[DIY] Beginnersvragen zelfbouw speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 705 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 14:05

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Al ruim een jaar denk ik er over na om zelf een stel speakers te bouwen.
Omdat ik binnenkort van plan ben een nieuwe DVD speler en receiver te kopen moest het er maar eens van komen.

Mijn probleem is alleen dat ik een complete N00b ben op speakerbouw-gebied.
Nu heb ik in dat jaar al een groot aantal topics doorgelezen van mensen die zelf speakers bouwen, toch blijft er een heleboel onduidelijk voor mij.

Ik begrijp inmiddels dat iedere driver Thiele-Small parameters heeft, en dat aan de hand daarvan het gedrag van een driver afgeleid kan worden.
Ik heb ook WinISD gedownload en heb al een beetje lopen spelen met verschillende drivers, daardoor heb ik ontdekt dat iedere driver een ideale kastgrootte kent en dat dat bepalend is voor de responsecurve.

Initieel zal ik me focussen op het bouwen van 2 front-speakers, daarna zie ik wel of ik nog zin heb in een subwoofer, een front center, satellite of rear centers. (7.1)

In ieder geval hetvolgende is onduidelijk voor mij;

1) Krijgt in speaker met meer dan 1 driver iedere driver een eigen compartiment?
2) Hoe kies ik drivers die qua frequentiebereik bij elkaar passen?
3) Hoe kies ik een crossover frequentie?
4) Hoe bouw ik een filter voor die crossoverfrequentie?

*zucht*

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

ik denk dat als je hier helemaal niet mee bekend bent, je beter kunt beginnen met een standaard pakketje van bijvoorbeeld de speaker&co, waar je dan eventueel wat dingen aan zou aanpassen als je dat leuk vindt.. (dat zou ik dan gedaan hebben zeg maar)

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Ten eerste, ik denk dat je helemaal gelijk hebt en dat een zelfbouwpakket veruit het makkelijkste is voor een beginner. En ik verwacht ook dat ik daarmee aan de slag zal gaan.

MAAR:
[overdreven]
Een houten kistje timmeren en wat kant-en-klare filters aan drivers knopen kan iedereen.
[/overdreven]

Ik wil weten WAAROM speaker&co die drivers bij elkaar heeft gekozen. Ik wil weten wat dat crossover filter doet en waarom hij juist op die frequentie kantelt. Ik wil begrijpen wat ik doe!

Dus het gaat mij in dit project niet alleen om het resultaat van de 2 fronts, maar ook om de ontwerpkeuzes en het leerproces. Misschien vind ik de theorie op het moment nog wel belangrijker dan de praktijk.

*zucht*

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

oke, in die zin is het beter om zelf iets te bouwen, want daar leer je natuurlijk het meest van. Ik kan je daar alleen niet bij helpen ;)
Ik dacht dat het je om het resultaat zou gaan, en daar zou ik direct de eerste keer niet teveel van verwachten :) succes met project iig, en hou ons op de hoogte!

Gemineye

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je de theorie ff belangrijker vindt, dan raad ik je aan eerst een boek te kopen om je wat in te lezen. Probeer dan aan de hand van bestaande onderwerpen erachter te komen wat de ontwerpkeuzes waren.

Goed boek: "Luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance Dickason (ISBN 9053811370)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Glewellyn schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 10:02:

1) Krijgt in speaker met meer dan 1 driver iedere driver een eigen compartiment?
In het kort:

1. nee, niet altijd; ligt aan de drivers (sommigen hebben nl een gesloten achterkant)
2. Meestal zit er bij de drivers wel een grafiek. Als je de "regel" toepast dat je een tweeter bij 2 keer fs pas inzet (voorbeeld: fs = 1500, dus inzetten bij 3000) en je laag/mid komt maar tot 2000, dan.. tja...
3. meestal is dat een kwestie van óf een meting (laten doen) óf, plat gezegd, de grafieken naast/over elkaar heenleggen.
4. Hiervoor moet je dus de cross-frequentie weten, de impedanties en de verzwakking van de tweeter. Hierna zijn er op het web wel talloze tooltjes te vinden die een rudimentair filter voor je uitrekenen.

