Van wireless naar utp

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-10 21:23
Beste tweakers,

Hier in huis heb ik in mijn kamer net geen lekker bereik op wireless. Ik heb de mogelijkheid om een stuk utp kabels te tekken.

Bestaat er een apparaat wat wireless signaal opvangt en opzet in utp waardoor ik hem gewoon in mijn onboard lan kan prikken?

Ik heb vandaag geprobeerd om een usb wireless adapter met 11 meter verlengkabel te verbinden maar daardoor krijg ik blijkbaar teveel signaalverlies (En dan moet je 2x van die dure signaalversterkende kabels kopen)

Wie heeft er suggesties? Graag geen oplossingen m.b.v. het accespoint verplaatsen, deze oplossing is al aan bod geweest en niet handig ivm andere pc's.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-12 12:10
Bestaat er een apparaat wat wireless signaal opvangt en opzet in utp waardoor ik hem gewoon in mijn onboard lan kan prikken?
Yup, wat je hier beschrijft is precies wat een accesspoint doet ;). Dus als je dat wilt zul je een tweede accesspoint aan moeten schaffen en aan je netwerkkaart hangen. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07 13:35

marrik

Live long and prosper

Je kunt een repeater plaatsen, bijvoorbeeld van Linksys.

Of een zogenaamde EthernetBridge.

Je hebt deze ook van andere merken, ik heb alleen ervaring met de Linksys repeater en deze werkt prima!

Marrik

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:56

BHQ

een AP die zich kan instellen als wireless client. Tik je in dat kreng ff je encryptiecode, plug je 'm in je switch en het werkt.

• nurret
Is het ook mogelijk zon ding aan een router te hangen? Dan zou ik iedereen die hier komt ook meteen wireless en utp signaal kunnen geven (draadloos router met utp mogelijkheid :) )

Mocht dat niet zo zijn is het geen ramp, maar ik heb nog zon ding liggen :P

• BHQ

BHQ

Je bedoelt een AP aan je router hangen, zodat je ook wlan hebt? Dat kan mits je ze in dezelfde ip range pleurt.

• nurret
Japie_17 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:47:
[...]
Yup, wat je hier beschrijft is precies wat een accesspoint doet ;). Dus als je dat wilt zul je een tweede accesspoint aan moeten schaffen en aan je netwerkkaart hangen. :)
Een accespoint maakt toch van utp draadloos? Of kan het ook andersom (met elke accespoint?)
Yapser schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:04:
Je bedoelt een AP aan je router hangen, zodat je ook wlan hebt? Dat kan mits je ze in dezelfde ip range pleurt.
Een AP? Nee , ik il ene apparaat die wireless omzet tot utp, en wellicht is zon apparaat te koppelen aan een nieuwe router?(zodat ik zeg maar mn eigen netwerkje hier heb)

Het liefst zo goedkoop mogelijk ;)

[ Voor 43% gewijzigd door nurret op 05-01-2006 13:14 ]

• BHQ

BHQ

Je wilt je netwerk dus scheiden van het netwerk van bijv. je ouders? Zou kunnen en zelfs evt. met een sw00x routertje.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-12 12:10
nurret schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:06:
[...]

Een accespoint maakt toch van utp draadloos? Of kan het ook andersom (met elke accespoint?)
Yup, maar je ziet 1 ding over het hoofd: als je alleen van UTP naar draadloos kan, hoe kan een accesspoint dan data ontvangen ;)? Een accesspoint moet ook tweerichtingsverkeer aankunnen en gaat dus van draadloos --> bekabeld en omgekeerd.

Een wireless- bridge zoals marrik noemt doet in principe hetzelfde als een accesspoint, maar is een versimpelde versie ervan. Een bridge kan Fast Ethernet- frames (Fast Ethernet = 801.3u) (bekabeld netwerk) converteren naar 801.11- frames (wireless).

