Toon posts:

Asrock Intel ipv Amd moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude pc wou ik upgraden en nu had ik daar een Asrock mobo voor uitgezocht met de ULi
chipset, omdat deze geen snelheidsverleis oplevert bij AGP kaarten. Het moederbord wat ik uitgezocht had is de Asrock M1695 939Dual-SATA2, een zeer populair moederbord bij Tweakers onder andere omdat je hier zowel AGP als Pci express kaarten kunt aansluiten.

Nu zegt de computerzaak dat deze niet meer geleverd word (kan natuurlijk door hun leverancier) en nu smeren ze mij een Asrock mobo met de Intel 915 chipset aan. Nadeel is dat hier een Intel processor bijhoort (ik had liever een amd). Hier kon ik nog mee leven en toen ik vroeg of deze geen snelheidsverlies oplevert als je een AGP kaart aansluiten zeiden ze dat de Intel915 chipset veel beter is dan de ULi en dus betere snelheidsresulaten behaalt. Nu is mijn vraag of dit zo is?

Voor alle duidelijkheid ik sluit alleen mijn 'oude' agp kaart aan, en als ik later geld over heb kan ik altijd een pci-express kaart kopen; daarom zou ik iedereen z'n moederbord aan kunnen raden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 14:25 ]

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-05 15:24

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 22:41
Die winkel klest maar wat; koop lekker ergens anders waar ze wel hebben wat je wilt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je per-se die Asrock wil hebben en "jouw" PC-boer dat niet kan leveren, dan kun je natuurlijk gewoon een andere PC-boer zoeken die het bord wel in de assortiment heeft :Y) Check eens onze Pricewatch: pricewatch: Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID).

Wat betreft de performanceverschillen: check gewoon wat reviews, zoals ook in PMG FAQ » Welke moet ik nemen? staat uitgelegd.

Verwijderd

Topicstarter
Wow okee bedankt voor alle snelle reacties. De reden waarom ik geen gebruik gemaakt heb van Pricewatch (waarvan ik idd al wist dat het super handig is) is dat ik wel handig ben met de pc, maar zelf een mobo inbouwen en de voeding aansluiten durf ik niet aan; als het nu fout is kan ik iemand anders de schuld geven :P Maar een processor aansluiten enzo is allemaal heel makkelijk volgens Tweakers maar ik laat het doen.

Mijn eigenlijke vraag was ook alleen of een Agp kaart wel goed werkt op z'n mobo, maar mijn vraag is al grotendeeld beantwoord. De topics die ik hierover had doorgelezen waren al enkele maanden tot jaren oud; die mobo's 'in die tijd' waren waarschijnlijk nog niet zo goed als nu qua snelheid van de agp poort op een combo moederbord.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De ULi M1695 heeft een échte (native) AGP 8x controller ipv een omgekatte PCIe controller met een PCIe-to-AGP bridge. Zie o.a. ook de specs op www.uli.com.tw en de topicstart van ULi Athlon64 Socket939 TGI chipset: AGP & PCI-express

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik al bang voor, maar ik heb de opdracht al gegeven. Als het niet (goed) werkt dan kan ik in elk geval zeggen dat ik daar voordetijd over 'gezeurd' heb. Nu is mijn oude AGP kaart een Geforce 2 Pro, ik weet niet of de prestaties van deze kaart slechter zullen zijn als er minder bandbreedte beschikbaar is. En mocht ik een nieuwe kaart kopen dan word dat toch een pci-express en daar werk dit moederbord wel goed mee (begrijp ik)

Verwijderd

Met een geforce2 pro zul je denk ik geen enkel verschil zien tussen die 2 AGP poorten (native en via PCI-E).
Maar als je toch een geforce2 hebt (en daar voorlopig tevreden mee bent), waarom koop je dan niet de goedkoopste PCI-E kaart (plusminus 40 euro - 2dehands zal die wel lager liggen) en verkoop je je Geforce2 voor 10-15 euro.
Mijn advies voor jou: stuur gelijk het moederbord terug (je mag dit binnen 8 dagen doen) en bestel een PCI-E bord, en aangezien je ook opzoek ben naar een processor, zal ik als ik jou was gewoon een AMD 64 Nforce 4 Processor+Moederbord nemen. Goedkoper en sneller dan een intel versie...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn keuze voor een Asrock mobo lag dus aan het gevecht tussen AGP en PCI-Epress. Ik houd graag mijn opties open en nu begin ik weer een nieuwe discussie: wanneer is pci-expres de standaard? okee het is sneller maar volgens mij zijn er nu en binnen een jaar nog geen kaarten op de markt die deze snelheid nodig hebben, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd. Ook wou ik eerst me ouwe agp kaart houden en later (als ik geld over heb en het er voor over heb) een goeie kaart kopen, en met zo'n mobo kan ik kiezen uit zowel AGP als PCI-Express.

