[XP] Geen powerdown en restarten werkt ook niet.

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik ben bezig met een Compaq Presario SR1649NL (nieuw dingetje) voor iemand in orde te maken (beetje installeren / configureren etc).

Probleem:

Als ik het systeem afsluit krijg ik netjes 'Windows shutting down programs' etc maar na een tijdje krijg ik een zwart scherm .. maar volgt er geen Powerdown ! Ik kan de pc alleen maar uitzetten door 4 sec de powerknop in te drukken.

Verder werkt rebooten ook niet !! Ook DAN krijg ik na 'Shutting down .. blah' een zwart scherm .. en vervolgens gebeurt er niets. Het heeft overigens wel gewerkt.

Echter, vanaf het begin dat ik die computer bekeek stond in de BIOS de CPU Temp op 125gr Celsius en maakte de CPU en Case-fan continue herrie door op volle toeren te draaien. De CPU kan onmogelijk 125gr zijn .. omdat het systeem bijna continue idle was en alle fans gewoon werken op volle toeren (teringherrie).

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn ? Ikzelf denk aan een rotte voeding die evt. ACPI signalen niet meer correct afhandelt .. en er is ook iets mis met de CPU temp. sensor. ...
In de BIOS valt niks in te stellen op ACPI gebied.

Ik weet niet veel raad hiermee.

[ Voor 8% gewijzigd door BoXie op 04-01-2006 03:33 ]

Verwijderd

BIOS Update...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Dat de cpu idle is, betekent nog niet dat ie geen 125oC kan worden... Zit de heatsink wel goed vast? En stress de cpu eens?

Probeer ook eens een andere voeding, die, zoals je al aangeeft, misschien ook een oorzaak zou kunnen zijn?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Bios heeft de nieuwste update .. gisteren gedaan .. sterker nog .. ik twijfel stiekum of het shutdown probleem niet DAARAAN ligt.

Of de heatsink goed vast zit (of dat er geen speling / ruimte tussen zit) .. is iets wat ik ga controleren.