[Exchange 2003] `Gegevens van Exchange server...' melding

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Sinds wij intern Win2K3 + Exchange 2K3 draaien hebben we vanuit Outlook problemen. Om de zoveel tijd, voornamelijk bij het Autoaanvullen van een mailadres (ik type "Jan" Outlook vult aan tot "Jan de Vries") krijg ik een popup met de mededeling "Bezig met het opvragen gegevens van Microsoft Exchange-server" en hangt mijn Outlook vrolijk een minuut of 2 terwijl het statusbalkje in dat popupje langzaam vol loopt. Ik kan in dat popupje op cancel drukken. Dan staat mijn mailtje met aangevulde mailadres gewoon voor me klaar, kan ik typen, maar uiteindelijk niet verzenden. Geen foutmelding, niets, mail send reageert niet. Sluit ik het venster en open een nieuw venster om een mail te versturen dan werkt het gewoon. Ook als ik cancel druk, direct het mail venster sluit en direct een nieuw venster open dan werkt ook alles normaal.

Soms geeft ie dat venster een handjevol keren op een dag, soms om het mailtje. Aangezien ik gemiddeld 50 mails per dag stuur is dat erg irritant.

Ik ben msdn al afgeweest, en heb er al een profi beheerder bij gehad, maar het irritante venstertje blijft maar komen. tot nu toe hebben we wat info gevonden die erop wijst dat er iets met "Global Address List" mis is. Maar na het volgen van alle aanwijzigingen uit de msdn artikelen nog steeds geen verbetering. Ook rebooten helpt geen zier.

Iemand idee-en? Ik ben inmiddels zo ver dat ik van plan ben Exchange maar te kicken en over te stappen op andere software, het is echt onwerkbaar zo.

[edit] Meldig ge-update

[ Voor 5% gewijzigd door zneek op 05-01-2006 13:39 ]

Verwijderd

Gebruik eens een programma als Ethereal om te anaylseren wat hij in die 2 minuten precies aan het uitvoeren is. Kan soms erg nuttig zijn.

Verwijderd

In ieder geval verplaats ik je topic even naar SA want Exchange is geen OS :)
Verder:
Welke MSDN artikelen mbt de global address list heb je bekeken? Gezien het feit dat het met naam resolutie te maken heeft zal het probleem denk ik richting GC wijzen en minder richting Exchange :) Oftwel:
Heb je in je event logs gekeken? Van exchange en de GC(s) die DSaccess gebruikt?
Hoeveel DC's? Hoeveel GC's?
ExBPA gedraaid?
ExPTA gedraaid
Welk SP op Exchange?
Network trace van de client naar de server gemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 23:28 ]

• zneek
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 23:27:
In ieder geval verplaats ik je topic even naar SA want Exchange is geen OS :)
Verder:
Welke MSDN artikelen mbt de global address list heb je bekeken? Gezien het feit dat het met naam resolutie te maken heeft zal het probleem denk ik richting GC wijzen en minder richting Exchange :) Oftwel:
Heb je in je event logs gekeken? Van exchange en de GC(s) die DSaccess gebruikt?
Hoeveel DC's? Hoeveel GC's?
ExBPA gedraaid?
ExPTA gedraaid
Welk SP op Exchange?
Network trace van de client naar de server gemaakt?
wow, ho, ik kan even alle afkortingen niet plaatsen. Ben zelf geen beheerder, daar heb ik iemand voor, alleen die komt er niet uit.

Wat is GC?

Het is een netwerk van 1 Win2K3 server, die is domain controller, 2 win2k servers, 10 winXp notebooks en pcs met OutlookXP en Outlook2003. En iedereen heeft er last van. Zeker de mensen met Outlook2003, die krijgen namelijk ook regelmatig een vergelijkbaar popup scherm + statusbalk + bijbehorende hang zonder dat ze iets doen.

Network trace van client naar server zal ik morgen even checken, ik krijg nu via VPN +/- 40ms.

