Win xp installatie geeft fout melding. HD misschien kapot?

Pagina: 1
Acties:

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Beste tweakers,

Mn moeder heeft nog een p3 800 met 512md sdram waar ze graag win xp op wil. Geen probleem denk ik dan dus ik knal even win xp erop dacht ik gister avond. Wat blijkt nou: als ik xp ga installeren dan krijg ik nadat de hd is gewist en xp de basis elementen begint te instaleren allemaal fout meldingen. Hij kan bepaalde bestanden steedsniet copieren en dan kan ik ze alleen nog maar overslaan en verder gaan met de instalatie.

Waar het probleem ligt: Ik denk bij de hd, en dat is door de volgende punten:
• Hij maakt sinds een jaar een akelig geluid als hij opstart, net of een vliegtuig motor moet opstarten.
• Win me hier voor erop gehad en die was erg instabiel en liep vaak vast, denk dat, dat dus door de hd komt.

Mijn vraag: Denken jullie dat xp niet kan installeren door dat de hd kaduk is? En als ik straks een hd haal, dan zou hij het toch gewoon normaal moeten doen?

Ik heb overgins win xp home en pro geprobeerd erop te krijgen, allebei legale cd`s, en allebei de zelfde fout melding.

Mijn dank is groot. :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Weet je ook wat voor harde schijf er in zit :? Zo ja, test die HD eens met een diagnosetool (zie OM FAQ).
Daarnaast zou je ook kunnen proberen om XP vanaf de harde schijf te laten installeren (dat kan namelijk ook).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
win me kan zowiso onstabiel zijn en dat hoeft weinig te maken te hebben met je hardware (win me kan ook wel stabiel zijn, hier werkte het iniedergeval wel prima een tijdje)

het makelijkste is om gewoon een opervlakte scan uit te voeren op je schijf. (windows 98 / me opstart floppy en dan 'scandisk /surface' intype )

of je probeerd eerst de CD op je HD te kopieeren en vanaf daar te installeren.
als het goed is moet dat kunnen vanuit het recovery console (vanaf floppy ook maar dan zit je weer vast aan FAT32 en kan je dus geen NTFS nemen)

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• DaannO
Dus als ik het goed begrijp kan ik ook vanaf de hd xp installeren al is de hd helemaal kaal zegmaar? Ik ga ff zoeken hoe dat moet en in de faq kijken voor dat tooltje!

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

ik heb dergelijke problemen een tijd geleden ook gehad, bij mij lag het aan de voeding (!?!)...
heb je eventueel een extra harde schijf of een andere voeding? wellicht dat je dan even iets kan wisselen om te kijken of de problemen daar mee kunnen worden opgelost.

• DaannO
Nea jammer genoeg niet bij de hand. Heb trouwens wel gister een latje van 256 mb erin gedaan omdat het systeem ervoor al zeer instabiel was. Het latje werd verder gewoon goed opgenomen in het systeem.

• DaannO
Heb net even gekeken wat voor hd het is, het is een quantum fireball

Afbeeldingslocatie: http://img287.imageshack.us/img287/2686/dsc001781pj.th.jpg

Nog nooit van gehoord, dat kan niet veel goeds betekenen. De comp is trouwens een ixtreme van pakcerdbell. Ik ga nu even wat meer info zoeken over de hd.

Ik zie overgins dat de hd divisie in 2001 is overgenomen door maxtor. Die comp is natuurlijk ouder dan 2001 :P

http://www.applebits.com/quantumcx.html

Hmm de schijf schijnt te vaak door te branden. Ga ik ook maar is zo even voor kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door DaannO op 04-01-2006 17:07 ]

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09-2025
Als ik je verhaal lees zou het ook nog iets anders kunnen zijn. Ik weet niet of je een gekopieerde cd gebruikt om windows te installeren (zeg maar een thuis-backup), maar als dat zo is zou het ook goed kunnen dat je CD gaar is en niet alle bestanden meer goed te lezen zijn. Er zijn talloze progjes te vinden waarmee je de integriteit van een (gebrande) cd kunt vaststellen. Anders zou ik de HD nog even scannen. De grote fabrikanten brengen diagnose-tools uit waarmee je kan kijken of je HD brak is.

Verwijderd

Loop de BIOS even na op een aantal Shadow-opties (Video o.a.) en schakel deze uit.
Bij een oudere pc staat dit standaard aan. Windows 98 en ME hebben daar geen problemen mee, maar XP wel, omdat die de enige wil zijn om de hardware aan te sturen.

