Toon posts:

Zweedse Filesharers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dit topic wordt er wel erg raar gemod.
Nu ben ik de laatste om te zeuren als mijn posts worden weggemod of naar beneden gehaald. Het valt alleen heel erg op dat ALLE posts die zich negatief uitlaten over het down- en uploaden van auteursrechterlijk materiaal als overbodig, overgewaardeerd, off-topic,.... worden gemod terwijl een heel aantal posts die niets zeggend zijn maar deze jongens aanmoedigen toch heel hoge scores halen.
In mijn ogen geeft dit aan dat een bepaald publiek op t.net het kritische niveau erg naar beneden haalt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zal dat draadje eens doorlopen......
Hebde jij soms problemen met wilden? Die woonden goed in hun wouden, al hadden ze er vroeger wel wat meer.
:D

deze is voor jullie

Dit vond ik veruit de meest waardevolle bijdrage in de hele discussie

[ Voor 108% gewijzigd door Delerium op 04-01-2006 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem net ook nagelopen, en de bevindingen in een topique op de juiste plaats alvast neergezet :)

Volgens mij geen structurele acties; aangezien er op veel reacties slechts 2 moderaties staan, heeft één mismodder al een hoop invloed.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:00

botoo

💀 too old to die young

Ecteinascidin schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:56:
Daar ben ik het bepaald niet mee eens (ook al zou je de nadruk op 'het land der blinden en koning éénoog' kunnen leggen, maar ik ga er van uit dat je dat niet bedoeld).

Nu weet ik niet hoe de wet in Zweden is, maar het gaat inhoudelijk over iets buiten onze grenzen en dus ook buiten onze wetboeken. BlauweKip maakt er een fraaie post van, daarover discussier ik niet, maar hij maakt imho een veelgemaakte crusiale fout door de Nederlandse wetgeving als maatstaf te gebruiken voor andere landen.
Het is heel simpel, het schenden van auteursrechten is feitelijk en formeel niet hetzelfde als diefstal
Imho is dat een onvolledige stelling, afaik valt (een deel van?) software ook onder de auteurswet en dat is word afaik wel als diefstal gezien volgens de nederlandse wet. Voor film en muziek is dat in Nederland(!) idd geen diefstal (wederom afaik, de wetten zijn niet van deze tijd en het is slechts wachten op hanteerbare jurisprudentie)

Verder staan er ononderbouwde stellingen in die wmb discutabel zijn.
onderzoek toont wel aan dat mensen die veel downloaden ook relatief meer muziek kopen
Zal ongetwijfeld kloppen, maar er zijn ook onderzoeken die aantonen dat er wel inkomstenderving is door downloaders, de waarheid zal ergens tussen beide uitersten bewegen maar elk kamp zwaait met de rapporten die voor hun het beste uitkomen.
Wmb is deze stelling te kort door de bocht.
Overigens ook wel vreemd dat een dvd vaak 2x zo duur is als een vhs band terwijl de kostprijs van de dvd lager is...weten dat je wordt opgelicht is nu ook niet bepaald bevordelijk voor de waarden van consumenten
Het produceren van een vhs is idd duurder dan een dvd, maar om de prijs van een dvd dan tot oplichting te betitelen is onjuist. Er zijn idd film waar grof op gecashd word, maar er zijn er veel meer die voor een hele normale prijs in de winkel liggen en waar slechts marginale opbrengsten me gerealiseerd worden.

Per saldo is de reactie imho geen +4 waard.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Oveirgens reageer ik hier puur over de vorm, los van iedere inhoud. Wat BlauweKip aannemelijk probeert te maken in z'n betoog is dat de wereld niet zwart-wit is maar ook grijs kent. Diefstal, legaal downloaden enz... illegaal downloaden mag niet volgens Kip, maar is ook geen diefstal. Daarmee probeert Blauwe Kip aan te tonen dat er niet zozeer een pro-diefstal partij opstaat maar dat men in Zweden met een tussenvorm bezig is, namelijk dat men de roep vanuit de industrie om het vooral diefstal te noemen tegen te gaan. Sterker nog, Blauwe Kip past in z'n betoog nog wat Illegaal downloaden dan wel is: geen diefstal maar winstderving. Met die tweede term praat je namelijk nog steeds over iets onwenselijks, maar niet zo abstract over iets wat diefstal is. En deze harde reeks om nuance op te zoeken maakt de post IMHO wel degelijk zwaarwegend.
Overigens ook wel vreemd dat een dvd vaak 2x zo duur is als een vhs band terwijl de kostprijs van de dvd lager is...weten dat je wordt opgelicht is nu ook niet bepaald bevordelijk voor de waarden van consumenten
En dit is ook wel een beetje zo. Nog los van je waardeoordeel is dat wat je in praktijk waarneemt altijd een beetje raar. Dit gebruikt hij niet als argument om diefstal goed te praten, maar meer om de argumenten van de platenindustrie qua winstderving te relativeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:03:
Ik heb hem net ook nagelopen, en de bevindingen in een topique op de juiste plaats alvast neergezet :)

Volgens mij geen structurele acties; aangezien er op veel reacties slechts 2 moderaties staan, heeft één mismodder al een hoop invloed.
Ik zie bij veel reactie anders een hele reeks moderaties staan. Echter bij de pro fileshare reacties staan er een stuk minder dan bij deze die het filesharen in twijfel trekken. Het valt erg op dat bij deze 2de groep erg over en weer wordt gemod wat aangeeft dat er geen rekening gehouden wordt met de waarheid of argumentatie van posts maar enkel met de eigen mening van diegene die modereren.