Ik denk dat ik het nu zo laat, aangezien 'mijn' pc boer prijstechnisch niet ver van de laagste pricewatch prijzen afzit, en het word ook nog gemonteerd.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PCIe is allang dé standaard voor videokaarten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok sorry ik moet meer tweakers lezen ;) dan had ik dat geweten. Ik zit erover te denken om alles te annuleren, de pc op te halen en zelf mij eigen spullen (via pricewatch :9~ ) erin te gooien. Want een Amd processor is bijvoorbeeld 30 euro goedkoper, en dan heb je ook nog 0.2 ghz meer! ook het intel mobo is 20 euro duurder dan de amd versie (die ook nog eens native agp poort heeft) In ieder geval erg bedankt voor alle reacties.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 20:12
BalusC schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:33:
PCIe is allang dé standaard voor videokaarten :)
Stundenten kopen niet ieder jaar een compleet nieuw systeem en als ze dat wel doen dan hebben ze meestal geen sociaal leven... :)

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 20:12
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:38:
Ok sorry ik moet meer tweakers lezen ;) dan had ik dat geweten. Ik zit erover te denken om alles te annuleren, de pc op te halen en zelf mij eigen spullen (via pricewatch :9~ ) erin te gooien. Want een Amd processor is bijvoorbeeld 30 euro goedkoper, en dan heb je ook nog 0.2 ghz meer! ook het intel mobo is 20 euro duurder dan de amd versie (die ook nog eens native agp poort heeft) In ieder geval erg bedankt voor alle reacties.
Dit lijkt mij ook een betere oplossing :P - er zijn altijd nog bekende die kunnen helpen als iets niet lukt, maar dat annuleren wordt misschien nog wel moeilijk...

Verwijderd

Topicstarter
Kheb het al geanulleerd, ik ben daar vaste klant en dan geniet je bepaalde voordelen. Ik moet zeggen dat het ook een hele goeie zaak is. Ik haal de kast vandaag nog op en ga zelf de schroevendraaier hanteren, en als het niet lukt heb ik nog wel een paar kameraden die me idd ook wel kunnen helpen. Voor de 53x bedankt voor de reacties !

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
Stijnd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:42:
[...]

Stundenten kopen niet ieder jaar een compleet nieuw systeem en als ze dat wel doen dan hebben ze meestal geen sociaal leven... :)
als je in een 20 jaar oude auto rijdt, betekent dat niet dat ABS niet standaard is op elke nieuwe auto

PSN: djmurcielago

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 15:57
Ten eerste luuk, je gebruikt de PC hoofdzakelijk voor games, dus neem vooral een AMD mobo + processor. Scheelt je ook nog in de centen.
Ik had je die ULI chipset aangeraden omdat hij in de eerste plaats goedkoop is, en in de tweede plaats je AGP volledig ondersteund, ik had er even niet bij nagedacht dat je een geforce 2 in die bak hebt zitten.
Neemt niet weg dat een goed nforce4 mobo nog steeds duurder dan de ULI is. Komt dan de aanschaf van een goedkope pci-express kaart bij, dus als je de goedkoopste upgrade mogelijkheid zoekt is een ULI-bordje het meest aantrekkelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:38:
Gigaherzen zeggen vrij weinig hoor.
Vergelijk het maar met 2 mensen (amd en intel) die elk een gat van 1 m3 zand moeten leeg scheppen.

Persoon 1 doet dat met 2 scheppen per/min
Persoon 2 doet dat met 4 scheppen per/min
(scheppen /min kun je dan vergelijken met GHz)

De vraag is dan natuurlijk.... wie is als eerste klaar met graven.....
...
...
antwoord: niet te zeggen, aangezien persoon 1 best een grote schep kan gebruiken en persoon 2 een theeleepeltje :+ .

