[Beamers] Kan ik er 2 op dezelfde plek laten projecteren

Pagina: 1
Acties:
  • 561 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-07 10:49

CyberJoe

Only visiting this planet

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een relatief goedkope manier om een lichtsterk beeld te projecteren. Nu zijn beamers met meer dan 3600 lumen niet te betalen, maar hoe zou het uipakken als ik 2 3600 lumen beamers naast elkaar zet en ze op hetzelfde scherm hetzelfde beeld laat projecteren. Ik wil een beeld met ongeveer 5 meter beelddiagonaal in een grote zaal(minimaal 350 mensen). Het zal onder ander film zijn wat geprojecteerd wordt.En kan ik de lumen dan botweg bij elkaar optellen

Ja ik heb ook een computer.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

En hoe had je gedacht deze exact genoeg uit te lijnen zodat ze precies op dezelfde plek beeld geven?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Ze staan 7 meter van het scherm, en naast elkaar. Dan zou het toch aardig op dezelfde plaats moeten kunnen. En de mensen zitten niet dichterbij dan 6.5 - 7 meter. Dus het zal niet op een halve centimeter komen, lijkt mij.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
Ik denk niet dat dat gaat lukken, 1 beamer zal altijd iets uit perspectief gaan projecteren t.o.v. van de andere. Je zal dus altijd dubbel beeld hebben.

Zeker op een afstand van 7 meter zorgt de kleinste afwijking er al voor dat beelden niet meer op elkaar projecteren.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat kan natuurlijk wel. Je moet dan wel iedere zijde van het beeld kunnen instellen, zodat de twee beamers goed over elkaar vallen. Ik weet wel dat het uitrichting van de beamers van een CAVE een hels karwei is, maar dit zijn meer beamers en deze staan ook onder een andere hoek.

Verwijderd

of je maakt een DIY Beamer, dat is veel goedkoper.
staat hier hoe dat moet

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:48:
of je maakt een DIY Beamer, dat is veel goedkoper.
staat hier hoe dat moet
Heb ik nog steeds hetzelfde probleem; niet lichtsterk genoeg. Naast het feit dat het een beetje raar zal staan in een theaterzaal aan een truss :) .

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Sendy schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:45:
Dat kan natuurlijk wel. Je moet dan wel iedere zijde van het beeld kunnen instellen, zodat de twee beamers goed over elkaar vallen. Ik weet wel dat het uitrichting van de beamers van een CAVE een hels karwei is, maar dit zijn meer beamers en deze staan ook onder een andere hoek.
Maar mijn 2 beamers zouden bijna gelijk staan ten opzichte van het scherm, want wat is nou 15 cm op 7 meter (2%) als ik ze boven elkaar zet (ruim gerekend)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vergeet het hele plan maar. Je zal *altijd* dubbel beeld krijgen.
Als je bron 1 horizontale streep is, krijg je 2 niet paralle strepen op je scherm. Of je daar na 1 of 10 meter vanaf zit als kijker, het valt enorm op.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
als je op beide beamers kan corrigeren voor het projectievlak wat niet 100% loodrecht op de beamer staat, lijkt me dit een goede oplossing. Instelwerk zal er wel zijn, maar het resultaat lijkt me boven verwachting.

Ik zou dan wel zeggen: stel ze gespiegeld op. bv beamer 1 op een hoek van 89 graden met de wand, beamer2 op 91 graden. En dan dezelfde mate van correctie (inverted natuurlijk).

btw hoe die correctie precies heet weet ik zo niet.

[ Voor 37% gewijzigd door bigfoot1942 op 06-01-2006 01:21 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-07 15:40
Is het keystone correctie die je bedoelt?

Denk idd dat het mss op die manier wel te doen valt (mits heeeeel veel geduld en een goeie keystone correctiemogelijkheid). Denk inderdaad dat alletwee dezelfde afwijking maar dan gespiegeld een hele goede approach is.

Ik eis trouwens PICS als het je lukt.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:06

dodo79

witte dikke tonnie

Het kan prima wat de TS wil, maar het uitlijnen is een hels karwei.
Je ziet op grotere beurzen wel vaker dat ze 2 of meer beamers gebruiken voor 1 beeld.
Het valt me echter wel op dat ze die beamers dan niet naast elkaar zetten, maar op elkaar.
Misschien makkelijker om dan het beeld gelijkt te krijgen?

omdat het kan!

