Welke geluidskaart voor muziek maken zonder latency's?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Mijn verjaardag komt eraan en ik maak fanatiek muziek met de computer, heb ook een m-audio uc33 en keyboard. Nou gebruik ik gewoon de onboard kaart van mijn pc, want die soundblaster van 6 jaar geleden die ik nog heb liggen zal weinig verschil maken. Maar ik wil dus een nieuwe geluidskaart aan gaan schaffen. maar welke....?

Een aantal eisen:
- niet duurder dan 200 euro, het liefst maar 100 euro
- vooral een doel is de latency's wegnemen in reason en fruity, ik irriteer me eraan dat als ik iets doe op mijn controllers dat het pas 35ms later te horen is, ik weet het... een halve seconde... maar het maakt uit!
- ruisonderdrukking, de onboard soundmax heeft nogal een ruis als die wat harder staat, wat vervelend is.
- dolby surround 5.1
- midi-ingang zou mooi zijn maar is geen vereiste, controllers zijn usb

Ik heb een aantal dingen gelezen over de x-fi, dat dit zo'n onwijze revolutie is op geluidsgebied, is dit zo? en hoe doen concurrenten het als terratec, m-audio en hercules?
De FaQ gaf mij weinig duidelijkheid.

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Voor lage latencies zal je een gleuidskaart met ASIO-ondersteuning moeten hebben. Ik heb er verder niet zo veel verstand van, maar ik heb begrepen dat Creative kaarten prima dingen zijn voor films en games, maar dat je voor muziek maken toch ergens anders moet kijken. Misschien dat je met de search wat topics hierover kan opzoeken? :)

• poepkop
Ja ik heb gezocht, alleen maar oude topics. :?
Zelfs nog met guldens...

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 10:13
Van creative volstaat in principe alles vanaf de SoundBlaster Audigy 2.
De eenvoudigste SoundBlaster X-Fi vind je al voor minder als 100 euro en is normaalgezien ook zeer goed geschikt voor dit soort dingen.

Als je beter wil als soundblaster kom je denk ik vrij snel in het professionele segment, en dan kom je met 200 euro niet toe.
De enige reden die ik trouwens zie om te investeren in duurdere kaarten is meerdere inputs.
Als je niet doet aan het opnemen van analoge/externe instrumenten dan is de X-Fi volgens mij een prima keus.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• poepkop
Ja, maar hoe zit het met 5.1 geluid? Ik zie maar 4 uitgangen... mijn huidige onboardding heeft er 6... (7.1). Dus hoe zit dat? Ik heb namelijk een goedkoop 5.1 setje die geen digitaal geluid ondersteund en een doodgewone stereoversterker met zeer mooie boxen eraan. Beide zou ik willen blijven gebruiken, begrijpelijk ;)

Afbeeldingslocatie: http://images.creative.com/iss/images/products/headers/prod14066_hdr_1_6_1.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door poepkop op 04-01-2006 19:57 ]

• Adion
Ik weet niet hoe het bij je onboard geregeld is, maar de aansluitingen op de x-fi zijn stereo aansluitingen.
Je hebt dus 1 connector voor front links/rechts, 1 voor rear links/rechts en 1 voor center/subwoofer en optioneel side.
De 4de connector die je ziet is een line en mic in.

• poepkop
Ow netjes, dan kan ik die wel nemen. Maar hoe zit het met de M-audio alternatieven? die schijnen veel beter te zijn voor muziek maken en de x-fi is meer op gamen gericht. Ik hoorde ook nog iets dat X-fi en nforce 4 niet zo lekker liep... En ik heb nforce 4 (a8n-e)

Mijn onboard is overigens niet veel anders: line in, mic in, line out, sub/center, side & rear.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Adion schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 19:16:
Als je beter wil als soundblaster kom je denk ik vrij snel in het professionele segment, en dan kom je met 200 euro niet toe.
Tuurlijk wel ;). E-mu 0404, en voor 200 heb je de E-mu 1212m. Dan is er ook nog de M-Audio Audiophile 24/96 (is al wat ouder) en de opvolger, de 24/192. Alles wat daarboven zit, daarvan kost -of- de hardware meer vanwege de breakoutbox, of je hebt dure A/D converters erop zitten (en die van de 1212m kosten net zo veel).
De enige reden die ik trouwens zie om te investeren in duurdere kaarten is meerdere inputs.
Wat dacht je van inputs op het juiste formaat, geen rotzooi eromheen die niks met muziek te maken heeft, en lenige drivers? (Audigy en aanverwanten vreten ruimte). Plus break-outboxes waar je iets mee kan? Ik ben nu even naar die Elite Pro aan 't kijken, maar je betaalt je rot en krijgt dan nog steeds hetzelfde qua I/O dat de 1212m zo al heeft.

Dus geen klein jackplugje maar 2 aparte aansluitingen voor links en rechts, wat weer tussenstukjes scheelt. S/PDIF standaard erop, bij de 1212m ook nog ADAT die je om kunt zetten naar S/PDIF optisch.