Ik ben het in die discussie geheel niet eens met Blauwe Kip wat echter niet wil zeggen dat ik vind dat zijn posts overbodig, off-topic of troll zijn. Echter als ik naar mijn posts en die van een aantal mensen die ook in de discussie betrokken zijn dergelijke moderaties krijgen kennelijk omdat ze het filesharen niet toejuichen.
Volgens mij omdat er een aantal mensen deze post omlaag willen modden maar een term als overgewaardeerd niet meer voor handen is. Wat volgens mij nog steeds valt onder verkeerd modereren.
Hoewel niks met dit topic te maken kom je dat mod gedrag ook tegen in AMD-Intel of Microsoft vs. "de rest van de wereld" topics. Op zich erg vervelend voor mensen die niet precies hetzelfde denken als de meeste mensen hier aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Ecteinascidin schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:56:
Ik dacht dat powermods bedoeld waren om scheefgemodde reacties recht te breien?
Bovenstaande reactie was slechts 1x postief gemod, naar +2 dus, toen "een powermod" het blijkbaar nodig vond om er 2 hele punten bij te doen? Ik wil dit niet op de man spelen, maar in zijn algemeenheid, vraag ik me toch af of dit niet een klein beetje "God spelen" is, i.p.v. Mod zijn?
Als gewone gebruiker vraag ik me nu echt af, of mijn moderaties nog wel zinvol zijn, als er vanuit het niets dit soort powermoderaties worden uitgevoerd.
Oftewel: met een normale moderatie was het al +3 geweest (voor mij persoonlijk voldoende overigens) en wellicht had een ander er nog een puntje bij- of afgedaan, zonder enig ingrijpen van bovenaf. Wat maakte deze powermoderatie zo noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toff schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 01:28:
[...]
Ik dacht dat powermods bedoeld waren om scheefgemodde reacties recht te breien?
Bovenstaande reactie was slechts 1x postief gemod, naar +2 dus, toen "een powermod" het blijkbaar nodig vond om er 2 hele punten bij te doen? Ik wil dit niet op de man spelen, maar in zijn algemeenheid, vraag ik me toch af of dit niet een klein beetje "God spelen" is, i.p.v. Mod zijn?
Als gewone gebruiker vraag ik me nu echt af, of mijn moderaties nog wel zinvol zijn, als er vanuit het niets dit soort powermoderaties worden uitgevoerd.
Oftewel: met een normale moderatie was het al +3 geweest (voor mij persoonlijk voldoende overigens) en wellicht had een ander er nog een puntje bij- of afgedaan, zonder enig ingrijpen van bovenaf. Wat maakte deze powermoderatie zo noodzakelijk?
Wen er al maar vast aan. Ga de frontpage maar eens nalezen. Dan zie je gelijk hoeveel reacties in Microsoft related topics scheef gemod zijn. En waar niets aan gedaan wordt.
Dit is een sterk staaltje van ik mod omhoog als iemand mijn mening uitdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:00

botoo

💀 too old to die young

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 08:45:
Dan zie je gelijk hoeveel reacties in Microsoft related topics scheef gemod zijn. En waar niets aan gedaan wordt.
Als er reacties te scheef staan dan zien we er graag een melding van hier @ TMF (wel graag met url :Y) :) ) zodat we er samen(!) iets aan kunnen doen, het liefst door de reguliere users maar indien noodzakelijk an er ook door een PM ingegrepen worden.

Jezelf laten wennen aan een ongewenste situatie is opgeven en dat doen we liever niet in een sub-forum waar alles om modereren draait.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Toff schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 01:28:
Bovenstaande reactie was slechts 1x postief gemod, naar +2 dus, toen "een powermod" het blijkbaar nodig vond om er 2 hele punten bij te doen?
Ockham's scheerms.... zou het niet kunnen dat in de draad niet meer gemod wordt zodat iedere verlate potentiele +4 reactie ongemod achterblijft? Dat de werkelijk inzichtvolle bijdrages ongemod op 1 of 2 blijven louter door het latere tijdstip?

