Toon posts:

Werkt mijn HDD wel op SATA 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Hitachi T7K250 Sata II/300 en een Asus A8N-E moederbord.
Bij het opstarten van de computer krijg ik de volgende melding:
First SATA. Master Disk: LBA, SATA 1, 164GB

Dit leek mij erop te duiden dat de HDD slechts op SATA 1 is aangesloten.

ik heb Sisoft Sandra gedraaid en kwam tot een schijf index van 54 mb/sec.

Weet iemand hoe ik mijn HDD in kan stellen dat hij wel op SATA II werkt? In de bios van mijn moederbord stond het standaard al juist.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:57
Je moet even deze diskette downloaden, hiervan booten en in het gelade programma je schijf op SATA2 werken. Wees er wel zeker van dat je mobo dat ondersteund!

BTW uit die gegevens die jij post, kun je niet opmaken dat hij op SATA1 of 2 loopt. Verder zal de schijfindex niet of nauwelijks hoger worden, omdat de schijf aan de huidige doorvoersnelheid al genoeg heeft. Alleen je burstspeed zal verhogen, maar of je dat in de praktijk zult merken, betwijfel ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alleen geen diskette drive meer :/

nog andere oplossingen? Er zijn hier toch genoeg mensen die dezelfde hdd/mobo combinatie hebben dacht ik.

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
op cd branden 8)7

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Verwijderd

dat sata1 slaat prolly op de sata poort waar je de hdd hebt aangesloten

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

En 54mb/sec komt dus niet eens in de buurt van Sata 1......(150mb/sec). Maar dat even terzijde dan. Ik zou eerder een programma zoeken dat bij je controller hoort. Meestal hebben die onboard controller wel een of ander programma om array mee aan te maken ed. Dat programma zal je dan ook vertellen op welke snelheid hij draait.

Maar nogmaals in sata 1 of sata 2 zit geen verschil qua uiteindelijke doorvoersnelheid van je hd. Je kunt alleen wat winnen/verliezen als je NCQ aan zet, maar dit is dus geen specifieke sata 2 functie.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1