Toon posts:

2 verbindingen 1 linksys wrt54g

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben gisteren bezig geweest om de draadloze router (die ikzelf een jaar lang zonder één enkel probleem heb gebruikt) bij de buren neer te zetten. Aansluiten is een fluitje van een cent natuurlijk! Maar het internet (waar het uiteindelijk om gaat) lukt gewoon niet!!

Ik woon in Nuenen en hebben daar dus allemaal dezelfde verbinding, hardware, provider enz. Het blijkt dus na contact te hebben gehad met de helpdesk dat het MAC-adres en IP-adres voor 24 uur wordt vastgelegd door de provider. Dit bleek uiteindelijk niet het probleem omdat het MAC-adres van de router is vastgelegd tijdens het aansluiten omdat die 24 uur net was verlopen.

De router krijgt dus ook gewoon een IP-adres (dynamisch) toegewezen en deze deelt ook weer adressen uit aan de computers die erop worden aangesloten. Als we echter het internet opwillen lukt dit niet :(

En nu komt eigenlijk nog een allermooiste! Als ik de router weer bij me thuis aansluit lukt het wel op internet te komen 8)7 Ik weet eigenlijk niet wat ik fout doe en misschien heeft iemand van jullie een idee!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Welke provider heb je?
Is het niet een kwestie van het MAC-adres van de NIC waar het modem van de buren op was aangesloten te klonen naar de router?

Verwijderd

Topicstarter
We hebben allemaal Onsnet.

Ik dacht naderhand pas aan het clonen van het MAC-adres van de buren naar de router. Maar inmiddels heeft de provider dus wel het MAC-adres van de router opgeslagen (voor 24 uur). EN de router krijgt ook een IP-adres maar ik kan niet internetten?!?!

• Klippy
  • Laatst online: 22:08

Klippy

Still Game

Ik zou ook zeggen dat het aan het MAC adres ligt dan.
Want dat is hetzelfde nu, maar dan op een andere verbinding, zou kunnen dat dat daar problemen geeft.
Al weet ik niks van die provider, alleen dat het geloof ik glasvezel is.

Maar goed, probeer eens met hun MAc adres. Krijgt de router bij jou en bij hun ook een ander IP?
Want als het op MAC adres gaat zou je hetzelfde IP hebben denk ik, maar die is al bezet (door jou) dus misschien dat het daarom niet werkt...

Al kan ik ook niet meer dan raden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
Router krijgt inderdaad wel een ander IP-adres toegewezen op de verbinding van de buren. Dus het is misschien een soort van conflict met 1 MAC-adres op 2 verschillende verbindingen??

Oplossing zou dan zijn om later vandaag (als die 24 uur voorbij zijn), de PC van de buren weer aan te sluiten (zodat hun MAC-adres weer geregistreerd staat) en dan dat MAC-adres clonen naar de router??

• Klippy

Klippy

Still Game

Dat denk ik wel, je kan ook alvast nu het MAC adres klonen, dan weet je zeker dat het over 24 uur goed gaat.

Heb trouwens even naar de site gekeken en daar staat inderdaad alleen:
2.5. Ik heb geen verbinding met een nieuwe computer of router

Als u een nieuwe computer of router aansluit op de OnsNet verbinding, zullen deze apparaten niet direct een ip adres verkrijgen. Dit komt omdat de OnsNet hardware het zogenaamde MAC adres van de oude computer nog 24 uur vasthoudt. Het zal dus 24 uur duren alvorens de nieuwe computer of router verbinding kan maken met OnsNet.

U kunt deze lange wachttijd als volgt omzeilen:

Indien u een ander apparaat op de aansluiting wilt aansluiten dient deze, vóór het ontkoppelen van het aangesloten apparaat, eerst het commando "ipconfig /release" (verschillend voor de diverse windows-versies!) te geven, anders zal het nieuwe apparaat tot het einde van de lease-tijd geen verbinding krijgen met OnsNet.
uit dat omzeilen lijkt dat wanneer je geen vast IP hebt de DHCP staat ingesteld op 24 uur lease op MAC adres, want met een release zou hij gewoon weer een nieuw IP moeten krijgen.
Dus die MAC adressen staan ook niet daar geregistreerd zoals zij het laten overkomen, ee DHCP release zal niet naar de server bij hun gaan zeggen dat je een nieuw IP wil, dus ik gok dat je gewoon je router een nieuw MAC kan geven, dat hoeft dus niet eens van de PC bij de buren te zijn, als 't maar anders is dan dat van jou en dan je router nog eens een IP laten vragen.

