHMANN 165MM 100/300 W
24,95 euro bij Conrad

BOSCHMANN 150X230MM 170/400 W
39,95 euro bij Conrad

Totaal 114,85 euro

Maar is de kwaliteit van bovenstaande config ook een beetje goed?

[ Voor 11% gewijzigd door Qui-Gon Jinn op 05-01-2006 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nee.. het is zooi.

Mijn tip:

Zet een _goede_ compo set vóórin.
Zet daar een leuk 4 kanaals ampje op (op SYS is nog wel wat gebruikt spul te vinden wat netjes is)

Bekleed je hoedenplank opnieuw zodat de gaten niet meer zichtbaar zijn.
Mis je bas? klein subje op de overige 2 kanalen van de amp. Een leuke sub hoeft overigens geen 80 liter in te nemen, je zou ook een 8" onder een stoel kunnen zetten in 20 liter gepoort.

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 05-01-2006 18:58 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal even neerkwakken wat ik heb (en ik vind het goed klinken, ik weet je budget uiteraard niet):

Voorin een composet: Ground Zero GZRC165F (130 euro ong.)
Achterin de hoedeplank: JBL GTO936E (100 euro ong.)

Compo moet nog versterkt worden, maar in de kofferbak dan nog een Kicker 12" sub met versterker. (120 euro ong.)

Als radio heb ik een JVC KD-G311. (130 euro ong.)

edit

Wat jij hebt geplaatst is idd niet wat... Kijk eens rond op www.rondevries.nl of www.showyoursound.nl
Audio System schijnt goed te zijn voor weinig geld

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Je hebt in feite genoeg aan een 4 kanaler met 4x50 wat en brug mogelijkheid op de achterste 2 kanalen. daarnaast ik zelf heb alleen een dikke compo voor in zitten en dat gaat al zo hard dat ik fluit oren er van krijg dus achterin zou ik op bezuinigen (geluid hoort van voren te komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qui-Gon Jinn
mag ik vragen wat je dan precies aan speakers enzo hebt? en dan bedoel ik merk en afmetingen? en welke versterker heb je dan? Mischien handig om te weten is dat het allemaal in een Honda Civic HB uit 1993 moet passen.

[ Voor 43% gewijzigd door Qui-Gon Jinn op 06-01-2006 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

idd; geld wat je bespaard op achter speakers in een betere compo steken

4 kanaals amp: 2 kanalen voor de voorspeakers, de andere 2 bruggen op je subje.

En bespaar niet op kabels en zekeringen ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qui-Gon Jinn
Oke... wacht effe... ik ben echt een super noob op het gebied van car-hifi...dus wat zijn bruggen?

Ik heb even gekeken op de site van ron de vries en ik heb nu de volgende config samengesteld.

Front Speakers:
- afmeting 6 inch
- type : JBL GTO-6536E (3 weg, 180 Watt max/ 60 Watt RMS, 89dB sensitivity)
- adviesprijs : 99 euro
- prijs bij ron de vries : 89 euro

Rear Speakers:
- afmeting 6” x 9”
- type : JBL GTO-935 (3 weg, 300 Watt max/ 100 Watt RMS, 91dB sensitivity)
- adviesprijs : 114 euro
- prijs bij ron de vries : 59 euro

Subwoofer
- afmeting 8”, Montage diepte 110mm
- type : JBL GTO 804 (800W max/ 200W RMS)
- adviesprijs 79 euro
- prijs bij ron de vries : 79 euro

Versterker:
- Afmetingen 480 x 240 x 65mm
- type : Zeuz SPL-X4200 (4 kanaals MOSFET versterker, 4 x 200W Max, 4 x 80W RMS)
- adviesprijs : 189 euro
- prijs bij ron de vries : 79 euro

In totaal gaat dit 306 euro kosten als ik het bij ron de vries zou gaan bestellen.
Wat ik me nu wel zit af te vragen is of het mogelijk is om die subwoofer in een kistje onder de bestuurdersstoel te plaatsen. Iemand die dat toevallig weet?

Ik zit me nu nog iets te bedenken... ik zie dat die versterker 4 kanaals is. Betekend dat dan automatisch dat ik dan in totaal 4 speakers kan aansturen? Iis het dan niet beter om voor een versterker te kiezen die een aparte subwoofer aansluiting heeft?

[ Voor 96% gewijzigd door Qui-Gon Jinn op 06-01-2006 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

bruggen is 2 kanalen gebruiken om 1 speaker aan te sturen... dubbel vermogen dus ;)

Met die versterker kun je niet alles aansturen dus. je kunt voor je sub nog een monoblok aanschaffen.

