starten / stoppen van processen traag?

Pagina: 1
Acties:

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 20:41
Ik heb een heel raar probleem.
Op een server (P4 3Ghz, 512Mb) worden processen traag gestart of afgesloten. Ik zou niet weten hoe ik precies het verschil moet gaan meten.
Neem bijvoorbeeld het volgende:
code:
1
2
3
4
$ time for i in `seq 1 10000`; do true; done
real    0m2.553s                                                                                                                                                                   
user    0m2.547s                                                                                                                                                                   
sys     0m0.002s

dat is toch wel bizar lang. Als ik dit op een andere computer doe, dan is het in millisec, of zelfs microseconden gebeurd, zoals je zou verwachten. Maar 2.5 sec, da's absurt traag.

In /proc kan ik geen verschillen vinden met andere, soortgelijke servers, waar ik had gehoopt timing dingen te vinden. (maar misschien heb ik ze niet allemaal gehad).

Iemand pointer naar waar ik het moet zoeken? Ik heb werkelijk geen idee meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjonny op 05-01-2006 12:25 ]

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Misschien een dns-probleem? Of een firewall die een dns-probleem veroorzaakt?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat de symptomen voor de rest precies zijn, maar je benchmark hoeft niet noodzakelijkerwijs een maat ervoor te zijn. true is namelijk een builtin van bash (aannemende dat je bash gebruikt), vervang true maar eens door /bin/true in jouw loopje.
Voor de builtin hoeft er geen nieuw proces gestart te worden lijkt me, maar dat neemt niet weg dat ook met de builtin jouw loopje hier op een tragere machine een factor 2 sneller is :)

[ Voor 5% gewijzigd door blaataaps op 05-01-2006 12:50 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Ik mis wat relevante info. Over welk OS gaat dit? Linux, Unix, *BSD etc.
Verder, hoe zit het met het geheugengebruik? En hoeveel processen draaien er. Wat doet het systeem, druk of rustig. Load. etcetera...

• Sjonny
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:43:
Misschien een dns-probleem? Of een firewall die een dns-probleem veroorzaakt?
dns gaat helemaal goed, firewall is allemaal redelijk standaard.
blaataaps schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:45:
vervang true maar eens door /bin/true in jouw loopje.
goed idee: ;)
code:
1
2
3
4
time for i in `seq 1 10000`; do /bin/true; done                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
real    0m30.653s                                                                                                                                                                  
user    0m20.162s                                                                                                                                                                  
sys     0m9.955s

terwijl het op m'n reference computer (sempron 3000+) 10 seconden is (3 user, 7 sys).
Arnout schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:46:
Ik mis wat relevante info. Over welk OS gaat dit? Linux, Unix, *BSD etc.
Verder, hoe zit het met het geheugengebruik? En hoeveel processen draaien er. Wat doet het systeem, druk of rustig. Load. etcetera...
Ja, sorry.
Het is een Linux SuSE 9.1 bak, met als kernel 2.6.5-7.201-default (standaard suse kernel).
er draaien zo'n 130 processen, waaronder ook apache en samba, die voor de gebruiker 'normaal' lijken te werken. geen klachten over snelheid.. harddisk doet met hdparm ook zo'n 50 Mb/s.
Load is vrij laag, 0 tot 0.20. Geheugen gebruik zit er ook normaal uit:
code:
1
2
3
4
5
free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:        514176     484180      29996          0      64632      85392
-/+ buffers/cache:     334156     180020
Swap:       261060       7380     253680

beetje weinig cache, maar voorde rest niet speciaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjonny op 05-01-2006 13:20 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Meer geheugen? Ik zie namelijk dat hij aan het swappen gaat. Een server is meestal erg geheugen intensief en 512 is wat aan de lage kant.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Geheugen lijkt het probleem niet, hij is nog nauwelijks aan het swappen (de vuistregel swap=2*mem wordt bovenstaand systeem wel ernstig geschonden, maar dat mag niet zo'n performance verlies geven lijkt me).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Sjonny
LB06 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:02:
Meer geheugen? Ik zie namelijk dat hij aan het swappen gaat. Een server is meestal erg geheugen intensief en 512 is wat aan de lage kant.
hehe :)
swappen is niet perse fout .. maar daar zijn hier genoeg topics over :)

maar schijnbaar is het niet alleen programma's starten of stoppen van processen een probleem.
er wordt veel met m4 templates gewerkt. 1 zo'n template van +/- 70 Kb wordt hier in een halve seconde geparsed .. terwijl dit normaal in 0.003s gedaan is ..

zou het zelf in interrupts / irq dingen gaan zoeken, maar geen idee wat er aan te tweaken valt, of te testen dat het daarin mis zou gaan.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

ajvdvegt schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:15:
Geheugen lijkt het probleem niet, hij is nog nauwelijks aan het swappen (de vuistregel swap=2*mem wordt bovenstaand systeem wel ernstig geschonden, maar dat mag niet zo'n performance verlies geven lijkt me).
Die regel is ook niet altijd nuttig, hangt er gewoon ook vanaf hoeveel geheugen je systeem nodig heeft. Een server op mn werk met 8GB geheugen krijgt echt geen 16GB swapfile :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
linux 2.6.5-nogiets-default... 2.6.5 is sowieso niet super, een standaardkernel hoeft ook niet super te zijn. Welke kernel draait er op je referentiemachine? Toen ik alle machines van hier 2.6.8 naar 2.6.14 hielp gingen die machines een stukje sneller dan voorheen. Is niet zo vreemd ook: tussen 2.6.8 en 2.6.14 zit een jaar ontwikkeltijd, als het niet meer is, elke release een patchfile van 3MB bzipped zal vast wel eens een keer invloed hebben op het thread systeem van linux.
Pagina: 1