In de eventlog is niets raars te bekennen. Een lading meldingen van 00:00 t/m 04:00 mbt Exchange defrag, shadowcopy enz, maar geen fouten oid.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

een GC is een Global Catalog. Dit soort afkortingen kun je heel eenvoudig vinden op www.microsoft.com/technet. Het zou handig geweest zijn met het maken van dit topic te vermelden dat je er weinig verstand van hebt en dit post om tot oplossing van het probleem te komen. Dan kunnen wij namelijk de afkortingen voluit schrijven, mits wij niet te lui zijn natuurlijk :)

De Global Catalog wordt gebruikt om objects uit Active Directory te resolven. Ik neem aan dat de DNS op de client naar de domain controller (windows 2003 server) verwijzen en dat de server DNS forward lookup gebruikt om niet te resolven DNS namen te resolven via de DNS van je ISP?

dns (domain name server)
isp (internet service provider)

• zneek
mutsje schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 08:07:
een GC is een Global Catalog. Dit soort afkortingen kun je heel eenvoudig vinden op www.microsoft.com/technet. Het zou handig geweest zijn met het maken van dit topic te vermelden dat je er weinig verstand van hebt en dit post om tot oplossing van het probleem te komen. Dan kunnen wij namelijk de afkortingen voluit schrijven, mits wij niet te lui zijn natuurlijk :)

De Global Catalog wordt gebruikt om objects uit Active Directory te resolven. Ik neem aan dat de DNS op de client naar de domain controller (windows 2003 server) verwijzen en dat de server DNS forward lookup gebruikt om niet te resolven DNS namen te resolven via de DNS van je ISP?

dns (domain name server)
isp (internet service provider)
Hehe, die termen ken ik. Alle hele specifieke Win2K3 en AD termen ken ik niet, maar ik ben wel >gemiddeld op de hoogte van internet en netwerken.

Situatie is als inderdaad zoals je zegt, met 1 verschil. Er staan geen "doorstuurservers" ingevuld bij mijn DNS server, wel staan de "aanbevolen basisservers" ingevuld.

Ow ja, de tracert van client naar server, lijkt me dik in orde:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
C:\Documents and Settings\zneek>tracert exchangeserver

Bezig met het traceren van de route naar exchangeserver.domein.nl [192.168.1.192]
via maximaal 30 hops:

1   <1 ms   <1 ms   <1 ms  192.168.1.192

De trace is voltooid.

Verwijderd

da's een tracert, geen netwerk trace :)
Choose Start --> Control Panel --> Add or Remove Programs --> Add/Remove Windows Components --> Management and Monitoring Tools. Then click the Details button, select the Network Monitor Tools check box, and click OK. After you follow the instructions from there, NetMon shows up in the Administrative Tools folder (Start --> Administrative Tools --> Network Monitor).
Post ook eens een ipconfig van de ip configuratie van de GC en de Exchange server.
wow, ho, ik kan even alle afkortingen niet plaatsen. Ben zelf geen beheerder, daar heb ik iemand voor, alleen die komt er niet uit.
Als de beheerder er niet uitkomt zou je kunnen overwegen een derde partij in te huren, hoewel dit toch redelijk basis AD/Exchange troubleshooting is :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 17:52 ]

• zneek
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 17:49:
da's een tracert, geen netwerk trace :)

[...]

Post ook eens een ipconfig van de ip configuratie van de GC en de Exchange server.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
C:\Documents and Settings\Administrator.DOMEIN>ipconfig

Windows IP-configuratie

PPP-adapter RAS-serverinterface (inbellen):

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
   IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.60
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
   Standaard-gateway . . . . . . . . :

Ethernet-adapter Server:

IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.192
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Standaard-gateway . . . . . . . . : 192.168.1.190
[...]

Als de beheerder er niet uitkomt zou je kunnen overwegen een derde partij in te huren, hoewel dit toch redelijk basis AD/Exchange troubleshooting is :)
De beheerder in kwestie heeft 10+ jaar ervaring, en meestal lost ie zaken goed op, ook veel complexere zaken. Alleen dit probleem bugged mij nu al maanden, en daar komt ie niet uit.

Ik heb die netwerk monitor geinstalled op de server. Waar kijk ik dan naar?

Ik heb trouwens nog even extra de event logs in de gaten gehouden, maar daar kan ik helemaal niets raars in vinden. Overigens treedt de fout volledig random op. Of ik nu 's avonds alleen op kantoor zit, of dat er overdag 10 man ingelogd zijn. Hoewel ik wel de indruk krijg dat het overdag vaker gebeurd.

Terwijl ik dit tik vliegt mijn Outlook weer in de stress, terwijl ik naar de netmonitor zit te kijken. Ik zie op 2 netwerkadressen verkeer: naar mijn pc en naar LOCAL. Sterker nog, LOCAL verzend behoorlijk wat verkeer. Korte samenvatting:

Gemeten op de server
Tijd: 5 minuten

mijn netwerkadres
verzonden 205472
ontvangen 1738041

LOCAL
verzonden 1750413
ontvangen 212197

Overigens heb ik ook het idee dat de HDD in de server wel eens bij kan dragen aan het probleem. Er zit een RAID1 set in, 2 x 80Gb SATA. Als ik 's ochtends inlog en naar de server share ga duurt het altijd 20 seconden voordat ik iets te zien krijg. Daarna is diezelfde share de hele dag supersnel.