Verwijderd

je kan toch gewoon 2x een 4:3 beamer kopen en naast elkaar projecteren? als in: dualview (je hoeft ze dan niet zo ver van je scherm weg te zetten en je hebt lichtsterk beeld)

dan zou je dus 8:3 hebben, wat 1:266666 zou zijn, 1:264 is een filmformaat, gebruik je maar een paar lijnen niet. 16:9 kan natuurlijk ook prima.

Verwijderd

De hoek is dan namelijk kleiner waneer ze op elkaar staan in de plaats van naast elkaar.

Maar weet iemand al hoe het met de licht opbrengst zit ?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 16:28

ThaHandy

Discovery Channel

dodo79 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:30:
Het kan prima wat de TS wil, maar het uitlijnen is een hels karwei.
Je ziet op grotere beurzen wel vaker dat ze 2 of meer beamers gebruiken voor 1 beeld.
Het valt me echter wel op dat ze die beamers dan niet naast elkaar zetten, maar op elkaar.
Misschien makkelijker om dan het beeld gelijkt te krijgen?
Vanwege de warmtetransport, aangezien dat meestal via de zijkant gaat.

Het verschil zal een pixel of 2 wezen ofzow, met een projectieafstand (boven/onder)van 30cm en uitlijnen dmv 9 witte puntjes op zwart achtergrond, moet te doen zijn neit?

[ Voor 21% gewijzigd door ThaHandy op 06-01-2006 12:07 ]

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 23:33

TMC

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:34:
je kan toch gewoon 2x een 4:3 beamer kopen en naast elkaar projecteren? als in: dualview (je hoeft ze dan niet zo ver van je scherm weg te zetten en je hebt lichtsterk beeld)

dan zou je dus 8:3 hebben, wat 1:266666 zou zijn, 1:264 is een filmformaat, gebruik je maar een paar lijnen niet. 16:9 kan natuurlijk ook prima.
Dat schiet toch niet op. Dan heeft ie nog niet de gewenste lichtsterkte.

Verwijderd

tuurlijk wel :X

dan kunnen de beamers dichter bij het scherm, en heeft hij meer lichtopbrengst/cm2

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 11:58 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 15:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

TMC schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:46:
[...]

Dat schiet toch niet op. Dan heeft ie nog niet de gewenste lichtsterkte.
Je kan dan beide beamers focussen op een kleiner oppervlak waardoor er meer licht reflecteert van het beschenen oppervlak.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• neo_drol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-04 13:56
Diybeamer mischien een idee?
Voor 300 eurie een beamer ter waarde van eentje van 2000 eurie :7

[ Voor 55% gewijzigd door neo_drol op 06-01-2006 14:17 ]

Verwijderd

neo_drol schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:16:
Heb jij eigenlijk wel de vraag van de TS gelezen? Lijkt me niet dat ie met zo'n brakke oplossing wil gaan projecteren voor 300 mensen .... :+ 7(8)7

• neo_drol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-04 13:56
Overheadprojector met zoan VGA scherm er boven op?

http://usedavgear.com/gearforsale/data/CCIO-0579/10579-b.jpg

Zijn van die schermpjes speciaal gemaakt voor OHP's, je legt het erop, sluit het aan, klaar!

Is niet zo brak, en geeft toch een goed resultaat

[ Voor 15% gewijzigd door neo_drol op 06-01-2006 14:37 ]

Verwijderd

neo_drol schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:16:
8)7

ja, dat zal wel ja 8)7

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
neo_drol schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:24:
Overheadprojector met zoan VGA scherm er boven op?

http://usedavgear.com/gearforsale/data/CCIO-0579/10579-b.jpg

Zijn van die schermpjes speciaal gemaakt voor OHP's, je legt het erop, sluit het aan, klaar!

Is niet zo brak, en geeft toch een goed resultaat
repeatmode Heb ik nog steeds hetzelfde probleem; niet lichtsterk genoeg. Naast het feit dat het een beetje raar zal staan in een theaterzaal aan een truss :) ./repeatmode

Verwijderd

Inderdaad ja.

