Toon posts:

Windows2003 SBS met Exchange Mail..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze week de mail server afgeconfigureerd met Windows 2003 SBS en Exchange ( zit er in )

Nu is het volgende gaande, we hebben internet ( adsl) via hetnet op de zaak, DNS is keurig ingesteld.

Alleen gebeurd het geregeld dat de mails niet aankomen.. De versturende krijgt de volgnde melding:

This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

steeg@domein.nl
SMTP error from remote mailer after RCPT TO:<steeg@domein.nl>:
host mailhost.hetnet.nl [195.121.6.164]: 550 5.7.1 Unable to relay for steeg@domein.nl

Alleen het is het vreemde.. Als ik een DNS lookup doe kom ik op de server uit, met zowel pop.domein.nl als mail.domein.nl

De server laat van bv. het net de mails toe.. Een telnet met hello geeft en goed antwoord..

Wat kan er fout staan in de server :'( Alle settings staan volgens mij goed..

DNS is geregeld via de mailrelay van hetnet, met 2e proiriteit.. 1e is onze server.. instellingen kloppen.

Heeft iemand enig id?

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 07:47
Lijkt erop dat hetnet een relay naar jullie server niet toelaat, of dat jullie geblokkeerd zijn oid?
Al is het dan wel vreemd dat een DNS lookup het wel goedkeurd.
Check ook even hier
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:10:
Dat is ook het vreemde, maar.. van sommige providers komt het wel aan.. mag aannemen dat na dik 24 uur de dnsen in NL wel goed ingesteld zijn :S
Bij ons kon het maximaal 2 dagen duren bij omzetting, dus misschien is het daarom nog niet bij iedereen bekend?

[ Voor 94% gewijzigd door Ora et Labora op 05-01-2006 14:12 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook het vreemde, maar.. van sommige providers komt het wel aan.. mag aannemen dat na dik 24 uur de dnsen in NL wel goed ingesteld zijn :S

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

EJVL schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:09:
Lijkt erop dat hetnet een relay naar jullie server niet toelaat, of dat jullie geblokkeerd zijn oid?
Al is het dan wel vreemd dat een DNS lookup het wel goedkeurd.
Check ook even hier
DNS verkeer is heel wat anders dan SMTP verkeer...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:10:
mwa ik geloof dat het op 48 uur zit. maar na 24 zal het meeste wel goed zitten.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Heb je een rDNS record bij je ISP aan laten maken ? Door anti spam maatregelen kun je naar sommige servers (een boel eigenlijk) niet mailen als je geen rDNS record hebt aan laten maken. Je kan dit testen door naar @AOL.com te mailen, die hebben 100% zeker rDNS checks.

De replicatie van je DNS record kan niemand je zo vertellen, TTL etc hebben daarmee te maken. Je kan inderdaad wel aannemen dat binnen 24u de NL DNS'en zijn aangepast, in 99% van de gevallen zal dat zo zijn.

[ Voor 108% gewijzigd door Taigu op 05-01-2006 14:29 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

hetnet server staat simpel relayen niet toe voor dat domain. kan je wel 20.000 mx records naar die server hebben, maar dat maakt dus niets uit...

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:52
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:52:
hetnet server staat simpel relayen niet toe voor dat domain. kan je wel 20.000 mx records naar die server hebben, maar dat maakt dus niets uit...
Je vertelt onzin, je weet niet waarover je praat. Het staat gewoon op de site van HetNet (en van planet etc)

@TopicStarter: Precies zo gedaan?

http://hetnet.custhelp.co.../std_adp.php?p_faqid=3322

[ Voor 67% gewijzigd door 0fbe op 05-01-2006 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jah, sterker nog heb ze erop gewezen dat t eigenlijk fout staat ;) T staat daar nl. voor een planet relay en niet hunne.. haha.. maar k heb nu al een aantal dingen geprobeerd.. lijkt wel alsof die mailrelay de server maar half vindt.. is er niet een instelling in exchange die gedaan moet worden om de communicatie open te gooien.. server staat overigens in de DMZ achter de router.. en nogmaals een telnet naar de server komt er door..

Verwijderd

tuurlijk, ik ken de statuscodes niet...

host mailhost.hetnet.nl [195.121.6.164]: 550 5.7.1 Unable to relay for steeg@domein.nl

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;256321

5.x.x >> permanent failure
x.7.1 houdt in: Delivery not authorized, message refused

oftewel host mailhost.hetnet.nl [195.121.6.164] relayed niet voor @domein.nl

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:52
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:08:
tuurlijk, ik ken de statuscodes niet...