Ditzelfde kan een accesspoint ook, maar met het verschil dat een bridge gewoon alle frames die langskomen converteert en een accesspoint ook nog een vorm van intelligentie heeft om te bepalen of een bepaald frame wel doorgestuurd moet worden. Eigenlijk hetzelfde als het verschil tussen een hub en een switch. Ook heeft een accesspoint vaak nog wat extra filtering mogelijkheden. Maar in de basis doen een bridge en een accesspoint hetzelfde werk.
Een AP? Nee , ik il ene apparaat die wireless omzet tot utp, en wellicht is zon apparaat te koppelen aan een nieuwe router?(zodat ik zeg maar mn eigen netwerkje hier heb)
En voor dat is een accesspoint ook geschikt. Je krijgt dan iets als:

code:
1
2
3
4
5
 modem <---> router <---> accesspoint
             ^ ^ ^
             | | |
             v v v
            clients

Hierbij ga ik er wel vanuit dat je router ook een 4- poorts switch heeft. Anders krijg je nog als extra:
code:
1
2
3
4
5
 modem <---> router <---> switch <---> accesspoint
                          ^ ^ ^
                          | | |
                          v v v
                         clients

Edit. Hmm, Yapser en ik komen tot een heel andere conclusie. Kun je ook duidelijker maken wat je wilt bereiken?

[ Voor 11% gewijzigd door Jaap-Jan op 05-01-2006 13:54 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• marrik

marrik

Live long and prosper

Japie_17 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:48:
[...]
Een wireless- bridge zoals marrik noemt doet in principe hetzelfde als een accesspoint, maar is een versimpelde versie ervan. Een bridge kan Fast Ethernet- frames (Fast Ethernet = 801.3u) (bekabeld netwerk) converteren naar 801.11- frames (wireless).

Ditzelfde kan een accesspoint ook, maar met het verschil dat een bridge gewoon alle frames die langskomen converteert en een accesspoint ook nog een vorm van intelligentie heeft om te bepalen of een bepaald frame wel doorgestuurd moet worden. Eigenlijk hetzelfde als het verschil tussen een hub en een switch. Ook heeft een accesspoint vaak nog wat extra filtering mogelijkheden. Maar in de basis doen een bridge en een accesspoint hetzelfde werk.

[...]
Het leuke van die Linksys bridge is dat 'ie iets slimmer is dan andere merken:
Je kunt er ook VLAN's mee maken waardoor je gescheiden netwerken krijgt.

Marrik

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Je kan ook een gewone router/ap kopen van bv Asus of Linksys en deze als bridge configureren. Vaak goedkoper dan een officiele bridge.

Mijn Asus WL500g heeft tijdens de vakantie ook (prima) gefunctioneerd als bridge. Met de alternatieve firmwares kun je gewoon telnetten ernaartoe en eea configureren.

code:
1
2
3
4
5
wl ap 0 (schakel AP functie uit)
wl wet 1 (schakel bridge in)
wl scan (scan voor netwerken)
wl scanresults (bekijk scanresultaten)
wl join <ssid> (maak verbinding met ssid) eventueel met parameters verder te configgen mbt wep/wpa enz

• nurret
Edit. Hmm, Yapser en ik komen tot een heel andere conclusie. Kun je ook duidelijker maken wat je wilt bereiken?
Ik wil het draadloos netwerk van mn ouders hierheen krijgen, alleen is het huis nogal groot en ik heb hier geen bereik (heel vaak slecht signaal...). ik zat zo te denken:

Een accesspoint vangt signalen op waar het signaal goed is --> accesspoint sluiten we aan op de draadloze router die ik al heb --> de router kan het signaal zowel draadloos als bedraad naar mijn kamer doorgeven.

Duidelijk zat?

dus zeg maar zoiets:

Signaal > Accesspoint------Router =======> Mijn kamer

> = signaalgolven draadloos netwerk bij ons thuis
-- = verbinding via utp kabel
== = verkeer zowel door de lucht als via utp

zouden jullie eventueel oplossingen kunnen geven met een prijskaartje? ik zoek een oplossing die voor tot een eurotje of 50 (meestal staan er goedkope dingetjes als accesspoints op ebay ect..)

[ Voor 16% gewijzigd door nurret op 05-01-2006 15:50 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
nurret schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:48:
[...]