[ Voor 16% gewijzigd door zneek op 05-01-2006 18:56 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ipconfig /all , ik zou graag ook je dns servers willen zien

op zowel de clients als de server

exchange 2003 sp2? outlook 2003 sp2?

virusscanner op de server staat natuurlijk niet je exchange files te scannen :? (c:\program files\exchsrvr) (c:\inetpub\mailroot) (c:\%systemroot%\system32\inetsrv)

zal wel niet, iemand met 10+ ervaring zou dat moeten weten ;)

* Zwelgje komt er nog genoeg tegen die dat na 10 jaar nog steeds niet weten :'(

btw: ide/sata disken in een server.. :X ben er zelf geen fan van, zeker niet als je exchange draait

[ Voor 66% gewijzigd door Zwelgje op 05-01-2006 19:07 ]

A wise man's life is based around fuck you

• zneek
Zwelgje schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 19:04:
ipconfig /all , ik zou graag ook je dns servers willen zien

op zowel de clients als de server

exchange 2003 sp2? outlook 2003 sp2?

virusscanner op de server staat natuurlijk niet je exchange files te scannen :? (c:\program files\exchsrvr) (c:\inetpub\mailroot) (c:\%systemroot%\system32\inetsrv)

zal wel niet, iemand met 10+ ervaring zou dat moeten weten ;)

* Zwelgje komt er nog genoeg tegen die dat na 10 jaar nog steeds niet weten :'(

btw: ide/sata disken in een server.. :X ben er zelf geen fan van, zeker niet als je exchange draait
Precieze versies moet ik even nazoeken. Outlook XP en 2003 hebben het probleem. Ongeacht versie en SP.

Virus scanner scant dat niet inderdaad, dat valt dan weer mee wat betreft kwaliteiten van mijn beheerder :)

Server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
C:\Documents and Settings\Administrator.DOMEIN>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : exchangeserver
   Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: domein.nl
   Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
   IP-routering ingeschakeld. . . . .: ja
   WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : ja
   DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : domein.nl

PPP-adapter RAS-serverinterface (inbellen):

Beschrijving . . . . . . . . . . .: WAN (PPP/SLIP) Interface
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
   DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
   IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.60
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
   Standaard-gateway . . . . . . . . :

Ethernet-adapter Server:

Beschrijving . . . . . . . . . . .: 3Com Gigabit LOM (3C940)
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0C-6E-CA-36-24
   DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
   IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.192
   Standaard-gateway . . . . . . . . : 192.168.1.190
   DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.192

Client:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
C:\Documents and Settings\zneek.DOMEIN>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: OBAN
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: domein.nl
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
        DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : domein.nl

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: domein.nl
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0F-B0-72-48-37
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.63
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.190
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.192
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.192
        Lease verkregen . . . . . . . . . : donderdag 5 januari 2006 8:18:39
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : vrijdag 13 januari 2006 8:18:39

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding 2:

Status van medium . . . . . . . . : medium ontkoppeld
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          Broadcom 802.11b/g WLAN
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-90-4B-EC-65-48

[ Voor 26% gewijzigd door zneek op 05-01-2006 19:23 ]

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:55
is domein.nl de domeinnaam die jullie echt gebruiken? Je zou kunnen proberen om in het hosts bestand om de naam die in de serverinstellingen van outlook wordt gebruikt in het hosts bestand te zetten op het werkstation (c:\windows\system32\drivers\etc), en kijken of het dan beter wordt.

• Zwelgje
http://support.microsoft.com/kb/892764/en-us

check dat eens, staan veel zaken in die wilhelmstroker ook al heeft aangegeven

Verwijderd

Je kan ook nog logging in outlook aanzetten:
http://office.microsoft.c...tance/HA011742661033.aspx

Verder heb ik nog niet gezien of je exbpa en expta al gedraaid hebt :)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Misschien ook wel aardig om eens met CTRL ingedrukt rechts te klikken op het Outlook (2003) icoontje in je system tray; als het goed is heb je dan een extra optie "Verbindingsstatus" waarmee je kan zien welke poorten in gebruik zijn en of de verbinding up is enzo. Zie je daar nog iets bijzonders gedurende die 2 minuten?

