Toon posts:

MSI K8N Diamond ----> Serial-ATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hya,

Ik zat net eens een revieuw door te lezen van het MSI K8N Diamond moederbord. En daar zag ik iets waardoor ik weer begon te twijfelen aan de Serial-ATA II aansluitingen. Heb nog geen ervaring met het hele S-ATA gebeuren, vandaar dat ik deze vraag stel 8)7

Hieronder even een quote uit het revieuw...

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1109335597.jpg
Evenals de Asus en Gigabyte planken is ook het MSI-moederbord rijkelijk bedeeld met onboard I/O-aansluitingen. Het moederbord ondersteunt in totaal 10 USB-poorten, drie FireWire-aansluitingen en is uitgerust met zes Serial ATA-aansluitingen. Voor de meeste gebruikers genoeg, maar twee poorten minder dan wat de concurrentie biedt. Tevens worden er minder RAID-levels ondersteunt, logisch aangezien met twee schijven weinig combinaties mogelijke zijn.
Nu komt dus mijn vraag...

Als er 6 Serial ATA II aansluitingen op dat moederbord zitten, dan kan ik daar toch ook 6 harde schijven aan hangen? Of denk ik nu helemaal verkeerd. Ik was van plan om de DVD brander en de DVD lezer via de P-ATA aansluitingen aan te sturen. Dus zou 6 S-ATA aansluitingen vrij hebben...

Raid was ik eigenlijk toch niet van plan te gebruiken, aangezien daar helemaal geen ruk van snap.

Wie helpt me hiermee?

Alvast bedankt,

Berrie

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kan inderdaad "maar" 6 hd's aansluiten, maar 6 x 200gb is ook leuk, je kan altijd nog voor 20~30 euro een extra controllertje kopen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke, dus toch :P

Hier nog even de specs van de S-ATA II aansluitingen.

On-Board SATA

• NV RAID supports 4 SATA II ports(SATA 1 to 4). Transfer rate is up to 300MB/s.
• Silicon Image's SATA RAID supports another 2 SATA II ports. Transfer rate is up to 300MB/s.

NV RAID (Software)
• Supports up to 4 SATA + 2 ATA133 Hard drives
- RAID 0 or 1, 0+1, JBOD is supported
- RAID function available for ATA133 + SATA HD drives or 2 SATA HD

Silicon Image's SATARAID™ (Software)
• RAID 0 or 1, JBOD groups and multiple RAID are supported
• Support up to 2 SATA devices connected to a single controller

Wat is dan het verschil eigenlijk tussen de NV Raid S-ATA ports (1 t/m 4) en de Silicon Image's S-ATA Raid S-ATA ports? Ik kan hier nog niet echt wijzer van worden....ook al heb ik al veel gelezen erover.

Maar het moet dus mogelijk zijn om aan alle 6 de S-ATA II poorten een harde schijf te knopen? Zonder daar aparte dingen voor te hoeven doen? Want dat was eigenlijk de bedoeling...5 harde schijven van 300GB of groter en 1 W.D Raptor 10.000rpm voor het OS.

Of zou het verstandig zijn om in dit geval wel een RAID toepassing te gebruiken? Als dit zo zou zijn...kan iemand mij hier een uitleg over geven?

Vind het allemaal een beetje moeilijk omschreven B) ;)

Edit: Wat bedoelen ze in het revieuw hier dan mee?
Tevens worden er minder RAID-levels ondersteunt, logisch aangezien met twee schijven weinig combinaties mogelijke zijn.
Ze hebben het hier over 2 schijven, terwijl je er toch 6 aan kan sluiten? :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 11:55 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ook bij MSI vinden we een extra Serial ATA controller terug op het moederbord: de gloednieuwe Silicon Image 3132 chip heeft weliswaar slechts twee poorten, maar is wel net als de nForce 4 chip compatible met de nieuwe Serial ATA 300 standaard.
Afijn je kan er dus 6 hardeschijven aan hangen, maar wat nou het verschil is tussen die 4 S-ATA aansluitingen en die 2 andere behalve een andere chip is mij ook nog de vraag..

edit:
Laat maar je hebt het zelf al opgezocht :)
Die 2 S-ATA aansluitingen (Silicon) zijn dus voor RAID.
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:53:
aar het moet dus mogelijk zijn om aan alle 6 de S-ATA II poorten een harde schijf te knopen? Zonder daar aparte dingen voor te hoeven doen? Want dat was eigenlijk de bedoeling...5 harde schijven van 300GB of groter en 1 W.D Raptor 10.000rpm voor het OS.

Of zou het verstandig zijn om in dit geval wel een RAID toepassing te gebruiken? Als dit zo zou zijn...kan iemand mij hier een uitleg over geven?

