Toon posts:

[Access] Huidige rij uit een tabelformulier vissen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een subformulier waarin een serie velden weergeven worden uit tabel "A" en 1 veld uit tabel "B". Omdat het veld uit tabel "B" verschillende waarden kan hebben, is deze voorzien van een keuzelijst. Wat er in lijst "B" getoond wordt is afhankelijk van een waarde in de database, welke opgezocht wordt in een tabel. Het probleem is nu, dat in iedere rij van dat subformulier, in het veld uit tabel "B" de bijbehorende waarden voor het overeenkomstige veld uit tabel "A" wat in de eerste rij staat wordt weergegeven.

Voorbeeld: in tabel "A" kies ik in de eerste rij bij persoon "Janssen". Janssen kan dan volgens tabel "B" zowel "groen" als "blauw" zijn.
Kies ik vervolgens in een andere rij "Pietersen" welke alleen "rood" kan zijn, dan krijg ik wederom de opties van "Jansen" te zien.

Ik zoek dus een methode hoe ik via het SQL opzoekstatement kan refereren aan de huidige rij in het subformulier. Heeft wellicht iemand een idee hoe dit te doen?

Alvast bedankt!

ps ja ik heb gezocht.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:38

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als je net zo duidelijk zoekt als vragen stelt kan ik me voorstellen dat je niets hebt gevonden. Je hele uitleg is zo onduidelijk als maar kan.

Via SQL kan je in ieder geval niet refereren aan een formulier. En wat versta je onder de huidige rij in het subformulier? De rij die je als laatste hebt aangeklikt ofzo?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:53:
Als je net zo duidelijk zoekt als vragen stelt kan ik me voorstellen dat je niets hebt gevonden. Je hele uitleg is zo onduidelijk als maar kan.

Via SQL kan je in ieder geval niet refereren aan een formulier. En wat versta je onder de huidige rij in het subformulier? De rij die je als laatste hebt aangeklikt ofzo?
Sorry, het is al laat en vind het een beetje moeilijk om te formuleren.,

Maar je hebt het idd goed.. het gaat idd om de rij waar ik op dat moment in aan het werk ben (en dus in feite het laatst heb aangeklikt).

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik geloof dat dit beter thuishoort in Officesuites en -systemen.
P&W -> OFF

https://fgheysels.github.io/

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je verwijst altijd naar de actieve rij, alleen wordt een combobox niet automatisch ververst. Die opdracht zul je zelf moeten geven met requery, bijvoorbeeld als naar een nieuw record gaat.
Visual Basic:
1
2
3
Private sub Form_OnCurrent()
        me.keuzelijst.requery
End sub
ps ja ik heb gezocht.
Wat moeten we daar nu mee? Wat heb je gevonden en als je helemaal niets hebt gevonden, met welke zoektermen heb je dan gezocht? Misschien zit daar dan namelijk het probleem.
Met 'keuzelijst koppelen', of lekker algemeen 'requey' kom je al een heel eind.

Een volledig uitgewerkt voorbeeld vind je in de voorbeelddatabase 'noordenwind' die met access wordt meegeleverd.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 10:35:
Je verwijst altijd naar de actieve rij, alleen wordt een combobox niet automatisch ververst. Die opdracht zul je zelf moeten geven met requery, bijvoorbeeld als naar een nieuw record gaat.
Visual Basic:
1
2
3
Private sub Form_OnCurrent()
        me.keuzelijst.requery
End sub

[...]

Wat moeten we daar nu mee? Wat heb je gevonden en als je helemaal niets hebt gevonden, met welke zoektermen heb je dan gezocht? Misschien zit daar dan namelijk het probleem.
Met 'keuzelijst koppelen', of lekker algemeen 'requey' kom je al een heel eind.

Een volledig uitgewerkt voorbeeld vind je in de voorbeelddatabase 'noordenwind' die met access wordt meegeleverd.
Nou dat had ik dus ook gevonden... echter wanneer ik dat gebruik dan blijft om de een of de andere reden het formulier maar verversen (100x per seconde oid!).

Welke zoektermen? Alles wat maar logisch is. Zowel op GoT als Google....
Pagina: 1