[Testcase] Utrecht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:23
Ik ben vandaag een middagje Utrecht in getrokken om eens wat stadsfoto's te maken.
Het weer was niet geweldig, vrij koud en een grauwe lucht.
Toch heb ik geprobeerd er nog wat moois van te maken, ik heb een 5e foto van de dom weggelaten,
omdat deze niet echt pastte bij de rest van de reeks.

De vier foto's zijn elk iets bewerkt, enkel saturation en levels.
Het was misschien leuk geweest om de foto's zwart-wit of sepia te bewerken,
maar omdat sommige elementen op de foto's vrij nieuw zijn leek me dat geen goed idee.

Verder zou ik graag willen weten hoe ik de lucht beter uit kan laten komen op de foto,
staat die er goed op, dan is de rest te donker. (andersom de lucht dus te licht)

(1)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/paa.gortz/tweak/1.jpg

(2)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/paa.gortz/tweak/2.jpg

(3)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/paa.gortz/tweak/3.jpg

(4)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/paa.gortz/tweak/4.jpg

Groeten, Ruud ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyclonist op 03-01-2006 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 14:19
Het eerste wat mij opvalt zijn de fletse zachte kleuren; het illustreert geen sfeer. Ik zie wel activiteiten op de foto's; maar door het eerst genoemde is het toch vrij levenloos. Het knalt er dus niet uit. Misschien moet je eens wat met contrast gaan spelen.

Maar het helpt sowieso ook als je gaat experimenteren met composities. Want hier is dat ook nog niet eens erg sterk (tis vrij recht-toe-recht-aan). Ga bijvoorbeeld es door de knieën voor een shot, wees creatief en belicht de zaken eens op een aparte manier :)

[ Voor 8% gewijzigd door Silent Thunder op 03-01-2006 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 09:46
Ik ben het eens met ^^^^ Heb vandaag ook wat geprobeerd om wat shots te maken, maar er was gewoon teveel mist en alles zag grijs. Ook was ik nit goed gelegen om iets leuks met die mist te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 20:55
Je zou eens 's avonds met een statief en een groothoeklens (als je die hebt) moeten gaan schieten, en dan met name in de kleine steegjes achter de Kromme Nieuwe Gracht, lekker smal, heerlijk sfeertje in t donker. Helaas kan ik zo'n camera niet betalen maar ik zou daar graag eens foto's van hebben. Of probeer eens wat shots vanaf het niveau van de werfkelders, das ook lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
DUTCHSPiRiT schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:30:
Probeer eens wat shots vanaf het niveau van de werfkelders, das ook lekker.
Dit zijn natuurlijk niet de enige foto's die ik heb gemaakt, ik heb er een paar uitgezocht die ik wel bij elkaar vond passen en in mijn ogen goed gelukt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Nummer 1 en 3 zijn leuk, maar de lucht is zo uitgebeten, wat de foto's verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Verder zou ik graag willen weten hoe ik de lucht beter uit kan laten komen op de foto,
staat die er goed op, dan is de rest te donker. (andersom de lucht dus te licht)
Q schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 00:03:
Nummer 1 en 3 zijn leuk, maar de lucht is zo uitgebeten, wat de foto's verstoord.
Ik zou het wel anders willen doen, maar hoe dan? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Cyclonist schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:27:
[...]

[...]

Ik zou het wel anders willen doen, maar hoe dan? :*)
1) bracketing
2) pola filter
3) metering mode anders zetten

De foto's, naast het uitgebeten zijn, doen me niet zoveel eerlijk gezegd: er leeft niks of er is geen echt onderwerp: gewoon wat snapshots van de stad...kweenie :?

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

(1) vind ik de meeste potentie hebben, maar hier vind ik de compositie niet echt spannend... Er gebeurd helemaal niks. De andere foto's snap ik de intentie niet, zoals Remy zegt, niet meer dan snapshots...