Maar nogmaals, begin met een "bestaande" speaker en probeer, terwijl je bouwt, te doorgronden waarom er voor die oplossing gekozen is.

Vergis je ook niet in de hoeveelheid tijd en energie die er in het bouwen en afwerken van de kast zelf gaat zitten; dat is zeker 70%. Denk aan frezen, schuren, gronden, bijwerken enzo....

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, teacher, als je wil waarschuwen voor de complexiteit, moet je natuurlijk niet zo'n simpele antwoorden geven (ook al is het kort) ;)
teacher schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 10:53:
2. Meestal zit er bij de drivers wel een grafiek. Als je de "regel" toepast dat je een tweeter bij 2 keer fs pas inzet (voorbeeld: fs = 1500, dus inzetten bij 3000) en je laag/mid komt maar tot 2000, dan.. tja...
Dat is inderdaad de maatstaf, maar is lang niet altijd regel. Dingen als waterval en vervormingscijfers zijn minstens net zo belangrijk bij het matchen van drivers en het zoeken naar een x-over punt.
3. meestal is dat een kwestie van óf een meting (laten doen) óf, plat gezegd, de grafieken naast/over elkaar heenleggen.
Meten moet je altijd doen als je een degelijk resultaat wil. Grafieken naast elkaar houden is toch wel de basis, maar je weet het nooit zeker (zie ook eerdere reactie)
4. Hiervoor moet je dus de cross-frequentie weten, de impedanties en de verzwakking van de tweeter. Hierna zijn er op het web wel talloze tooltjes te vinden die een rudimentair filter voor je uitrekenen.
Alweer geldt: zonder meting heb je er niks aan en weet je nog niet of de door jou gekozen fequentie wel een vlak resultaat geeft. Je kunt ook wel werken met simulaties, maar dan moet je nog steeds metingen van je afzonderlijke units hebben. Meestal is het zo dat niet beide units de zelfde X-over frequentie hebben. Daarnaast moet je er ook nog op letten dat de fase netjes aansluit.

Dit alles om maar even een idee te geven van hoe complex het is. Er komt nog wel wat meer bij kijken dat dit alles, maar ook ik wil het kort houden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 04-01-2006 11:08 ]

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 10:53:

Maar nogmaals, begin met een "bestaande" speaker en probeer, terwijl je bouwt, te doorgronden waarom er voor die oplossing gekozen is.

Vergis je ook niet in de hoeveelheid tijd en energie die er in het bouwen en afwerken van de kast zelf gaat zitten; dat is zeker 70%. Denk aan frezen, schuren, gronden, bijwerken enzo....
Dat beginnen met een "bestaande" speaker is me inmiddels duidelijk. Het bewerken en afwerken van hout ben ik aardig mee bekend, ik heb samen met mijn vader een gelakt houten roeiboot gebouwd...

Wat ik me nog wel afvraag is hoe ik fineer moet aanbrengen, want een geschilderde/gespoten speaker vind ik niet mooi.
deepspace schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:05:

Dat is inderdaad de maatstaf, maar is lang niet altijd regel. Dingen als waterval en vervormingscijfers zijn minstens net zo belangrijk bij het matchen van drivers en het zoeken naar een x-over punt.

[...]

Meten moet je altijd doen als je een degelijk resultaat wil. Grafieken naast elkaar houden is toch wel de basis, maar je weet het nooit zeker (zie ook eerdere reactie)

[...]

Alweer geldt: zonder meting heb je er niks aan en weet je nog niet of de door jou gekozen fequentie wel een vlak resultaat geeft. Je kunt ook wel werken met simulaties, maar dan moet je nog steeds metingen van je afzonderlijke units hebben. Meestal is het zo dat niet beide units de zelfde X-over frequentie hebben. Daarnaast moet je er ook nog op letten dat de fase netjes aansluit.
Hoewel ik dus van plan ben een kant-en-klaar design te maken ben ik toch benieuwd naar die metingen. Wat laat je precies meten? Iedere driver apart, of iedere speaker? Welke gegevens komen daaruit en wat kan je dan met die gegevens?

