[Netwerk] Traag internet wanneer één PC download

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hoi,

Het probleem
Ik heb sinds 2 dagen een probleem in mijn thuisnetwerk. Zodra één PC uit mijn netwerk iets gaat downloaden (en dus ook uploaden) via eMule of Bittorrent dan is het internet voor alle computers in het netwerk zo traag dat er niet meer mee te werken valt.

Dat houdt dus in:
- Het laden van een website duurt 20 seconden of meer.
- Sommige afbeeldingen worden gewoon domweg niet ingeladen.
- Ik ontvang een time-out met de melding: De server van <website> doet er te lang over om te antwoorden.

De specificaties van mijn netwerk + de PC's
Netwerkverbinding: @Home Breedband, 600/93 KB/s up/down bandbreedte.
Router: Linksys WRT54G (revisie onbekend, is ongeveer 5 maanden oud)
Switch: 3Com Officeconnect 5x Gigabit

Layout van het netwerk
Niet alle PC's die hier afgebeeld zijn zijn op dit moment aangesloten

Besturingssystemen: Alle PC's in dit netwerk draaien Windows XP SP2. Alle PC's zijn voorzien van de laatste beveiligingsupdates.

Overige info:
- Alle PC's hebben de firewall uitgeschakeld.
- De ip adressen worden uitgedeeld via DHCP

Wat heb ik al geprobeerd?
1. Downloadprogramma's afsluiten op elke PC:
Internet is weer snel, nergens meer last van.
2. Een test gedaan op www.speedtest.nl:
Ik haal de volle bandbreedte die ik zou moeten halen, dat is dus in orde.
3. De router opnieuw opstarten door de stroom eraf te halen:
Netwerk is eventjes een paar minuten snel en wordt daarna weer traag.
4. Alle PC's gescant op virussen en malware:
Niets gevonden, alle PC lijken clean
5. Op de switch gekeken of er lampjes blijven knipperen als ik alle dataverkeer uitzet:
Lampjes knipperen vrijwel niet meer, er gaat dan dus geen data meer over het netwerk.

Oplossing?
Ik zou echt niet weten waar het probleem aan ligt. De downloadprogramma's zijn allemaal gelimiteerd op 50 kb/s upload, dus dan houdt ik nog ruim 40 kb/s over. Misschien dat er toch ergens iemand heeft ingebroken op het netwerk en dat ie mijn pc's gebruikt om data te versturen.

Goud is geen geld

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-04 16:31
Heel veel p2p en bitt clients gebruiken gewoon heel je internet verbinding. De enige remedie is niet downloaden. (heb ik iig gemerkt)

Edit: Tis laat he, dan zie je dingen over het hoofd 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door keesheid op 04-01-2006 00:17 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Probleem is dat mijn internetgebruik/gedrag niet is veranderd in de afgelopen twee dagen. Voorheen kon ik met 50 kb/s uploaden en van de andere 40 kb/s nog lekker online gamen met een prima ping. Nu is het al bijna onmogelijk om servers te vinden op SOF 2 wanneer er een PC aan het p2p'en is.

[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 04-01-2006 00:16 ]

Goud is geen geld

• wallum
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 11:59
Inbraak op je PC lijkt me sterk omdat het zo duidelijk samenhangt met het draaien van die downloadproramma's.
Je hebt er al naar gekeken, maar ik zou nog wat verder experimenteren met je uploadlimit. Ik had laatst iets vergelijkbaars: Bitcomet was bezig met 50/50 kB/s up/down en mijn internet was niet meer vooruit te branden terwijl ik 300/90 moet kunnen halen. Toen ik de uploadlimiet op 30 zette was het probleem voorbij. Om te kunnen downloaden/websurfen moet je PC nl. ook kunnen uploaden (allerlei overheadcommunicatie als foutmeldingen etc.).
Dus check je up/down bij speedtest terwijl je aan het downloaden bent en verlaag je uploadlimiet als test.

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ligt het ook niet aan het aantal connecties voor de upload oid ?

