Skype verkeer voorrang geven op de rest?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 16:57
Wat ik mij afvroeg naar aanleiding van het topic over KPN ip bellen waar het belverkeer voorrang krijgt boven het overige internet verkeer.
Is dit ook mogelijk om voor Skype op je PC in te stellen dat Skype verkeer voorrang krijgt boven de rest van het internetverkeer? (ik las ergens dat QoS er iets mee te maken heeft, maar ik weet niet precies wat dat is).

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Er zijn geloof ik ook proggies om je interet te limiten per programma. Misschien dat je dat kan gebruiken :?

Xbox Live ID:Notna8310

• dyna18
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is niet helemaal wat ik zoek. Zo'n limiet is dan altijd actief.
Wat ik zoek, is dat als ik aan het bellen ben dat op dat moment Skype voorrang krijgt op mijn downloads, maar als ik niet skype, moeten de downloads natuurlijk weer met 100% gaan.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-02 13:48
Dit KUN je doen met IPTables, moet je er wel een linux bakkie tussen hebben.. maar hoe het met windows (denk ik dat je hebt?) moet.. Geen idee..

Verwijderd

Of je het daadwerkelijk met ip-tables kunt doen weet ik niet. Hoe heb je dat in gedachten?

Normaliter moet je router QoS (Quality of Service) ondersteunen, waarbij het de voip-pakketjes voorrang moet geven op andere data-pakketjes wanneer ze binnenkomen.

Wellicht even zoeken in de manual van je router.

Verwijderd

QoS is the magic word idd.

meeste standaard routers ondersteunen dit niet, je zal denk ik kostbare apparatuur moeten aanschaffen om dit te realiseren. ik denk dat het voor een netwerk met minder dan 20 pc`s niet eens wat uitmaakt of je QoS gebruikt of niet.

KPN gebruikt het maar die heeft natuurlijk te maken met gigantische hoeveelheden data en pakketen.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-02 13:48
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 10:10:
Of je het daadwerkelijk met ip-tables kunt doen weet ik niet. Hoe heb je dat in gedachten?

Normaliter moet je router QoS (Quality of Service) ondersteunen, waarbij het de voip-pakketjes voorrang moet geven op andere data-pakketjes wanneer ze binnenkomen.

Wellicht even zoeken in de manual van je router.
Via iptables kun je bepaalde paketten flaggen en voorrang geven.. :)

• dyna18
Tja ik heb inderdaad een simpele PC (windows) met een ST 870 router, dus zo te horen gaat dat in deze setting niet lukken?

Verwijderd

als je zo`n simpele netwerk situatie hebt, waarom wil je dit dan? heb je zo`n gigantische netwerkload dat je werkelijk paketten voorang moet geven?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:10:
als je zo`n simpele netwerk situatie hebt, waarom wil je dit dan? heb je zo`n gigantische netwerkload dat je werkelijk paketten voorang moet geven?
Als je flink aan het p2p-en bent is voorrang geven aan skype geen overbodige luxe...

Met de nieuwste firmware van de Speedtouch 510 kan je ook traffic shapen... een soort iptables in je speedtouch. Heb er zelf geen ervaring mee maar misschien zit dat ook je ST 870.

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16

Copyman

Dode muis

Zoek op Google eens naar packet priority [google=packet priority] of [google=packet prioritization].

Dan kom je bijvoorbeeld dit tegen: http://www.brilan.com/Screens/p_priority.htm

Misschien dat dit je wat op weg helpt?

[ Voor 9% gewijzigd door Copyman op 05-01-2006 18:45 ]

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• dyna18
Arnout schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:12:

Als je flink aan het p2p-en bent is voorrang geven aan skype geen overbodige luxe...

Met de nieuwste firmware van de Speedtouch 510 kan je ook traffic shapen... een soort iptables in je speedtouch. Heb er zelf geen ervaring mee maar misschien zit dat ook je ST 870.
Inderdaad het is vanwege p2p verkeer dat ik dit aan het zoeken ben. Het is zeer irritant dat je al je p2p downloads stop moet zetten als iemand je met skype belt.

Ik heb mij trouwens vergist, het is een ST 570 router....
Kun je eens vertellen hoe het traffic shapen bij de ST 510 gaat? misschien is dat bij ST 570 ook wel mogelijk
Pagina: 1