Wees consequent, maar niet altijd

• zneek
Zwelgje schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 19:38:
http://support.microsoft.com/kb/892764/en-us

check dat eens, staan veel zaken in die wilhelmstroker ook al heeft aangegeven
Ah, die was ik al kwijt. Die had ik een tijdje geleden al gevonden, maar de link niet goed ge-bookmarked. Ik had destijds wat moeite dat verhaal serieus te nemen want
The “retrieving data” message is a feature in Outlook 2002 and in Outlook 2003...
Maar goed, ik zal het nog eens bestuderen, misschien heb ik destijds wel iets over het hoofd gezien.

• Zwelgje
zneek schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 23:17:
[...]

Ah, die was ik al kwijt. Die had ik een tijdje geleden al gevonden, maar de link niet goed ge-bookmarked. Ik had destijds wat moeite dat verhaal serieus te nemen want

[...]

Maar goed, ik zal het nog eens bestuderen, misschien heb ik destijds wel iets over het hoofd gezien.
* Zwelgje neemt alle kb articles van MS serieus

• zneek
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 19:51:
Je kan ook nog logging in outlook aanzetten:
http://office.microsoft.c...tance/HA011742661033.aspx

Verder heb ik nog niet gezien of je exbpa en expta al gedraaid hebt :)
Dat ga ik morgen even aan trappen, thnx

• zneek
Zwelgje schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 23:19:
[...]

* Zwelgje neemt alle kb articles van MS serieus
Oh, ik ook wel :)

Alleen als ze erg irritante "features" gaan toevoegen, dan wordt ik altijd een beetje zuur... :)
Poltergeist schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 19:32:
is domein.nl de domeinnaam die jullie echt gebruiken? Je zou kunnen proberen om in het hosts bestand om de naam die in de serverinstellingen van outlook wordt gebruikt in het hosts bestand te zetten op het werkstation (c:\windows\system32\drivers\etc), en kijken of het dan beter wordt.
Al gedaan. En nee, domein.nl is fake, ik wil natuurlijk niet dat jullie weten welk bedrijf er achter dit gepruts zit ;)

[ Voor 48% gewijzigd door zneek op 05-01-2006 23:23 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
Ik zie dat je server ook een VPN verbinding actief heeft. Disconnect deze eens, en kijk een of dan weer het probleem zicht voor doet.

Kijk dan eens naar dit MS artikel Name resolution and connectivity issues on a Routing and Remote Access Server that also runs DNS or WINS

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

kraats

Ik rol

Hier ook last gehad van ditzelfde probleem, wél met Win2k en Exch2k.
Oplossing was het uninstallen van de Firewallclient voor ISA-server. Deze gaat tussen al je netwerkverkeer zitten en zorgt soms voor nogal wat vertraging. Een virusscanner of firewall heeft nog wel eens dezelfde eigenschappen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• zneek
Rolfie schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 08:10:
Ik zie dat je server ook een VPN verbinding actief heeft. Disconnect deze eens, en kijk een of dan weer het probleem zicht voor doet.

Kijk dan eens naar dit MS artikel Name resolution and connectivity issues on a Routing and Remote Access Server that also runs DNS or WINS
Artikel gechecked, maar geen van de genoemde symptonen doen zich voor. Af en toe "lag" bij het openen van shares en de Outlook problemen, maar verder geen last.
kraats schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 08:18:
Hier ook last gehad van ditzelfde probleem, wél met Win2k en Exch2k.
Oplossing was het uninstallen van de Firewallclient voor ISA-server. Deze gaat tussen al je netwerkverkeer zitten en zorgt soms voor nogal wat vertraging. Een virusscanner of firewall heeft nog wel eens dezelfde eigenschappen.
Voor de overgang naar Win/Exch 2003 draaiden we Win2K en Exch2K, toen hadden we nergens last van. Maar dat kan ook komen doordat we toen nog Office2000 draaiden, en die geeft die popup niet, maar hangt gewoon even. En dat doet Office2000 wel vaker :)

Er draait wel een firewall op, maar die is om de toegang tot de RAS-server af te schermen voor ongenodigde gasten. Die zou ik uit kunnen zetten. Vervelende is alleen dat ik de fout niet kan produceren wanneer ik dat wil. Het treedt at random op. Of weet iemand misschien een manier om de fout te geforceerd te laten ontstaan?

• Zwelgje
ah, het is dus een upgrade van 2000 naar 2003 (win en exch)

hoe is die upgrade gedaan? clean install op nieuw domain? of is het domain geupgrade?

key question: hoe heb je exchange overgezet als je de boel heb geupgrade door een 2e server in het domain te hangen en te upgraden, (die komt dan in dezelfde exchange organisatie te hangen) heb je toen wel alle exchange specific roles overgezet ?

