Toon posts:

[A8N-E] Northbridge kapot door verkeerd plaatsen Zalman NB47

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijd geleden dat ik hier gepost heb, toch ben ik een bijna dagelijkse bezoeker. Meestal kan ik met hulp van ervaringen van anderen mijn problemen goed oplossen, maar helaas ben ik nu dan echt 'los'.

Mijn systeem met Asus A8N-E moederbord met XFX 7800GT videoplank was al een tijdje meer rumoerig dan leuk was. Daarom heb ik mijzelf getrakteerd een Zalman VF700 AlCu voor de XFX 7800GT en een Zalman NB47J voor de nForce4 Northbridge. Eerst de VF700 gemonteerd, netjes volgens de handleiding, de boel schoongemaakt met brandspiritus (85% ethanol/alcohol), koelpasta ertussen en klaar. Toen de Northbridge koeler er af gehaald, ook schoongemaakt, en de Zalman NB47J gemonteerd.

Zoals andere tweakers op dit forum al weten, past dit niet helemaal. Ik heb de NB47J dus wat pootjes uitgetrokken (lees: afgeknipt), de boel weer aangesloten, geboot: dat ging lekker, gewoon beeld. Windows bootte niet, wat wel logisch was want ik had mn hdd's nog niet aangesloten. Ctrl-alt-del, BIOS in, even chipset fan op 'ignore' gezet (draaide immers nu op 0rpm, wou daar geen bios warnings van). De boel uit, stroom eraf.

Harde schijfjes aangesloten. Geen beeld. Harde schijfjes weer los. Geen beeld. Alles springt wel aan, de CPU-fan op 'lage toeren' (het lijkt dus haast alsof Q-Fan zn werk wel doet??).

Toen de bekende boot-probleem-oplossers doorgelopen
- systeem speaker aangesloten: géén piepjes, idem zonder graka/ram (cpu ben ik afgebleven)
- alle kabeltjes langs: 12V vierblok: aangesloten. Extra 7800gt power aansluiting (6-blok): aangesloten. 20 pins ATX: aangesloten.
- koptelefoon aangesloten om te luisteren of ik nog audio feedback kreeg (ook ergens gelezen dat de A8N-E dat doet)
- CMOS reset jumper + batterij verwijderen + van de stroom af

Dit alles leverde mij niets op. Doodheid alom. Omdat 'het wel even werkte' denk ik toch aan iets met de northbridge. Het passieve blok was vrij warm (nog net niet te heet om aan te raken, en dat na een minuutje aan al!). Ik weet niet of het logisch is dat bij een gare northbridge de normale 'debug' piepjes en lichtjes niet meer helpen. Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat het iets te maken heeft met de XFX 7800GT, maar dit kan ik me niet goed voorstellen, deze is helemaal niet heet geworden. Het vervelende is ook dat ik geen PCI graka meer heb liggen om mijn theorie te bevestigen...

Heeft één van jullie nog een slimme tip? Anders wordt het morgen langs de lokale computerboer fietsen met mn mobo en graka en vragen of hij ze ff één voor één test.

Totale systeem specs:
- A8N-E bios versie 1010
- Athlon64 3500+ (niet oc'ed)
- 2x 512MB PC3200 RAM (Kingston oid)
- 2x Maxtor DiamondMax 9 120GB's (PATA non-raid)
- XFX 7800GT (niet oc'ed)

Het systeem heeft probleemloos gedraaid voor deze problemen.

Alvast bedankt voor de tips _/-\o_

EDIT: er zitten inderdaad beschadigingen aan de hoekjes van de Northbridge! Dit is gekomen door het kantelen van het Zalman blokje bij het bevestigen :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 18:46 . Reden: update ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Het zal de Athlon XP zijn, dit mobo ondersteund alleen Athlon64's :+.
Even serieus:
Bij dit soort problemen zijn het vaak de videokaart of het geheugen. Probeer eens met 1 reepje op te starten of met een ander reepje. Probeer ook eens een andere, simpele (PCI-)videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:50:
Het zal de Athlon XP zijn, dit mobo ondersteund alleen Athlon64's :+.
Even serieus:
Bij dit soort problemen zijn het vaak de videokaart of het geheugen. Probeer eens met 1 reepje op te starten of met een ander reepje. Probeer ook eens een andere, simpele (PCI-)videokaart.
:Y) natuurlijk, Athlon64, aangepast :)

Jongeleren met ram heb ik al gedaan, mocht niet baten. PCI videokaart is een uitstekend idee, ware het niet dat ik er daar geen meer van heb :(

Maar bij dit soort problemen met ram/graka moet het mobo toch gewoon piepjes voortbrengen? Zelfs zonder graka en ram: nul komma nada piepjes!