En je hebt ook nog het volgende nodig:

een metertje of 6~8 speaker kabel
speakerkabel voor de sub (dikker dan voor de voorspeakers)
Eventueaal adapterplaten voor de voorspeakers
2 signaalkabels
dikke kabel voor de massa
dikke kabel voor de accu
zekering + zekeringhouder
kabelschoentjes

Edit... met jouw budget zou ik de achterspeakers dus laten varen, heb je ook genoeg aan je versterker, en kun je t geld wat je overhoudt reserveren voor de kabels + accesoires

[ Voor 18% gewijzigd door beschuitfluiter op 06-01-2006 10:50 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Qui-Gon Jinn schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:51:
Want na 3 autoinbraken heb ik het nu wel een beetje gehad. Ik ben dus nu 2 pioneers en 1 jvc autoradio kwijtgeraakt incl. 3 versterkers en luidsprekers van o.a. Sony en JBL. En dat allemaal binnen 1 jaar tijd :(
Qui-Gon Jinn schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:16:
Oke... wacht effe... ik ben echt een super noob op het gebied van car-hifi...dus wat zijn bruggen?
Die 2 hierboven botsen een beetje. Je hebt al amps gehad, maar je weet niet wat bruggen is? hmmm..

Wat ik me nu wel zit af te vragen is of het mogelijk is om die subwoofer in een kistje onder de bestuurdersstoel te plaatsen. Iemand die dat toevallig weet?
bedoel je niet, "ik las net" :)
teacher schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 18:57:
je zou ook een 8" onder een stoel kunnen zetten in 20 liter gepoort.
goed, ontopic:
Ik zit me nu nog iets te bedenken... ik zie dat die versterker 4 kanaals is. Betekend dat dan automatisch dat ik dan in totaal 4 speakers kan aansturen? Iis het dan niet beter om voor een versterker te kiezen die een aparte subwoofer aansluiting heeft?
Nou kijk.. idd kan je met een 4 kanaals 2 speakers aansturen. óf je gebruikt 2 kanalen voor links en rechts vóór, en de andere 2 voeg je samen voor een subwoofer. Er zijn ook 5 kanaals amps, maar die zijn weer wat prijziger.

Over jouw setup keuze:
- die speakers voor voorin zijn ok, maar daar _moet_ (klinkt een beetje stom maar toch) je de 6505 vor nemen, die met een losse tweeter; dit doet wonderen voor je geluidsbeeld.

- De achterspeakers laten we vooralsnog gewoon weg.

- De amp zal voorlopig wel voldoen alleen vraag ik mij af of er wel voldoende ingebouwde filters opzitten om je set goed aan te kunnen sturen. Bel voor de zekerheid even naar rondevries.

- bedrading; minimaal 16 kwadraat. zekeren binnen 25 cm vanaf je accu met ongeveer 80amp.

En nogmaals, kijk eens op het SYS forum voor wat leuk gebruikt spul. Daar zitten de liefhebbers die wat netter met hun spulletjes omgaan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qui-Gon Jinn
Als ik alle keren bij elkaar moet gaan optellen hoe vaak ik autoradio's, cd-wisselaars, versterkers, speakers, bastubes, navigatiesystemen, handsfree kits etc...etc... heb geinstalleerd voor mezelf en voor veel verschillende mensen dan raak ik echt de tel kwijt. Maar dat wil niet zeggen dat ik er ook daadwerkelijk verstand van heb en alle termen en kreten ken. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Qui-Gon Jinn op 06-01-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qui-Gon Jinn
teacher schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:25:

Over jouw setup keuze:
- die speakers voor voorin zijn ok, maar daar _moet_ (klinkt een beetje stom maar toch) je de 6505 vor nemen, die met een losse tweeter; dit doet wonderen voor je geluidsbeeld.

- De achterspeakers laten we vooralsnog gewoon weg.

- De amp zal voorlopig wel voldoen alleen vraag ik mij af of er wel voldoende ingebouwde filters opzitten om je set goed aan te kunnen sturen. Bel voor de zekerheid even naar rondevries.

- bedrading; minimaal 16 kwadraat. zekeren binnen 25 cm vanaf je accu met ongeveer 80amp.

En nogmaals, kijk eens op het SYS forum voor wat leuk gebruikt spul. Daar zitten de liefhebbers die wat netter met hun spulletjes omgaan.
Wat betreft die losse tweeter... waar laat ik die? Ik heb daarvoor geen plek in m'n deuren en/of in het dashboard. Dan zal ik die tweeter op m'n dashboard moeten plakken?

Oh by the way.. ik heb dus sinds kort de JVC KD-G501 autoradio. Met 2 versterker uitgangen. :9
Ik ga zo eens rondsnuffelen op het sys forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:36
Als ze echt zo vaak jatten; compo voorin (onder roosters e.d. in het dashboard is neit veel te zien, duurt veel te lang om te jatten), kleine amp in het dashboard, klein subje achterin (jbl gt4-10 doet het al goed met een klein beetje vermogen).

Blijf alsjeblieft ver weg van boschmann e.d. koop dan iets 2ehands (ik heb een 6 kanaals jbl amp gekocht voor eur 100, 4x45rms (brugbaar) en 2x 100rms, later een 4x100 rms (brugbaar naar 2x200) bijgekocht voor eur 80).

Goed zoeken en slim inbouwen helpt echt.

Een simpel RS alarm kost euro 90, maar als ze het echt willen halen ze het toch wel weg!

/edit: en haal alijd ej frontje uit de auto, leg zelfs geen kleingeld e.d. in zicht, voor een pakje sigaretten worden hier al ruiten ingeslagen!

[ Voor 11% gewijzigd door LiquidSmoke op 07-01-2006 11:20 ]

Pagina: 1