-public folders gerehomed
-global adress list gerehomed
-etc,etc,etc

dit wordt namelijk wel eens vergeten en ja dan krijg je rare problemen, net als je niet de fsmo roles in windows goed omzet

er is wel een GC aanwezig btw, als je het domain hebt geupgrade met een 2e domaincontroller en de oude hebt gedemote ben je namelijk je eerst geinstalleerd DC en dus ook je GC kwijt...

• zneek
Zwelgje schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:43:
ah, het is dus een upgrade van 2000 naar 2003 (win en exch)

hoe is die upgrade gedaan? clean install op nieuw domain? of is het domain geupgrade?

key question: hoe heb je exchange overgezet als je de boel heb geupgrade door een 2e server in het domain te hangen en te upgraden, (die komt dan in dezelfde exchange organisatie te hangen) heb je toen wel alle exchange specific roles overgezet ?

-public folders gerehomed
-global adress list gerehomed
-etc,etc,etc

dit wordt namelijk wel eens vergeten en ja dan krijg je rare problemen, net als je niet de fsmo roles in windows goed omzet

er is wel een GC aanwezig btw, als je het domain hebt geupgrade met een 2e domaincontroller en de oude hebt gedemote ben je namelijk je eerst geinstalleerd DC en dus ook je GC kwijt...
Mmmm, hier moet ik even eea voor navragen. Mijn beheerder heeft dit destijds uitgevoerd, Er is inderdaad een 2de server naast gehangen, en die heeft de boel overgenomen van de Win2K server. Op die Win2k zijn alle Exchange services inmiddels gestopt, maar die machine draait nog wel mee in het netwerk. Zou er daar misschien iets mis kunnen gaan? Dat mijn huidige server nog iets van die oude nodig heeft, daar draait de boel niet meer, dan dat ie daarom hangt? Kan ik simpel zien of Exchange nog dependancies heeft naar die oude server?

Verwijderd

Alleen als ze erg irritante "features" gaan toevoegen, dan wordt ik altijd een beetje zuur...
Je KAN het ook gewoon uitzetten hoor :)

• Zwelgje
zneek schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:03:
[...]

Mmmm, hier moet ik even eea voor navragen. Mijn beheerder heeft dit destijds uitgevoerd, Er is inderdaad een 2de server naast gehangen, en die heeft de boel overgenomen van de Win2K server. Op die Win2k zijn alle Exchange services inmiddels gestopt, maar die machine draait nog wel mee in het netwerk. Zou er daar misschien iets mis kunnen gaan? Dat mijn huidige server nog iets van die oude nodig heeft, daar draait de boel niet meer, dan dat ie daarom hangt? Kan ik simpel zien of Exchange nog dependancies heeft naar die oude server?
Op die Win2k zijn alle Exchange services inmiddels gestopt, maar die machine draait nog wel mee in het netwerk. Zou er daar misschien iets mis kunnen gaan?

ja als je simpelweg de oude services stopt dan zijn gaat de nieuwe exchange server nog zoeken naar de oude...

je hoort de roles over te zetten (windows EN exchange roles) en dan de oude exchange netjes te deinstallen (dan wordt hij ook netjes uit activedirectory verwijderd)

* Zwelgje durft nu wel te wedden dat daar het probleem zit

check: http://support.microsoft.com/kb/307917/en-us

[ Voor 3% gewijzigd door Zwelgje op 06-01-2006 11:09 ]

• zneek
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:03:
[...]

Je KAN het ook gewoon uitzetten hoor :)
Heb ik nu gedaan, kijken wat het gevolg is. Totale hang, of gewoon doorwerken...

• zneek
Zwelgje schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:08:
[...]

Op die Win2k zijn alle Exchange services inmiddels gestopt, maar die machine draait nog wel mee in het netwerk. Zou er daar misschien iets mis kunnen gaan?

ja als je simpelweg de oude services stopt dan zijn gaat de nieuwe exchange server nog zoeken naar de oude...

je hoort de roles over te zetten (windows EN exchange roles) en dan de oude exchange netjes te deinstallen (dan wordt hij ook netjes uit activedirectory verwijderd)

* Zwelgje durft nu wel te wedden dat daar het probleem zit
Alles is wel overgezet hoor. Ik kan ook nergens fouten vinden over het feit dat de oude server onbereikbaar zou zijn. Ik ga nog eens even in Exchange System Manager loeren of ik nog ergens verwijzingen naar de oude server kan vinden.