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Wat ook kan is het limiteren van het totaal aantal connecties en het aantal connecties per minuut in je P2P-programma's. Teveel kan je router/ADSL modem ook traag maken of zich laten ophangen, dan moet je hem even uit en weer aan doen om normaal verder te kunnen gaan.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 10:49

NBK

Weercam-Avatar

Je moet eMule een beetje insnoeren want die pakt echt heel veel resources op je router.
Zet max connections op 100 en beperk de upload tot ongeveer 1/4 van je max.

hm...
sneller refreshen :/

[ Voor 10% gewijzigd door NBK op 04-01-2006 00:33 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Rafe schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:29:
Wat ook kan is het limiteren van het totaal aantal connecties en het aantal connecties per minuut in je P2P-programma's. Teveel kan je router/ADSL modem ook traag maken of zich laten ophangen, dan moet je hem even uit en weer aan doen om normaal verder te kunnen gaan.
Idd, je komnt aan de limiet van het max connecties van je router.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:21
Je kan zien welke WRT54G router je hebt als je naar je serial kijkt:
CDF0 = WRT54G v1.0
CDF1 = WRT54G v1.0
CDF2 = WRT54G v1.1
CDF3 = WRT54G v1.1
CDF5 = WRT54G v2.0
CDF7 = WRT54G v2.2
CDF8 = WRT54G v3.0
CDF9 = WRT54G v3.1
CDFA = WRT54G v4.0
CDFB = WRT54G v5.0

CL7A = WRT54GL v1.0

CGN0 = WRT54GS v1.0
CGN1 = WRT54GS v1.0
CGN2 = WRT54GS v1.1
CGN3 = WRT54GS v2.0
CGN4 = WRT54GS v2.1
CGN5 = WRT54GS v3.0
CGN6 = WRT54GS v4.0
Eventueel even upgrade naar de nieuwste officiele versie of een van de 3rd party firmwares zoals DD-WRT? :)

Verwijderd

Meestal is het inderdaad voldoende om het aantal connecties terug te schroeven naar bijvoorbeeld 100. Firmware upgrade kan inderdaad ook helpen.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik ga eens proberen de firmware te upgraden, want dit kan echt niet meer. Ik kan niet eens op MSN komen als iemand download.

Goud is geen geld

• The Rancor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-08-2021
qos kan hier ook uitkomst bieden, zorg voor een gegarandeerde bandbreedte voor bepaalde applicaties/poorten kan eenvoudig ingesteld worden, zorg voor de laatste hyperwrt firmware (hyperwrt.org)

Nikon D50 18-55/55-200/50 1.8

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb hier thuis ook een @home breedband verbinding waar 11 computers aan hangen die allemaal ook gebruikt worden om te downloaden. Ik heb allerlij routers en servers gehad die als gateway fungeerde. In alle gevallen de zelfde problemen als de TS heeft. Het schijnt te maken te hebben moet hoe veel verbindingen je tegelijk maakt, maar de router is hierin niet de bottleneck (of je moet een hele brakke router hebben).

Op het net werk hier heb ik verplicht gesteld dat NetLimiter mee opstart met Windows die standaard alle upload capt op 10KB/s, bij iedereen. Daarbij heb ik iedereen uitgelegd hoe torrents werken. Ik heb veel minder problemen met de verbinding bij het downloaden van torrents dan bij gebruik van progjes als eMule, eDongkey, Shareaza...etc.

De enige redenen waarom de ping hier nog wel eens omhoog vliegt is eigenlijk als er 3 man tegelijk op volle snelheid proberen te downloaden of als iemand per ongeluk netlimiter heeft uitgezet.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik heb de firmware geupgrade naar de nieuwste versie en het probleem lijkt nu opgelost. Volgens mij heb ik wel de verkeerde taal geselecteerd, want alles is nu in het frans :P.

Goud is geen geld

Verwijderd

Kijk eens hoeveel mensen er proberen te conecten met je computer waneer je aan het downloaden bent. Dat zorgt er meestal voor dat de verbinding zo slecht wordt.
Vooral met het gebruik met bitcomment aangezien die zich ook direct verbind met andere gebruikers in de plaats via een tracker.
Pagina: 1