Verwijderd

"Zalman NB47J voor de nForce4 Northbridge."
Zelfde gehad met als resoltaat een dood mobo die het alleen nog deedt met een PCI videokaart.

Haal eens even de PCI-E kaart er uit en stop in een andere slot een ouwe PCI kaart. Nog geen beeld controleer dan het geheugen en de cpu.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als je passieve chipsetkoeler al zo gloeiend heet is geworden na 1 minuutje o.i.d. BIOS werk, kan ik me er zeker iets bij indenken dat die de geest heeft gegeven. Tegenwoordig zitten die fans er niet voor niets op, die chipset wordt gloeiend heet. Ik snap dus ook wel dat mijn Gigabyte een enorme passieve koeler op de chipset heeft zitten om de boel enigzins acceptabel te houden qua temps.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:56:
"Zalman NB47J voor de nForce4 Northbridge."
Zelfde gehad met als resoltaat een dood mobo die het alleen nog deedt met een PCI videokaart.

Haal eens even de PCI-E kaart er uit en stop in een andere slot een ouwe PCI kaart. Nog geen beeld controleer dan het geheugen en de cpu.
Ok, dat geeft me weer een beetje 'hoop'. Ik ben natuurlijk een stuk benauwder voor mn 7800gt dan voor die A8N-E, scheelt een factor vier in aanschafprijs 8)

Bedankt voor de tip, zal zeker even proberen een pci-kaartje ergens te ritselen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien heb je door het monteren/demonteren de core wel 'gecrushed', het is namelijk gewoon een blootliggende core. (bijna dan) Zijn er hoekjes van de core af?

Of dat er toch een ESD vonkje oversloeg van je vingers richting bios rom/nForce4 chip/ander ding. :|

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:00:
Als je passieve chipsetkoeler al zo gloeiend heet is geworden na 1 minuutje o.i.d. BIOS werk, kan ik me er zeker iets bij indenken dat die de geest heeft gegeven. Tegenwoordig zitten die fans er niet voor niets op, die chipset wordt gloeiend heet. Ik snap dus ook wel dat mijn Gigabyte een enorme passieve koeler op de chipset heeft zitten om de boel enigzins acceptabel te houden qua temps.
Ik zou dit ook nooit gedaan hebben al er niet al een heleboel tweakers waren die exact dezelfde setup hebben. De combinatie VF700 en NB47J is erg populair onder de nForce4'ers..

Overigens aan de hand van je bericht het systeem (dat nu dus letterlijk helemaal niets doet!) even een minuutje laten draaien en aan de inmiddels teruggeplaatste actieve koeler gevoeld: ook heet..

Verwijderd

Die NB47J is een echte core kraker door de slechte bevesteings materiaal. Veder had die volgens mij wel een case fan of videokaart fan nodig die er een beetje tegen aan blaast.

Kijk even of de chipset beschadingen heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 23:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:06:
Misschien heb je door het monteren/demonteren de core wel 'gecrushed', het is namelijk gewoon een blootliggende core. (bijna dan) Zijn er hoekjes van de core af?

Of dat er toch een ESD vonkje oversloeg van je vingers richting bios rom/nForce4 chip/ander ding. :|
Dit zal het toch niet zijn? Het heeft immers een paar minuutjes gewerkt. nForce4 chip zag er verder gaaf uit, heb 'm nog even nagekeken.

En @ ESD: lijkt me hetzelfde voor gelden?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je gekeken of het isolatie materiaal niet tussen de NB koeler zit?

Ik heb namelijk ook diezelfde NB koelblok eropgezet maar heb eerst een stukkie van het isolatie materiaal weg moeten snijden (soort zwart hard rubber) voordat de zalman goed contact maakte.
Draai nu dik 3 maanden en alles werkt perfect!

(misschien ook maar es goede koeler voor vga halen)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:11:
Die NB47J is een echte core kraker door de slechte bevesteings materiaal. Veder had die volgens mij wel een case fan of videokaart fan nodig die er een beetje tegen aan blaast.

Kijk even of de chipset beschadingen heeft.
Ik moet zeggen dat de stabiliteit van die NB47J nogal tegenvalt idd. Hij schommelt een beetje aan de kanten waar ie niet vast zit (immers maar twee bevestigingspunten). De zelfde kritiek heb ik ook op de VF700, twee lousy bevestigingspuntjes.. stock blok had er like 15 ofzo :o

Toen ik de actieve koeler terug plaatste heb ik de chipset nog schoongemaakt en bekeken. Zag niets vreemds..

Maar is het niet zo dat bij een core beschadiging het zo is dat de computer gewoon he-le-maal niets doet? Niet twee minuutjes nog wel ffies? Of zie ik dat verkeerd 8)7

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja, eerst werkt het wel. Daarna sluit je een paar schijven aan. En dan werkt het niet meer.
kutkabouters

Wat zou het kunnen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
prutser001 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:15:
Heb je gekeken of het isolatie materiaal niet tussen de NB koeler zit?