Je krijgt toch wel een goed IP adres he? Niet een van Windows (169.xxxx), zo slim was je al he geloof ik :P

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik woon ook in Nuenen. Het is zo dat een dynamisch-ip zich bind aan het MAC (fysiek) adres van je netwerkaansluiting.

Je moet Onsnet ff bellen (0800-2223388) met de vraag of ze je IP willen vrijgeven, dan hoef je iig geen 24 uur te wachten.

Suc6

[ Voor 9% gewijzigd door Pingelmonster op 05-01-2006 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren ook al ff contact gehad met de helpdesk daar, en ze hebben het MAC-adres gecontroleerd. Hij kon zo het adres van de router EN van de computer van de buren opnoemen!! Toen was die van de router voor 24 uur vastgezet.

De buren kunnen vanmiddag dus pas weer hun eigen computer aansluiten. Toen we dit gisteren probeerde kwam er inderdaad het IP-adres 169.xxxx tevoorschijn! We kregen dus toen met die computer geen IP-adres van de server. De router kreeg wel netjes een IP-adres maar konden dus niet het internet op.

Ik ga vanmiddag maar eens proberen om de computer van de buren weer aan te sluiten en werkend te krijgen. En dan cloon ik hun MAC-adres naar de router, ik verwacht eigenlijk zoals er eerder al werd gezegd dat er een soort van conflict is in de MAC-adressen.

@pingelmonster: IP-adres kun je zelf ook vrijgeven met "ipconfig/release"

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:04:
@pingelmonster: IP-adres kun je zelf ook vrijgeven met "ipconfig/release"
Ja, op je computer.

Je mac adres is dan nog steeds gekoppeld aan je account bij de kabelprovider.

pingelmonster bedoelt natuurlijk het vrijgeven van het ip-adres gekoppeld aan het mac adres in hun database, en daar gaat dit hele topic om. Gezien je laatste reactie begrijp je dit niet, omdat je het over "confict" hebt.

Het is redelijk normaal dat kabelbedrijven mac adres vasthouden. Zodoende kun je er niet even snel een andere computer/laptop/router aan hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Arnout op 05-01-2006 13:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus vanmiddag moet ik gewoon de computer van de buren weer kunnen aansluiten EN het internet moet weer werken. Dan is die 24 uur voorbij (weet eigenlijk niet of ze dit kunnen versnellen) en kan er dus weer een nieuwe MAC-adres geregistreerd worden.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:52:
Dus vanmiddag moet ik gewoon de computer van de buren weer kunnen aansluiten EN het internet moet weer werken. Dan is die 24 uur voorbij (weet eigenlijk niet of ze dit kunnen versnellen) en kan er dus weer een nieuwe MAC-adres geregistreerd worden.
lezen...
pingelmonster schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:00:
Je moet Onsnet ff bellen (0800-2223388) met de vraag of ze je IP willen vrijgeven, dan hoef je iig geen 24 uur te wachten.

• Klippy

Klippy

Still Game

Maar als jij ook even leest dat op de site staat dat je die wachttijd kan omzeilen door een DHCP release te doen hoef je dus niet te bellen, dat zetten ze niet voor niks in hun FAQ he.

Ik denk eerder dat het probleem gewoon tussen router en PC ligt omdat de PC een 169 IP adres krijgt. Dat is dus geen adres dat uit je router komt of van je ISP. Dat geeft Windows als er geen DHCP gevonden wordt.
Dus als je router zoals jij zegt wel gewoon een adres krijgt dat begint met 80 t/m 84 (oid, staat ook in de Onsnet FAQ) dan werkt dat gewoon allemaal.
Dan moet je alleen je LAN even instellen zodat die PC een IP krijgt van je router.

Je kan trouwens op je WRT54G onder Administration kijken en dan bij Diagnostics.
Daar heb je een ping test die vanaf de router wordt gedaan, dus vul daar een URL in, krijg je antwoord ligt het probleem in elk geval niet bij je router of provider :)

Pagina: 1