Toon posts:

Upgraden notebook GPU (Acer Aspire)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik vraag mij sinds enige tijd iets af. Ik heb nu sinds een jaar een Acer Aspire 1671. Prachtige laptop (2.8 P4, 512mb Mem, 60Gb HD) en heb er al veel plezier van gehad.

Echter, de laptop heeft een ATI mobility Radeon met 64mbtjes durin. Ik zou deze het liefst upgraden naar een met 128mb. Ik heb echter geen flauw idee of dit mogelijk is. Ik weet dat de kaart er is maar verder heb ik geen benul.

Is er iemand die weet of dit mogelijk is en eventueel hoe dit aangepakt dient te worden?

Alvast bedankt!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:05
Verhogen in het BIOS naar 128MB? Dat kan iig wel met mijn ATI kaartje in mijn laptop.

[ Voor 46% gewijzigd door Spixo op 03-01-2006 20:59 ]

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 00:10

Spoooky

Core temp 37°C

Als de videokaart shared memory gebruikt kan het in de bios... Anders heb je helaas pech..

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar wat ik mij in eerste instantie afvroeg is of het fysiek mogelijk is de oude kaart uit de notebook te rukken en er een nieuwe (zwaardere) kaart voor in de plaats te prikken. (En hoe dit te doen) :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dell Laptops hebben vaak mini-PCI kaartjes. In theorie zou je dan een kaart kunnen omwisselen met een snellere, maar dit wordt niet ondersteund door Dell en absoluut niet gegarandeerd. Ik weet niet hoe dat met andere merken zit.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Wat is precies het idee achter het shared memory verhaal?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
MiniPCI wordt naar mijn weten niet tot nauwelijks gebruikt voor videokaartjes in notebooks.
Tegenwoordig is daar bij de modernere notebooks MXM voor ontworpen, een PCI-Express variant voor notebooks. Daarbij is de videokaart dus daadwerkelijk verwisselbaar.
Maar dat zit vast niet in die Acer van je.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 21:11:
Wat is precies het idee achter het shared memory verhaal?
Veel "videokaarten" in laptops hebben niet hun eigen geheugen.
Eigenlijk wel logisch aangezien het meestal niet meer zijn dan een chip op het moederbord.
Natuurlijk hebben deze kaarten wel geheugen nodig, en dat lenen ze dus van het systeemgeheugen.
Het systeemgeheugen is dus geshared (gedeeld) met de videokaart.

Er zijn zoals gezegd is ook laptops die wel een echte losse videokaart hebben, maar acer in elkgeval niet.
Er zijn ook laptops waarbij de videochip eigen geheugen hebben, maar dat zijn er eigenlijk best weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 03-01-2006 21:19 ]

Verwijderd

Ik vroeg me ook hetzelfde af als je de videokaart kan upgraden. Ik heb ook een acer maar heb ook geen flauw idee als dat mogelijk is. Als het shared memory is dan kan dat wel??? 8)7

Verwijderd

nee kan niet met de acer.

kan hoogstens het shared memory hoger zetten, maar dan heb je minder systeem geheugen, dus dan moet je zelf maar kijken wat fijner werkt, voor laptops is 64 meestal wel genoeg

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 09:30 ]

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 12:28

DeluxZ

Livin' the good life

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 09:25:
Ik vroeg me ook hetzelfde af als je de videokaart kan upgraden. Ik heb ook een acer maar heb ook geen flauw idee als dat mogelijk is. Als het shared memory is dan kan dat wel??? 8)7
Shared memory videokaart gebruikt dan geheugen van je intern geheugen. Als je dus 128mb shared heb gaat het van je intern geheugen af.

(correct me if im wrong :o )

edit:
beter lezen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door DeluxZ op 04-01-2006 09:54 ]

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Verwijderd

Ik begrijp dat shared memory van je geheugen wordt gehaald. maar is het mogelijk bijv een 64mb shared memory te vergroten naar 128mb? En hoe kan dat

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Dat hangt van je kaart af. Mijn Ati x200m kan wel aangepast worden, maar niet hoger dan 128.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 09:58:
Ik begrijp dat shared memory van je geheugen wordt gehaald. maar is het mogelijk bijv een 64mb shared memory te vergroten naar 128mb? En hoe kan dat
Als het kan, dan kan dit in de bios.
Pagina: 1