Toon posts:

[Fileserver] Welke opslag zouden jullie kiezen.

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik wil nu een soort van File-server maken.
Ik heb nog een oude computer met deze specificaties :

AMD1800+ (Loopt op 1100 Mhz)
MSI Socket7 100Mhz Mainboard
256MB RAM
20GB HDD 7200

Nu wil ik hier een fileserver van maken door een van deze twee opties toe te voegen.
Ik wil bij beide opties de server op raid5 zetten.

Optie 1 (Goedkoper, minder snel dan optie2) :

IO HighPoint (Retail) RocketRAID 1640 Euro106
- Anschlüsse des Controllers: 4
- Protokoll: S-ATA 150
- RAID vorhanden: Ja
- RAID 0 vorhanden: Ja
- RAID 0+1 vorhanden: Ja
- RAID 1 vorhanden: Ja
- RAID 5 vorhanden: Ja
- RAID JBOD vorhanden: Ja

3.5" Maxtor 300GB 6B300S0 7200U/m 16MB Euro145
- Anschluss: Serial-ATA
- Formfaktor: 3.5
- Kapazität: 300 GB
- Protokoll: Serial-ATA
- Puffer: 16 MByte
- Umdrehung: 7200 U/Min

Wil met deze optie 5 schijven (1spare)

Kosten : 106 + 145 x 5 = 831 Euro

Optie 2 (Duder, sneller als optie 1) :

IO HighPoint RocketRAID 2220 Euro290
- PCI-X 64 bit 133/100/66 MHz
- Bis zu 3.0GB/Sek Transferrate
- RAID 0, 1, 5, 10 und JBOD
- Native Command Queuing(NCQ)
- Gestaffeltes "Drive Spin up"
- Single RAID Cross Adapter bis zu 16HDDs
- Online Capacity Expansion und Online RAID Level Migration (OCE/ORLM)
- Hot Swap und Hot Spare
- S.M.A.R.T Kontrolle
- SAF-TE
- Online Array Roaming
- 64-bit LBA Unterstützung für über 2TB Partitionen
- BIOS booting Unterstützung
- Automatic RAID rebuild
- Command Line Interface(CLI)
- Webbrowser RAID Management Software
- SMTP Email Anzeige
- Unterstützt Windows, Linux und FreeBSD

HDD 3.5" Hitachi 250GB HDT722525DLA380 7200U 8M SATA2 Euro130
- Kapazität der Festplatte: 250 GB
- Cache: 8 MB
- Protokoll: S-ATA II 300
- Zugriffszeit ca.: 8,5
- Umdrehungen: 7.200 U/Min
- Festplatte Formfaktor: 3,5 "
- Einbauart: Intern

Wil met deze optie 6 schijven (1 hot spare)

Kosten : 290 + 130 x 6 = 1070 Euro

Welke optie zouden jullie kiezen.
Zouden jullie andere opties kiezen die ik hier niet zijn vermeld. (zelf bedacht)
Of zouden jullie andere HDD kiezen of andere Raid controller.

Heeft de 239 Euro zin om uit te geven aan optie 2.
Hiervoor krijg je meer raid opties + 100GB meer ruimte + dat het sneller is.

Zouden jullie me oude pc deels updaten.
Een snellere proc past er niet in.

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 13:06

Kortfragje

......

Weet e dat optie twee een PCI-X slot vereist ?

PCI-X 64 bit 133/100/66 MHz

Dat is dus niet hetzelfde als PCI express (PCI-e)

De meeste moederborden voor thuisgebuik bevatten een dergelijk slot niet.
En bij optie 1 heb je maar 4 aansluitingen, met spare bedoel je dan een niet hot spare?
Overigens zou ik persoonlijk bij een fileserver die 24/7 moet draaien niet voor maxtor maar voor WD schijven gaan. (persoonlijke ervaringen)

Edit: Sorry, op de frontpage stonden iets duurdere adapters dan ik dacht. Dan zou ik voor optie 1 gaan. Je processor is sterk genoeg voor Sw Raid 5

[ Voor 44% gewijzigd door Kortfragje op 05-01-2006 11:45 ]

http://www.gjpvanwesten.nl

Verwijderd

Topicstarter
Met spare bedoel ik - een extra schijf in mijn kast.
Als een schijf kappot gaat heb ik er altijd nog een liggen.
Over 2 jaar zijn ze er misschien niet meer.

Optie 3 (ligt tussen optie 1 en 2)

Promise FastTrak S150 SX4 Euro180
- RAID : JBOD, 0, 1, 5 and 10
- Serial ATA: 4 SATA 150
- PCI 33MHz/32bit PCI bus support.
- Compatible with PCI 2.2 standard.
- Data transfer rate up to 266MB/sec.
- Large LBA Supports arrays with the overall storage capacity up to 1 terabyte.
- ACPI One slot for 168-pin DIMM with ECC support or up to 256MB non-ECC memory
- (the minimum requirement is 64MB).