Vind het allemaal een beetje moeilijk omschreven B) ;)
Je kan dus zonder moeilijk te doen 4 schijven aansluiten.
En als je wel moeilijk gaat doen 6 :)

[ Voor 51% gewijzigd door Woohooo op 04-01-2006 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je kan dus zonder moeilijk te doen 4 schijven aansluiten.
En als je wel moeilijk gaat doen 6 :)
Haha, oke toppie! _/-\o_

Dus stel dat ik moeilijk ga doen. Dan kan ik dus nogeens 2 extra harde schijven in RAID opstelling aan de Silicon's Image ports hangen. Dan werkt RAID dus alleen over die 2 harde schijven en niet over de andere 4 harde schijven, als ik het goed heb :P

Waar moet ik dan op letten als ik 2 schijven in RAID opstelling ga monteren? Heb volgens mij ergens opgevangen dat je daarvoor wel 2 identieke harde schijven nodig hebt? En wat zijn de handelingen die ik moet verrichten om het zaakje goed te laten werken (hardware/software matig?)

Bedankt alvast weer ;)

• Woohooo
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Zo te zien zitten er dan 2 RAID controllers in, 1 op die 4x S-ATA en nog een andere op die 2x S-ATA.
Op die 1ste kan je ze allemaal los aan elkaar zetten en bij die 2de moet je ze in RAID array zetten.. denk ik :)

In de BalusC in "RAID FAQ" staat ook een hoop in over reet arrays.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dan gewoon op 5e en de 6e S-ATA poort, 2 harde schijven in RAID 0 opstelling zetten. Dan is er nog niks aan de hand en werken ze gewoon als een normale harde schijf. Als ik het goed begrepen heb tenminste...
In feite mag RAID 0 niet tot RAID worden gerekend, omdat pure striping niet Redundant is. Immers, de data wordt simpelweg zonder enige vorm van extra controle verdeeld over de schijven. Dat verklaart ook min of meer de benaming van deze level: RAID 0 (nul)

Bij RAID 0 wordt de data in blokjes verdeeld en elk blokje komt telkens op een andere harde schijf terecht. De grootte van deze blokken zijn vooraf instelbaar. Geen redundancy betekent ook geen bescherming van de data; mocht er een harde schijf uitvallen, dan ben je al je data kwijt
.
Klopt het dan wel dan de twee harde schijven als 1 grote harde schijf weergegeven wordt? Of hoe moet ik dat zien? Of zie ik wel 2 harde schijven, maar dan met de data verstrooid over allebei de schijven?

• SnicK_v_r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21

SnicK_v_r

Zero

De schijven in raid 0 wordt gezien als 1 schijf ja, met uitzondering natuurlijk in de bios waar je raid instellingen staan.

[ Voor 74% gewijzigd door SnicK_v_r op 04-01-2006 15:04 ]

FFXIV-id: Sarah Kindred, FC: League of the Damned <DAMN>, Zodiark

Verwijderd

Topicstarter
Euhm...

Volgens de specs hebben deze Silicon's S-ATA II controllers wel ondersteuning voor 300mb/s? Dat staat er overal bij tenminste :?

• NV RAID supports 4 SATA II ports(SATA 1 to 4). Transfer rate is up to 300MB/s.
• Silicon Image's SATA RAID supports another 2 SATA II ports. Transfer rate is up to 300MB/s

Maar als ik, zoals je zegt, op de 5e en de 6e S-ATA controller ook gewoon 2 harde schijven aan kan sluiten zodat ik RAID niet eens hoeft te gebruiken. Dan is dat natuurlijk helemaal perfect! Dan hoeven we helemaal niet moeilijk te doen ;)

Voor de data die ik absoluut niet mag verliezen, neem ik gewoon een Externe USB2.0 harde schijf :9

Edit: Hahaha, je had het al gewijzigd dus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 15:15 ]

• SnicK_v_r

SnicK_v_r

Zero

Ik meende dat die silicon image controller geen 300MB/s was, maar 150 MB/s

maar goed, alle specificaties spreken me tegen, had het namelijk nog snel ff nagekeken.
Heb die controller zelf uitgeschakeld staan, daar ik hem toch niet gebruikt, gebruik alleen maar de nforce sata controller.

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

De grote verawarring is ontstaan doordat de Silicon ook raid 5 en 10 onder steund, hier heb je dan resp 3 of 4 schijven voor nodig.
Doordat er maar 2 poorten zijn gemonteerd zijn deze raid versie's niet mogelijk.
nog even een klein toevoeging op boven staande.
Raid 0 wil idd zeggen dat de gegeven worden verdeeld over twee schijven. De helft op de een en de helft op de ander. Dit heeft als voordeel dat het veel sneller is. Elke schijf hoeft immers maar de helft van de data te lezen of te schrijven. Nadeel is dat als 1 schijf stuk is dat alle data weg is. Op de andere schijf staat immers niet meer als de helft.

voor de veiligheid hebben ze dan ook RAID 1 bedacht.
Hierbij staat op elke harde schijf exact de zefde data. dus als 1 schijf stuk gaat geeft dat niet want op de ander staat immer de zelfde data.
nadeel de hebt maar de helft van de capaciteit.
voordeel je kan veel sneller lezen, omdat de gegevens op beide schijven staat kan je ze allebei een stukje laten lezen en dat samenvoegen.

tussen oplossingen zijn er ook en dan kom je dus bij RAID 5 en 6. Hier heb je meer schijven voor nodig en is dus niet van toepassing.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Topicstarter
@ Spot_light

Asus en Gigabyte onder andere, maken gebruik van de Silicon Image Sil 3114 S-ATA chip. Deze ondersteund idd geen 300 mb/s, maar 150 mb/s.