Ik wil het draadloos netwerk van mn ouders hierheen krijgen, alleen is het huis nogal groot en ik heb hier geen bereik (heel vaak slecht signaal...). ik zat zo te denken:
...
zouden jullie eventueel oplossingen kunnen geven met een prijskaartje? ik zoek een oplossing die voor tot een eurotje of 50 (meestal staan er goedkope dingetjes als accesspoints op ebay ect..)
Je kan ook halverwege een AP zetten in WDS. Daarmee vergroot je gewoon je draadloze netwerk.

• marrik

marrik

Live long and prosper

Wat voor een router/AP heb je nu eigenlijk?

Marrik

• nurret
marrik schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 18:09:
Wat voor een router/AP heb je nu eigenlijk?
Een AP heb ik nog niet, ik wil eerst weten of die aansluitbaar is op de router die ik heb. Ik heb een E-tech WGRT04 router.
Je kan ook halverwege een AP zetten in WDS. Daarmee vergroot je gewoon je draadloze netwerk.
dit is niet mogelijk, de accesspoint van het netwerk heeft een vast afgesproken plaats. We hebben een nogal groot huis voor overal bereik :o

[ Voor 49% gewijzigd door nurret op 05-01-2006 18:40 ]

• nurret
iemand?

• marrik

marrik

Live long and prosper

nurret schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 18:26:
Een AP heb ik nog niet, ik wil eerst weten of die aansluitbaar is op de router die ik heb. Ik heb een E-tech WGRT04 router.
Ik ken die E-Tech niet, maar volgens de website is het een vrije standaard router? Op de website zag ik niet veel meer mogelijkheden tot uitbreiding.
nurret schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 18:26:
dit is niet mogelijk, de accesspoint van het netwerk heeft een vast afgesproken plaats. We hebben een nogal groot huis voor overal bereik :o
De plaats van je ap heeft er niets mee te maken. Een 2e AP of expander zou je gewoon aan "het einde" van het bereik van je eerste AP moeten plaatsen.

Daarom zou ik gaan voor het vergroten van het bereik door middel van een expander (kosten 2e hands niet zo veel) of een 2e accesspoint.

Een bridge (bijvoorbeeld die WET54GS5) is nog erg duur en ik zie ze nog niet zoveel 2e hands.

[ Voor 32% gewijzigd door marrik op 07-01-2006 10:48 . Reden: reactie op AP in WDS ]

Marrik

• nurret
Hm dat klinkt een goede oplossing.

Maar het is ook mogelijk om een AP te kopen en deze op de router aan te sluiten? (die het signaal vervolgens doorstuurt naar mn pc?)

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12 12:39

WhiteDog

met zwarte hond

Waarom niet gewoon een Ethernet Wireless Adapter? Wel te vinden voor 70 € of minder. 10 meter UTP eraan en je bent klaar :)

http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Of trek je kabels gewoon door. 20 meter Ethernet kabel kost niets en is nog altijd 10x sneller dan via Wireless...

• marrik

marrik

Live long and prosper

nurret schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 11:09:
Hm dat klinkt een goede oplossing.

Maar het is ook mogelijk om een AP te kopen en deze op de router aan te sluiten? (die het signaal vervolgens doorstuurt naar mn pc?)
Dat is exact wat een expander doet of een extra AP in WDS mode.

Ik heb even gekeken of je E-Tech router WDS ondersteunt maar ik kon het zo snel niet vinden.
Een expander zou volgens mij wel altijd moeten werken, misschien dat anderen hier nog meer over een AP in WDS kunnen zeggen?