[edit] Ik zie trouwens net dat mijn Exchange nog in "Mixed mode (can support pre-Exchange 2000 servers)" draait. En dat de overgang naar "native" mode niet omkeerbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door zneek op 06-01-2006 11:17 ]

• zneek
Ik kan nergens verwijzingen naar de oude server vinden, alles wordt gehost vanaf de huidige Win2K3 server (Offline Address list e.d.).

Verwijderd

Maak ook eens een nieuw outlook profiel aan en kijk of het probleem dan ook nog optreedt.

• zneek
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:00:
Maak ook eens een nieuw outlook profiel aan en kijk of het probleem dan ook nog optreedt.
Al getest, zelfde probleem. Ook een verse lege mailbox geeft hetzelfde probleem.

• Zwelgje
dan wachten we op de resultaten van een ethereal snifje (www.ethereal.com) of die van je ingebouwde network monitor

sniffen en opslaan, en dan posten (downloadbaar zodat we deze offline kunnen bekijken bv)

Verwijderd

En op de exbpa en expta output. En ik zou toch ook best wel de event logs willen zien :)

oh en TS heeft ook nog niet aangegeven of er iets in de system log op z'n DC staat.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 13:22 ]

• zneek
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:16:
En op de exbpa en expta output. En ik zou toch ook best wel de event logs willen zien :)

oh en TS heeft ook nog niet aangegeven of er iets in de system log op z'n DC staat.
1 waarschuwing:
Netlogon
Id: 5782
Dynamische registratie of registratieverwijdering van een of meer DNS-records is mislukt met deze fout:
Geen DNS-servers geconfigureerd voor lokaal systeem.

Maar ding heeft (zoals in bovenstaande ipconfig /all dump te zien is) zichzelf als DNS.

Verder zie ik nog wat vaag gezeik in DNS event log staan. MAar om eerlijk te zijn denk ik niet dat DNS de veroorzaker is. Dan zou er toch met regelmaat iets mis moeten gaan, als in domeinen niet vinden enzo?

Wat is exbpa en expta? Kan ik dat gewoon vanaf de commandline starten? Of heb ik een MS certificaat nodig om dat te kunnen? :)

Verwijderd

Gezien de dependency die Exchange (en ook AD) hebben mbt DNS zou ik daar maar niet te snel van uitgaan en zorgen dat al die errors opgelost worden :)

Exbpa: http://www.microsoft.com/...03/analyzers/default.mspx

Tool installeren, en een health check draaien. Vervolgens het rapport bekijken (en eventueel naar html exporteren en ergens neerzetten zodat wij hem ook kunnen bekijken)
Wacht maar met Expta want ik denk dat we meer richting DNS problemen moeten kijken :)

En wat betreft die 5782, is "Register this connection's addresses in DNS" checked in de advanced TCP/IP Properties op de DC? En op de Exchange server?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 13:57 ]

• zneek
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:47:
Gezien de dependency die Exchange (en ook AD) hebben mbt DNS zou ik daar maar niet te snel van uitgaan en zorgen dat al die errors opgelost worden :)

Exbpa: http://www.microsoft.com/...03/analyzers/default.mspx

Tool installeren, en een health check draaien. Vervolgens het rapport bekijken (en eventueel naar html exporteren en ergens neerzetten zodat wij hem ook kunnen bekijken)
Wacht maar met Expta want ik denk dat we meer richting DNS problemen moeten kijken :)
Welke van de 3? Best practices, Performance troubleshooting of disaster recovery? Ik vermoed de eerste of tweede, maar ik durf wel geld te zetten op de tweede.

[edit] Lama, ik zie de afkorting nu pas :) Best practises it is :)

[edit] Exbpa gedraaid, resultaat voor geinteresseerden via mail opvraagbaar bij mij.

[ Voor 11% gewijzigd door zneek op 06-01-2006 14:44 ]

Verwijderd

wat een geweldige tool is exbpa toch :)
TCPIP.SYS driver Server: server
The version of TCPIP.SYS installed on server server.domain.nl may cause connectivity issues in some networking configurations. If you are experiencing network connectivity issues with this server, please review the recommendations in Microsoft Knowledge Base Article 898060. Installed version of TCPIP.SYS: 5.2.3790.290 (srv03_gdr.050316-1600).

SystemPages set too high Server: server
The SystemPages value is set too high on server server.domain.nl and may cause instability. Current value: 503808.

http://www.microsoft.com/...2d-b4b7-37ba368c30de.mspx

• zneek
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:58:
wat een geweldige tool is exbpa toch :)

[...]
Beide aanbevolen acties uitgevoerd, nu eens zien of het effect heeft.