MSI daarintegen maakt gebruik van de Silicon Image Sil 3132 S-ATA chip...deze ondersteund wel 300 mb/s.

@ Ronny

Bedankt voor je uitleg! :P

Edit:

@ Spotlight....mag ik vragen hoe jou moederbord bevalt? :9

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 16:35 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:22
Hier van Anandtech het verschil in performance tussen de 2 raidcontrollers:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/sli%20roundup_02240550222/6438.png

• SnicK_v_r

SnicK_v_r

Zero

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:57:
@ Spot_light

Asus en Gigabyte onder andere, maken gebruik van de Silicon Image Sil 3114 S-ATA chip. Deze ondersteund idd geen 300 mb/s, maar 150 mb/s.

MSI daarintegen maakt gebruik van de Silicon Image Sil 3132 S-ATA chip...deze ondersteund wel 300 mb/s.
Ik wist wel dat ik er ergens iets over gevonden had :P
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:57:
@ Spotlight....mag ik vragen hoe jou moederbord bevalt? :9
Tot nu toe bevalt het bord goed, hoewel ik het dan nog wel maar een maandje ofzo heb. Geen echte problemen tegen gekomen. alleen de originele bios en een Athlon 64 X2 willen niet helemaal samen werken, maar daar hebben ze een bios update voor. Installatie gaat zonder problemen, geen extra drivers nodig voor de nforce sata controller, althans als je geen raid gebruikt.

Ook geen problemen met het aansluiten van andere onderdelen op me pc, werkt allemaal vlekkeloos samen.

Het wirelles lan en bleutooth adapter is ook mooi meegenomen. Hoewel ik niet wist of die erbij zou zitten. Daar overal staat dat dat afhankelijk is van de regio waar je woont. En ik nergens kon vinden of ik in de "goede" regio zat. Wirelles lan heb ik nog niet kunnen testen, bleutooth werkt gewoon goed, althans wel met me gsm (samsung z500)

overklokken heb ik nog niet geprobeerd, dus daarover kan ik je dan ook nog niets vertellen.
Dat ga ik wel een keertje doen als ik spellen niet meer fatsoenlijk op 1600*1200 kan spelen.

Het enige echte minpunt aan het moederbord zijn de fans die onboard zitten. Die maken een klere herrie. (Althans dat vindt ik dan) en je kunt ze ook niet langzamer laten draaien (via software) althans die van de southbridge/northbridge (of hoe ze het ook noemen) en zo'n klein ding op 7000 rpm (zie foto TS) is erg veel herrie.

[ Voor 2% gewijzigd door SnicK_v_r op 05-01-2006 08:45 . Reden: Moet toch maar es een cursus nederlands volgen. ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik had al verwacht dat het bord goed zou bevallen. Ik heb nog nooit problemen gehad met de MSI moederborden :9 Maar wilde het toch nog ff checken 8)

Zo'n bios-updatje is natuurlijk zo gefixt. Maar wat werkt er dan niet helemaal samen? Geeft tie verkeerde snelheid aan ofzo?

Kan je die kleine standaard chipsetkoelertjes niet vervangen voor andere, lees, stillere koelertjes? Dat zou toch niet echt een probleem moeten vormen?

Mijn keuze is in ieder geval bepaald.

Iedereen hartelijke dank voor zijn reacties :Y)

• SnicK_v_r

SnicK_v_r

Zero

Zonder die bios update krijg je de 2 core niet werkend, ik althans niet, ook herkend ie de processor in zijn geheel niet. pc start wel op, maar met onbekende processor met maar 1 core.
Maar goed dat was snel genoeg gefixt.

Wat die koeler betreft, daar ga ik nog een keer een andere opzetten, maar daar moet je wel mee opletten, want je videokaart zal heel snel in de weg zitten en zeker als je ooit sli wilt gebruiken.

Dus ik zou redelijk wat onderzoek doen naar een goede koeler voor dat ding, het vervangen op zich zal geen probleem zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 16:16:
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik had al verwacht dat het bord goed zou bevallen. Ik heb nog nooit problemen gehad met de MSI moederborden :9 Maar wilde het toch nog ff checken 8)
Heb tot nu toe ook nog geen problemen gehad met msi, en die gebruik ik toch al best lang.
Ooit met me amd k6-2 al een msi bord gehad, nooit problemen gehad :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n bios update is dan idd wel makkelijk ja. Ik zit zelf ook te denken aan een X2 CPU, al ben ik er nog niet helemaal over uit. Heb nog geen voor/na-delen gehoord 8)7

Ik ga zeker SLI gebruiken! Dat lijkt me juist een mooi feature van deze moederborden :9 Dus dan zoeken we wel een leuk passend koelertje op :Y)

Nogmaals bedankt voor je reactie ;)
Pagina: 1