Debian, php niet werkende

Pagina: 1
Acties:

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-02 17:03
Somehow, op een van mijn servers wil php niet parsen.

Het betreft een net nieuwe server;

Linux thetruth.localhost 2.4.27-2-386 #1 Wed Aug 17 09:33:35 UTC 2005 i686 GNU/Linux

Waarbij de volgende applicaties zijn geinstalleerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ii  apache2        2.0.54-5       next generation, scalable, extendable web se
ii  apache2-common 2.0.54-5       next generation, scalable, extendable web se
ii  apache2-doc    2.0.54-5       documentation for apache2
ii  apache2-mpm-pr 2.0.54-5       traditional model for Apache2
ii  apache2-utils  2.0.54-5       utility programs for webservers
ii  libapache2-mod 1.999.21-1     Integration of perl with the Apache2 web ser
rc  libapache2-mod 4.3.10-16      server-side, HTML-embedded scripting languag
ii  libapache2-mod 5.0.5-0.8~sarg HTML-embedded scripting language (apache 2.0
ii  libapache2-mod 3.1.3-3        An Apache module that embeds Python within t
ii  libapache2-mod 3.1.3-3        An Apache 2 module that embeds Python 2.3 wi

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
ii  php4           4.3.10-16      server-side, HTML-embedded scripting languag
ii  php4-cli       4.3.10-16      command-line interpreter for the php4 script
ii  php4-common    4.3.10-16      Common files for packages built from the php
ii  php4-gd        4.3.10-16      GD module for php4
ii  php4-mysql     4.3.10-16      MySQL module for php4
ii  php5.0         5.0.5-0.8~sarg server-side, HTML-embedded scripting languag
ii  php5.0-cli     5.0.5-0.8~sarg command-line interpreter for the PHP 5.0 scr
ii  php5.0-common  5.0.5-0.8~sarg common files for packages built from the php
ii  php5.0-gd      5.0.5-0.8~sarg GD module for PHP 5.0
ii  php5.0-mysql   5.0.5-0.8~sarg MySQL module for PHP 5.0
ii  php5.0-openssl 5.0.5-0.8~sarg OpenSSL module for PHP 5.0
ii  php5.0-session 5.0.5-0.8~sarg session module for PHP 5.0
ii  php5.0-sockets 5.0.5-0.8~sarg sockets module for PHP 5.0
ii  php5.0-zlib    5.0.5-0.8~sarg zlib module for PHP 5.0

Wij willen gebruik maken van apache2 / mysql 4.1 / en php 5.0

De inhoud van mods-enabled is:
code:
1
2
actions.load  mod_python.load  perl.load    php5.0.load   userdir.load
cgi.load      perl.conf        php5.0.conf  userdir.conf

en de .conf geeft aan dat deze luistert naar .php bestanden
code:
1
2
  AddType application/x-httpd-php .php .phtml .php5
  AddType application/x-httpd-php-source .phps

een restart van apache2 geeft in de logfiles enkel:
code:
1
2
3
[Wed Jan 04 11:54:14 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down
[Thu Jan 05 12:35:03 2006] [notice] mod_python: Creating 20 session mutexes based on 20 max processes and 0 max threads.
[Thu Jan 05 12:35:03 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) mod_python/3.1.3 Python/2.3.5 PHP/5.0.5-Debian-0.8~sarge1 mod_perl/1.999.21 Perl/v5.8.4 configured -- resuming normal operations

Toch heeft php zoiets van bekijk het maar, ik heb geen zin en parsed php bestanden niet. In plaats daarvan worden de bestanden als rauwe text ter download aangeboden.

Iemand enig idee of soortgelijke situatie gehad?

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-02 10:30

aex351

I am the one

Handboek erbij pakken misschien, niemand word echt wijzer van je opgesomde lijst.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

aex351 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:11:
Handboek erbij pakken misschien, niemand word echt wijzer van je opgesomde lijst.
Ik gok dat Teckna wel enigszins bekend is met handboeken; hij loopt hier al wat langer rond ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

en de log van php?