*zucht*

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je dat wil weten moet je weer een ander boek lezen: "Luidspreker-meettechniek" van Joe D'Appolito (ISBN 9053811168) B)

Ben ik zelf net mee bezig om echt alle ins en outs van het meten onder de knie te krijgen.

je kunt eigenlijk heel veel meten, van impedantie, frequentiereponse, en fase, tot watervalplot en room response. Allenaam met hun eigen doel, en zowel van de losse driver als de gehele speaker, en zelfs de ruimte waarin deze staat.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 04-01-2006 11:35 ]

Verwijderd

Ik ben zelf van plan om voor mijn slaapkamerset ook 2 zelfbouw speakers te bouwen. Ik zou alleen niet weten welke speakerset ik zou moeten kiezen aangezien ik bij speaker & co wel 100 verschillende keuzes heb. Het bedrag voor de 2 zelfbouw speakers moeten zo ong. tussen de 200 en 300 euro liggen aangezien het voor in mijn slaapkamer is. Nou was mijn vraag of iemand goede ervaringen heeft met bepaalde zelfbouw merken die paketten produceren in deze prijsklasse ? hier de link nog van speaker & co met de prijzen erbij ftp://ftp.futuretrain.nl/speakerenco/folder2005reduced.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 13:32 ]

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:31:
Ik ben zelf van plan om voor mijn slaapkamerset ook 2 zelfbouw speakers te bouwen. Ik zou alleen niet weten welke speakerset ik zou moeten kiezen aangezien ik bij speaker & co wel 100 verschillende keuzes heb. Het bedrag voor de 2 zelfbouw speakers moeten zo ong. tussen de 200 en 300 euro liggen aangezien het voor in mijn slaapkamer is. Nou was mijn vraag of iemand goede ervaringen heeft met bepaalde zelfbouw merken die paketten produceren in deze prijsklasse ? hier de link nog van speaker & co met de prijzen erbij ftp://ftp.futuretrain.nl/speakerenco/folder2005reduced.pdf
gelukkig heeft speaker&co de mogelijkheid alle modellen te beluisteren in een luisterruimte :)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:31:
zelf kom ik vrij vaak bij S&C (rotterdam) voor dat bedrag staan er een paar helemooie sputniks, waar ik zelfs bijna jaloers op ben :P

Er zijn ook nog aan aantal andere modellen.
Ik moet wel zeggen dat ze niet alles hebben staan wat in het boekje/prijslijst staat, maar wel een hoop

One World Concepts

Verwijderd

R'dam heeft niet al te veel ruimte, dus ze kunnen moeilijk alles neerzetten. In Groningen staat volgens mij een stuk meer. Ook in Oss hebben ze veel meer oppervlakte.

Ik wil nog aan de discussie toevoegen dat je het beste met een 2-weg systeem kan beginnen. Deepspace heeft gelijk dat er meer aspecten zijn voor de driver keuze, echter je moet dan wel de verschillende parameters kunnen interpreteren. Op veel fora wordt elkaar nagepraat. Ook vinden de meeste mensen de units goed die ze zelf gebruiken, men is niet altijd kritisch over hun eigen producten. Ik heb al de nodige units zelf geprobeerd en geen enkele is perfect. Het hangt erg van de gewenste toepassing af. Ik heb de volgende tips voor de driverkeuze.

Gebruik voor je eerste project units die gemaakt zijn van materialen die niet zulke heftige resonanties hebben. Dit geeft een complex filter en hiervoor moet je zeker een meetsetup hebben en al wat meet ervaring. Voorbeelden van zulke units zijn: papier/ polyprop / glasfiber, blijf ver weg van kevlar, metal cone's of keramische membramen. Als ik merken zou noemen dan denk ik aan merken als Vifa, Peerless, Seas.

De tweeter is een tikje minder kritisch qua materiaal er zijn heel veel betaalbare en goede tweeters van Vifa en Seas die goed te filteren zijn met niet al te complexe filters.