Wil je je surroundsetje blijven gebruiken, geen probleem. De onboard hoef je niet uit te schakelen, zolang hij maar nergens te vinden is in je sequencer-applicatie.

[ Voor 44% gewijzigd door Yoozer op 04-01-2006 20:56 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Laat die Creatives liggen en kijk eens naar:

ESI Juli@
M-Audio Revolution/Audiophiles.

Maar het beste advies is om gewoon een muziekzaak in te lopen en te vragen naar HD Recording kaarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 20:57 ]

• Adion
Ik vind het persoonlijk net handig dat de soundblasters niet enkel geschikt zijn voor muziek maken maar ook voor muziek luisteren, film kijken, spelletjes spelen.
Je hebt dan ook een switchboxje, 2 speakersets of een mixer/receiver nodig om beide geluidskaarten op een handige manier te benutten.

Het hangt er uiteraard van af wat je ermee wil, maar die e-mu 0404 lijkt me dan toch wel heel beperkt wat je krijgt tegenover de audigy/x-fi.
Inputs/outputs in het juiste formaat hangt er uiteraard van af wat het juiste formaat is. Praktisch heb je toch altijd wat anders nodig dan wat er bijzit, en met een verloopkabeltje wordt het bij een x-fi ook niet erger dan de kabels die uit die e-mu komen.

Verwijderd

als je muziek maakt en het is meer dan een beetje op een keyboard prutsen dan kan ik je Creative toch echt afraden. Een nadeel is bijv dat die kaarten locked zijn op 48 kHz.

kijk eens naar de M-Audio Audiophile 2496 of de Echo MiaMidi. goede semi-pro kaarten, kosten rond de 100-200 euro en toch heb je 24 bit 96 kHz met slechts 5 ms latency.

• poepkop
Die audiophile lijkt mij ook wel wat, die is 115 euro bij mijn pc zaak.
Maar bij de specs van de x-fi staat ook 96khz en ze zijn allebei even duur.
Ik zie wel wat de audiophile niet heeft en dat is mp3geluid verbeteren, is dat echt waar of is het een bepaalde eq stand ofzo? volgens mij kan je slechte kwaliteit nooit beter krijgen...

Ik ga morgen even langs feedback denk ik om gewoon even wat te vergelijken en dan maak ik mijn afweging.

[ Voor 44% gewijzigd door poepkop op 04-01-2006 23:54 ]

Verwijderd

poepkop schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 23:50:
Ik zie wel wat de audiophile niet heeft en dat is mp3geluid verbeteren, is dat echt waar of is het een bepaalde eq stand ofzo? volgens mij kan je slechte kwaliteit nooit beter krijgen...
Je beantwoord je eigen vraag. Dat is grote kul, maar Creative heeft het nooit erg nauw genomen met de waarheid in hun marketingverhaal.
Ik ga morgen even langs feedback denk ik om gewoon even wat te vergelijken en dan maak ik mijn afweging.
Goed idee, laat je goed voorlichten en leg ze uit wat je precies wilt gaan doen.

• Adion
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:48:
als je muziek maakt en het is meer dan een beetje op een keyboard prutsen dan kan ik je Creative toch echt afraden. Een nadeel is bijv dat die kaarten locked zijn op 48 kHz.

kijk eens naar de M-Audio Audiophile 2496 of de Echo MiaMidi. goede semi-pro kaarten, kosten rond de 100-200 euro en toch heb je 24 bit 96 kHz met slechts 5 ms latency.
Sinds de X-Fi is dat van die 48 Khz inderdaad totaal geen probleem meer.

Ik gebruik zelf trouwens FruityLoops op 'n Audigy 2, en ik werk inderdaad gewoon op 48 Khz.
Op 't einde kan je dan nog een resample doen naar 44 kHz indien je het op cd wil branden.

Ik zeg zeker niet dat die andere kaarten ook geen goede oplossing zijn, maar als je een beperkt budget is lijkt het mij fijn om ook ineens je geluid in films en games beter te hebben.
Ik zie dan ook zelf verder geen nadeel of reden om de X-Fi niet te kiezen.

• goldmemberf1
  • Laatst online: 12-02 21:09
Blijft af van creative. Ga je geheid problemen mee krijgen. Die kaarten zjin voor te gamen. Niet voor audio bewerking e.d. De drivers van dat soort kaarten zijn erg instabiel.

Audiophile 24/96 is een prima kaartje. 100 euro, in duitsland ook voor 85 euro te krijgen.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ISIS nog bestaat, kan je daar ook is naar zien.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

RME audio heeft ook leuke kaartjes voor dit soort toepassingen. Als je echt lage latency wil, dan moet je daar echt eens naar kijken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Adion
goldmemberf1 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 02:27:
Blijft af van creative. Ga je geheid problemen mee krijgen. Die kaarten zjin voor te gamen. Niet voor audio bewerking e.d.
En daarom heeft de Sound Blaster X-Fi natuurlijk een "Audio Creation Mode" ...

