Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WinXP] Bestanden encrypen met AES? *

Pagina: 1
Acties:

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Beste Tweakers,

Ik zoek een programma waarmee ik tekstbestanden kan beveiligen met een wachtwoord d.m.v. zeer sterke encryptie zoals AES-256 of iets gelijkswaardigs. Ik heb GoT afgespeurd maar in de topics die ik hierover aantrof hadden de meeste mensen een workaround zoals het bestand archiveren met bijv winzip of winrar en er dan een wachtwoord op zetten.

Heeft iemand suggesties? B.v.d. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Xanthium op 04-01-2006 19:30 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit lijkt me een topic wat meer geschikt is voor Beveiliging & Virussen - ik ga je topic dan ook even verplaatsen :)

Windows Operating Systems >> Beveiliging & Virussen

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 06:38

Gerco

Professional Newbie

Probeer GnuPG eens, dit is een gratis en Open Source PGP vervanger en kan, naast een heleboel andere, ook de AES cypher gebruiken. Er zijn prima hulpprogrammas voor onder Windows, zoals GPG Shell of WinPT.

Zie hier voor een howto over hoe dit alles te installeren en gebruiken. Hier is een howto over hoe je GPG en Thunderbird kan integreren, zodat je encrypted of signed kunt mailen.

Ik gebruik zelf GPG met WinPT, Enigmail en Thunderbird en ben er erg tevreden over. Helaas begrijpt MS Outlook de digital signatures niet, die wil graag S/MIME zien (met certificaten waarvoor je uiteraard moet betalen). De mail kan iedereen echter prima lezen, ze kunnen alleen de signature niet controleren.

[ Voor 56% gewijzigd door Gerco op 05-01-2006 11:52 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Hier kan ik wel mee uit de voeten, bedankt voor jullie reacties. :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

XP Sp1 of hoger doet native al EFS met AES256...
http://searchwin2000.tech...83,sid1_gci935154,00.html

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Kleine titelfix. :)

Signature

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-11 23:00
Aan EFS zit wel een nadeel. Alleen de gebruiker die het heeft aangezet kan het decrypten. Crasht je systeem en je moet opnieuw installeren, dan kom je er nooit meer bij.

Ik zelf heb truecrypt gebruikt, maar tegenwoordig doe ik alles met PGP. PGP is gewoon gratis voor particulier gebruik. Ook digital certicates voor email signatures zijn gewoon gratis aan te vragen via erkende instanties. Werkt prima in MS Outlook 2003.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 06:38

Gerco

Professional Newbie

medendo schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 16:47:
Aan EFS zit wel een nadeel. Alleen de gebruiker die het heeft aangezet kan het decrypten. Crasht je systeem en je moet opnieuw installeren, dan kom je er nooit meer bij.
Dat is niet helemaal waar, de Recovery Agent kan het ook decrypten. Standaard is de Recoery Agent de hoogste gebruiker in je domein, maw de Domain Admin of de lokale Admin als je niet in een domein zit.

Bij de meeste thuisgebruikers is dit dezelfde gebruiker als waarmee gewerkt wordt en heb je dus weinig aan die kennis en bij een format ben je ook de recovery key kwijt, dus thuisgebruikers hebben er in het algemeen weinig aan.

Als je echter niet als local admin werkt, maar als een andere user en je raakt je keys kwijt zonder een format kun je dus nog wel je files terughalen.

[edit]
Dit is in Windows XP blijkbaar veranderd :X
The default design for the EFS recovery policy is different in Windows XP Professional than it was in Windows 2000 Professional. Stand-alone computers do not have a default DRA, but Microsoft strongly recommends that all environments have at least one designated DRA.

In a Windows 2000 environment, if an administrator attempts to configure an EFS recovery policy with no recovery agent certificates, EFS is automatically disabled. In a Windows XP Professional environment, the same action enables users to encrypt files without a DRA.
Kijk hier voor info over hoe je dit in Windows XP veilig opzet: Configuring Data Recovery Policy in a Stand-Alone Environment

[ Voor 42% gewijzigd door Gerco op 06-01-2006 18:49 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1