Premiere 6 video bewerken via netwerk, snel genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 10:33
Ik heb een soort dataserver met een 100Mbit netwerk.
Ik gebruik premiere 6 om video te bewerken en nou vroeg ik mij af of iemand misschien wist of dat netwerkje snel genoeg is om het te kunnen bewerken vanaf die dataserver.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Als je de te bewerken filmpjes en je scratchdisk via het netwerk moet benaderen en je gaat een beetje fatsoenlijk editen.. het werkt wel, maar wel langzaam hoor.

Je moet rekenen dat je met een beetje videoediting al gauw met bestanden van >1gig aan het knippen/plakken bent. das niet grappig.

Je zou kunnen proberen of het een beetje werkt als je alleen je scratchdisk lokaal zet, maar ik zou het niet doen. Gewoon eerst een project naar je harde schijf kopieeren en als je klaar bent weer terug naar je server kopieeren, maar niet direct van je server af editen.

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

DV is 13GByte/uur, dus zo'n 3-4Mbit/sec. Dat moet over een 100Mb netwerk dus makkelijk lukken.

Ik kan me wel voorstellen dat er af en toe een hickup van een paar frames kan plaats vinden tijdens het afspelen, maar dat is tijdens het monteren van een videootje eigenlijk helemaal niet van belang.

[En wat de 1GByte bestanden in de vorige post er mee te maken hebben, weet ik ook niet. Die bestanden worden natuurlijk niet compleet heen en weer gestreamed over het netwerk. Alleen het framepje dat je op dat moment nodig hebt. En met 25frames/sec is dat dus zo'n 3-4Mbit/sec, zoals boven al uitgerekend.]

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 13:12 ]

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:10:
DV is 13GByte/uur, dus zo'n 3-4Mbit/sec. Dat moet over een 100Mb netwerk dus makkelijk lukken.

Ik kan me wel voorstellen dat er af en toe een hickup van een paar frames kan plaats vinden tijdens het afspelen, maar dat is tijdens het monteren van een videootje eigenlijk helemaal niet van belang.
Hij had het over bewerken, niet over kijken...

Verwijderd

Hij had het over bewerken, niet over kijken...
Heb jij ooit video bewerkt in Premiere?

Als ik videootjes monteer, ben ik verreweg de meeste tijd gewoon video aan het kijken (of iets wat netwerk-technisch gezien het zelfde is als video kijken). Zelfs als je je videootje in 2x, 4x of 8x speed wil zien, is een 100Mbit netwerk nog ruim voldoende. En zelfs bij het renderen van de video is de bottleneck niet de harddisk of het netwerk, maar gewoon de processor.

Tja... je moet niet iedereen geloven die zegt dat je voor video bewerken een ultra-snelle harddisk en een ultra-snelle processor met ultra-veel geheugen nodig hebt... da's namelijk simpelweg niet waar... :)

edit: typo

Verwijderd

Bij mij is tijdens het renderen juist de hardeschijf wel de bottelneckel, ze gebnruiken niet voor niets scsi HD's in videobewerking computers. 100Mbit kan zo maximaal 12,5Mb/s aan, dat trek je zo vol met een enkele schijf.
Het is wel snel genoeg om er mee video te kunne bewerken maar wat extra snelheid kan nooit kwaad.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:10:
DV is 13GByte/uur, dus zo'n 3-4Mbit/sec.
Het moet 3-4Mbyte/sec zijn (24~32Mbit/sec). Waneer jet het over rond de 3-4Mbit/sec heb dan spreek je meestal over mpg 2.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-02 10:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Ik heb zelf een video bewerkt van een toneel uitvoering met Premiere 7. Dit heb ik eerst geprobeerd vanaf mn server met 4 hdd's in raid 5. Dit schoot voor geen meter op via 100 mbit. Vervolgens heb ik het ruwe materiaal maar naar mn werkstation gehaald, hierin heb ik een raid 0 array van 2 maxtor 40 gb schijven, dit ging wel prima. Het uiteindelijk renderen heb ik wel naar mn server gedaan, maar dat was omdat ik anders te weinig ruimte had...

blabla

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DV video is dus inderdaad 25 megabit/sec, dus voor DV (1 stream) heb je dus ongeveer 3,5 megabytes/sec nodig.

Let wel op dat je dus op sommige stukken (denk aan overgangen of overlays) vaak meerdere streams tegelijk gebruikt.

Realtime gaat dit meestal goed tot 2 streams.

Het netwerkprotocol is minder efficient dan direkt lezen van een harddisk.

Zet je dus je scratch lokaal, heb je een server met veel geheugen en wil je niet alles realtime doen (af en toe renderen) dan is het allemaal te doen.

Ikzelf werk met premiere pro 1.5 en een Matrox RT.X100 en soms ook via de server (realtime), maar die server is een Pentium III-500, met hardware raid 5 en 768 MB geheugen, 100mbit.

De Matrox weet me toch regelmatig te melden dat hij niet volledig realtime kan afspelen (dropped frames). Dit komt meestal voor bij passages met meer dan 1 stream en audio in de vorm van muziek komt dan ook van de server.

Kort antwoord dus : het kan wel en werkt ook, maar verwacht er niet te veel van.

Verwijderd

Het moet 3-4Mbyte/sec zijn (24~32Mbit/sec).
Ai ai ai ai ai... je hebt helemaal gelijk!!!!! Wat een enorm stomme fout van mij!

Nog steeds lukt dat zonder problemen over een 100Mbit/sec netwerk. Maar afhankelijk van hoe de "fast play" in Premiere is geimplementeerd zou 4x of 8x wel eens mis kunnen gaan...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 09:29 ]

Pagina: 1