http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)
Zou je dit in normale zinnen willen uit leggen
Ik snap er helemaal niks van...
Da's jammer, ik zeg niks te veel en laat niks weg.weebl schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 19:13:
Ehm.. Zou je dit in normale zinnen willen uit leggenIk snap er helemaal niks van...
Quit mode in BIOS op asus mobo, voor een intel 3 ghz cpu met standaard boxed koeler
hoeveel draden / kernen in 1 draad, heeft die? (die koeler?)
En kan het kwaad als ik de verkeerde quitmode in bios kies voor de cpu koeler?
[ Voor 12% gewijzigd door notsonewbie op 04-01-2006 19:19 ]
http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)
Gewoon zijkant van de kast eraf en naar het stekkertje kijkenVisueel kan ik dus niet zien of de cpu koeler (boxed standaard bij de 3.0 ghz intel HT) 3 of 4 draadjes / kernen in de draad heeft, iemand die deze opstelling ook heeft?
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Nee, deze zinnen zijn lekker begrijpbaar...notsonewbie schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 19:10:
Echter ik heb 2 keuzes (afkortingen) en die staan dan voor 3 of 4 draden uit de cpu fan-koeler.
Op google vond ik wel e.e.a. kwa 'het bestaat' maar niet hoe toe te passen / zien wat wat is.
En ik denk dat het er drie zijn:

En de meeste instellingen in je bios kunnen geen kwaad. Tenzij het iets met voltages e.d. te maken heeft.
En dan bedoel ik kwaad in de zin van dat je pc ontploft. Of ie nog boot dat weet ik niet, maar echt iets stuk maken, nee.
[ Voor 37% gewijzigd door weebl op 04-01-2006 19:39 ]
Verwijderd
maar je kunt ook overwegen om bijvoorbeeld een andere cooler op je cpu te zetten zoals een zalman cnps7000 (al)/cu, is stiller en koelt vele malen beter dan dat boxed "geval"
Welke intel hierbij stopte (of de verkoper op de cpu zette) weet ik niet, maar hij ziet er anders uit dan op de foto, welke op zich weer veel lijkt dat ik bij andere intel boxed verkoop sites zag.
Er was goed in elkaar gedraaid en er zijdelings achter weggestopt 4 x 1 aderige draden zo bleek, ik dacht eerst 3, maar 2 aders hadden (bijna-)dezelfde kleur.
En nu heb ik de bios goed in kunnen stellen wat dat betreft. Echter we merken er niks van...
Het 'lawaai' met quiet mode aan continue net zoals wanneer de quiet mode uit staat, en 1 toerental, of de cpu nu 'koud is' 39 C, of na wat gamen 'ter test' :-) 62 C Asus Probe bevestigd dit ook.
De casefan werkt gelukkig wel zo nu en dan hoorbaar variabel.
Allemaal bedankt!
Klopt, die afkorting staat ook in het bios.SuB-ZeuZ schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 23:40:
Je bedoel zeker het 4pin PWM aansluiting verhaal? Dat zijn speciale fan aansluitingen die automatisch de fansnelheid regelen, welke volgens mij afhankelijk is van de hoeveelheid load die de cpu te verduren heeft.
Dacht ik eerst dat de assemblage de cpu en case fan wellicht verwisseld op het mobo geprikt hadden, dat is niet het geval. cpu fan draait continue rond zelfde rpm, of we niks doen of een 3d game doen.
Na ja, hij (de pc in het geheel) werkt...
[ Voor 9% gewijzigd door notsonewbie op 05-01-2006 12:12 ]
Verwijderd
Wat is hetzelfde rpm, misschien zit hij al op zijn minimum of zo. Maar die coolers zijn sowieso niet echt stil hoor, dus verwacht geen wonderen, mijn moeder heeft ook zo'n vliegtuig in haar kastnotsonewbie schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:11:
[...]
Klopt, die afkorting staat ook in het bios.
Dacht ik eerst dat de assemblage de cpu en case fan wellicht verwisseld op het mobo geprikt hadden, dat is niet het geval. cpu fan draait continue rond zelfde rpm, of we niks doen of een 3d game doen.
