Toon posts:

Thuis server/mediacenter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een pc onder onze tv plaatsen die ik voor de volgende dingen wil gebruiken:

- continu draaien van meedio
- continu draaien van download software
- continu draaien van vpn server
- eens in de week: draaien van backups voor onze laptops
Er zullen geen games op worden gespeeld.

Ik had in gedachte om de continu draaiende elementen onder apparte user sessies te laten draaien.
Alleen meedio wordt weergegeven op een TV en bestuurt met draadloos muis in de huis kamer.
Downloads worden geactiveerd vanaf laptop met behulp van extern bureaublad.
VPN server wil ik gebruiken om ook vanuit school/werk wherever mijn mail te kunnen versturen en bij bestanden te kunnen verder geen rare fratsen.

Volgens mij heeft dit in principe niet zo heel veel computer power nodig.
Maar huisgenoot1 moet niet last hebben van een haperende film of mp3, wanneer de pc aan het downloaden is, ik vanuit school ofzo ff wat bestanden ophaal en wat mail verstuur en huisgenoot2 mp3's vanaf die gedeelde schijf draait.

Ik dacht eigenlijk aan een standaard configuratie volgens het tweakers Multimediasysteem:

Processor AMD Athlon 64 3200+ Venice € 161,95
Moederbord Asrock 939Dual-SATA2 € 57,44
Koeler Arctic Cooling Freezer 64 Pro € 18,90
Geheugen 2 x 512MB PC3200 DDR (Kingston) € 77,20
Videokaart XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 € 132,71
Hardeschijf Maxtor DiamondMax 10 250GB € 100,27
Optische drive NEC ND-4550 (zwart) € 42,75

totaal: 591,22 euro

Is dit goed genoeg voor media afspelen en data sharen?
Of zit ik er dan helemaal naast en moet ik eenofandere server configuratie aanschaffen?
Maar dan ben je vast niet klaar met 600 e

Verwijderd

wil je de data via het lan overpompen? dan kan je misschien beteren een GB lan kopen, de VGA kaart is misschien wat overdone. en ik zou zelfg voor een WD schijf gaan (al dan niet gemirrord) Ook kan de processor wel wat zwaarder (3600+)

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-02 15:41
Als hij altijd aan moet zijn, dan zou ik toch voor een Asus moederbord gaan en niet voor een (volgens mij minder kwititatief) asrock moederbord. Idem voor het geheugen, idp van value-ram, een tikje duurdere. Voor de rest alles prima denk ik.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Maar huisgenoot1 moet niet last hebben van een haperende film of mp3, wanneer de pc aan het downloaden is, ik vanuit school ofzo ff wat bestanden ophaal en wat mail verstuur en huisgenoot2 mp3's vanaf die gedeelde schijf draait.
Dan zou ik een dualcore nemen, je bent iets duurder uit maar je kunt meerdere dingen tegelijk doen, zonder last van elkaar te hebben. Iets meer geheugen zou ook kunnen, maar is niet echt hard nodig.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

SIMPY.be schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:02:
Als hij altijd aan moet zijn, dan zou ik toch voor een Asus moederbord gaan en niet voor een (volgens mij minder kwititatief) asrock moederbord. Idem voor het geheugen, idp van value-ram, een tikje duurdere. Voor de rest alles prima denk ik.
idd asus a8n oid met GEIL 1gb kit 100€

