Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro & Audigy 4 Pro

Pagina: 1
Acties:

• Stealthstorm
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-01-2025
Hallo, ik heb laatst de Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro gekocht en even later zag ik dus de Audigy 4 pro voor een paar euro duurder :?. Nu vraag ik me af of er veel verschil is tussen de kaarten en of het de moeite waard is om te ruilen voor de Audigy 4 pro?

Beide hebben zo´n module erbij, zonder zo´n module is die er niet waar ik hem heb gekocht. De aansluitingen achter op de kaarten met en zonder zo´n module verschillen ook geloof ik. Op de offciele site staan ze met een module maar met de aansluitingen als een kaart zonder module als je begrijpt wat ik bedoel.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Wat voor verschillen verwacht je, en wat zou je kunnen gebruiken?

Ik vind persoonlijk dat er niet zo heel veel innovatie is op het gebied van geluidskaarten. Ik zou er persoonlijk niet eens heel veel van merken als ik terug ging naar een Soundblaster AWE64 (liefst de Gold die ik destijds niet kon betalen :P). Ware het niet dat ik op een gegeven moment geen ISA sloten had (en de 48Khz support, zover aanwezig, een beetje vaag deed?).

Kijk gewoon naar de features van de kaarten en vraag jezelf dan af of je ze gebruikt. EAX maakt je geluid alleen maar kutter (imho :P), goede stereo speakers doen het beter dan een pauper 5.1 setje (net als een hoofdtelefoon), bovendien hebben we maar 2 oren, dus voor velen is alles boven stereo overkill (alleen voor positioned game audio lijkt het me nuttig, en dat kan je in geval van een hoofdtelefoon ook beter binaural doen, wat in software kan), brackets enzo : ja, hoeveel audioapparaten heb je nou eigenlijk écht?, en hoeveel Mp3's, games en films heb jij die een 96Khz/24bit geluidskaart vragen?

Er is wel innovatie, maar het meeste is meestal niet zo nuttig en zeker niet noodzakelijk, ook niet voor moderne toepassingen. Dan heb je nog pure geluidskwaliteit, maar als je een Creative consumentenkaart koopt boeit dat je sowieso al niet echt (op de AWE64 na dan, maar die koop je tegenwoordig niet meer nieuw ;)), dus of je dan een Audigy 2 of 4 hebt maakt niet uit :+.

Dus ja, dit hangt er totaal vanaf wat je er mee wilt doen. Je kan het ook gewoon doen om de X-factor van het hogere getalletje en daarom je kaartje maar weer omruilen, Audigy 4 klinkt moderner dan Audigy 2. Maar in de praktijk maakt het vrij weinig uit in de meeste gevallen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®