Toon posts:

[UPS] Functioneren met lege batterij?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Ik heb mijn server via een APC Back-UPS CS 500 aan het lichtnet aangesloten. Nu viel laatst de stroom uit voor duur van 1,5 uur, wat iets teveel van het goede is voor de UPS. De batterij heeft het dus niet volgehouden en de boel is uitgevallen.

Toen de stroom weer terugkwam, al dan niet met een piekspanning aan het begin, heeft de server het loodje gelegd. De voeding was kapot, maar ook het moederbord, schijven en zelfs de netwerk interface van het ADSL modem wat via UTP aangesloten was op deze machine. Nu is de machine onlangs vervangen met natuurlijk de nodige kosten. Nu heb ik hierover twee vragen:

1) Is het mogelijk dat een UPS een eventuele piekspanning doorgeeft aan de aangesloten apparatuur als de batterij leeg is (en de UPS hierdoor niet goed functioneert) of zou de voeding simpelweg door ouderdom/slijtage de boel kapot gemaakt hebben.
2) Waar is de claim te leggen, bij Essent, APC of de fabrikant van de voeding?

Bij voorbaat dank

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45
Je hebt een Back-UPS... Da's dus de eenvoudigste variant, die gewoon omschakelt op accu en weer terug. Hij regelt niets en filtert ook niets.
Stroom uit -> op accu, accu leeg, bam, ding uit.

Een SmartUPS is een stuk intelligenter: deze regelt/filtert de spanning netjes. Te lage spanning wordt gecorrigeerd omhoog, te hoge spanning omlaag. Deze zijn zoals het heet line-interactive, dwz: de ups is continue in bedrijf. Je hebt (dus) geen omschakeltijden tussen lichtnet en backup.
Tevens sluit ie je pc netjes af bij lege accu enz.

Ten 2e: een 500VA zal iets van 300W zijn, en een beetje server+hdds trekt misschien tijdens boot (spinup van hdds enz), wel wat meer.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

zo draaien wij hier dus ook enkele UPS systemen, in volgorde : Stopcontact -> UPS -> UPS -> Server

45 minuten houdt 1 UPS het uit, hierna schakeld de volgende UPS in en zo kom je 1,5 uur verder :) stroomstoringen duren echter in dit pand nooit langer dan een half uur.....

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:13:
Je hebt een Back-UPS... Da's dus de eenvoudigste variant, die gewoon omschakelt op accu en weer terug. Hij regelt niets en filtert ook niets.
Dit betekent dat een piekspanning niet gefilterd wordt? Ik zag namelijk wel iets staan onder linux met gebruik van apcupsd. Een property MAX_LINEV die stond op 266. Dit zal voor een voeding waarschijnlijk al wel te hoog zijn maar zou dit dan de waarde zijn waarbij de UPS eruit klapt?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:25
DJSmiley schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:13:Je hebt een Back-UPS... Da's dus de eenvoudigste variant, die gewoon omschakelt op accu en weer terug. Hij regelt niets en filtert ook niets.
Dit klopt volgens mij niet. Het ding heeft vier netspanningsuitgangen: eentje met alleen piekspanningsbeveiliging (en dus geen noodstroom) en drie met noodstroom (accu) en piekspanningsbeveiliging.

Het ding regelt dus niets bij een te lage spanning, maar filtert wel degelijk piekstromen.

Ik meen dat een tijdje terug er iets gewijzigd was waardoor bedrijven als Essent schade bij particulieren vergoeden - echter, dat was volgens mij pas bij langdurige storing. Daarbij had jij pas schade bij het herstellen van de spanning. Als je dan ook niet kan aantonen dat de spanningspiek hoger dan toegestaan was (je had vast geen oscilloscoop met geheugen en zo aan het net hangen?) geef ik een claim hier weinig kans.

Als ik het goed lees op de APC site heb je twee jaar garantie en levenslang 'equipment protection policy' - ofwel, een eventuele claim zou je bij APC moeten kunnen neerleggen. De grote moeilijkheid lijkt mij het hardmaken van je claim.

Fabrikant van de voeding zal denk ik geen claim accepteren, hooguit de voeding zelf vervangen indien onder garantie.
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:04:Ik heb mijn server via een APC Back-UPS CS 500 aan het lichtnet aangesloten. Nu viel laatst de stroom uit voor duur van 1,5 uur, wat iets teveel van het goede is voor de UPS. De batterij heeft het dus niet volgehouden en de boel is uitgevallen.
Overigens las ik dat je server blijkbaar onder Linux werkt met apcupsd? Heb ik dus ook. Ik kreeg de indruk dat je de boel simpelweg hebt aangesloten en niet via software extra beveiligd, waardoor de boel na 1,5 uur gewoon plat ging. Kan je dus ook zo configureren dat de UPS via USB een seintje aan de server geeft dat de boel plat moet gaan, zodat de boel netjes stil valt voordat de batterij leeg is - alles wordt dan eerst netjes afgesloten.