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 08:58
Wat ik zou doen:
-dual core CPU: zal id toekomst beter zijn: opnemen/afspelen in HD tegelijk (timeshift e.d.)
-zéker gigabit LAN, voor streaming. Als je dan bestanden overzet (bijvoorbeeld om het te converteren naar een ander formaat), zal dat véél sneller werken
-graka: zwaar overkill. Als je hééél erg veel tussen verschillende videoformaten converteert, is het misschien aan te raden LATER een x1600 of hoger te kopen van ATI, vanwege hun encoding/decoding/transcoding acceleratie. NU nog NIET kopen, nu zijn die nog veel te duur. Koop nu het goedkoopste, is meer dan goed genoeg.
-harde schijven: hou rekening met het geluid dat ze produceren! Je hebt 2 mogelijkheden om dit te voorkomen: 1) koop laptop harde schijfjes, deze kosten wel een stuk meer (controleer dan wel even dat je niet de luidruchtigste koopt!); 2) hang je hdd's op aan elastieken. Op SilentPCreview.com vind je genoeg informatie daarover.
-geheugen: is perfect. Meer betalen heeft geen zin. De snelheidsverschillen zullen zéér minimaal zijn. En voor de garantie hoef je het ook al niet te doen. Kingston biedt 10 jaar garantie.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Let wel op dat je videokaart werkt met Meedio en/of Windows MCE. Voor het laatste is wel een lijst te vinden met kaarten die werken van Meedio weet ik het niet.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik weet nu niet echt hoe grote volumes je wil downloaden en sharen enzo, maar gaat die ene hdd van 250Gig niet redelijk snel vol staan met films, mp3's, backups?

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Verwijderd

Topicstarter
HD Space: 250 Gieg is inderdaad snel vol, maar ik heb hier nog een 200 GB schijf liggen, en voor backup zat ik te denken aan een exterene Schijf. (wegens gebrek aan ruimte in mijn coolermaster kast)
LAN: wanneer ik alleen met laptops werk met maximaal 100M/bit (54 wifi)heeft het dan wel nut om een Gigabit mobo te kopen?? En dan moet ik waarschijnlijk ook een nieuwe router kopen?
Videokaart: Ja video kaart kan ik laten vallen wanneer ik een mobo koop met TV-out onboard.
Ik zal eens kijken wat een Asus mobo kost, maar ik dacht dat wanneer je een Gigabit Lan koopt, je alle andere netwerk componenten ook gigabit moeten ondersteunen?
Aangepast lijstje komt zo.

Bedankt voor jullie snelle replies ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 13:03 ]

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
ik zou er ook een opteron s939 processor in doen, deze eventueel overclocken voor betere prestaties!

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

Topicstarter
orginele config
Koeler Arctic Cooling Freezer 64 Pro € 18,90
Geheugen 2 x 512MB PC3200 DDR (Kingston) € 77,20
Hardeschijf Maxtor DiamondMax 10 250GB € 100,27
Optische drive NEC ND-4550 (zwart) € 42,75
Totaal: 591,22 euro

Totaal: €352,1

Vervangen voor

Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA) gemiddeld € 85
http://www.asus.com/produ...del=766&l1=3&l2=15&l3=210
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed) voor €340
Totaal €425

Dus €73 duurder
Nieuwe totaal = €664

Ik heb nu snel ff een gis gedaan, ik heb echt niet veel verstand van wat nu goede combi is qua mobo en processor en geheugen. (zeker niet met dualcore).
Maar volgens mij kan ik hiermee net zo goed dan Windows 2003 server gaan draaien.
Die heeft ook betere ondersteuning voor sessies met meerdere users en allemaal andere handige nizzle.(en meedio kan er ook op draaien..)

Maar dan zit ik nog steeds met het dillema: Heb je echt profijt van die Gigabit Lan wanneer je laptops dat niet ondersteunen? En er zullen niet echt vaak films over worden getrokken. Alleen mp3's over netwerk spelen en mail routeren, misschien nog apache servertje voor ontwikkeling van php projecten (niet open naar internet).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 13:49 ]

Verwijderd

Maar dan zit ik nog steeds met het dillema: Heb je echt profijt van die Gigabit Lan wanneer je laptops dat niet ondersteunen? En er zullen niet echt vaak films over worden getrokken. Alleen mp3's over netwerk spelen en mail routeren, misschien nog apache servertje voor ontwikkeling van php projecten (niet open naar internet).
absoluut! want bijvoorbeeld als 2 computers tegelijk informatie ophalen kunnen gewoon beide pc's 100mbit tegelijk doen. omdat je 1000 mbit hebt/10=100mbit. dus je kan eigenlijk 10x 100mbit aan een apparaat toewijzen i.p.v. 1 x! dit merk je zeker!(en heb ik zelf ook ervaren)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:46
Hmmz... Ik zie in de TS een redelijk zware setup, en hij wordt enkel zwaarder gemaakt... Ik zou het zelf compleet anders doen.