Marrik

• nurret
WhiteDog schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 11:20:
Waarom niet gewoon een Ethernet Wireless Adapter? Wel te vinden voor 70 € of minder. 10 meter UTP eraan en je bent klaar :)

http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Of trek je kabels gewoon door. 20 meter Ethernet kabel kost niets en is nog altijd 10x sneller dan via Wireless...
Ik heb al een usb adapter ( zie startpost) en deze moet je verlengen met dure usbkabel met repeaters erin. Dan heb ik liever voor iets meer geld die shit draadloos dan een kabel door t huis :P

even terugkomend op de laatste reacte. Dus de router die ik hebben moet WRS ondersteunen ofiets?
Ik heb net even geprobeerd om een vaste lijn (bij een vriend) draadloos te maken. Dit door een utp te linken van de modem (multip 4 pc's) poort 1,2,3 of 4 naar de wireless router naar poort 1,2,3 of 4.
(dus bij de wireless router niks op de WAN poort aangesloten)

Internet signaal(ASDL)
l
l
Multipc modem(poort1) ---------Wireless router(poort1)=======verbinding via draadloos

Is het dus mogelijk dat signaal van de AP naar de wireless router te linken net als bij wat ik bij die vriend gedaan had?

[ Voor 16% gewijzigd door nurret op 07-01-2006 14:26 ]

• nurret
TRAP

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:37
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag:

Ik heb een Speedtouch 546 die een draadje heeft naar een USR8054 Wireless AP. De laptop heeft wireless een prima ontvangst en snel internet. Mijn pc heeft een wireless PCI-kaartje maar mijn verbinding schommelt vreselijk. Dus dacht ik een draadje te trekken vanaf de USR8054 naar mijn NIC. Ik heb bij de eigenschappen in XP dezelfde gegevens ingevoerd bij TCP/IP en in de USR8054 bij MAC filtering gezegd dat mijn MAC adres niet 'wireless' is maar 'ethernet'. Vervolgens zet ik de wireless verbinding in XP op Disable en de bedraade op Enable. Hij zegt Connected en toch heb ik geen internet. Ook kan ik de Speedtouch en m'n USR8054 niet meer benaderen. Dan moet ik dus op de laptop weer inloggen op de USR8054 om mijn verbinding weer op wireless te zetten anders kan ik helemaal niks.

Wat doe ik fout?

En voordat jullie gaan zeggen (zou ik ook doen) waarom trek je geen draadje vanaf de Speedtouch? Ik woon op een schip en het is hier lastig om door allerlei waterdichte ijzeren schotten te komen, De USR8054 heb ik ze centraal mogelijk opgesteld en dat voor mijn pc de meest dichtbij gelegen aansluiting.

[ Voor 21% gewijzigd door Ferret op 08-01-2006 18:11 ]

• nurret
Is het dus mogelijk dat signaal van de AP naar de wireless router te linken net als bij wat ik bij die vriend gedaan had?

[ Voor 10% gewijzigd door nurret op 09-01-2006 18:25 ]

• nurret
iemand?

• marrik

marrik

Live long and prosper

Dat is toch wat we bedoelen met een extra AP of extender?

Marrik

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-12 22:22
wat ik nu thuis heb is:

internet>linksys wrt54g (router+54mbit accespoint) >draadloos>2e wrt54g>kabel>pc

is dit wat je bedoeld?

of bedoel je:

router>draadloos>AP>usb ontvanger

dan kan je ipv AP een accespoint zetten, of een router, of een repeater.

wil je het zoals ik dan wordt je usb adapter overbodig en zet je daar in de plaats een accespoint of een router of een linksys WET54g of de wet11

ik vind je verhaal zoals je het nu omschrijft een beetje vaag maar een 2de hands wrt54g heb je al voor 35 €

nog een keer gelezen...

als je een wrt54 neerzet op een punt met bereik (mits dit een versie 2 is) en je zet daar een sveasoft firmware in en je houdige router ondersteund WDS dan kan je de 4 poorten gebruiken om pc's aan te sluiten in je kamer

ondersteund je router geen wds dan adviseer ik je om op MP.nl 2 wrt54 op de kop te tikken. werkt echt grandioos. kan je evt je router en usb adapter verkopen dan moet je dat wel redden met 50 euro . wil je goedkoop uit zijn op marktplaats of V&A dan moet je het gewoon een maandje ofzo in de gaten houden en bij een goede aanbieding gelijk bellen (niet mailen)

[ Voor 39% gewijzigd door LinuZZ op 12-01-2006 17:32 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Pagina: 1