En ja, ik geef ei'k wel toe dat het ook wel mening is. Ik vind namelijk dat deze post duidelijk probeert te maken wat het hele eieren eten is: het is geen diefstal want.... bla bla maar het is wel iets anders (wat ook niet kan). Dat is ergens in een genuanceerd middengebied een stelling innemen en dat kan zo'n draad goed gebruiken..... vind ik.

Maar indien je van niet vind, nodig ik je uit om enige motivatie te geven waarom je betreffende post dan onzinnig hoog vind staan ipv dat je andere moeite neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Ecteinascidin schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:07:
[...]
Ockham's scheerms.... zou het niet kunnen dat in de draad niet meer gemod wordt zodat iedere verlate potentiele +4 reactie ongemod achterblijft? Dat de werkelijk inzichtvolle bijdrages ongemod op 1 of 2 blijven louter door het latere tijdstip? [...]
Daar had ik inderdaad naar gekeken:
Jouw reactie in dit draadje, waarin je de post tot "meest waardevolle" uitriep, was van 04-01-2006, 11:56 uur, edit om 12:16 uur.
De betreffende post was van 03-01-22:00 uur.
Ik nam aan, dat je powermoderatie 14 uur na het plaatsen van de reactie had plaatsgevonden, gelijktijdig met je post in dit forum. Vandaar dat ik ervan uitging, dat er nog ruimschoots "normaal"( ook door jou :) ) gemod had kunnen worden. Tenzij mijn aanname onjuist is -maar hoe kan ik dat weten?- zie ik nog steeds geen reden om hier te gaan powermodderen.

Als we aannemen, dat je powermoderatie is gedaan, nadat er in de draad gemod kon worden, wordt de zaak eigenlijk alleen nog maar merkwaardiger. Immers, de reactie is nooit "onder het maaiveld" geweest, dus iedereen had er punten bij kunnen doen, maar niemand vond dat verder blijkbaar nodig.
Door achteraf extra punten toe te kennen, maak je de draad niet beter leesbaar ofzo, lijkt me. Enige reden die ik dan nog kan bedenken, is dat je de poster wilt "belonen" voor zijn waardevolle bijdrage. Ik geloof niet dat het systeem daarvoor bedoeld is.
Ecteinascidin schreef verder op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:07:
[...]
En ja, ik geef ei'k wel toe dat het ook wel mening is. Ik vind namelijk dat deze post duidelijk probeert te maken wat het hele eieren eten is: het is geen diefstal want.... bla bla maar het is wel iets anders (wat ook niet kan). Dat is ergens in een genuanceerd middengebied een stelling innemen en dat kan zo'n draad goed gebruiken..... vind ik.
Als ik hier lees, dat je me "ei'k" wel een beetje gelijk geeft, is mijn doel bereikt.
Ecteinascidin schreef ten slotte op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:07:
[...]
Maar indien je van niet vind, nodig ik je uit om enige motivatie te geven waarom je betreffende post dan onzinnig hoog vind staan ipv dat je andere moeite neemt.
Het gaat mij niet om de inhoud of de waarde van de post, maar om de manier van modden. ""Los van ieder inhoud", zoals je zelf in eerste aanleg hier reageerde.
Je probeert de zaak nu om te draaien, want mijn vraag was, wat deze powermoderatie noodzakelijk maakte. In de Tweakers.net moderatie FAQ lezen we immers: "De PowerModerator (PM) heeft een aantal mogelijkheden tot zijn beschikking om reacties die te fout staan om rechtgezet te kunnen worden door normale moderators weer goed te zetten" (cursivering van mij).

Ik wil me overigens niet verschuilen:

Zoals botoo hierboven al aangaf, valt er best wat op die +4 af te dingen.
Verder had blouweKip zijn argument "moreel vs formeel" al eerder (voor 4 punten) in de draad aan de orde gesteld, net als zijn stelling dat downloaden goed zou zijn voor de verkopen. Gedeeltelijk dus -1, dubbelpost.
De betekenis van de post van Rekcor, waarop blauweKip meent te moeten reageren, is eigenlijk iets als moreel gezien klopt er iets niet, al is het formeel misschien juist. Dit simpelweg omdraaien met de mededeling dat je gevoel niet relevant is voor de formele definitie is imho overbodig -> -1.
Argumenten vergezeld doen gaan van "het is heel simpel" en "onderzoek toont wel aan" levert bij mij geen bonus op, want dat is slechts goedkoop winstbejag.
De hele post, inclusief de argumenten, komt wat gekunsteld en zeer ongestructureerd op mij over. Zo reageert blauweKip op een post van Rekcor en gaat zonder waarschuwing verder met een reactie op een reactie van KRIS FRANSSEN ("Dat muziek dowloaden" etc.). Weer geen bonus.

Mijn inschatting, was, zoals ik eerder aangaf: +3. Aangezien ik 1 puntje verschil niet de moeite waard vind, is wat mij betreft alles tussen +2 en +4 accepabel, dus hierover geen meningsverschil.
Pagina: 1