HDD 3.5" Western Digital 250GB WD2500JS 7200U/m 8MB Euro105
Kapazität der Festplatte: 250 GB
Cache: 8 MB
Protokoll: S-ATA II 300
Zugriffszeit ca.: 8.9
Umdrehungen: 7.200 U/Min
Festplatte Formfaktor: 3,5 "
Einbauart: Intern

Bij deze optie wil ik 5 schijven hebben (1 spare)

Kosten zijn 180 + 5 * 105 = 705 Euro

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 12:01 ]

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 13:06

Kortfragje

......

Dat is zonder twijfel de beste optie.
Harware raid en 5 schijven van een in mijn ogen betrouwbaar merk. Zou ik doen.

http://www.gjpvanwesten.nl

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 18:54
Optie 3; je vergeet echter het laatste punt bij je opsomming specs van je promise kaart: -(the minimum requirement is 64MB)
Met spare bedoel ik - een extra schijf in mijn kast.
ik zou de schijf buiten mijn kast bewaren met oog op de kast warmte (zal waarschijnlijk niet heel veel uitmaken, just a detail)

Waarom maak je in je lijstjes gebruik van 3 verschillende merken HDD's?

Verwijderd

Topicstarter
- Bij optie1 heb ik de goedkoopste 300GB sata schijven gekozen die ik vond om zo dicht mogelijk bij 1GB te komen.

- Bij optie2 heb ik de goedkoopste 250GB sataII schijven gekozen omdat dit de controller ook ondersteund, het is dan ook een snellere en beterre oplossing als de eerste.

- Bij optie3 heb ik voor wester digital gekozen omdat dit een nieuwe schijf is en toch goedkoop. Ik heb de 2de reactie meegenomen om niet voor maxtor te kiezen. ( Heb ook gezocht op internet en het blijkt dat meer mensen liever niet voor maxtor gaan)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Het merk harde schijven vind ik minder belangrijk dan het merk raid-kaart. Highpoint en Promise zijn nou niet dat je zegt toppers, ik zou niet zo'n merk nemen. Ik heb al tevaak gehoord over vreemd gedrag van firmware, onverklaarbaar uitvallen van raid-configuraties etc.

Ik draai zelf raid5 met een 3Ware en 8 Maxtor disks. Zo'n beetje alle disks zijn ondertussen (onder garantie) vervangen, maar ik ben nog geen bitje kwijtgeraakt. En dan heb ik nog niet eens een hotspare.

Siditamentis astuentis pactum.

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 18:54
duidelijke uitleg.

ik lees ook vaak op GoT dat maxtor schijven niet de betrouwbaarste zijn. Hopelijk verbeterd dat nu ze door seagate overgenomen zijn. Verder heb ik geen ervaring met de huidige generatie schijven. De promise raid kaart zorgt iig wel voor de snelste oplossing van de 3 gegeven
Varienaja schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:38:
Het merk harde schijven vind ik minder belangrijk dan het merk raid-kaart. Highpoint en Promise zijn nou niet dat je zegt toppers, ik zou niet zo'n merk nemen. Ik heb al tevaak gehoord over vreemd gedrag van firmware, onverklaarbaar uitvallen van raid-configuraties etc.

Ik draai zelf raid5 met een 3Ware en 8 Maxtor disks. Zo'n beetje alle disks zijn ondertussen (onder garantie) vervangen, maar ik ben nog geen bitje kwijtgeraakt. En dan heb ik nog niet eens een hotspare.
3Ware is dan ook een stuk duurder dan highpoint / promise

[ Voor 53% gewijzigd door rsmits op 05-01-2006 12:42 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Je kunt ook gaan voor Maxlines: meer garantie, en sowieso betere schijven dan de andere schijven. Ze kosten maar een paar euro meer.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
Varienaja schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:38:
Welke raid kaart van 3Ware heb jij dan.
Ik kan zo geen 3ware kaart vinden waarop raid5 zit met sata schijven en op een pci poort zit.

Tot nu toe ben ik van plan om voor de derde optie te gaan maar als iemand een beter idee ga ik gewoon daarvoor. Dus iedereen met een goed idee met deze specificaties meld je maar:

- Het moet dus raid5 zijn.
- Ik moet 1 spare schijf hebben.
- raid kaart moet op een pci32 slot zitten.
- groote van de de raid5 moet tussen 750GB en 1250GB zitten.
- Prijs mag max 800 Euro zijn.

