5.1 speakerset op 7.1 kaart?

Pagina: 1
Acties:

• leadpumper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo mensen,

Ik moet (jep, moet :'() een nieuw moederbord kopen. Ik heb atm een SoundBlaster Live! 5.1 kaart, met bijbehorend speakerset. Tegenwoordig hebben veel moederborden geluid geintegreerd. Soms is het 6-kanaals (wat dus perfect past bij m'n huidige speakers), soms is het 8-kanaals. Zullen mijn speakers op een 8-kanaals aansluiting passen? En is dit zinvol om in plaats van de geintegreerde geluidschip mijn Live! kaart te gebruiken, of is er geen prestatieverschil?

Ik weet het: simpele vragen. Toch alvast bedankt voor het nemen van de moeite om dit te beantwoorden. En, ja, ik heb de search gebruikt. Maar ik krijg dan _zoveel_ hits, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Misschien een idee om dit op te nemen in de faq?

--
Leadpumper

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt gewoon 5.1 geluid op een 7.1 set aansluiten. De 2 overige kanalen worden dan gewoon niet gebruikt :)
oh, en kijk gewoon wat je zelf het beste geluid vind geven, die live of onboard spul.

[ Voor 29% gewijzigd door TERW_DAN op 04-01-2006 20:46 ]

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
Voor zover ik weet kun je uiteraard desnoods een 2.1 setje op je 8 kanaals onboard zetten...TENZIJ... (en ja die heb je) alleen een digital audio out hebt. Dan moeten je speakers meteen ook digi zijn.

Wat betreft kwaliteit; Ik heb me laten vertellen dat de kwaliteit van de meeste onboard beter is dan een Live kaartje, maar dit heb ik zelf niet kunnen testen. Weet wel dat mijn Audigy 2 ZS VEEL beter klinkt dan mijn 6kanaals onboard. Audigy2 zul je niet zo gauw meer vinden, maar een Audigy4 bordje is er al voor cheap cheap.

Enfin... Onboard = prima, tenzij je hoge eisen hebt of tenzij je uitgebreid met MIDI en ASIO wilt spelen en zo.

Verwijderd

Dit kan zeker, heb ik zelf ook. Ik heb een 5.1 speakerset op een Soundblaster Audigy 7.1. Gaat perfect.

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
Als toevoeging op m'n eerdere post...

Wat betreft prestaties..is waarschijnlijk hoger met de onboard...EAX verwerken kost tijd en power...en je kunt geen tijd/power besteden aan iets dat je niet hebt...dus.. :*) Aan de andere kant, ik weet niet hoe het zit met processorgebruik...

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
vaak is het zo dat onboardkaartjes wel wat processorkracht van je cpu snoepen en dat is wel wat meer dan een losse kaart. vaak is die soundblaster beter dan onboardkaartjes zoals die realtek, maar de onboard soundcard die nvidiabased was ,bleek ook erg goed te zijn.
Pagina: 1