Verwijderd

een diy beamer kan ECHT niet tippen met zijn vage kleuren aan een echte beamer

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Het gaat mij dus NIET om een zelfbouwbeamert, maar om het combineren. Heb wat verschillende meningen gelezen, maar nog niet een goed onderbouwd antwoord. Iemand met ervaring ergens? Het is best een investering, zou dus graag zeker redelijk zeker zijn.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Is het een vaste opstelling ( of moeten de beamers ook wel eens verplaatst worden ).
Indien vaste opstelling dan is het te doen, maar reken er maar op dat je eventjes een dagje aan het uitlijnen bent en dat het dan in de hoeken nog wel wat raar kan overkomen. Is het een niet vaste opstelling die maar 1x per week/maand/jaar zo neergezet word, vergeet het dan maar. Uitlijnen kost meer tijd dan dat het oplevert.
Let er trouwens wel op dat je goede beamers koopt die goed uit te lijnen zijn.

Verwijderd

net zoals ik al zei: 2 beamers naast elkaar en dan dualview (a la nvidia) is gewoon het simpelste en veel makkelijker uit te lijnen tov elkaar.

• NitroX infinity
  • Laatst online: 22:19
Is het niet een mogelijkheid om zowel van voren als van achteren te projecteren?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
kort gezegd.

- Ja, het kan. (in stereo projectie setups is het zelfs heel normaal.)
- Zet ze boven elkaar, zorg eventueel voor extra koeling.
- Gebruik keystone om afwijking te corrigeren.
- Zorg dat je ruim de tijd hebt ze af te stellen.
- Op 7 meter zou het geen enkel probleem moeten zijn.

Hamish.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Kan je niet zoiets doen?

code:
1
2
3
4
5
--------------------

_____        _____
|     |= /\ =|     |
|_____|      |_____|

Waarbij dat driehoekje een setje spiegels is van iets meer dan 90 graden t.o.v. Als je 1 beamer nu spiegelt, dan kan je met die spiegeltjes (of de beamers zelf) de hoek (dus 'keystone') precieser bepalen dan bij het budget beamers waar jij het over hebt

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Frenzy_LS
  • Laatst online: 18-08-2023
@ Scyth,

Leuk bedacht. Maar volgens mij heb je nu het probleem dat het beeld gespiegeld is. Rechts -> Links en Links is dan Rechts. Met deze opstelling zul je nu juist wat eerst de "linker en rechter rand" van het totaal beeld was, in het midden zijn als een gespiegelde scheiding.

(pff moeilijk uit te leggen in tekst vorm. Als ik tijd heb maak ik nog ff een schetsje in paint :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Frenzy_LS op 09-01-2006 16:45 ]

Verwijderd

je kunt ze wel naast elkaar zetten, maar dan moet er eentje ondersteboven zodat de lenzen naast elkaar komen te liggen. In het menu kun je het beeld weer omdraaien). Hangt ook af hoe de koeling op die beamers is geplaatst...

Verder een gaaf idee, om de lichtopbrengst te verhogen. Volgens mij is theoretisch de stelling waar: 2 beamers op dezelfde plek laten projekteren = 2x zoveel lichtopbrengst...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 16:53:

Verder een gaaf idee, om de lichtopbrengst te verhogen. Volgens mij is theoretisch de stelling waar: 2 beamers op dezelfde plek laten projekteren = 2x zoveel lichtopbrengst...
die stelling is net zo waar als dat je het naast elkaar projecteert!

Verwijderd

ik weet et, gewoon een grote plasma tv!

• MauriX
  • Laatst online: 10-05-2022
Maar natuurlijk kan dit. Is heel normaal. Afbeeldingslocatie: http://www.studio3d.com/images/INFOCUS.jpg

Ik zou alleen wel 2 dezelfde beamers aanschaffen, en een bijpassend bracket. Kost even tijd, maar het werkt wel. Ik doe het wekelijks.

Verwijderd

Huur een beamer ? :)

Verwijderd

3 beamers, één voor rood, één voor groen èn één voor blauw. _/-\o_
Pagina: 1