• Teckna
aex351 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:11:
Dank je voor deze gewaardeerde conclusie. echter heb ik hier geen ZAK aan. De zogenaamde RTFM postings hoef ik niet te hebben.

Ik heb dan liever dat je verteld welke informatie je wel nodig hebt. maar waarschijnlijk weet je het zelf ook niet, en loop je lekker te flamen :)

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Ik zie dat je php4 bestanden en php5 bestanden hebt geinstalleerd, zou je niet eerst een van de twee aan het werk krijgen om te voorkomen dat ze elkaar in de weg zitten?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Teckna
php4 stond er eerst op, deze heb ik gedeinstalleerd nadat php5 is geinstalleerd. echter werkte hierna php5 niet.. hierna is php4 geinstalleerd, echter worden de modules van php4 niet geladen in de mods-available. maar enkel de php5 modules.

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Ik spreek nu even uit Gentoo ervaring. Het is te lang geleden dat ik gewerkt heb met Debian. Maar mis je niet iets in de vorm van mod_php. Bij Gentoo moet je dit los installeren en waarschijnlijk moet dit bij Debian ook wel.
Uit de Debian repositories haal ik de volgende files en misschien moet je die nog installeren:
code:
1
libapache2-mod-php4

Hopelijk heb je er niets aan. Veel success!

Koffie werkt echt!

Verwijderd

Check eens of er 2x een php.ini in je apache2.conf staat ?

Of 2x een mysql.so
Of 2x een php module

Ken dat probleem namelijk wel O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 14:34 ]

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Teckna schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:30:
php4 stond er eerst op, deze heb ik gedeinstalleerd nadat php5 is geinstalleerd. echter werkte hierna php5 niet.. hierna is php4 geinstalleerd, echter worden de modules van php4 niet geladen in de mods-available. maar enkel de php5 modules.
Je hebt gelijk. TS heeft deze wel geinstalleerd gehad, zie regel 7 in het eerste codeblok in de startpost. (dpkg kapt namen van packages af als ze te lang worden voor in dit overzicht). Er staat echter rc voor, wat wil zeggen dat het pakket verwijderd is maar niet gepurged. Er moet dus idd nog iets als libapache2-mod-php geinstalleerd worden.

/edit
Hm, zie nu regel 8, dat zal libapache-mod-php5 wel zijn? Dan is die wel geinstalleerd, maar is versie 4 verwijderd.

[ Voor 10% gewijzigd door Gertjan op 05-01-2006 14:38 ]

• Teckna
ok,

Heb nog even verder gezocht, nadat ik in apache2.conf de volgende lijnen hebt uncomment:
AddType application/x-httpd-php .php

Werkte php wel weer, wat raar is aangezien de mods-enabled dit zou moeten overwriten echter wordt php weer geparsed.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Al een

code:
1
dpkg-reconfigure libapache2-mod-hp5

geprobeerd? Een aantal dingen even automagisch laten reconfiguren heeft bij mij weleens wat probleempjes opgelost met niet-parsende php. :)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-02 10:30

aex351

I am the one

Teckna schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:16:
[...]

Dank je voor deze gewaardeerde conclusie. echter heb ik hier geen ZAK aan. De zogenaamde RTFM postings hoef ik niet te hebben.

Ik heb dan liever dat je verteld welke informatie je wel nodig hebt. maar waarschijnlijk weet je het zelf ook niet, en loop je lekker te flamen :)
Je bedoeld te zeggen dat je te lui bent om even te bekijken hoe je apache/php correct moet installeren ? en dumped hier maar je config neer in de hoop dat iemand elke mogelijke config optie met je doorneemt.
Even simpel de handboek erbij pakken en je ziet precies welke stappen je moet volgen

[ Voor 8% gewijzigd door aex351 op 05-01-2006 14:44 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• Teckna
aex351 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:43:
[...]

Je bedoeld te zeggen dat je te lui bent om even te bekijken hoe je apache/php correct moet installeren ? en dumped hier maar je config neer in de hoop dat iemand elke mogelijke config optie met je doorneemt.
Even simpel de handboek erbij pakken en je ziet precies welke stappen je moet volgen
Nee, dat jij te stom bent om je ook maar enigsins in te zetten voor een mede gebruiker en maar meteen met RTFM gaat strooien, dat getuigd van luiheid aan jouw kant, en disrespect naar medeforum gebruikers.