Ik zie in de TS geen tuner oid, dus opnemen is hij (voorlopig) niet van plan... Verder, het afspelen van DivX etc vraagt helemaal niet zoveel van je cpu.. Dus de keuze voor DualCore begrijp ik ook niet.. Daar volstaat een A64 3200+ meer dan genoeg.. (High reso DivX/Xvid vraagt hier zo'n 10% CPU op een 2800+. mijn server, een 1600+ heeft zo'n 10% CPU Load bij het runnen van Azureus...)

Persoonlijk zou ik wel gaan voor een Asus mobo, zeker omdat het je server wordt kan je daar beter iets meer geld aan uitgeven imo :)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:10:
[...]

absoluut! want bijvoorbeeld als 2 computers tegelijk informatie ophalen kunnen gewoon beide pc's 100mbit tegelijk doen. omdat je 1000 mbit hebt/10=100mbit. dus je kan eigenlijk 10x 100mbit aan een apparaat toewijzen i.p.v. 1 x! dit merk je zeker!(en heb ik zelf ook ervaren)
TS geeft aan dat hij alles op de router aansluit, lijkt me niet dat hij daar gigabit poorten in heeft zitten. Gigabit is dus overdone. Wel zit dit vrijwel standaard op elk asus mobo, maar het zal aangesloten op zijn router toch maar op 100mbit werken. Dan kun je dus nog steeds 2 laptops full speed (54mbit) voorzien dat data.

Verwijderd

Topicstarter
OK dan is dus de 1000M/bit Lan leuk voor later (aangezien het er toch standaard in zit).
Maar waarom zou ik nu wel of niet dual-core moeten nemen.
Ik moet gewoon een aantal services tegelijkertijd kunnen draaien.
- donwload progs
- vpn server
- mp3's streamen naar laptops (zonder haperingen)
- divx spelen onder meedio (zonder haperingen)

en als er nog "ruimte" is een apache server draaien voor prive gebruik. (PHP,Mysql,SVN)

TV opnemen/Time shifting misschien later.. maar absoluut geen hoge priori (TV aanbod is toch nooit zo daverend)

Verwijderd

Gigabit is idd overkill, vooral omdat een accesspoint de beschikbare 54mbit opdeelt aan de clients. Als beide laptops gaan backuppen heb je enkel 54mbit tot je beschikking voor beide. Zou bij het backuppen ook gebruikmaken van een sync tool zodat je alleen kopieert wat gewijzigd is.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Dan is dual core niet nodig inderdaad, een leuke p4 met hypertheading / amd64 is leuk genoeg.

Verwijderd

eigenlijk volstaat een amd64 3000+ wel. die van mij doet alles wat jij noemt+ nog meer!

ps: en hapert niet ;) @amd64 3200+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan ga ik gewoon voor een single core.

Ik neem aan dat ik beter kan gaan voor een S939 ivm uitbreidings mogelelijkheiden.
Maar dan zit ik nog een beetje met een 512KB vs 1MB dillemma.

AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed) € 163,75
AMD Athlon 64 3700+ (S754, 2,4GHz, 1MB, Boxed) € 169,-

De 1MB voor s939 stijgt al weer boven de €200 uit (wat nu denk ik het maximum is wat ik aan de processor wil uitgeven)
Heb je veel aan een verdubbeling van L2-cache?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
om kort te zijn: nee

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
hmm ok,

Waarom dan niet??
Mij leek het nogal wat zo'n verdubbeling van het L2 cache.
Pagina: 1