Hoe kom je nu tot een klankmatige match, dat is lastig te beantwoorden. Je moet opzoek gaan naar units die qua timbre opelkaar lijken. Dit kan uit de vervormingscijfers blijken (lage vervormingsunits bijelkaar) maar ook de afstraaleigenschappen (directionaliteit) kan een hint zijn of de units op elkaar kunnen aansluiten. Ook is een fabrikant geneigd om units volgens hun ideeen te voicen. Dus vaak past een Vifa tweeter erg goed bij een woofer van hetzelfde merk. Check ook op Internet wat andere mensen doen en kijk wat fabrikanten bijelkaar stoppen.

Helaas zijn negentig procent van de ontwerpen die je op het Internet vindt slecht of niet gemeten, met als gevolg dat daar de resonanties vaak niet goed zijn onderdrukt en het x-over suboptimaal is, dan kan het resultaat behoorlijk tegenvallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 20:26 ]

• B_FORCE
  • Niet online
bedoel je de ontwerpen op inet zoals "jan alleman "maakt of bij winekls/bedrijven, want bij die laatste zijn de sets die je kan kopen wel degleijk (goed) gemeten en samengesteld...

(ik denk ook dat je "jan alleman" bedoeld :P )

One World Concepts

Verwijderd

Ik bedoel beide, en ik kan je vertellen dat sommige sets van S&Co van de importeur komen (Audiocomponents) en die wil alleen zijn spullen pluggen. De ontwerpen zijn gemeten, maar er is niet het onderste uit de kan gehaald imho. Maar smaken verschillen natuurlijk. (Nee ik ben ook geen topontwerper, maar een commerciele speaker die ook de dure scanspeak spullen gebruikt klinkt vaak toch beter dan wat bij Speaker & Co staat, ontwerp is belangrijk met alleen de spullen kom je er niet).

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Glewellyn schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 10:02:
Al ruim een jaar denk ik er over na om zelf een stel speakers te bouwen.
Omdat ik binnenkort van plan ben een nieuwe DVD speler en receiver te kopen moest het er maar eens van komen.

Mijn probleem is alleen dat ik een complete N00b ben op speakerbouw-gebied.
Nu heb ik in dat jaar al een groot aantal topics doorgelezen van mensen die zelf speakers bouwen, toch blijft er een heleboel onduidelijk voor mij.

Ik begrijp inmiddels dat iedere driver Thiele-Small parameters heeft, en dat aan de hand daarvan het gedrag van een driver afgeleid kan worden.
Ik heb ook WinISD gedownload en heb al een beetje lopen spelen met verschillende drivers, daardoor heb ik ontdekt dat iedere driver een ideale kastgrootte kent en dat dat bepalend is voor de responsecurve.

Initieel zal ik me focussen op het bouwen van 2 front-speakers, daarna zie ik wel of ik nog zin heb in een subwoofer, een front center, satellite of rear centers. (7.1)

In ieder geval hetvolgende is onduidelijk voor mij;

Hoi Glewellyn :)

Bekijk de Visaton VIB 170 AL eens. Ik ben 'em ook aan het bouwen, dus je kunt afkijken :P

Het ontwerp is relatief simpel en de kwaliteit is super! Kost ook niet belachelijk veel ;)

Succes.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-02 20:09
Ik denk ook dat je maar eens bij Visaton moet gaan kijken. Ze hebben een serie goedkope woofers (WxxxS-serie) en ze leveren goeie data bij hun speakers. Op het forum www.visaton.de/vb kunnen ze je ook een hoop leren ,mits je een beetje duits kunt (da's wel zo'n beetje dé taal van de luidsprekerzelfbouw imo). Verder is er nog het programmaatje BoxSim (www.boxsim.de) waarin je files met speakerdata van Visaton kan importeren en (meerwegs-) boxen kan simuleren, incl. de kast (niet aleen inhoud, maar ook vorm) en filters. Hij geeft je dan o.a. frequentiegang, impedantiegang, afstraalkarakteristiek enz. terug. Een erg handig programma, maar het kan even duren voordat je alles doorhebt. Maar ook hiermee kunnen ze je op het Visaton forum goed helpen.

homo sapiens non urinato in venti adversi

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 20:22:Op veel fora wordt elkaar nagepraat.
Dat is helemaal corect :) Zoek je nog een goed forum waar dat minder gebeurt, probeer eens http://www.zelfbouwaudio.nl/forum , of natuurlijk gewoon hier op tweakers.
De tweeter is een tikje minder kritisch qua materiaal er zijn heel veel betaalbare en goede tweeters van Vifa en Seas die goed te filteren zijn met niet al te complexe filters.
Seas is inderdaad een super keuze. Pracht tweeters voor weinig geld.