Ik heb hier configs gedumped zodat mijn mede forum gebruikers mijn situatie in kunnen schatten, in plaats van een startpost te hebben waarin staat: "WHEELEEPEPEPPPP??!?!?! mijn PHP DOETUTINIETT :'( :'("

Gevatte antwoorden kunnen we allemaal geven, Helaas ontstijgt jouw forumpostings het niveau van een kleuter niet.

Gelukkig zijn er wel andere gebruikers die behulpzaam reageren. :)

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:45
Toch kan ik aex351 wel een beetje begrijpen hoor..
Op http://de3.php.net/install.unix is namelijk ook te vinden dat je die AddType lines aan je config toe moet(kan?) voegen.

Maar om het dan zo in het topic te gooien vind ik ook een beetje te ver gaan. Er bestaat ook een knopje waarmee je topics kan reporten: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif

• Teckna
cls schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:08:
Toch kan ik aex351 wel een beetje begrijpen hoor..
Op http://de3.php.net/install.unix is namelijk ook te vinden dat je die AddType lines aan je config toe moet(kan?) voegen.

Maar om het dan zo in het topic te gooien vind ik ook een beetje te ver gaan. Er bestaat ook een knopje waarmee je topics kan reporten: [afbeelding]
Dat hoort in apache2 overwritten te worden in de mods-enabled folder waar php5.0.conf de AddType ook heeft ;) en waar de .conf en .load reeds aanwezig waren.

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:00
Ik heb me ooit een half uur lopen te frustreren omdat m'n browser de oude source code nog in de cache had staan en deze telkens voor m'n neus toverde i.p.v. de door PHP geparste versie. Dat is dan tegenwoordig ook 1 van de eerste dingen die ik altijd even check in een geval zoals dit (b.v. met telnet via poort 80).

Verwijderd

Is da nie zo dat php5 niet kan samenwerken met apache 2 ? ik dacht dat je daarvoor de oude apache moest hebben of is da niet meer ?

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:45
djbuzzz schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:46:
Ik heb me ooit een half uur lopen te frustreren omdat m'n browser de oude source code nog in de cache had staan en deze telkens voor m'n neus toverde i.p.v. de door PHP geparste versie. Dat is dan tegenwoordig ook 1 van de eerste dingen die ik altijd even check in een geval zoals dit (b.v. met telnet via poort 80).
Ctrl + F5 :P

• Teckna
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:50:
Is da nie zo dat php5 niet kan samenwerken met apache 2 ? ik dacht dat je daarvoor de oude apache moest hebben of is da niet meer ?
Ik heb het draaiende op een aantal servers, het is al een poos niet meer dan ;)

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:00
Alleen met de hand de cache flushen werkt toen, waarom, vraag het me niet, vast een bug ergens ofzo. Frustrerend was het wel...

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:03
djbuzzz schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:46:
hehe mijn dank is groot : )
bij mij was het net 3 kwarties lang frustraties.

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-01 15:29
Teckna schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:31:
[...]

Dat hoort in apache2 overwritten te worden in de mods-enabled folder waar php5.0.conf de AddType ook heeft ;) en waar de .conf en .load reeds aanwezig waren.
Blijkbaar niet anders had php in je initiele config al wel gewerkt. Naar mijn weten moet je dat nog altijd zelf in de .conf aanpassen.

Verwijderd

Teckna schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:37:
Heb nog even verder gezocht, nadat ik in apache2.conf de volgende lijnen hebt uncomment:
AddType application/x-httpd-php .php

Werkte php wel weer, wat raar is aangezien de mods-enabled dit zou moeten overwriten echter wordt php weer geparsed.
Volgens mij klopt je redenatie niet. Mods-enabled geeft alleen maar aan welke modules er geladen zijn. Daar valt een addtype dus niet onder. Voor zover ik weet staat er in het php bestandje in mods-enabled ook geen addtype.
Pagina: 1