Asus mobo - boot sequence verandert steeds

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 11:12
Met search al wat oude topics hierover gevonden, maar zó oud dat daaronder reageren geen zin meer heeft en een oplossing werd er nog niet echt gegeven.
[rml][ P4C800] Boot sequence verandert[/rml]
en P4P800SE - boot sequence verandert na wijziging IDE config

In bovenstaande topics wordt geklaagd dat het ASUS mobo (P4C800, P4P800 etc.) z'n boot sequence door elkaar "husselt" als er een verwisselbare schijf bij komt of af gaat.
Ik heb een soortgelijk probleem, echter met USB cardreaders!!
Als ik tijdens het opstarten een cardreader (of een camera ofzo) aan de USB heb hangen is het mobo z'n bootschijf (boot sequence) kwijt.
Je kan bij het opstarten wel op F8 drukken om vervolgens in een boot-menutje te komen, maar hoe leg ik dat aan de vrouw uit?! Dat ding hoort toch gewoon z'n bootschijf vast te houden in de bios?
Ik heb in de bios de SATA uitgeschakeld, omdat daar (nog) niets aan hangt, maar geen resultaat.

Info:
mobo: Asus P4S800D-X (zelfde probleem op P4P800)
Adaptec 29160 SCSI card (géén raid)
3x SCSI HD (waarvan de eerste altijd de boot-disk moet zijn)
1x SCSI CD speler
1x SCSI Zipdrive
1x ATA HD
1x IDE DVD speler/recorder
Windows XP-pro

Oplossing, maar niet tevreden:
Na iedere verandering van het aantal schijven die het moederbord kan vinden tijdens de boot, plaatst
hij de primare IDE schijf bovenaan in de boot-sequence. Omdat toch niet van ATA 'geboot' wordt, heb ik de eerste ata schijf in de bios uitgeschakeld. Het moederbord blijft nu wel zijn boot-sequence vasthouden. Na opstarten vind windows (xp) de ata-schijf alsnog en is gewoon bruikbaar. Het nadeel hiervan is dat windows dan de DMA modus voor die schijf uitschakelt. Die IDE schijf is dan dus supertraag. Niet echt een fijne oplossing dus.

Iemand hier een goed bruikbare oplossing voor?

Deze tekst niet lezen !

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 11:12
Niemand?

Deze tekst niet lezen !

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:31
Het ziet er naar uit dat je zelf grondig onderzoek hebt gedaan en ook zelf tot de correcte conclusie bent gekomen: Het valt niet op te lossen.
De enige oplossing is een nieuwe BIOS versie vorr je moederbord zoeken waarbij dit probleem is gefixed en/of bij ASUS navragen over dit probleem. Uiteindelijk is ASUS de enige die je hier mee kan helpen want zij hebben de source-code van je BIOS en alleen zij kunnen deze op een correcte manier aanpassen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"