• zneek
zneek schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:40:
[...]

Beide aanbevolen acties uitgevoerd, nu eens zien of het effect heeft.
En niet dus, darnit

[edit] Oops, quote, incl popup terwijl ik edit bedoelde. Is het soms vrijdagmiddag? :)

[ Voor 18% gewijzigd door zneek op 06-01-2006 16:35 ]

Verwijderd

ehm je hebt toch wel de nieuwe tcipip.sys geinstalleerd en daarna de server gereboot?

• zneek
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:22:
ehm je hebt toch wel de nieuwe tcipip.sys geinstalleerd en daarna de server gereboot?
Uiteraard. Irritante is dat afsluiten op die bak +/- 5 minuten duurt, zo niet langer.

• Zwelgje
zneek schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 19:36:
[...]

Uiteraard. Irritante is dat afsluiten op die bak +/- 5 minuten duurt, zo niet langer.
als het tevens je domaincontroller is is dat 'normaal'

je kan het versnellen door een shutdown scriptje te maken welke eerst de exchange services stopt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    net stop MSExchangeES
    net stop IMAP4Svc
    net stop POP3Svc
    net stop RESvc
    net stop MSExchangeSRS
    net stop MSExchangeMGMT
    net stop MSExchangeMTA
    net stop MSExchangeIS   /Y
    net stop MSExchangeSA   /Y

bijvoorbeeld

zie ook: http://support.microsoft.com/kb/829361

Verwijderd

SP2 bevat ook een aantal fixes mbt sneller rebooten.

• zneek
Zwelgje schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:50:
[...]

als het tevens je domaincontroller is is dat 'normaal'

je kan het versnellen door een shutdown scriptje te maken welke eerst de exchange services stopt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    net stop MSExchangeES
    net stop IMAP4Svc
    net stop POP3Svc
    net stop RESvc
    net stop MSExchangeSRS
    net stop MSExchangeMGMT
    net stop MSExchangeMTA
    net stop MSExchangeIS   /Y
    net stop MSExchangeSA   /Y

bijvoorbeeld

zie ook: http://support.microsoft.com/kb/829361
Ah kijk, dat gaat me flink wat tijd en irritatie besparen.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 13:59:
SP2 bevat ook een aantal fixes mbt sneller rebooten.
Ben een beetje huiverig met service pack 2. Ik weet niet precies meer waarom, iets met firewalls enzo geloof ik.

• Zwelgje
och sp2 voor exchange heb ik nog geen problemen mee gehad (en heb nu toch al *tig van die server voorzien inmiddels)

je vergist je niet met sp2 voor XP neem ik aan ;)

Verwijderd

Firewalls? SP2 voor Exchange, niet voor windows 2003(die er ook nog niet is :) )

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 15:56 ]

• zneek
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 15:55:
Firewalls? SP2 voor Exchange, niet voor windows 2003(die er ook nog niet is :) )
t00t t00t, zaterdag, 5 voor bier. Ik zit niet op te letten :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Installed version of TCPIP.SYS: 5.2.3790.290 (srv03_gdr.050316-1600)
Er staat ook geen SP1 op die server dan?

Mine says:
5.2.3790.1830 (srv03_sp1_rtm.050324-1447)
Windows 2003 EE SP1, Exchange 2003 SP2

[ Voor 31% gewijzigd door alt-92 op 07-01-2006 17:11 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• zneek
BackSlash32 schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 17:11:
[...]

Er staat ook geen SP1 op die server dan?

Mine says:

[...]

Windows 2003 EE SP1, Exchange 2003 SP2
Nee, geen Win2K3 SP1. Exchange t/m SP1 geloof ik. Ik zal die updates ook even installen. zijn daar known issues mee? Of zou alles gewoon moeten blijven werken?

• zneek
Nog geen install aanpassing gedaan, ben nog op zoek naar bevestiging dat niet alles kapot gaat als ik die SPs install.

offtopic:
Trouwens, heeft iemand nog een tip voor een goede club (betaalbare) systeembeheerders in de omgeving van Groningen? Ik ben wel klaar met mijn huidige leverancier, en ben klaar voor een andere partij. Geen namen spammen aub, drop ff een mail als je een serieuze tip hebt.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

zneek schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:20:
Nee, geen Win2K3 SP1. Exchange t/m SP1 geloof ik. Ik zal die updates ook even installen.
Ho.
Sp1 installeren doe je niet "even".
zijn daar known issues mee? Of zou alles gewoon moeten blijven werken?
Ik zou eerst even zeker willen weten of er geen software breekt als je SP1 installeert, sommige software pakketten vereisen aanpassingen (DCOM) omdat SP1 de boel nog strakker instelt.