Ik heb namelijk ook diezelfde NB koelblok eropgezet maar heb eerst een stukkie van het isolatie materiaal weg moeten snijden (soort zwart hard rubber) voordat de zalman goed contact maakte.
Draai nu dik 3 maanden en alles werkt perfect!

(misschien ook maar es goede koeler voor vga halen)
Ik heb dat hele zwarte harde rubber plaatje niet onder de NB47J gelegd eigenlijk :o

Zou dat het zijn? Wat doet dat plaatje? De kleine weerstandjes langs de chipset beschermen?

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:16:
Ja, eerst werkt het wel. Daarna sluit je een paar schijven aan. En dan werkt het niet meer.
kutkabouters

Wat zou het kunnen zijn?
Schijven lijken me echt geen invloed hebben, die draaien al een hele tijd in dat systeem..

En hoeveel invloed kunnen schijven nou op je mobo hebben? Toch niet zo veel dat je dat na afsluiten van de ide kabels en 10 minuutjes van de powah af nog steeds niet een bios ziet?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 23:32 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:19:
[...]

Ik heb dat hele zwarte harde rubber plaatje niet onder de NB47J gelegd eigenlijk :o

Zou dat het zijn? Wat doet dat plaatje? De kleine weerstandjes langs de chipset beschermen?
Ik heb dat zwarte plastic folietje ook weggehaald en de kwak koelpasta verwijderd. (Echt, die Chinezen schieten uit met de koelprut)

Eén miniscuul drupje Arctic Silver 5 en de 47J er recht op plaatsen. Niet scheef dus, want dan breken de hoekjes van de core (kans op).

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:33:
[...]

Ik heb dat zwarte plastic folietje ook weggehaald en de kwak koelpasta verwijderd. (Echt, die Chinezen schieten uit met de koelprut)

Eén miniscuul drupje Arctic Silver 5 en de 47J er recht op plaatsen. Niet scheef dus, want dan breken de hoekjes van de core.
Inderdaad, ik heb ook flink moeten poetsen voordat dat kauwgumspul er af was.. heb dan niet Arctic Silver erop gesmeerd, maar koelpasta die meegeleverd was, en dat met een pasje verdeeld over het oppervlak. Wél de NB47J schuin gemonteerd.. :|

Maar afgebroken hoekjes moet je met het blote oog gewoon kunnen waarnemen? Ik schiet er morgen van ff een foto'tje van, die chip zag er prima uit van wat ik me herinner..

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik sta voor dezelfde tweak maar schrik toch een beetje van dit topic. Wat is de beste methode om de huidige prut van de NB af te halen overigens?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Droog toiletpapier denk ik, works for me. :Y)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:37:
[...]

Inderdaad, ik heb ook flink moeten poetsen voordat dat kauwgumspul er af was.. heb dan niet Arctic Silver erop gesmeerd, maar koelpasta die meegeleverd was, en dat met een pasje verdeeld over het oppervlak. Wél de NB47J schuin gemonteerd.. :|

Maar afgebroken hoekjes moet je met het blote oog gewoon kunnen waarnemen? Ik schiet er morgen van ff een foto'tje van, die chip zag er prima uit van wat ik me herinner..
Ja, meestal kun je een afgebrokkeld hoekje prima zien.
Bor de Wollef schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:50:
Ik sta voor dezelfde tweak maar schrik toch een beetje van dit topic. Wat is de beste methode om de huidige prut van de NB af te halen overigens?
Zoals Prutz0r (die z'n naam wel eer aan doet :+) zegt kun je toiletpapier (of vergelijkbaar gebruiken).
Let wel op dat je niet te lomp aan de slag gaat en met de vinger een hoekje van de 'die' afbreekt. Uiteraard kun je ook een stanley mesje (of vergelijkbaar) gebruiken om de rommel netjes weg te schijden/schrapen. :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

wattenstokjes en terpentine

zo haal ik altijd prut van een cpu af

• Benman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2021
Hmmm, vorige week besloot ik dus ook om even al m'n fans te reinigen. CPU-fan, Northbridge-fan en GPU-fan.
Na alles weer op z'n plaats terug te hebben gezet en ik dus de spanning weer op de kast en mobo zette en dus wilde booten: Nada, niente, niks, geen piep, helemaal niks. Alleen de ventilatoren liepen als een tierelier. Ik dus vanalles geprobeerd om het ding aan de praat te krijgen, maar het mocht niet baten. :?
Na controle bij de pc-boer bleek dus én de voeding én m'n Radeon X800Pro aan gort te zijn. |:( Met andere woorden kan het werkelijk vanalles zijn dat kapot is.

