Toon posts:

XP boot niet meer na repartitioning en Mandrake install

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een heel ingewikkeld boot probleem. Oorspronkelijk had ik alleen XP met de volgende partitie indeling:

[ 1. DELL Utilities (hidden)] [2. Windows XP Pro (NTFS, C:)] [3. en 4. NTFS data partitie 1 en 2 (E: en F:); extended in logical]

(Tussen partitie 2 en 3 zit nog 10GB ongebruikte ruimte, die eventueel te gebruiken is voor een recue)

Ik heb de eerste Utility partitie verwijderd en samengevoegd met de XP partitie in Partition Magic, omdat ik dacht dat dat bepaalde bootproblemen zou voorkomen tijdens het installeren van een extra systeem.

Daarna Linux (Mandrake 10.0) geinstalleerd, en die heeft mijn hele bootsector verkloot. En ik ben bang ook mijn XP Partitie. De situatie die nu is ontstaan in de boot sequence:

Lilo (linux, linux failsafe, windows) --> bij keuze windows krijg ik GRUB, waar ook weer linux, linux failsafe en windows in staan. Opnieuw windows kiezen geeft een foutmelding:

root (hd0,1)
filesystem type unknown, partition type 0x86
chainloader +1
Grub loading stage 2

en knalt terug naar GRUB.

Linux werkt wel. Wat me hier opvalt is dat de C: partitie hier /dev/hda2 heet, en niet /dev/hda1. Raar?

fdisk geeft een foutmelding dat de number of cylinders=9726 is, en dat dat beter 1024 zou moeten zijn.

Ook ben ik een BAD SUPERBLOCK foutmelding tegengekomen.

Voor mij is het een soepje, ik kom er niet uit met mijn beperkte Linux kennis. Het liefst wil ik windows XP weer bootable, maar in ieder geval wil ik de eerste partitie gedeeltelijk kunnen backuppen. HELP!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 00:09 ]

• Smooth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12-2021
Het lijkt er op dat Lilo en Grub allebij zijn geinstalleerd. Beetje vreemd.
Ik neem even aan dat zowiezo 1 van die 2 in de MBR zijn geplaatst.

Als je gewoon windows terug wil en je hebt een Windows XP cd kun je daarvan opstarten, hiervan de recovery-console activeren (met R) en dan het commanda "fixmbr" uitvoeren. Dat zou voldoende moeten zijn, maar je kunt eventueel met het commando "fixboot" de bootsector herstellen.

Anders misschien met behulp van een DOS bootflop als je die kan aanmaken.
Van opstarten en vervolgens "fdisk /mbr" uitvoeren en volgens mij moet je daarna met fdisk ook je gewenste partitie bootable maken. Je windows partitie dan lijkt me.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:05:
Linux werkt wel. Wat me hier opvalt is dat de C: partitie hier /dev/hda2 heet, en niet /dev/hda1. Raar?
Dat is in principe geen probleem. Waarschijnlijk was dit voorheen ook al de situatie. Zolang de partitie bootable is, dan kan windows erin booten. Windows wil wel de primairy HD zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je met lilo en grub de addressen spoofen en windows doen denken dat het toch de primairy HD is. Aangezien jouw ntfs-partitie op HDA staat, lijkt me dat dus echter geen probleem. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Was het niet zo dat XP niet meer wilde booten als je iets met zijn partitie had zitten rommelen? Kweenie meer precies hoor, 't is lang geleden dat ik dat gebruikt heb, maar er was toch iets naars mee?

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Het probleem van het dubbele bootmenu is opgelost. Ik heb met dd in Linux de backup van de MBR (lilo.0300) terug gezet, met uitzondering van het eind waar de partitie indeling staat.