Voor de woofer kan je je vooral de nieuwe units van Peerless aanraden. Ook top prijzen voor niet teveel geld! Ook filteren zal niet al te lastig zijn. In tests laten ze zelfs de dure Scanspeak en Seas Excel woofers achter zich!

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 05-01-2006 09:45 ]

• B_FORCE
  • Niet online
De Peerless zijn idd erg erg fraai. Zeker waard voor hun geld.
Tweeters zelfs vind ik ook erg mooi, heb geen ervaring echt met Seas (weleens een keertje gehoord)

Maar wat asndere mensen hier boven ook al zeiden, ik denk dat je beter een bestaand ontwerp kan nabouwen als eerste project. Misscien eventueel modificeren ofzo. Hier leer je al een hele hoop van. Misschien kan je zelfs je fronts zo maken dat het later eventueel je rears kunnen worden oid.

De techniek is sowieso niet zo 123 goed te leren. Filters zijn ook behoorlijk moeilijke en complexe dingen, op mijn studie bginnen ze daar pas het tweede jaar mee (complexe wiskunde ed). Dat is dus niet fftjes in een dagje aan te leren.
Maargoed desalniettemin, kan je er natuurlijk wel in verdiepen :) , want met meer kennis kan je altijd weer meer :P.

offtopic:
b_force gaat ook maar eens boeken kopen over speaker bouw :), er komt over eentijdje van mij ook weer iets leuks eraan :).
Ik heb nu een boek vanLuidsprekertechniek van J Jecklin, maar dit boek is van 1971 dus een beetje verouderd :P

edit:
Klopt het dat dat boekje van meettechniek maar 16,33 E is ?

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 05-01-2006 13:10 ]

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:05:
edit:
Klopt het dat dat boekje van meettechniek maar 16,33 E is ?
Volgens mij zowat het dubbele..

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 22:49:
Ik bedoel beide, en ik kan je vertellen dat sommige sets van S&Co van de importeur komen (Audiocomponents) en die wil alleen zijn spullen pluggen. De ontwerpen zijn gemeten, maar er is niet het onderste uit de kan gehaald imho. Maar smaken verschillen natuurlijk. (Nee ik ben ook geen topontwerper, maar een commerciele speaker die ook de dure scanspeak spullen gebruikt klinkt vaak toch beter dan wat bij Speaker & Co staat, ontwerp is belangrijk met alleen de spullen kom je er niet).
Naja, zo droevig is het nou ook weer niet, dat A4 ontwerp, en vergelijkbaar is best leuk, op zelfbouwaudio.nl wordt daar ook lustig mee geexperimenteerd. Alleen ene Taco op DIY audio klaagt dat ze nogal een grillig impedantiekarakter hebben 8)

http://www.diyaudio.com/f...?postid=160639#post160639

Maar goed, misschien is dat in de mkII beter.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:22:
[...]

Volgens mij zowat het dubbele..
kijk maar bij http://www.nlstore.nl en http://www.beslist.nl/boe...spreker-meettechniek.html

Overigens moet ik wel zeggen dat het logisch is, dat "bedrijven" (laten we het ff zo noemen). Niet het onderste uit de kan halen. Men ontwerpt een speaker ook vooral om de prijs. Je stelt dus een bepaalde prijs in waar je ontwerp voor gaat maken, bv 200 euro. En dan ga je niet meer vragen voor een beter filter aangezien je dan buiten het budget komt (dit is heeeeel zwart op wit verteld,maar het gaat om het idee :P )

Als zelfbouwer haal je wel het onderste uit de kan, aangezien je de kennis hebt en (voor nederlanders? :P ) het meeste willen voor ons geld. Hierdoor zul je als goed zelfbouwer altijd "betere" speakers hebben. Sowieso kan je de speaker aanpassen anar jou smaak en een kant en klare kit moet toch een beetje universeel zijn.