Ik had zelf verwacht de gevoelige Northbridge-chip gesloopt te hebben, of misschien wel het hele Mobo .......... en aan het geheugen heb ik ook nog gedacht.

Blijkt dus wat anders te zijn dan ik in eerste instantie dacht. Naar de pc-boer brengen werkt een stuk sneller.

Also Extremely Stupid.................dus bel ut GGZ

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja ik had die award moeten winnen. :+

Terpentine zou ik niet gebruiken, lijkt mij wat agressief. Wasbenzine/alcohol kan volgens mij wel weer.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
op mijn A8N-E heb ik een zalman waterblokje erop zitten (nieuwe variant dus niet het vga blokje). die heeft nagenoeg dezelfde bevestiging als het passief koelblokje. de oude koelpasta had ik er op een paar puntjes op laten zitten omdat het er gewoon niet vanaf ging (wat is dat voor spul???), dus dat mag niet echt problemen geven. is het echt niet een keer gebeurd dat het blokje een stukje is gekantelt dat is namelijk bij mij een paar keer gebeurt maar ik ben er met geluk vanaf gekomen. als er een stukje van de core is kan je het meestal wel redelijk goed zien.

Verwijderd

Prutz0r schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:08:
Terpentine zou ik niet gebruiken, lijkt mij wat agressief. Wasbenzine/alcohol kan volgens mij wel weer.
Ja dat zeggen ze altijd, maar tot nu toe (na het schoonmaken van 100+ cpu's met terpentine) nog geen enkel probleem ermee gehad. Van pentium 2 tm AMD64 en van opgedroogde prut tot de nieuwste silverpasta. Terpentine werkt perfect.
En dan weet je tenminste dat alles eraf is en dat ie dus superschoon is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 12:43 ]

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Bor de Wollef schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:50:
Koelpasta verwijderen kan met alles, zolang je maar alles eraf haald en niks beschadigt. Ik pak soms ook gewoon een (katoene) t-shirt en wrijf een paar keer flink over me (bijv) cpu en cpu-koeler -> alles eraf :) Nieuwe pasta erop en hij werkt weer 100%
Het erop smeren is belangrijker dan het verwijderen en zelfs dat is nog geen echte kunst: uitwrijven met een vinger werkt hier altijd goed...

Verwijderd

Topicstarter
Yes, het is inderdaad de northbridge. Daar zijn hoekjes af. Twee :X

Ik hoop dat het daar bij gebleven is (graka kan ik natuurlijk lastig testen het kaputt moederbord, en pci-x moederborden heb ik niet op de stapel liggen..).

Denk dat er niets anders op zit dan een nieuw mobo bestellen..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 08:58 ]

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 15:18
dat zwarte ding ?
kan dat kwaad zonder dat ding draaien ? |:(
ik had laatst dat ding eraf gehaald en vervolgens een zalman blokje geinstalleerd
(ik heb ook een wcpapier rol "gemod" en daar een 40 mm fan erop gezet die naar dat blokje blaast O-) )

Verwijderd

tip voor de TS (en anderen die een stille northbridge willen):
neem een Nforce4 Gigabyte bord. Die hebben al een stille passieve northbridge cooler.

• fetcher
  • Laatst online: 25-05 13:53
Mijn Asus P5GDC deluxe heeft dat ook, de AMD varriant zal wel het ook wel hebben.

• The__Virus
Er zijn tegenwoordig al veel meer borden die passief zijn, vaak met heatpipes, om van die irritante koelers af te komen.

Ikzelf heb ook de NB47J, koelt voldoende, maar zit niet echt stevig. Ik kan hem er redelijk vastgeplakt aan krijgen, maar als je een beetje kracht zet, zit er weer speling op. Maar op dit moment zit alles goed en dus laat ik het ook maar zo zitten :).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:42:
tip voor de TS (en anderen die een stille northbridge willen):
neem een Nforce4 Gigabyte bord. Die hebben al een stille passieve northbridge cooler.
Daar zit ik ook over te denken. Of een A8N-SLI Premium. Maarja, 160eur tov 95eur lappen alleen voor die heatpipe-oplossing is ook wel weer wat overdreven.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 18:50 . Reden: offtopic ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou nog even iedereen bedanken die tips heeft gegeven :D

Ik heb gister een Gigabyte GA-KN8F-9 met nForce4-4x chipset gekocht die passief gekoeld is. Alles draaide gelukkig weer, oef.