Na ja, hij (de pc in het geheel) werkt...
/EDIT
Asus heeft nog nooit van jou mobo gehoord, kijk eens eventjes wat het echt is, kunnen we je beter helpen. Neem aan dat je een P5GPL-X P5GDC Deluxe bedoelt. Daar zit namelijk in het BIOS een fout zodat het toerental niet onder de 3000rpm kan. Updaten dus.
Welke bios draai je, en is dit de laatste versie? (versie 1011)
Verder is dit misschien wel een leuke link
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 13:52 ]
Speedfan doet dat inmiddels wel (maar nog niet optimaal).
Overigens moet je QFAN wel even aanzetten wat default maakte mijn PC (asus p5gdc + intel p4 3ghz boxed socket 775) een lawaai omdat het dus uitstond.
Updaten naar 1011 is ook een "must".
[ Voor 40% gewijzigd door fetcher op 05-01-2006 14:35 ]
Verwijderd
Als je Speedfan wilt gebruiken moet je Qfan uitzetten, die twee willen nogal eens met elkaar in conflict komen namelijk.fetcher schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:33:
Asus probe en de P5GDC werken ook nog niet optimaal samen omdat Asus probe de sensor chipsset van de P5GDC deluxe (nog) niet ondersteund.
Speedfan doet dat inmiddels wel (maar nog niet optimaal).
Overigens moet je QFAN wel even aanzetten wat default maakte mijn PC (asus p5gdc + intel p4 3ghz boxed socket 775) een lawaai omdat het dus uitstond.
Updaten naar 1011 is ook een "must".
Op zich laat ik Qfan zijn gang gaan, speedfan leest ook niet alle waardes correct uit (te hoog denk ik).
De kast/componenten/airflow/cpu koelfan is namelijk goed en toch zag ik waardes van 128 graden uitgelezen worden (temp3 sensor).
Temp1 en temp2 zagen er wel realistisch uit (tussen de 30 en de 45 graden, ik denk mobo en cpu temp).
Verwijderd
Die 128C had ik ook, dat is een sensor die niet gebruikt word of zo denk ik, hij hoort namelijk bij mijn graka maar die heeft geen sensor. Dus die kun je gerust uitzetten. En bij mij is het ook altijd temp3, op dit moment is het weer -48Cfetcher schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:50:
Bedankt voor de tip!
Op zich laat ik Qfan zijn gang gaan, speedfan leest ook niet alle waardes correct uit (te hoog denk ik).
De kast/componenten/airflow/cpu koelfan is namelijk goed en toch zag ik waardes van 128 graden uitgelezen worden (temp3 sensor).
Temp1 en temp2 zagen er wel realistisch uit (tussen de 30 en de 45 graden, ik denk mobo en cpu temp).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 14:59 ]
Sowieso vind ik het nog steeds vreemd dat Asus met zijn eigen tooling de P5GDC deluxe niet ondersteund
Verwijderd
Waar haal jij de info trouwens vandaan dat asus probe de chipset niet ondersteunt? Ik ben aan het zoeken maar kan het niet vinden.fetcher schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:59:
Ik zag dat je in je config panel van Speedfan een andere sensor kon pakken als temp3 waarde, dan komt er wéér een andere waarde uit
Sowieso vind ik het nog steeds vreemd dat Asus met zijn eigen tooling de P5GDC deluxe niet ondersteund
Is het asus forum altijd zo traag? Ping = 325ms
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 15:16 ]
Verwijderd
Weet je zeker dat dat geen fout is in de software, want op de fora van asus en in de faq's wordt niets vermeld.fetcher schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:40:
Gewoon de laatste versie installeren vanaf de asus site (support/downloads/mobo versie downloads zoeken) en installeren, geeft na de installatie aan dat het de chipset niet ondersteund.
Maar nu weer eventjes ontopic want we dwalen nogal af. Notsonewbie heb je al geprobeerd het BIOS te updaten. En heb je die link al doorgelezen, daar staat een andere manier om het te laten werken, door een van de pinnen zo te buigen dat hij geen contact meer maakt, en dan in het BIOS nog wat aanpassen. Dan werkt het niet meer met PWM maar door de DC te reguleren.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 15:52 ]
Bios update zou al uitkomst kunnen bieden.