[ Voor 77% gewijzigd door B_FORCE op 05-01-2006 13:40 ]

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als dat de prijs is: bestellen ;)

• B_FORCE
  • Niet online
of zijn er nog andere "verkeerde" boekjes in omloop ?

offtopic:
we lopen we een beetje te chatten zeg :P

One World Concepts

Verwijderd

Helaas is er niet veel literatuur voor zelfbouwers. Audioexpress heeft ook wel wat publicaties. B_Force ik denk dat je er niet te ligt over moet denken, het is lang niet zo eenvoudig zoals jij voorspiegelt :).

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 18:15:
Helaas is er niet veel literatuur voor zelfbouwers. Audioexpress heeft ook wel wat publicaties. B_Force ik denk dat je er niet te ligt over moet denken, het is lang niet zo eenvoudig zoals jij voorspiegelt :).
nee tuurlijk is het niet :). (we hebben het over de kwaliteit nu toch ? :P )
Maar om maar een klein voorbeeldje te geven :).
Sowieso zou je nooit alles te weten kunnen komen zonder studie.

Maar het punt vaak is bij zaken als S&C dat ze ook winst moeten maken en dus ook dingen in een bepaalde prijs klasse willen houden.
Ik weet ook uit ervaring bij hun dat ze vaak ook andere (betere) filters geven dan er in het oorspronkelijke project staat.

Je kan altijd tot het uiterste gaan, maar de vraag is ook vaak of dat nodig is, of de het grootste deel van je klanten dat ook willen ( voor wat meer euro's). Of dat je klanten hebt die sowieso nog aan je systemen gaan "klooien" en "tweaken".

Maargoed we gaan eingelijk een beetje offtopic (hoe vaak gebeurt dat wel niet :P )
Ik zou als ik de TS was eerst kiezen voor een leuke KIT of een bestaand ontwerp die je eventueel altijd nog kan uitbereiden. Dit is meestal erg leerzaam en krijg je een ebetje het id hoe alles in zijn werking gaat enzo

[ Voor 50% gewijzigd door B_FORCE op 05-01-2006 20:27 ]

One World Concepts

Verwijderd

B_FORCE schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 20:13:
[...]

Je kan altijd tot het uiterste gaan, maar de vraag is ook vaak of dat nodig is, of de het grootste deel van je klanten dat ook willen ( voor wat meer euro's). Of dat je klanten hebt die sowieso nog aan je systemen gaan "klooien" en "tweaken".

Maargoed we gaan eingelijk een beetje offtopic (hoe vaak gebeurt dat wel niet :P )
Ik zou als ik de TS was eerst kiezen voor een leuke KIT of een bestaand ontwerp die je eventueel altijd nog kan uitbereiden. Dit is meestal erg leerzaam en krijg je een ebetje het id hoe alles in zijn werking gaat enzo
Ik ben het 2x met je eens :). Dus TS laat weer eens wat van je horen :)

• Barry|IA
De VIB 170 AL kun je trouwens ook verbeteren met een andere tweeter, de KE versie van Visaton. Op het visaton forum kun je de schema's bekijken voor de nodige aanpassingen in het filter. Met dat ontwerp haal je volgens mij het beste in huis voor die prijs. Het ontwerp is simpel, gezien het een 2-weg BR systeem is. Je zou ook kunnen overwegen om er geen BR van te maken, maar gesloten. Dit zal de benodigde strakheid ten goede komen, maar het laag gaat minder diep. Je moet dus overwegingen maken, en daar begint het leren over zelfbouw :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• B_FORCE
  • Niet online
jij altijd met je VIB AL :P :+ O+ haha

Mjah ik zal eerst wat gaan luisteren, omdat je sowieso nog geen enkele ervaring hebt.
Beetje vragen en kijken wat er is. Dan weet je ook waar je moet gaan zoeken..