Als ik weer thuis ben zal ik de foto's van de NB online zetten, misschien dat ik nog iemand behoed dezelfde fout te maken }:O

Verwijderd

nu heb je wel de Nforce4-4x chipset. Ik heb deze ook gehad. Ik heb zelf geen enkel performance verschil gemerkt, maar ze zeggen dat ie iets langzamer is? Daarom heb ik ook voor de Gigabyte Ultra-9 gekozen. De Pro-Sli is trouwens ook een goede...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix nav TR-verzoek topicstarter :)

Verwijderd

ik heb dus ook de A8N-E met de NB47... geen probleem, alleen het monteren duurde even omdat die verrekte pootjes niet mee wilden werken.

op mijn videokaart (X800XL) zit nog gewoon de standaard koeler en tussen de NB en de videokaart zit nog ongeveer 1 cm ruimte...

nadat ik de NB47 geïnstalleerd had, heb ik eerst de temperatuursensor van mijn multimeter erop gezet, en een beetje in de gaten gehouden het werd niet warmer dan 30 graden wat ik als goed beschouw (?)

voorderest doet hij het alle dagen prima

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:15:
Titelfix nav TR-verzoek topicstarter :)

ps. let op, ook een nickchange gekregen, L0ci -> Vin

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:04:
nu heb je wel de Nforce4-4x chipset. Ik heb deze ook gehad. Ik heb zelf geen enkel performance verschil gemerkt, maar ze zeggen dat ie iets langzamer is? Daarom heb ik ook voor de Gigabyte Ultra-9 gekozen. De Pro-Sli is trouwens ook een goede...
Heb een paar reviews/benches gelezen, maar het maakt weinig tot niets uit qua performance. Het verschil zit 'm in Hypertransport 4x vs 5x, maar knappe jongen die het verschil met een 3500+ merkt in de praktijk :P

Zie ook
http://www.mrsci.com/Motherboard/NForce4.php

nForce4/nForce4-4x
The vanilla version of the board has no special features, and has the HyperTransport link limited to 800MHz on Socket 754 motherboards. One of the reasons the hypertransport link was originally limited to 800MHz was due to technical problems with early revisions of the nForce4 chipset (revisions A01 and A02) that prevented full 1GHz HyperTransport speeds. These problems were rectified for revision A03, but caused a delay in the production of the other nForce4 chipset versions which required 1GHz HyperTransport speeds for Socket 939 support.

Motherboards based on early revisions (A2 and earlier) are mostly refered to as "nForce4-4x" [equating to their ability to handle HT speeds of 4x (times) only]

nForce4 Ultra
The Ultra version will contain all of the features of the vanilla version with the addition of:
  • Hardware processing for the ActiveArmor to reduce CPU load
  • Full 1000 MHz speed on HyperTransport
  • 3Gb/s transfer speeds for Serial-ATA drives (SATA-II revision)
Maar we raken offtopic B)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
al met al heb ik eerlijk gezegd het idee dat de zalman nb47 niet echt geschikt is voor je mobo.
Zelf heb ik een a8n sli deluxe en naja het eerst wat ik deed was de nb cooler vervangen door een passieve van zalman. Die dingen zitten er echt crappy op met gare beugeltjes en word naar mijn mening ook veel te warm. Ik heb 7 casefans dus daar zal het niet aan liggen (en nee het maakt geen geluid). ik heb nu weer de nieuwe fan van asus erop maar die begint nu alweer ratelkuurtjes te vertonen, straks maar ff mailen naar asus voor mogelijk een nog nieuwer model als dat er is..

Verwijderd

Ik bol hier met ASUS A8N-SLI en op de northbridge de bewuste zalman-koeler,
moet eerlijk zeggen dat ie niet zo gemakkelijk te bevestigen was als in het instructiefilmpje te zien is op de site van zalman! }:O
De Northbridge wordt echter niet warmer als met de actieve koeler erop en ik heb thans maar 2 casefans (voorlopig: rest is besteld).
Bij mij staat de northbridge vanzelf al scheef (de actieve koeler was ook 45° gedraaid) en dat zorgt in mijn ogen wel voor een betere airflow doorheen deze koeler. :Y)
Heb de koeler na schoonmaak met nagellakremover en oorstokjes (gaat als niks) erop gezet en dat zwarte plaatje ligt allang in de vuilbak, wel even artic silver ertussen en dan blijft ie lekker fris !

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Ik ben anders alleen maar positief over de NB47 :o Het er op zetten was zo gepiept, alleen ff de pootjes goedzetten (beetje passen & meten), met een stuk keukenpapier de oude chipset koelprut eraf geboend en geschraapt (beetje ouderwetse spuug doet wonderen :+ ) en klaaro. Hij wordt wel erg warm (zeg maar heet) maar ik heb dan ook geen enkele case-fan, zo'n chip kan wel wat hebben. En wiebelen? Ding trilt nooit en Ik til m'n pc niet op bij de NB47, dus stevig zat.

Best bestede € 3,- ooit aan een pc :Y) elke chipset fan zuigt nml. gigantisch.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 15:13
Ik gebruik altijd aceton en dat lijkt me nog een tikkie agressiever. Dat kauwgom spul op de northbridge is er erg lastig af te krijgen.

