Toon posts:

[98] Windows overzetten op andere partitie.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik heb een p1tje met een harde schijf van 3 gig waar ik een game mee wil hosten. Nu staat System op de D: en Windows op de C:. Daardoor zijn allebij de partities half in gebruik en blijft er maar 750 mb per partitie over om games op te hosten.

Ik heb een game (MOHAA) dat een stukje groter is, dus wil ik Windows bij de D: naast System kopieren, en Windows van de C: verwijderen. Mijn vraag is nu of dat wel kan, en hoe pak ik dat dan aan?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Misschien is het handiger die partities te mergen :).

Verwijderd

Kan, moet je c:\msdos.sys >> moet dus alle c:\windows d:\windows worden bewerken, en verder het complete register aanpassen en alle andere verwijzingen naar c: veranderen naar d:. Veel succes ermee:

Dus instaleer maar opnieuw

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Windows '98 (Windows sowieso eigenlijk) is gewoon niet verplaatsbaar.

Met /\

Als je in je hele registry alle verwijzingen naar C:\Windows naar D:\Windows verandert, en in alle bestanden in de C:\Windows map hetzelfde doet, heb je een kans van plusminus 0,00001 % dat het gaat lukken.

Gewoon even FDisk draaien (van '98 SE), één partitie aanmaken en klaar is Clara, Amotheorus, of hoe je ook heet.

Eventueel je "System" (wat staat daarin?) back-uppen over het netwerk o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 05-01-2006 14:04 . Reden: paar nulletjes erbij, je weet maar nooit 8)7 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je hebt dus je System map die normaal gesproken ín je Windows map zit op een andere partitie staan ?

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:03:

Met /\

Als je in je hele registry alle verwijzingen naar C:\Windows naar D:\Windows verandert, en in alle bestanden in de C:\Windows map hetzelfde doet, heb je een kans van plusminus 0,00001 % dat het gaat lukken.

Gewoon even FDisk draaien (van '98 SE), één partitie aanmaken en klaar is Clara, Amotheorus, of hoe je ook heet.

Oke, een FDisk draaien, hoe doe je dat? 1 Partitie vind ik zelf ook handiger op een kleine schijf. komt er eigenlijk dus op neer dat ik opnieuw moet installeren :/

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:34:
Je hebt dus je System map die normaal gesproken ín je Windows map zit op een andere partitie staan ?
Ja, eigenlijk wel. De System map staat op mijn D partitie en mijn Windows map (met alle verwijzingen van program files ed. erbij) op de C partitie.

Btw, thanks all voor jullie reacties!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Bij Windows '98 kun je bij Configuratiescherm --> Software een opstartdiskette maken. Hier staan CD-Drivers op (zodat je vanaf de CD kunt installeren als je BIOS opstarten vanaf CD niet ondersteunt), en als het goed is ook het programma FDisk.

Mocht dit niet het geval zijn, kun je het nog op de diskette zetten vanuit "C:\Windows\Command".

Waarschuwing: je wist wel de inhoud van de harde schijf door FDisk te gebruiken, zorg dus voor een goede back-up!

Edit:
Dus je System map staat op een andere partitie? 8)7 Waarom en hoe boeit me niet, maar ik zie het nut er niet van in.

Ik zou _persoonlijk_ voor een re-install gaan, en bij een beetje PC is dit (zeker met Win98) in een uurtje gedaan. Is ie nog een stuk sneller ook :Y)

Noteer wel even hoe je apparaten heten, voor de stuurprogramma's.

offtopic:
En we hebben ook een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop ;)

[ Voor 38% gewijzigd door CodeCaster op 05-01-2006 14:45 ]

Verwijderd

waarom merge gewoon zoals stefan001 zegt,i
dit is een goede oplossing kan je doen met powerquest partition magic
of acronis
er zijn ook linux bootable iso die de disks kunnen mergen
succes

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Met mergen in het algemeen en met Partition Magic in het bijzonder heb ik geen positieve ervaringen.

Maar het valt inderdaad te proberen. Mits je het hebt. En dat pakket kost al gauw 80 euro ;)

offtopic:
nofi, Rynaborr, maar er zit ook een shift-toets op je toetsenbord. En punten en komma's.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verder (bijna) geen belangrijke data op die hdd staan, het probleem verder is eigenlijk dat ik geen installatiecd voor 98 heb. Linux eropzetten vind ik ook best, moet ik dat ff downloaden en op cdtje fikken

Verwijderd

CodeCaster schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:03:

Met /\

Het is zeker wel mogelijk, zelfs zonder die wijzigingen start je windows nog wel op (mits je MSDOS.SYS is aangepast), vraag is alleen of het werkbaar is: nee, want een hoop is niet te vinden, maar als alle entrys van c:\ nnaar d:\ zijn verandert weet het systeem niet anders.

(Ik spreek uit ervaring: gekke projectjes om WIndows 98SE op een 386 te draaien :) leuke fun vroeger, maar het draaide ... uhum)

Voor TS:
Maar voor de zekerheid:
Maak dus zoals al geconcludeerd een partitie (ook voor de toekomst, mocht je weer andere eisen krijgen: dan zal je huidige indeling je niet belemeren): En instaleer het besturingssysteem opnieuw :) Dat is zowieso nooit slecht voor Windows 98. Probeer zowieso Windows 98SE te draaien. die is 'iets' stabieler weet ik uit ervaring (naar mijn mening).

En als je geen windows gaat draaien: Veel succes met Linux :)

Verder: Zorg wel dat je even noteerd welke apparaten je hebt geinstalleerd: en zorg dat je alle drivers hebt voordat je gaat herinstalleren. Maak goede backups van ALLE belangrijke bestanden, en houd er rekening mee dat als je Linux gaat instaleren, deze standaard een partitie aanmaakt waar windows niet mee overweg kan (zou je ooit terug willen stappen).

Maar neem aan dat je wel weet wat je dpet

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 01:06 ]

• schiffeb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02 09:41
Met PQ MAgic heb je hetzelfde probleem je maakt van 2 partities 1 maar dan mis je nog steeds de C: of de D: en bijbehorende verwijzingen staan dan dus ook fout
Pagina: 1