[ Voor 16% gewijzigd door fetcher op 05-01-2006 16:33 ]
Verwijderd
Ja daar heb je gelijk infetcher schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 16:33:
Als ie met moeite de kast mocht openmaken van zijn vriendin voorzie ik een uitdaging wat betreft het ombuigen van pinnetjes![]()
Bios update zou al uitkomst kunnen bieden.
Inderdaad is het mobo een P5GDC deluxe
BIOS: Het eerste dat ik deed was bios updaten, maar dat hoefde niet.
De asus bios-update software van asus ZELF update z i c h z e l f wel naar de latste versie.
Eenmaal de update software up to date, vindt ie geen nieuwere BIOSes meer, ik vermoed dat zij de laatste rev. dus 'af fabriek' heeft. Overigens is na de laatste update van die update software zelf de ftp.asus.de uit het lijstje van de update software verdwenen en alleen thailand en .com ftp zijn overgebleven.
Ook verkwikkend is de wetenschap dat dat qfan (zo heet het inderdaad) niet helemaal tof is, ik las het elders ook nu ik wist waarop te googlen.
Pinnetjes ombuigen...? zo goed ben ik niet hoor.
Allen bedankt zo ver !
Die installeerde in 1 keer, geen gekke waardes te vinden, asus probe lijkt me helemaal in orde.fetcher schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:39:
Kunnen de P5GDC eigenaren eens kijken of asus probe (laatste versie) installeerd en niet klaagt over een unknown chipset? Ik krijg er echt geen data uit...
Echter jij schrijft niet 'de luxe' en mijn vriendin heeft wel de de luxe mobo, misschien zit daar net het verschil. edit: Versie weet ik niet uitmijn hoofd, maar het was degene op de asus cd-rom en deze had ik niet gelijk geupdate.
[ Voor 13% gewijzigd door notsonewbie op 06-01-2006 11:35 ]
Tja, met pc's en software hoorde / las / merkte ik het al zo vaak: alle nieuwigheid is nog geen vooruitgang.fetcher schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 03:22:
Die van de CD werkt dus wel, de laatste versie van de asus site niet, vreemd
Verwijderd
Ja, ik heb die software ook, maar wat is volgens die software de laatste versie en wat is volgens de site de laatste versie. Ik kijk altijd liever zelf, dan weet je zeker dat de software geen domme fouten maakt. En over die pinnetjes, je moet gewoon het laatste pinnetje op het mobo ombuigen, het laatste pinnetjes is het vierde pinnetje als je het opstaande stukje plastic van de connector op het mobo onderop hebt.notsonewbie schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 18:11:
Mensen toch, dit is meer hulp dan ik vroeg!Mjam!
Inderdaad is het mobo een P5GDC deluxe
BIOS: Het eerste dat ik deed was bios updaten, maar dat hoefde niet.
De asus bios-update software van asus ZELF update z i c h z e l f wel naar de latste versie.
Eenmaal de update software up to date, vindt ie geen nieuwere BIOSes meer, ik vermoed dat zij de laatste rev. dus 'af fabriek' heeft. Overigens is na de laatste update van die update software zelf de ftp.asus.de uit het lijstje van de update software verdwenen en alleen thailand en .com ftp zijn overgebleven.
Ook verkwikkend is de wetenschap dat dat qfan (zo heet het inderdaad) niet helemaal tof is, ik las het elders ook nu ik wist waarop te googlen.
Pinnetjes ombuigen...? zo goed ben ik niet hoor.
Allen bedankt zo ver !
dus:
. . . . dit zijn dus de pinnetjes
_____ dit is dus het stukje plastic
Daarna moet je in het BIOS de instellingen voor Qfan van PWM naar DC zetten, dan moet het werken.
Of je knipt het draadje dat op het vierde pinnetje komt door, denk er wel aan dat je dan de PWM functie niet meer kunt gebruiken op die fan. Tenzij je het draadje weer vastmaakt natuurlijk.
sorry voor de slechte pinnetjes uitleg
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 00:41 ]