Dus nu alleen nog GRUB, maar windows boot nog steeds niet.
Smooth schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 03:40:Als je gewoon windows terug wil en je hebt een Windows XP cd kun je daarvan opstarten, hiervan de recovery-console activeren (met R) en dan het commanda "fixmbr" uitvoeren.
Had ik geprobeerd, maar mijn Recovery Console ziet ook de partitie niet. Hij vindt dan ook geen Windows installatie.
mOrPhie schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 09:30:Windows wil wel de primairy HD zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je met lilo en grub de addressen spoofen en windows doen denken dat het toch de primairy HD is. Aangezien jouw ntfs-partitie op HDA staat, lijkt me dat dus echter geen probleem. :)
Dat klinkt als een oplossing. In voorgenoemde recovery console wordt de eerste partitie van een tweede schijf als C: gemount. Maar hoe werkt dat dan, spoofen?
wzzrd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 09:44:
Was het niet zo dat XP niet meer wilde booten als je iets met zijn partitie had zitten rommelen? Kweenie meer precies hoor, 't is lang geleden dat ik dat gebruikt heb, maar er was toch iets naars mee?
Ja dat heb ik gemerkt ja. Nu nog een oplossing ;)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
fixboot gaat zeker niet werken zonder in de mbr te klooien?

* Chevy454 denkt aan het terug zetten van een ghostimage waarbij je daarna fixboot en fixmbr moest doen om windows te doen opstarten.

* Chevy454 moet eerst goed lezen |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 04-01-2006 18:39 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 19:21
Je hebt zo'n progje dat bootit noemt, kan je zelf je bootmenu mee samenstellen en je mbr veranderen. Ik kon tijdje geleden windows ook niet meer starten na installatie van mac os x op men laptop en via dit progje heb ik het terug kunnen fixen.

http://www.softpedia.com/...tIt-Next-Generation.shtml

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Tip: Eerst Windows fixen.

Probeer dit eens:
Eerst een MS achtig MBR installeren:
code:
1
/sbin/lilo -M /dev/hdX

Dan met fdisk de Windows partitie actief maken.

Als Windows weer blij is: dan gewoon netjes een bootloader installeren op de partitie waar /boot staat (nooit in MBR, dat wreekt zich vroeg of laat bij een dualboot) en dan deze partitie actief maken.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
FragileM64 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 18:45:
Je hebt zo'n progje dat bootit noemt, kan je zelf je bootmenu mee samenstellen en je mbr veranderen. Ik kon tijdje geleden windows ook niet meer starten na installatie van mac os x op men laptop en via dit progje heb ik het terug kunnen fixen.
Uhm... dit is een windows applicatie. Daar heb je windows voor nodig...

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Ik heb inmiddels mijn lilo.0300 backup terug geschreven, dus mijn probleem ziet er iets anders uit nu:

Bootmenu = alleen nog LILO, met de opties Linux, Linux Failsafe en Windows.

Bij kiezen 'windows' krijg ik nu een knipperende cursor (underscore), en verder niets... De partitie tabel is wel ok, want in Linux kan ik hem nu benaderen, en gelukkig ook backups maken van mijn Outlook datafile etc.

Maar die knipperende cursor, waar kan dat op duiden?

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 19:21
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 10:38:
[...]

Uhm... dit is een windows applicatie. Daar heb je windows voor nodig...
Ja het is windows compatible maar nee je hebt windows zeker niet nodig

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:35:
UPDATE:

Ik heb inmiddels mijn lilo.0300 backup terug geschreven, dus mijn probleem ziet er iets anders uit nu:

Bootmenu = alleen nog LILO, met de opties Linux, Linux Failsafe en Windows.

Bij kiezen 'windows' krijg ik nu een knipperende cursor (underscore), en verder niets... De partitie tabel is wel ok, want in Linux kan ik hem nu benaderen, en gelukkig ook backups maken van mijn Outlook datafile etc.

Maar die knipperende cursor, waar kan dat op duiden?
Boot anders eens die Linux install en geef nu eens de output van:

code:
1
fdisk -l

Dat schept ff duidelijkheid en dan is er heus wel iemand die je kan helpen dit laatste stapje te zetten :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb, na een succesvolle backup sessie, besloten XP opnieuw te installeren. Er was duidelijk iets verkeerd met de MBR en ik had Windows nodig vandaag. Alles draait weer, via de vervelende manier helaas :'(

Allen bedankt voor het meedenken. Slotje?
Pagina: 1