Win 2k3 ent. en VPN linken op IP

Pagina: 1
Acties:

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 09:53
Beste

Eigenlijk is de titel onzinnig want het is nogal een complex probleem.
Sinds kort werkt mijn vader thuis, hij heeft een laptop van het werk en moet een VPN verbinding leggen naar de server van het werk om aan zijn documenten te kunnen (die zijn shared, dus lokaal opslaan is geen optie). Hier thuis zitten we met een Windows 2003 enterprise server (NL-versie) en die wil voor een of andere redenen geen VPN toestaan, dus is deze even uitgeschakeld en is er een klassieke Dlink router die zijn taak overneemt. Graag zou ik dus de server terug online plaatsen, en ervoor zorgen dat deze de VPN regelt. Ik bedoel daarmee dat mijn vader geen VPN meer hoeft op te starten, maar dat de server een permanente VPN heeft die gelinkt is aan het IP van de laptop van mijn vader (DHCP instellen dat die MAC een vast IP heeft). Dit is dus probleem numero uno.
Nu, mijn vader moet via het werk ook ingescande formulieren bekijken, in realtime gaat dit véél te traag (door de VPN), dus daarom zou ik ze in de server cachen. Dus om de zoveel minuten controleren of er formulieren zijn bijgekomen en eventueel deze downloaden (dit kan ik zelf wel vinden via google, maar suggesties zijn welkom). Daarna kan mijn vader deze benaderen in het netwerk op 100mbit. Het is éénrichtingsverkeer dus zeker mogelijk. Omdat op mijn vaders werk gebruik word gemaakt van een domeinserver zou ik liever de win2k3 server daarvoor (het cachen van die bestanden) niet gebruiken, mijn vader zal een andere computer daarvoor meenemen die ik zal instellen als cliënt om dit op te lossen, dit betekend dat de VPN moet gedeeld worden naar 2 IP's. Ik zal nog even een VISIO van het netwerk (nu) posten:
Afbeeldingslocatie: http://users.simpy.be/netwerk.jpg
ps. de VPN linken naar het ganse netwerk is ook geen optie, ik wens met de privé-pc's rechtreeks verbonden te worden naar het internet!

Hartelijk dank!
Simon

Verwijderd

Ik zou de vpn gewoon opstarten vanop je vader zijn laptop, dit kan je zo instellen dat het automatisch gebeurt eventueel, zonder paswoord ingeven e.d. Dan kan je de netwerkmappen die hij graag sneller beschikbaar wil hebben toch ook gewoon synchroniseren ? Als hij op het werk is wordt alles supersnel bijgewerkt en thuis staat er de laatste kopie op zijn eigen schijf. Een kopie opslaan op de server en de bijgewerkte documenten downloaden gaat even snel als een kopie opslaan op de laptop en de bijgewerkte documenten downloaden.

Verwijderd

Als ik ITer op het werk van je vader was (gezien de constructie en het probleem sluit ik dat niet eens uit...) zou ik je vader tegen de dichtstbijzijnde muur zetten met een blinddoek en een laatste sigaret als ik erachter kwam dat hij thuis z'n zoontje een caching server liet opzetten voor bedrijfsdocumenten die ook nog eens fulltime een VPN tunnel openhoudt vanaf een door mij niet gesecurede machine. En ik denk dat de enige klacht van de directie over de vlekken zou gaan.

Vraag eerst maar eens na of wat er allemaal in jouw hoofd voorbij komt ook écht mag van de zaak en wettelijk haalbaar is: wat zijn dat voor documenten en wat vinden de IT boys van je idee. Als de zaak dat zo wil, dan maken ze dat heus wel mogelijk voor hem. En anders willen ze vast niet dat jij dat probeert. Nog afgezien van het feit dat ze je dan de sleutels voor de VPN tunnel niet gaan geven...