Die RME kaarten zijn inderdaad het best geschikt voor lage latencies, maar dan praat je wel over het verschil van 5 ms bij een Audigy 2 met kX drivers (zo gebruik ik 'm nu) tegenover 1.5 ms bij de rme.

Overigens dacht ik dat ESI toch ook wel professioneel was, maar als ik dan dit soort dingen zie over hun U46DJ dan lijkt het mij niet noodzakelijk dat de professionelere merken noodzakelijk betere drivers hebben als creative.

• Nulnulnix
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

poepkop schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 17:21:

- vooral een doel is de latency's wegnemen in reason en fruity, ik irriteer me eraan dat als ik iets doe op mijn controllers dat het pas 35ms later te horen is, ik weet het... een halve seconde... maar het maakt uit!
Hmm, 35ms = 35/1000 s oftewel ruwweg 1/30 seconde... Hoe kom jij dan op een halve seconde?

Maar je kunt rustig kijken voor een Soundblaster Audigy 2 of hoger. Je zegt intensief bezig te zijn met audio op de PC, maar je wil in feite een budgetkaartje?
Als je dan echt zo met audio bezig bent, spaar dan door en koop dan een professionele kaart.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Mijn vriendin werkt veel met audio opnames en bewerking. Zij en haar muzikale vrienden zijn helemaal fan van M-audio. Die heeft fantastisch schoon geluid, goede gebruikers opties enz. Ook de goede midi mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld Cubase heel interessant. De Audiophile 2496 is een super kaart voor onder de 200 zeuro en word in verschillende studios gebruikt. Een aanrader dus.

• poepkop
Hmm, 35ms = 35/1000 s oftewel ruwweg 1/30 seconde... Hoe kom jij dan op een halve seconde? Voor mijn gevoel is het echt een halve seconde... maargoed...

en Je zegt intensief bezig te zijn met audio op de PC, maar je wil in feite een budgetkaartje?
Als je dan echt zo met audio bezig bent, spaar dan door en koop dan een professionele kaart.

Voor dat geld kan ik net zo goed een jaar wachten, want dat is net als met andere onderdelen... de duurste producten zijn over een jaar toch gehalveert in prijs. Laat ik volgend jaar nou weer jarig zijn ;)
Ik snap ook niet dat je dit budget-kaarten kan noemen, die x-fi is toch het nieuwste wat creative in huis heeft en of je nou de elite pro neemt of de kale versie, het is allemaal dezelfde geluidskaart. Het wordt voor mij kiezen tussen creative en m-audio.

Verwijderd

Als dat je enige opties zijn, dan ga voor de M-Audio 2496. Kun je later ook nog mooi gebruiken met een ProTools M-Powered (dus zonder peperdure DigiDesign hardware) versie. En daarbij streeft M-Audio de Creatives op elk gebied, waarvan de audiokwaliteit het belangrijkste is, ver voorbij.

Ik heb zelf een M-Audio Delta 44 na jarenlang Creatives te hebben gehad (van de SB Pro tot aan de Audigy's) en na deze ervaring komt er nooit meer een Soundblaster in.

Verwijderd

ik snap de ts niet. er wordt door meerdere personen duidelijk aangegeven dat Creative bagger is voor serieuze audiobewerking (iets dat in de audiowereld bekend en onderkend is), en toch zit je nog te twijfelen. sterker nog, je zegt dat een creative hetzelfde is als een m-audio of andersoortige pro kaart?

sorry hoor, maar je kan mij niet wijsmaken dat je serieus met audio bezig bent. haal lekker die xfi en veel plezier ermee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 12:21 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf een Audigy2 (incl ASIO drivers) en ook een evolution keyboard (twee eigenlijk, een MK125 en een MK261 ;) ). Die laatste heb ik met een USB - midi converterkabel aangesloten, en ik zit op latencys van 2ms...werkt prima. Reason draait als een tierelier en ook fruityloops heeft geen problemen. Bovendien kost een audigy 2 tegenwoordig niks meer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

@ Mizitras
Die ISIS doet het alleen onder win95/98/me koop dit dus alsjeblieft niet..(als je het uberhaupt nog kan krijgen)

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 14:46
De Audigy 2 is niet echt geschikt voor studiogebruik. Hij doet alles intern op 48Khz. Als je dus digitaal iets opneemt op 44.1 Khz krijg je allemaal vervorming in de opnamen omdat hij dat eerst omzet naar 48 en daarna weer terug naar 44.1. De M-audio kaartjes doen dat gewoon 1-op-1.

• Adion
Als je gewoon in 48kHz opneemt en daarna zelf met een degelijk programma de resampling doet (wat je dan best gewoon pas als laatste eenmalig op het volledige nummer doet) dan is de vervorming in ieder geval geen bezwaar meer.

Zoals al gezegd is dat trouwens met de X-Fi ook geen probleem meer.
Ook over geluidskwaliteit kan je verder weinig zeggen, vermits alle meetbare specs met alle kaarten die 24-bit/96kHz ondersteunen al lang ver boven de maximaal mogelijk haalbare kwaliteit van een audio-cd zitten.

Pagina: 1