Meestal blijft alles werken, maar je neukt ook niet alles wat los en vast zit zonder condoom toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• zneek
BackSlash32 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 21:59:
[...]

Ho.
Sp1 installeren doe je niet "even".

[...]

Ik zou eerst even zeker willen weten of er geen software breekt als je SP1 installeert, sommige software pakketten vereisen aanpassingen (DCOM) omdat SP1 de boel nog strakker instelt.

Meestal blijft alles werken, maar je neukt ook niet alles wat los en vast zit zonder condoom toch?
:) precies de reden dat ik het hier vraag. Naast Exchange, Kerio firewall en RAS draait er niks op die server. Dat zou toch niet raar kunnen gaan met Win2K3 SP1?

Ik ben eigenlijk meer bang voor de Exchange update. Wij hebben wat mailverzamelaars (10K items in mailbox) en die kan ik niet kwijtraken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die firewall zou ik aanmerken als kritiek in dit geval, maar Exchange heeft er (als je eerst een goeie SystemState maakt pre-SP1) niet zoveel moeite mee.

* alt-92 niet echt voorstander van 3rd party software firewalls op Servers...

• zneek
BackSlash32 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 23:21:
Die firewall zou ik aanmerken als kritiek in dit geval, maar Exchange heeft er (als je eerst een goeie SystemState maakt pre-SP1) niet zoveel moeite mee.

* zneek niet echt voorstander van 3rd party software firewalls op Servers...
Waarom niet? Prijstechnisch gezien is het voor mij de enige optie. Of zijn er betere en ook betaalbare opties?

• Zwelgje
zneek schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 23:25:
[...]

Waarom niet? Prijstechnisch gezien is het voor mij de enige optie. Of zijn er betere en ook betaalbare opties?
ja ras wat in windows ingebakken zit en waar je ook (bijna) alles mee kan doen wat je met kerio ook kan (in 9 van de 10 gevallen precies wat je wilt)

mischien is die kerio firewall wel de boosdoener... nuttige info, niet handig dat je daar nu pas mee komt

• zneek
Zwelgje schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 00:19:
[...]

ja ras wat in windows ingebakken zit en waar je ook (bijna) alles mee kan doen wat je met kerio ook kan (in 9 van de 10 gevallen precies wat je wilt)

mischien is die kerio firewall wel de boosdoener... nuttige info, niet handig dat je daar nu pas mee komt
Tjah, ik begin steeds meer te denken dat het een erg structureel probleem met de server betreft. Hoewel er diverse artikelen over op de MS site te vinden zijn, kan ik me niet voorstellen dat 10 mailboxen zo zwaar voor dat ding zijn dat ie deze kuren moet vertonen.

Daarom heb ik er ook niet eerder melding van gemaakt, ik dacht dat het een Exchange specifiek probleem was.

Kerio is nu uit, kijken of dat effect heeft.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Indien mogelijk deinstalleren die Kerio Firewall. In het verleden vaak tegengekomen dat de firewall applicaties toch in de weg blijven zitten ondanks dat ze uitgeschakeld zijn.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• zneek
buddhole schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 09:35:
Indien mogelijk deinstalleren die Kerio Firewall. In het verleden vaak tegengekomen dat de firewall applicaties toch in de weg blijven zitten ondanks dat ze uitgeschakeld zijn.
Stel ik knal die Kerio Firewall uit, hoe veilig is mijn RAS server dan nog? Nu kan er alleen vanaf bekende adressen geprobeerd worden een VPN verbinding op te bouwen. Zit die RAS server goed dicht?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ligt eraan of je de standaard-2-nics-in-je-server-SBS-netwerktopologie gebruikt of niet...

Komt je Internet lijn rechtstreeks op je Server binnen of zit er nog een NATroutertje voor?

• zneek
BackSlash32 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:05:
Ligt eraan of je de standaard-2-nics-in-je-server-SBS-netwerktopologie gebruikt of niet...

Komt je Internet lijn rechtstreeks op je Server binnen of zit er nog een NATroutertje voor?
internet -> Linksys nat routertje -> LAN poort server -> RAS

Router laat alleen SMTP en 1723(PPTP) door. De firewall was zo ingesteld dat alleen verkeer afkomstig van vertrouwde adressen door mocht. Een willekeurige buitenstaander kan dus niet eens proberen een VPN verbinding op te bouwen.

Is daar een simpelere oplossing voor? Of is het niet nodig, en is RAS waterdicht?
Pagina: 1