[Edit] Anders zie je ff een 2e pagina over het hoofd... :X

[ Voor 19% gewijzigd door Comp-Freak op 06-01-2006 20:44 ]

• WingsOfFury
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik zit er ook aan te denken om de NB47 aan te schaffen, maar volgens iedereen zit hij wankel, is hij slecht vast te maken en heel moeilijk te installeren.

Zijn er uberhaupt (passieve) alternatieven? Zo niet, dan word het gewoon deze.
Is het mogelijk om deze erop te zetten zonder case-fans? Of is dat echt veel te gevaarlijk ivm temp? Ik wil namelijk mss een BW SE aanschaffen, maar daar zit geen NB koeler bij (ook niet te koop dus), maar als ik mijn cpu + vga WC heb, dan is het een beetje zonde om 2 case-fans erin te laten die best hard blowen.

Verwijderd

Topicstarter
Zo moet het dus NIET (al ziet het op deze foto's er nog helemaal niet zo slecht uit 8)):
Afbeeldingslocatie: http://www.vinnaaah.demon.nl/zalman/DSC00563_small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.vinnaaah.demon.nl/zalman/DSC00564_small.JPG

Door de schuine install van de NB47 is er druk op de hoekjes gekomen en is er een miniscuul stukje aan beide kanten afgebrokkeld :( Krijg dat niet goed op de foto overigens, te klein :Y)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 10:38 ]

• IRCfreAk
  • Laatst online: 23-04 17:15
voor removen van koelpasta gebruik ik altijd alcoprep doekjes, voorgeweekte gaasjes, steriel verpakt je weet maar nooit:P

[ Voor 32% gewijzigd door IRCfreAk op 07-01-2006 16:30 . Reden: ik ben blind ]

• joppe.s
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-03-2025
Ik ben nu alweer een een tijdje aan het lezen en ben maar 1 keer tegengekomen dat iemand van plan was om een fancrontroller op zijn ellendige a8n-nb-fan te zetten. verder ook niets waarom doet niemand dat? als er toch geen thermometer in die chip zit dan is fanspeed verlagen net zo subjectief als een nb47-j erop ztten.

met andere woorden, ik heb even geen zin om mijn hele computer uit elkaar te knutselen om een half bakken (wiebelende, risicovolle heatsink) oplossing te krijgen :D.

heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de fanspeed bij deze asus koeler?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Die ventilator zit in dat koelertje, omdat het aluminium alleen niet genoeg is om de warmte die een NF4 produceert te dissiperen. Een NB47J heeft een veel groter oppervlak en is dus veel beter dan een zielig standaard Asus koelertje.

Die koeler draait dan ook op 5000toeren om evenveel dissiperend vermogen te hebben dan een NB47J zonder blazer. Als je dus die NB fan op 3000 toeren zet ofzo, heeft deze te weinig flow om het heatsinkje te koelen.

Even pielen en moeilijk doen (47J plaatsen) is heel wat veiliger dan even makkelijk een fancontroller er tussen zetten.

Verwijderd

trouwens zonde dat je hem afgeknipt hebt..
je had gewoon alle pootjes iets moeten verbuigen.. heb ik ook gedaan..

ik heb dan wel een ander moederbord. en gigantische koeler van de videokaart.
maar ik heb helemaal niks weg geknipt. heb ook een 120mm fan ernaast gezet voor de flow.

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/5499/dsc033525pv.jpg

• pascaldv
  • Laatst online: 22:20
idle is ie op m'n A8N SLI 27 graden nu, maar vind 'm wat warm op de aanraking. Zit er nu een jaar zonder problemen op, voor de gein eergister 2 ramsinks op de zijkant geplakt toen ik een VF700 voor me andere graka had gekocht :)
Zit er verder gewoon netjes recht op, dus waarom sommige 'm er schuin op gooien?

Heb btw een oude koeler van me 6600GT uit elkaar gehaald en denk erover om die fan gewoon plat bovenop de NB koelblok te zetten met dubbelzijdig tape en dan op 5v zetten. Moet eerst ff wat dubbelzijdig tape vinden en dan kost ik m'n bevindingen wel hier.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jverspuij/IMG_7663.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door pascaldv op 25-02-2006 14:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 14:25:
trouwens zonde dat je hem afgeknipt hebt..
je had gewoon alle pootjes iets moeten verbuigen.. heb ik ook gedaan..

ik heb dan wel een ander moederbord. en gigantische koeler van de videokaart.
maar ik heb helemaal niks weg geknipt. heb ook een 120mm fan ernaast gezet voor de flow.

