Nut om ECC geheugen te kopen? G.Skill defect?

Pagina: 1
Acties:

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:57
Het lijkt er op dat mijn G.skill geheugen niet helemaal functioneerd zoals het moet doen. Hoewel ik echter bij memtest na 8 uur nog 0 fouten heb op 2-2-2-5 T1 200mhz timings, komen mijn downloads via Azureus niet goed binnen en krijg ik veel hashfouten.

Ik stelde dus die vraag hoe het kwam dat alles zo slecht binnen kwam en bleek dat iemand anders dat ook heeft gehad. Bij hem was zijn geheugen niet helemaal lekker en moest ik mijn timings maar eens lager zetten.
Gedaan, 100mhz, *4-7-6-15* ... T2 ... en jahoor, downloads komen prima binnen!

Het ziet er dus naar uit dat mijn g.skill geheugen niet helemaal goed werkt?

In deze timings kan ik dus echt niet werken, mijn computer is veel te traag geworden. Maarja, downloaden wil ik ook. Nieuw geheugen dus.
Nu zat ik te denken, misschien is ECC geheugen wat om dit probleem te voorkomen? Wel wat duurder.

Mijn eerste plan was om 1gig G.skill erbij te kopen maar nu ziet het er naar uit om 2gig van een ander merk te kopen. ... Heeft iemand een suggestie? Zou ik het g.skill houden, zou ik ECC gaan, weet iemand een leuke aanbieding voor goed geheugen?

DDR2 lijkt me geen optie aangezien dat volgens mij nog duurder is en ik AGP wil blijven draaien.

*edit*

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 11:22

ReseTTim

Chocolate addicted

gewoon ander geheugen proberen.. ecc geheugen is niet perse een vereiste. daarnaast gebruik je vaak ecc geheugen in servers met dual processoren of meer.

in jouw geval raad ik gewoon aan om ander geheugen te kopen. bijv. crucial, kingston oid..

[edit]

ecc geheugen wil niet per definitie zeggen dat dan al je problemen voor de zon opgaan ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ReseTTim op 05-01-2006 12:26 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
je kan ook op iets minder extreme snelheden draaien dan 2-2-2-5 1T. 4-4-4-12 2T is ook wel weer heel extreem. Probeer bijvoorbeeld een 2-2-2-5 2T. 1T schijnen sommige mobo`s problemen mee te hebben. Verder, wat is de SPD van die chipjes. Als je daar onder gaat zitten, is het niet verwonderlijk dat het zaakje niet helemaal lekker werkt.

ECC geheugen verschilt fysiek van non ECC geheugen meende ik, dus dan wordt `m zowieso niet. Ook DDR2 is fysiek anders.

Ik zou dus eerst kijken of je geheugen op SPD snelheden wel goed draait. Zo nee -> RMA, Zo ja, dan zit er gewoon niet meer in en moet je inderdaad uitkijken naar een ander setje.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maurits82 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:22:
In deze timings kan ik dus echt niet werken, mijn computer is veel te traag geworden
Veel te traag? 8)7 Je zal hooguit 1 à 3% prestatieverlies lijden en dat vind ik niet onder "veel te traag" vallen.
Nu zat ik te denken, misschien is ECC geheugen wat om dit probleem te voorkomen? Wel wat duurder.
Ik denk niet dat ECC geheugen dit probleem zal oplossen. Verdiep je je eens in de werking van ECC: RAM FAQ » ECC.
Mijn eerste plan was om 1gig G.skill erbij te kopen maar nu ziet het er naar uit om 2gig van een ander merk te kopen. ... Heeft iemand een suggestie? Zou ik het g.skill houden, zou ik ECC gaan, weet iemand een leuke aanbieding voor goed geheugen?
Ik zou voor een ander merk gaan. Prijzen kun je vanzelfsprekend in onze Pricewatch vinden :)

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Ook moet je mamaplank ECC ondersteuning bieden. Niet vergeten te checken! :)

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Whiskey48
Mn mobo ondersteund ECC.

Verder heb ik ook T2 timings geprobeerd. ... werkt ook niet. 2-2-2-5 T1 is stock speeds voor G.skill LE series. Hier heb je levenslange garantie op. Ik kan alleen niet aantonen dat het defect is aangezien ik in memtest geen errors krijg.

Misschien mn timings op 2,5-3-3-6 zetten. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Niet de timings waar ik voor betaald heb, maarja, dan hoef ik niet nieuw te kopen. Wel bij 4-4-4-412 T2 is mn pc echt beduidend trager geworden. Rollercoaster tycoon 3 deed het op 2-2-2-5 perfect, op 4-4-4-12 echt bagger.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat zijn de standaard timings van die chippies? Is dat dat value geheugen? Dat loopt (uit mn hoofd gezegd) op 2.5-3-3-6 of 7 1T.
Wat is je budget?

[ Voor 53% gewijzigd door aramdin op 05-01-2006 12:47 ]

Instagram / YouTube

• Whiskey48
nee 2-2-2-5

budget +- 250euro

*edit*

Ik heb de laatste tijd ook steeds meer spontane reboots. ... dit zou hier ook door kunnen komen toch?

[ Voor 230% gewijzigd door Whiskey48 op 05-01-2006 13:57 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
maurits82 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:48:
Ik heb de laatste tijd ook steeds meer spontane reboots. ... dit zou hier ook door kunnen komen toch?
Je zou het automatisch rebooten bij een fout eens uit kunnen schakelen, en de informatie van het blauwe scherm gebruiken om de oorzaak ervan te vinden.

• aramdin
Precies :)

Wat betreft het geheugen, ik heb hetzelfde mobo. Zitten er TCCD chips op die Gskills? Check http://www.lejabeach.com/MSIK8N/k8nneo2.html en probeer een bios die voor TCCD's zijn geschreven.