Ik denk (weet wel zeker :P ) dat iedereen hier nu wel een duidelijke voorkeur heeft op dit forum vor een bepaalde tweeter/woofer. Echt helpen kunnen we niet met die keuze. Wel met een ontwerp :)

One World Concepts

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:14:
[...]

Ik ben het 2x met je eens :). Dus TS laat weer eens wat van je horen :)
Goed, bij deze dan!

Ik heb voorlopig besloten het bouwen van de fronts even uit te stellen, maar ik heb voor de slaapkamer een set Visaton Portraits besteld. Deze lijken mij makkelijk te bouwen en af te werken. Op die manier kan ik alvast wat ervaring opdoen voor het wat grotere werk en eens uitzoeken waarom ze die drivers bij elkaar hebben gezocht, hoe het filter is ontworpen enzovoort.

Als ze mijn verwachtingen zouden overtreffen lijken het me eventueel ook hele geinige sattellites voor de woonkamer.

Visaton Portrait

*zucht*

Verwijderd

Glewellyn schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:40:
[...]

Goed, bij deze dan!

Ik heb voorlopig besloten het bouwen van de fronts even uit te stellen, maar ik heb voor de slaapkamer een set Visaton Portraits besteld. Deze lijken mij makkelijk te bouwen en af te werken. Op die manier kan ik alvast wat ervaring opdoen voor het wat grotere werk en eens uitzoeken waarom ze die drivers bij elkaar hebben gezocht, hoe het filter is ontworpen enzovoort.

Als ze mijn verwachtingen zouden overtreffen lijken het me eventueel ook hele geinige sattellites voor de woonkamer.

Visaton Portrait
De Visaton Portraits lijken idd makkelijk te bouwen te zijn. Zoek tengels van de juiste dikte en dan moet het lukken. Deze speakers lijken mijzelf ook leuk om te gebruiken als rear speakers.
Om daarbij dan een doek te zoeken met een mooie print, er overheen spannen en je hebt een 'echt' schilderij.

Succes, enne genoeg plaatjes schieten he! :9

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuk om mee te beginnen :) let er wel op dat je niet teveel voor betaald, want zo'n hoogstaande units zijn het niet echt.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:00:
Leuk om mee te beginnen :) let er wel op dat je niet teveel voor betaald, want zo'n hoogstaande units zijn het niet echt.
Ik heb ze al besteld in Duitsland van Visaton zelf.

*zucht*

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mkay. Hier in NL kosten de drivertjes zo'n 8~9 euro voor de tweeter, 10~12 euro voor de breedbander. Komt dan natuurlijk nog het filter bij en wat kleingrut. Die 110 euro vind ik dan ook wat aan de dure kant, vandaar ook dat ik het zei. 54 euro voor zo'n simpel filter is gewoon achterlijk!

[ Voor 42% gewijzigd door voodooless op 06-01-2006 12:53 ]

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Goed om te weten dat ik nu teveel betaald heb, dan kan ik een eventuele volgende set beter ergens anders kopen. Zelf kon ik in Nederland niet zo snel een bedrijf vinden dat de benodigde drivers levert, ik ben nog niet zo bekend in het speakerbouw-wereldje :)

Ik had al gekeken in de catalogi van speaker & co en speakerland. Als jij dus andere tips voor mij hebt hoor ik dat natuurlijk graag!

*zucht*

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bmm, Remo, S&C, Speakerland... Als het niet op hun website staat kunnen ze het vast ook wel krijgen hoor.

Daarom van te voren eerst vragen voordat je wat gaat bestellen! Zeker met filtercomponenten als je geen kit koopt.

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 06-01-2006 13:33 ]

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Ik heb net de bouwtekening even uitgeprint op A3 formaat (schaal 1:2) en ik ben eens op zoek gegaan naar het hout dat ik nodig heb. Gewoon even naar de Praxis, Karwei of Hornbach rijden leek mij genoeg. Maar in de folders zie ik alleen maar 9mm of 12mm dik MDF en geen 10mm. Het liefste ga ik natuurlijk voor het bouwen volgens de spec.