[afbeelding]
Dit vind ik wel design Glenn. :+ Lijkt me iig uitstekend koelen. Was het veel werk/kostte het veel kracht om de pinnen te verbuigen?
Ik ben namelijk ook van plan om een zalmannetje op mijn NB te plaatsen, en het liefste knip ik zo weinig mogelijk weg.

@Vin, jammer van je mobo, ik hoop dat je nieuwe het nog lang volhoudt. Heb je nog geprobeerdt om je de Asus aan de gang te krijgen?

Verwijderd

had alleen verwacht dat je de vinnen 1 kant op kon buigen..maar dat was niet..
kwa buigen qua kracht valt wel mee..tis aluminium.. tis alleen hardstikke scherp.

je haalt je handen helemaal open tot bloedens toe :D

2 andere foto's om beetje indruk te geven hoe erg verbogen alles wel niet is

http://img164.imageshack.us/img164/4715/dsc033538ex.jpg

http://img124.imageshack.us/img124/6013/dsc033544mx.jpg

oja.. moet zeggen dat pinnetjes die verbogen minder warm zijn dan de niet verbogen..

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 16:00 ]

Verwijderd

Toch zitten de niet verbogen pinnen dichter bij je gpu cooler. Mss komt het doordat je meer oppervlakte creert door te verbuigen. Er kan nu ook meer luchtstroom langs waardoor het wel iets beter zal koelen.
Ik weet nu iig dat je met dit blokje alle kanten op kan. scheelt weer research om te kijken of alles past. ;)
Bedankt voor de handige info :)

Verwijderd

graag gedaan :) .. was er ook al poosje opzoek of ik alles kon verbuigen..

toch maar een koelertje besteld en kijke wat er mogelijk was :P

• Dr_Hell
  • Laatst online: 20-05 20:40
Is de onderkant van de zalman nog wel recht?
Ik kan me zo voorstellen dat die toch iets " meebuigt" met de koelvinnen.

• Leftblank
  • Laatst online: 21:26
Heb zelf afgelopen weekend ook deze NB koeler geprobeert op m'n A8n-e, dacht wel genoeg airflow te hebben met m'n P180, Nexus 120mm op m'n Scythe en VF700 op 7v. Helaas was dit niet 't geval en stond 't hele systeem moervast zodra 't geboot was naar Windows, had geen extra fan liggen om erop te doen dus oude er weer op, Windows opnieuw geinstalleerd (hij gaf errors en freezes in Windows, zal wel corrupt zijn geraakt) en 't werkte gelukkig weer (na 'n uurtje of 3 ploeteren).

Wie weet ga ik volgende week wel weer eens proberen, es kijken of d'r ook stille 40mm fans bestaan, anders tie wrap ik er wel 'n 80mm fan op denk ik, 't moet toch 'n beetje stil geheel worden.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 18:12:
Toch zitten de niet verbogen pinnen dichter bij je gpu cooler. Mss komt het doordat je meer oppervlakte creert door te verbuigen. Er kan nu ook meer luchtstroom langs waardoor het wel iets beter zal koelen.
Ik weet nu iig dat je met dit blokje alle kanten op kan. scheelt weer research om te kijken of alles past. ;)
Bedankt voor de handige info :)
Ik denk dat het eerder komt omdat het aluminium zwakker wordt op de plek waar je het verbuigt en het daardoor minder goed warmte geleid. Zoiets toch in ieder geval :) Meer contactoppervlak met het lucht kun je onmogelijk krijgen op deze manier.

Verwijderd

Ik zou haast zeggen dat het een microATX moederbord is, maar 3 PCI sloten waarvan je maar 2 kan gebruiken :'( .

Verwijderd

Dr_Hell schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 18:21:
Is de onderkant van de zalman nog wel recht?
Ik kan me zo voorstellen dat die toch iets " meebuigt" met de koelvinnen.
der zit best een bonk van een alu blok... en daarop de vinnen dus lijkt me het sterk dat het mee buigt.

• YozY
  • Niet online

YozY

X

ik had ook een luidruchtige A8N-E en ik was ook van plan een Zalman chipset heatsink te kope maar door de problemen met de montage heb ik toch maar iets anders geprobeerd.
Ik heb dus een Zalman VF700 op m'n VGA kaart en die heeft zo'n fan connector (2 witte en 2 zwarte connectors). De enige manier om die mobo fan stiller te make is om het trager te laten werken dus ik pak die fan connector van die mobo fan en steek het in de witte fan connector van de Zalman. Hierdoor werkt die mobo fan op ongeveer 1000 rpm ofzo i.p.v. 5000 waardoor het echt stil wordt. En het goede is dat er geen temperatuurverschillen zijn tussen 1000 en 5000 rpm (tenminste bij mij toch).