Lekkere vergelijking he :X, hopenlijk wordt het er duidelijker van :+

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Betere vergelijking : (Hoop ik althans ;))

Auto met hoog toerental (veel GHz) en een lage versnelling (lage IPC) versus een auto met een lager toerental (minder GHz) en een hogere versnelling. (Meer IPC).

IPC staat voor Instructions per clock-cycle, ofwel het aantal instructies dat een processor verwerken kan per kloktik. Die auto met een hogere versnelling hoeft dus minder toeren te maken om die auto met een lagere versnelling voor te kunnen blijven. Ofwel, de auto kan meer kilometers (Prestaties) afleggen met minder toeren (GHz) en is nog zuiniger ook :o

De broertjes uut Hasselt vertelden ons al dat "eerder deur schakel'n bei-j 2500 toer'n" zuiniger en relaxter is. Dat verschil in zuinig (en dus minder warmteproductie) is bij de huidige processoren ook van toepassing :)

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 05-01-2006 17:58 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 20:31
je kan natuurlijk ook ergens anders het moederbord bestellen en de pc boer het laten in bouwen

Verwijderd

Topicstarter
Ik kies toch voor die Asrock mobo met een Amd 3200+ en dan bouw ik het zelf wel in. De pc waarin ik het inbouw is toch voor mijn zusje, de echt vette hardware hou ik voor mezelf :P Ik kies hiervoor puur en alleen omdat het gewoon enkele tientallen euro's scheelt dan als ik een pentium mobo + processor + pci-e kaart zou kopen.

Edit: het bedrag dat het scheelt komt bijna boven de 100 euro uit . . .

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 18:45 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:11
Das een van de redenen waarom ik altijd AMD kies, in mijn ervaring kom je altijd goedkoper uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Voor diegene die het interessseert:

Onderdeel Laagste prijs Pricewatch incl verzendkosten
Asrock 939Dual-SATA2 M1695 € 62,94
AMD Athlon 64 3200+ Venice€ 168,70
€ 231,64

Pentium 3,2Ghz HT € 228,50
ASRock 775i915P-SATA2 915P € 80,23
-Express kaart € 50,00
€ 358,73

Het prijsverschil tussen zit vooral in het duurdere mobo en de processor, en ik weet niet of je ook een waarneembaar prestatieverschil tussen deze configuraties kunt meten?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 19:08 ]

Verwijderd

Ik heb het al eerder gezegd hier: je kan beter een hele goedkope PCI-Express kaart kopen (40 euro nieuw, 30 euro 2dehands) en je oude AGP kaart verkopen. En dan hoef je ook geen Asrock bordje te kopen, maar dan kan je een Nforce4 moederbord kopen. De Nforce4 is het snelste moederbord voor de socket 939.

En de AMD 64 3200+ is in vele benchmarks beter dan de 3,2Ghz. De 2 voornaamste voordelen van de AMD 64 is dat ie minder warm wordt (stille cooler) en zuiniger (Cool 'n Quiet technology) is.

Verwijderd

Topicstarter
@Asmodean: je hebt wel gelijk natuurlijk, een 939 Nforce 4 mobo van Asus is natuurlijk veel beter; en dat zie je uiteraard terug in de prijs. Ik zal er nog eens goed over nadenken.
Wel duidelijk is dat ik voor een Amd processor kies (mijn redenen: €, ondersteuning 64, betere prestaties games -waarvoor ie grotendeels gebruikt gaat worden-, en natuurlijk ook die twee punten die jij noemde, waarvoor dank.)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 20:40:
@Asmodean: je hebt wel gelijk natuurlijk, een 939 Nforce 4 mobo van Asus is natuurlijk veel beter; en dat zie je uiteraard terug in de prijs. Ik zal er nog eens goed over nadenken.
Wel duidelijk is dat ik voor een Amd processor kies (mijn redenen: €, ondersteuning 64, betere prestaties games -waarvoor ie grotendeels gebruikt gaat worden-, en natuurlijk ook die twee punten die jij noemde, waarvoor dank.)
voor 'gewoon' gebruik maakt het geen fluit uit

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Pagina: 1