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;256321

5.x.x >> permanent failure
x.7.1 houdt in: Delivery not authorized, message refused

oftewel host mailhost.hetnet.nl [195.121.6.164] relayed niet voor @domein.nl
Jij zei dat Hetnet dat niet toestaat, en dat doen ze wel,

• eaglenest37
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07-2024
Hoi,

Wij hebben ook weleens problemen, dat je niet naar bepaalde domeinen kunt mailen.
Dit komt omdat je vanuit je provider een DHCP adres toegewezenkrijgt.

De oplossing hiervoor is:
Je moet in Exchange een extra SMTP connector maken die de mails (domeinen die niet lukken) via de SMTP server van je provider verstuurd.

Dus is je eigen Exchange server niet de server die ze rechtstreeks naar de domeinen (die mislukken) stuurt, maar doet de server van je provider dat.

Veel succes,

Richard

Verwijderd

timcooijmans schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:10:
[...]

Jij zei dat Hetnet dat niet toestaat, en dat doen ze wel,
ik zei "hetnet server" staat het niet toe... oftewel de TS moet gaan zeiken bij hetnet dat ze zijn domain toevoegen aan de relay list.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:17:
[...]

ik zei "hetnet server" staat het niet toe... oftewel de TS moet gaan zeiken bij hetnet dat ze zijn domain toevoegen aan de relay list.
Wat daar staat, is dat:
Het Net staat niet toe dat de ingevoerde afzender naar de genoemde ontvanger stuurt via de SMTP bak van Het Net.
Het Net kent heel vermoedleijk het domein @domein.nl niet als toestaanbaar relay domein. (Het Net weet niet dat dat domein op een server van hun klant uit komt)
Je moet Het Net aan hun tokus sjorren zodat ze hun SMTP server toestaan mail van wiedanook naar @domein.nl adressen te relayen naar jouw SMTP doos.

Want als je dát schrijft is het misschien voor iedereen duidelijk en voorkom je hier een flamewar. Als dat het niet is, dan is je post niet zo duidleijk, ga je geheid een flame van dinges hoe heet ie krijgen, en weet de TS nog niet wat er nou mis gaat.
T staat daar nl. voor een planet relay en niet hunne.. haha
Je hebt toch wel de genoemde mailrelay.planet.nl gebruikt heh? Niet dat je denkt "goh ik ben slim" en dan lekker de verkeerde maildoos hebt op zitten geven... Je zult zien dat een aantal KPN providers samen gegaan zijn en vrolijk dezelfde servers gebruiken, soms niet eens met hun eigen namen. Dit kon wel eens een voorbeeld zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 17:01 ]

Verwijderd

Wat daar staat, is dat:
Het Net staat niet toe dat de ingevoerde afzender naar de genoemde ontvanger stuurt via de SMTP bak van Het Net.
Het Net kent heel vermoedleijk het domein @domein.nl niet als toestaanbaar relay domein. (Het Net weet niet dat dat domein op een server van hun klant uit komt)
Je moet Het Net aan hun tokus sjorren zodat ze hun SMTP server toestaan mail van wiedanook naar @domein.nl adressen te relayen naar jouw SMTP doos.
HetNet moet toestaan dat domein.nl mag relayen naar hun SMTP doos :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 17:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 17:12:
[...]

HetNet moet toestaan dat domein.nl mag relayen naar hun SMTP doos :)
Om te deliveren bij @hetnet.nl of om door te sturen (dus om de relay van hetnet te gebruiken als (tadaa) relay server)? Ik krijg de indruk dat hij INkomende mails niet krijgt, maar ik ben d'r niet uit of dat dat nou zo werkt dat hetnet inkomend op poort 25 niet toestaat, het "afvangt" (middels de door de gebruiker opgegeven DNS records) en dan zélf routeert naar de originele server van de ontvanger (de klant van HetNet)
Dat is namelijk wel waar het mij op lijkt te lijken vanaf hun customer support pagina die hierboven wordt gelinkt. En dat zou dan toch precies de andere kant op werken? Want @domein.nl relayt dan niet, @hotmail.com (o.i.d.) relayt naar de hetnet bak post bestemd voor @domein.nl

Ik snap al dat de TS het niet snapt. Ik begin het al bijna ingewikkeld te vinden.

Verwijderd

TS is inderdaad niet echt duidelijk of het nou om het versturen of om het ontvangen van mail gaat:
Alleen gebeurd het geregeld dat de mails niet aankomen
Maar omdat hij aangeeft dat de persoon die de mail ontvangt `steeg@domein.nl' is lijkt het mij om binnenkomende mail te gaan en dan zou het zo zijn dat de HetNet server niet mag relayen naar de server van TS. Misschien dat er nog iets in z'n SMTP logs staat?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, jongens bedankt voor de tips.. we hebben nog een partij lopen rommelen.. maar t bleek dat er in de DNS toch iets niet lkkr stond.. Maar het draait 8)
Pagina: 1