Spontane reboots kan ook iets anders zijn, lees je blue screen af zou ik zeggen

Instagram / YouTube

• Whiskey48
Ja TCCD ja. ... ik had al een keer zoiets gehoord ja. Ik ga even kijken, realxt!

... misschien een heel erg stomme vraag ... maar hoe flash ik mn bios ookalweer op dit moederboard?? Ik kan het echt niet vinden in de forums. ... opstartdiskette, biosbestand er in. Maar dan moet ik een programma hebben om hem in dos te flashen ... waar kan ik deze in hemelsnaam vinden¿
Ik denk niet dat ECC geheugen dit probleem zal oplossen. Verdiep je je eens in de werking van ECC: RAM FAQ » ECC.
dat denk ik dus wel. Het lijkt er op dat de data niet helemaal goed uit mn geheugen komt. Dit met zeer kleine verschillen (als ik het goed heb hoor). En af en toe met wat grotere fouten. ECC zou dit dan beperken.

Maar ik ga even die TCCD bios uitproberen. ... moet ik hier dan nog iets aan instellen wat ik moet weten?

[ Voor 111% gewijzigd door Whiskey48 op 05-01-2006 16:22 ]

• Whiskey48
Nieuwe bios zit er op. Boots blijven
Je zou het automatisch rebooten bij een fout eens uit kunnen schakelen, en de informatie van het blauwe scherm gebruiken om de oorzaak ervan te vinden.
Hoe doe ik dat ookalweer?? Ik weet het alleen bij het opstarten van de pc

[ Voor 155% gewijzigd door Whiskey48 op 05-01-2006 19:12 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Eigenschappen van MyComputer
Tabblad Advanced
Startup and Recovery Settings
System Failure; Automaicly restart; uitvinken

• Whiskey48
Kut, recht overheen gekeken!! :X

Ik ga trouwens gewoon 1gig g.skill erbij kopen. ... Alles lijkt er op dat er iets anders aan de hand is dan mijn geheugen. ... Misschien weer eens een maandelijkse windows clean install doen (tic van mezelf)

[ Voor 78% gewijzigd door Whiskey48 op 06-01-2006 00:25 ]

• aramdin
Maandelijks? Damn!

Instagram / YouTube

• Whiskey48
:) als ik ook maar het vermoeden heb dat hij langzamer loopt dan normaal gaat de stekker er uit :)

*edit*

Het lijkt er trouewns op dat met het updaten van mijn bios de problemen zijn opgelost! Alles gaat als een trein, hij loopt niet meer vast, downloads komen binnen. ... erg goed allemaal!

[ Voor 51% gewijzigd door Whiskey48 op 06-01-2006 11:46 ]

• aramdin
Welke bios heb je nu? En welke bios had je?

Handig voor mensen als ze met dezelfde problemen komen :)

Instagram / YouTube

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

aramdin schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:52:
Welke bios heb je nu? En welke bios had je?

Handig voor mensen als ze met dezelfde problemen komen :)
Hulde voor die laatste opmerking. Ik zie heel vaak "dode" draadjes!

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• Whiskey48
Idd,

Ik had eerst org bios 1.8 van MSI

Ik heb nu: v1.C3 MOD TCCD Edition by Sideefect

- Max Async = 8
- Read Write Queue bypass = 16
- Bypass max = 7
- Idle Cycle limit = 256
- DQS Skew Mode = slower
- Drive Strength weak by default

http://www.msi.sploitz.com/

Op deze site staan alle biossen voor de K8N Neo2 Platinum & flash tools

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
maurits82 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:43:
Wel bij 4-4-4-412 T2 is mn pc echt beduidend trager geworden. Rollercoaster tycoon 3 deed het op 2-2-2-5 perfect, op 4-4-4-12 echt bagger.
ik geloof er geen snars van dat jij serieus verschil merkt tussen rappe timing of bagger timings op geheugen, dat ga je alleen in benchmarks zien.

• aramdin
AES schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:59:
[...]

Hulde voor die laatste opmerking. Ik zie heel vaak "dode" draadjes!
Ow yes hehe :7

Instagram / YouTube

• Whiskey48
ik geloof er geen snars van dat jij serieus verschil merkt tussen rappe timing of bagger timings op geheugen, dat ga je alleen in benchmarks zien.
Dan is er iets heel ernstigs mis met mijn pc.
Wel liep rollercoaster tycoon 3 gelijk een HEEL stuk slechter nadat ik mn geheugenop 100mhz met zeer slechte timings.

Ik heb trouwens toch weer een blauw scherm gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maurits82/1/4.jpg

weet iemand wat hier staat??

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

maurits82 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:37:
[...]

Dan is er iets heel ernstigs mis met mijn pc.
Wel liep rollercoaster tycoon 3 gelijk een HEEL stuk slechter nadat ik mn geheugenop 100mhz met zeer slechte timings.

Ik heb trouwens toch weer een blauw scherm gekregen:

[afbeelding]

weet iemand wat hier staat??
Dat je netwerkdrivers gaar zijn. (ndiswan)
En IRQ not less or equal duidt meestal op een probleem met je geheugen.

[ Voor 8% gewijzigd door Copycat op 07-01-2006 00:05 ]

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• Whiskey48
hmm, dus even nieuwe netwerkdrivers installeren.

... en mn geheugen ... dat werkt waarschijnlijk niet helemaal lekker meer? ... Tijd voor RMA??

*edit*

Nu al 11 uur memtest aan het draaien ... 0 fouten.

[ Voor 18% gewijzigd door Whiskey48 op 07-01-2006 11:50 ]

Pagina: 1