• Leftblank
YozY schreef op zondag 26 februari 2006 @ 10:49:
[..]
En het goede is dat er geen temperatuurverschillen zijn tussen 1000 en 5000 rpm (tenminste bij mij toch).
Hoe weet je dat dan? Heb je 't met 'n externe temperatuursensor gemeten, aangezien er geen in de NB zit ben ik toch wel nieuwsgierig :).

• YozY
  • Niet online

YozY

X

Yorixz schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:22:
[...]

Hoe weet je dat dan? Heb je 't met 'n externe temperatuursensor gemeten, aangezien er geen in de NB zit ben ik toch wel nieuwsgierig :).
ehh BIOS -> Temperatures -> Motherboard Temp ? Is dat niet die van de NB?

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
YozY schreef op zondag 26 februari 2006 @ 10:49:
ik had ook een luidruchtige A8N-E en ik was ook van plan een Zalman chipset heatsink te kope maar door de problemen met de montage heb ik toch maar iets anders geprobeerd.
Ik heb dus een Zalman VF700 op m'n VGA kaart en die heeft zo'n fan connector (2 witte en 2 zwarte connectors). De enige manier om die mobo fan stiller te make is om het trager te laten werken dus ik pak die fan connector van die mobo fan en steek het in de witte fan connector van de Zalman. Hierdoor werkt die mobo fan op ongeveer 1000 rpm ofzo i.p.v. 5000 waardoor het echt stil wordt. En het goede is dat er geen temperatuurverschillen zijn tussen 1000 en 5000 rpm (tenminste bij mij toch).
Dit zou ik wel een interessante oplossing vinden voor mijn asus a8n5x mobo. Heb er nu zo'n zalman blokje opzitten maar nu kan ik geen NV Silencer op mn videokaart zetten omdat dat ding in de weg zit. Houdt ie @ 1000rpm een nfoce4 chip wel koel genoeg?

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• YozY
  • Niet online

YozY

X

B-Buster schreef op zondag 26 februari 2006 @ 14:09:
[...]

Dit zou ik wel een interessante oplossing vinden voor mijn asus a8n5x mobo. Heb er nu zo'n zalman blokje opzitten maar nu kan ik geen NV Silencer op mn videokaart zetten omdat dat ding in de weg zit. Houdt ie @ 1000rpm een nfoce4 chip wel koel genoeg?
Ik heb het een maand zo late draaien en geen enkel problemen ermee

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
kan speedfan niet de northbridge fan controllen van de NForce4 chipset? want ik heb een mobo met nForce3 (MSI K8N Neo2 Platinum) en de fan kan gewoon perfect worden geregeld met Speedfan. Ik heb er nu ook een Zalman blokje op gedaan, en past net met mn AX800XT PE (AGP8x) :)

Home Assistant Configuratie V&A

• Leftblank
YozY schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:32:
[...]

ehh BIOS -> Temperatures -> Motherboard Temp ? Is dat niet die van de NB?
Nee, van je moederbord ofc, ik weet niet precies waar die zit maar iig niet zo dicht bij je NB chip dat 't al te betrouwbaar is, maar als 't nogsteeds draait bij je zal 't wel ok zijn denk ik ;)

@up, Speedfan ziet em wel hier, maar 't aanpassen heeft totaal geen nut, ook de RPM lijkt nergens op.

[ Voor 16% gewijzigd door Leftblank op 26-02-2006 17:22 ]

• jvo
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Ik heb zelf ook een NB47 op m'n nForce 4 ultra chipset zitten en dat werkt prima. Het moederbord zelf is een MSI Neo 4 platinum. Ik moet zeggen dat die NB47 behoorlijk heet wordt, maar het loopt nog altijd stabiel. Ik heb geen bijzonder sterke grafische kaart, dus bij mij paste hij gewoon. Ik heb overigens niks schoongemaakt behalve met m'n vinger. Ik kon in die tijd weinig ervaringen hiermee vinden, maar blijkbaar is er toch wel een behoorlijke groep die het waagt.

• joppe.s
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-03-2025
Zijn er verder nog mensen die ervaring hebben met het aanpassen van de rpm?
Ik snap dat het dus werkt bij yozy, maar ik heb wel lichtjes overgeklokt, gebruik de onboard lan en de ide functie van het chipset. Heb jij dat ook Yozy of gebruik jij je chipset helemaal niet?

ik vind het eigenlijk wel een veel charmantere oplossing dan op een zalman blokje te gaan zitten :-D

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Vorige week op stage een pc teruggehad met NB47J icm 7800GTX heeft 3 maanden probleemloos gedraait maar gaf toen toch de geest. even std asus koelertje erop en rma :>. maar die nb was niets te zien maar blokje was wel steeds gigantisch heet nu weer met nieuw mobo. maar draait gewoon stable.

• The__Virus
Welk mobo heb je dan en paste het gemakkelijk met zo'n 7800GTX?
Pagina: 1