Bij mijn eerste installatie van XP kreeg ik ook allerlei vage meldingen, waardoor de installatie mislukte. Na uitschakelen in de BIOS van bovengenoemde opties, geen problemen meer gehad :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Narc schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 17:22:
Als ik je verhaal lees zou het ook nog iets anders kunnen zijn. Ik weet niet of je een gekopieerde cd gebruikt om windows te installeren (zeg maar een thuis-backup), maar als dat zo is zou het ook goed kunnen dat je CD gaar is en niet alle bestanden meer goed te lezen zijn. Er zijn talloze progjes te vinden waarmee je de integriteit van een (gebrande) cd kunt vaststellen. Anders zou ik de HD nog even scannen. De grote fabrikanten brengen diagnose-tools uit waarmee je kan kijken of je HD brak is.
Als je zijn verhaal had gelezen zie je dat hij zowel een legale XP Pro alsmede een Home heeft geprobeerd ;)

Ben het eens met je opmerking om de HDD te scannen met een testprogramma van de fabrikant.

• DaannO
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 17:29:
Loop de BIOS even na op een aantal Shadow-opties (Video o.a.) en schakel deze uit.
Bij een oudere pc staat dit standaard aan. Windows 98 en ME hebben daar geen problemen mee, maar XP wel, omdat die de enige wil zijn om de hardware aan te sturen.

Bij mijn eerste installatie van XP kreeg ik ook allerlei vage meldingen, waardoor de installatie mislukte. Na uitschakelen in de BIOS van bovengenoemde opties, geen problemen meer gehad :)
Daar ga ik even morgen achter na! Bedankt voor de tip!
Exorcist schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 18:07:
[...]

Als je zijn verhaal had gelezen zie je dat hij zowel een legale XP Pro alsmede een Home heeft geprobeerd ;)

Ben het eens met je opmerking om de HDD te scannen met een testprogramma van de fabrikant.
Idd ik ben al op zoek geweest naar een prog en die ga ik morgen even dan ook draaien.

Iemand verder ervaring met die hd?

Verwijderd

memtest86 een avond laten draaien om te kijken of er fouten gevonden worden(moet echt een avond anders mist hij mogelijk fouten die er toch zijn)...

kijk ook even of je mobo bolle condesatoren hebben.

als dat allemaal goed is, een andere harde schijf proberen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DaannO schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:57:
Heb net even gekeken wat voor hd het is, het is een quantum fireball

[afbeelding]
Fireball Plus LM O+ Daarvan heb ik ooit 4 in RAID0 draaien :Y) Hele PCI bus volgetrokken :9
Ik zie overgins dat de hd divisie in 2001 is overgenomen door maxtor. Die comp is natuurlijk ouder dan 2001 :P

http://www.applebits.com/quantumcx.html

Hmm de schijf schijnt te vaak door te branden. Ga ik ook maar is zo even voor kijken.
Het gaat hier om een LM, niet om een CX B)

Maar doe eens wat basistestjes: memtest86, diagnosetooltje HDD fabrikant, voeding voltagelijnen checken, kabels vernieuwen, etc. Desnoods probeer je een andere HDD, mocht je zelf nog eentje hebben rondslingeren :)

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 21:40:
memtest86 een avond laten draaien om te kijken of er fouten gevonden worden(moet echt een avond anders mist hij mogelijk fouten die er toch zijn)...

kijk ook even of je mobo bolle condesatoren hebben.

als dat allemaal goed is, een andere harde schijf proberen...
het mag natuurlijk ook een ochtend ofzo B)

• DaannO
BalusC schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:31:
[...]
Fireball Plus LM O+ Daarvan heb ik ooit 4 in RAID0 draaien :Y) Hele PCI bus volgetrokken :9
[...]

Het gaat hier om een LM, niet om een CX B)

Maar doe eens wat basistestjes: memtest86, diagnosetooltje HDD fabrikant, voeding voltagelijnen checken, kabels vernieuwen, etc. Desnoods probeer je een andere HDD, mocht je zelf nog eentje hebben rondslingeren :)
YEp im on it! Ik heb jammer genoeg vandaag te weinig tijd, dus morgen ga ik testen en op onderzoek uit!

• DaannO
Probleem opgelost: nieuwe hd gekocht, bleek het niet aan te liggen maar aan het latje geheugen dat we net hadden gekocht :( Naja alles doet het nu weer en ik ben blij :) Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1