Dus mijn optie 2 is helemaal k*t omdat de prijs te hoog is en hij op 64BIT PCI-X zit.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:52

BCC

Wat voor besturingssysteem ben je trouwens van plan te gaan draaien? Voor linux software raid heb je namelijk geen dure controlers nodig. Daarnaast kan je dan je kapotte HD's vervangen door compleet andere HD's. Hierdoor vervalt het nut van je spare grotendeels. Ik weet niet of Windows software raid 5 kan, anders is dat ook nog een optie. (ja dus: http://www.tomshardware.c...xp_to_make_raid_5_happen/)

Gezien de huidige prijzen van schijven vs. controlers is het misschien zelfs nog een optie om in mirror raid gaan draaien (dat doe ik hier ook).

[ Voor 59% gewijzigd door BCC op 05-01-2006 13:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:57:
Welke raid kaart van 3Ware heb jij dan.
3ware 7810 ATA RAID Controller

En die heb ik alweer dik 3 jaar 24/7 up&running. Toen ik 'm kocht was er nog niet een S-ATA, geloof ik. Er zit overigens een 64 bits PCI aansluiting aan, maar hij doet 't ook prima in een 32 bits slot.

Je hoeft natuurlijk niet per se een 3Ware te nemen, maar als je data je lief is moet je wel betrouwbare spullen hebben. Persoonlijk vertrouw Promise en Highpoint niet zo, ik heb een tijdje zo'n Highpoint ATA-66 IDE aansluiting gehad waarvoor gewoon geen fatsoenlijke drivers te krijgen waren; en dat kan je je gewoon niet permitteren als je op safe speelt. Kijk anders eens naar wat reviews op de frontpage. Daar worden regelmatig stoere raid-setups getest omdat Femme dat wel leuk speelgoed vindt; heel interessant om te lezen.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:05:
Wat voor besturingssysteem ben je trouwens van plan te gaan draaien? Voor linux software raid heb je namelijk geen dure controlers nodig. Daarnaast kan je dan je kapotte HD's vervangen door compleet andere HD's. Hierdoor vervalt het nut van je spare grotendeels. Ik weet niet of Windows software raid 5 kan, anders is dat ook nog een optie. (ja dus: http://www.tomshardware.c...xp_to_make_raid_5_happen/)

Gezien de huidige prijzen van schijven vs. controlers is het misschien zelfs nog een optie om in mirror raid gaan draaien (dat doe ik hier ook).
Hardware raid werkt wel stukken sneller als software raid.
Hoewel je nu onders linux wel leuke dingen kunt doen zoals gewoon schijven erbij proppen.
En ook andere schijven erbij doen.
Maar aan de andere kant ben ik niet super goed met linux en als er een keer iets fout gaat, lijkt mij hardware raid makkelijker en zekerder.
3ware 7810 ATA RAID Controller

En die heb ik alweer dik 3 jaar 24/7 up&running. Toen ik 'm kocht was er nog niet een S-ATA, geloof ik. Er zit overigens een 64 bits PCI aansluiting aan, maar hij doet 't ook prima in een 32 bits slot.

Je hoeft natuurlijk niet per se een 3Ware te nemen, maar als je data je lief is moet je wel betrouwbare spullen hebben. Persoonlijk vertrouw Promise en Highpoint niet zo, ik heb een tijdje zo'n Highpoint ATA-66 IDE aansluiting gehad waarvoor gewoon geen fatsoenlijke drivers te krijgen waren; en dat kan je je gewoon niet permitteren als je op safe speelt. Kijk anders eens naar wat reviews op de frontpage. Daar worden regelmatig stoere raid-setups getest omdat Femme dat wel leuk speelgoed vindt; heel interessant om te lezen.
De Promise150 SX4 kaartje is ook getest door Tweakers.
Zij zijn erg tevrede erover. En de Highpoint ATA-66 IDE is ook een oude kaart.
De drivers zijn er voor linux,unix en ook voor windows. Dus dat probleem heb ik niet.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-02 09:49
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:00:
Hardware raid werkt wel stukken sneller als software raid.
Hoewel je nu onders linux wel leuke dingen kunt doen zoals gewoon schijven erbij proppen.
En ook andere schijven erbij doen.
Maar aan de andere kant ben ik niet super goed met linux en als er een keer iets fout gaat, lijkt mij hardware raid makkelijker en zekerder.
Hardware raid is sneller, maar heb je dat nodig thuis?? Ik denk het niet. Een simpele fileserver thuis met hooguit 4 clients is best af met software raid 5. Op zich denk ik dat je weinig aan software raid kan verkloten, mist je niet te gek doet. Ik zou voor software raid gaan, al dan niet onder linux, het geld dat je bespaard kan je weer uitgeven aan een hdd. Proberen kan altijd.
Pagina: 1