Weet iemand waar ik (betrekkelijk snel) aan 10mm dik MDF kan komen? Zo niet ga ik voor 12mm, liever te dik dan te dun ga ik maar van uit.

*zucht*

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14
Het handigste is om inderdaad gewoon 12 mm MDF te gebruiken. Je zult de afmetingen dan even moeten aanpassen zodat de binnenafmetingen hetzelfde blijven.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Linchpin schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:02:
Het handigste is om inderdaad gewoon 12 mm MDF te gebruiken. Je zult de afmetingen dan even moeten aanpassen zodat de binnenafmetingen hetzelfde blijven.
Ik heb inderdaad 12mm MDF gekocht, en ik heb vanavond alles netjes afgetekend. Ook heb ik het meeste benodigde gereedschap bij elkaar gezocht. Toen kwam ik helaas tot de ontekking dat ik met de bovenfrees niet een gat met een diameter van 48mm kan frezen. Zijn hiervoor nog speciale trucs? Of wordt het een gat van 45mm zagen met een cirkelvormige zaag op de boormachine en de rest schuren?

*zucht*

• Barry|IA
Glewellyn, mail me maar. Ik kan je ook aan de drivers helpen, voor minder geld. :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Glewellyn schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:54:
Ik heb inderdaad 12mm MDF gekocht, en ik heb vanavond alles netjes afgetekend. Ook heb ik het meeste benodigde gereedschap bij elkaar gezocht. Toen kwam ik helaas tot de ontekking dat ik met de bovenfrees niet een gat met een diameter van 48mm kan frezen. Zijn hiervoor nog speciale trucs? Of wordt het een gat van 45mm zagen met een cirkelvormige zaag op de boormachine en de rest schuren?
Tip1: Gebruik never ever schroeven! Met de afwerking komt dat zelden tot nooit meer helemaal goed. Gewoon goed lijmen dus.
Tip2: Voor ronde gaten uitfreezen: Maak zelf van MDF of metaal een werktuigje om zo'n klein gat te freezen. Frees dan eerst de verdieping, en daarna pas het gat eruit.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd is het óf een cirkelmal (moet ik ff een foto posten?) maken voor je bovenfrees, of je pakt gewoon je decoupeerzaag, dun zaagje erin en zagen maar. De drivers hoeven nl. niet ingefreesd te worden; er komt toch een frontje overheen. Ok ok, de tekening zegt van wel... ssssst ;)

Wat het mdf betreft, 9 en 10 mm wordt gezien als "dezelfde" maat. Zet er maar eens een schuifmaat op. In de Duitse bladen hebben ze het ook altijd over 19mm mdf, terwijl we hier over 18mm spreken. Het gaat dan écht over dezelfde plaat.

Overigens, als ik naar het filter kijk, kom ik tussen de 10 en 20 euro aan onderdelen.

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 07-01-2006 11:31 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

teacher schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 11:29:
Overigens, als ik naar het filter kijk, kom ik tussen de 10 en 20 euro aan onderdelen.
Beetje raar dan.. de drivers kosten ongeveer 10, a 11 euro per stuk..
Via strassacker bieden ze 2 types aan van deze speaker.
De een met Visaton filter de ander met 'hun' filter.
De laatste kost 30 euro per speaker.
Zit het gigantisch prijsverschil dan enkel in het filter??

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Tot nu toe heb ik nog geen reaktie van Visaton gehad op mijn bestelling, zelfs geen bevestigings-email. k wacht nog heel even af, anders bestel ik ze gewoon ergens anders. (Lees: Dan mail ik Barry wel)

Dat van die cirkelmal heb ik volgens mij redelijk begrepen, ik ga er maar eens een fabriceren denk ik. Altijd handig voor andere projecten.

@Teacher: Als ik me niet druk zou maken over het infrezen van de drivers zou ik me ook niet druk maken om schroefgaten.... B)

De platen zijn inmiddels afgetekend, en ik heb al het hout in huis om te bouwen. Morgen wordt een produktief dagje, hoop ik!

*zucht*

Pagina: 1