Probeer een wat interessanter standpunt te kiezen. Jij ziet met je ogen naar jou idee een heel mooi beeld in z'n totaliteit, maar als je vervolgens door je camera heen kijkt is die ervaring er niet meer omdat je het niet door een groothoek ziet zoals je zelf de wereld ervaart. De gehele sfeer is dus weg. Daarnaast is het vaak goed om dingen te isoleren, dat legt veel meer het accent op het onderwerp.

bij foto (2) zien we een straatje, met op de voorgrond redelijk nieuwe auto's staan, en op de achtergrond een historisch pand. Het matcht alleen in dat opzicht al niet naar mijn idee. Als het om het historische pand gaat dan wil je er geen moderne dingen bij in de buurt. Als het om de auto gaat dan presenteer je hem mooier...

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
julius schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:48:
bij foto (2) zien we een straatje, met op de voorgrond redelijk nieuwe auto's staan, en op de achtergrond een historisch pand. Het matcht alleen in dat opzicht al niet naar mijn idee. Als het om het historische pand gaat dan wil je er geen moderne dingen bij in de buurt. Als het om de auto gaat dan presenteer je hem mooier...
Ik heb eenzelfde foto genomen zonder de auto's, maar vond juist het contrast tussen oud/nieuw zélf leuk staan, of is het helemaal verkeerd om dit soort tegenstellingen op de foto te zetten dan?

Verder heb ik met mijn compact camera vaker expres foto's schuin genomen en dichterbij,
het wat spectaculairder op de plaat zetten met DSLR moet ik weer een beetje opfrissen geloof ik dan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyclonist op 04-01-2006 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Ik heb nog eens gekeken tussen de gemaakte foto's, twee foto's eruit gevist en één die er al stond opnieuw bewerkt.

(5)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/paa.gortz/tweak/5.jpg

(6)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/paa.gortz/tweak/6.jpg

(7)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/paa.gortz/tweak/7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:40
Ik denk dat je de eerste foto beter in de zomer kunt nemen als het er vol zit met mensen en de bomen groen zijn. Voor de rest vind ik foto 5 en 6 daarintegen wel weer wat hebben.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik heb ooit onderstaand topic geopend, had hetzelde probleem, of de lucht was goed of het onderwerp.
Veel foto's zijn al weg maar het gaat om de antwoorden van andere personen in dit topic.

Foto maken met te veel zon

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 12:10

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

En om je 'lucht-probleem' kort samen te vatten: polarisatiefilter en/of ND grad filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 20:55
Kijk, 6 is leuk! Die straalt gewoon leven en studentenstad uit, lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 15:56
MartijnGizmo schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 19:03:
En om je 'lucht-probleem' kort samen te vatten: polarisatiefilter en/of ND grad filter.
Eén uit deze lijst zal uitkomst bieden?

Of deze groep? Zijn wel goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heej leuk ik heb met mijn vriendin aan die gracht gezeten op een terrasje toen sinterklaas en zijn pietermannen langskwamen!

(gemaakt met mijn "dagje uit en geen zin om grote camera mee te nemen camera" dus niet klagen over de kwaliteit ;) )

Afbeeldingslocatie: http://www.deepart.nl/utrecht.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door darkdesign op 05-01-2006 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nr. 2 is kut. Die auto's zitten echt super opvallend in beeld. echt jammer. Voor de rest gaat het wel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 08:34

sopsop

[v] [;,,;] [v]

6 was volgens mij mooier geweest als je die in portrait had gemaakt met dan wel dezelfde invulling aan de onderkant. 't is nu net of hij wel in portrait is genomen om hem vervolgens klakkeloos in landscape te knippen. De bovenkant van de foto oogt nu enorm rommelig met die luifeltjes en de mensen die bijna moeten bukken (gechargeerd) om op de foto te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind ook nummer 6 de leukste.. leuke compositie en het beeld lijkt ook vertekend door de ruiten erachter en de fietsen die allemaal schots en scheef staan, dat is wel mooi

nummer 7 heeft een betere uitstraling, alleen de lichte lucht, de huizen knallen nu wel meer naar voren (vooral rechterkant)

nummer 5 vind ik een verkeerde compo, je had meer naar rechtsonder moeten schieten denk ik, je mist de ''voeten'' van de deur, verder wel leuk shot
Pagina: 1