Beginner vraagje over MIDI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9297

Topicstarter
Vaak lees ik over mensen die met hun keyboard aangesloten op de pc MIDI geluiden maken.

Maar ik associeer MIDI geluiden met akelige geluidjes die je heel vaak bij
websites krijgt.

Zit er dan verschil in tussen MIDI van Internet sites en Midi die je zelf
maakt?

Greetings,

Mr.Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:22
Op zaterdag 20 januari 2001 18:02 schreef Mr.Black het volgende:
..knip..
Maar ik associeer MIDI geluiden met akelige geluidjes die je heel vaak bij
websites krijgt.

Zit er dan verschil in tussen MIDI van Internet sites en Midi die je zelf
maakt?
In principe is er totaal geen verschil tussen MIDI van je geluidskaart of MIDI van een keyboard. Alleen zodra je er een keyboard op aansluit kun je die 'akelige geluidjes' ook door dat keyboard laten spelen en dan klinkt het (misschien) ineens veel beter... Het klinkt alleen zo akelig omdat je dan niet zo'n geweldige geluidskaart hebt (geen wavetable of geen mooie wavetable bijvoorbeeld). Maar het kan ook dat de maker van het MIDI nummer misschien instrumenten heeft gekozen die niet op iedere geluidskaart nog een beetje acceptabel klinken. En je kunt natuurlijk ook vals spelen met MIDI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14731

Midi heeft in principe niets met geluiden te maken, Midi is een soort netwerk communicatieprotocol tussen electronische muziekinstrumenten. De eerste geluidskaart van Adlib was gebouwd rond een lowcost FM synthesizer waarna Creatve het concept gestolen heeft en er een 8 bit geluids opname/weergave schakeling ernaast gezet en zo was de eerste Soundblaster geboren. Veel geluiden moeten eerst geprogrammeerd worden voordat ze af te spelen zijn maar veelal zijn de geluiden op een OPL2 geprogrammeerd terwijl vele huidige chips OPL4 ondersteunen. Met OPL4 is de klank van een muziekinstrument veel beter na te maken maar op de 1 of andere manier besteed er niemand nog aandacht aan maar ik garandeer je dat mijn Yamaha DX100 die ik toen bij mijn Atari had veel beter klonk met dezelfde chips.
Sommige DOS demo programma's weten er wel degelijk beter geluid uit te halen.
Sind de tijd van AWE32 en later met hardwarematige of softwarematige wavetables met gesampelde geluiden is de OPL chip een beetje overbodig geworden.Er zijn op het net vele softwarematige wavetables te vinden die het geluid van de Midifiles veel beter laten klinken, of check eerst de instellingen van je kaart als je al een dergelijke functie kent.
En natuurlijk heeft Win98 al standaard een softwarematige wavetable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1601

heel simpel gezegd: als je het met een supersimpel geluidsbankje van 4mb beluisterd klinkt het shit, speel je het met Fluid, naar mijn mening de beste gratis GM bank, van 60MB, klinkt het, mits goed gespeeld, levensecht. Vooral de Acoustic Bass in Fluid ROCKS (je speakers moeten wel erg laag gaan btw)!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toch even een korte correctie wat MIDI precies is:
MIDI is niks anders dan data (zgn. system exclusive, een hexadecimale code) die zegt (om het ff kort te maken): "noot aan, op deze toonhoogte", en dingen als "toon uit" en nog een heleboel mogelijkheden om effecten aan te sturen en complete synthesizers te editten op deze manier. Zo kun je dus ook je geluidskaart aansturen, of een extern apparaat. Midi heeft uiteindelijk zo goed als niks te maken met je geluidskwaliteit, tenzij je echt met effecten aan de gang gaat.