Geluids schakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02-2021
Hallo,

Ik heb hier een pc aangesloten op mijn 5.1 surround setje.
Werkt prima. Nu heb ik sinds kort ook een een tv met dvd speler om mijn kamer.
Nu is het natuurlijk net zo leuk om dus films te kijken met me 5.1.

Maarja het probleem is dat mijn pc dus al aangesloten is op mijn 5.1

Nu ben ik dus aan het zoeken naar een soort geluids-schakelaar (of mengpaneel etc.).
Ik had de HQ Aswitch-3 gevonden. (zie plaatje)
Afbeeldingslocatie: http://www.panda.nl/images/extraimages/ASWITCH-3_1.JPG

Echter heb je bij deze switch alleen link en rechts tulpdingen.

Wat ik nodig heb is voor - midden - achter (3x2 = 6)

Weet iemand een goede schakelaar voor mij of een andere oplossing?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dennisderoo schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 19:34:
Hallo,

Ik heb hier een pc aangesloten op mijn 5.1 surround setje.
Werkt prima. Nu heb ik sinds kort ook een een tv met dvd speler om mijn kamer.
Nu is het natuurlijk net zo leuk om dus films te kijken met me 5.1.

Maarja het probleem is dat mijn pc dus al aangesloten is op mijn 5.1

Nu ben ik dus aan het zoeken naar een soort geluids-schakelaar (of mengpaneel etc.).
Ik had de HQ Aswitch-3 gevonden. (zie plaatje)
[afbeelding]

Echter heb je bij deze switch alleen link en rechts tulpdingen.

Wat ik nodig heb is voor - midden - achter (3x2 = 6)

Weet iemand een goede schakelaar voor mij of een andere oplossing?
Kun je niet 1 van de 2 setjes coaxiaal aansluiten? dwz digitaal?

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Of je speeld die DVD in je computer af > beeld output naar tv ! klaar . . . B)

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• Dennisderoo
Kun je niet 1 van de 2 setjes coaxiaal aansluiten? dwz digitaal?
Nee, dat kan helaas niet
Of je speeld die DVD in je computer af > beeld output naar tv ! klaar . . . B)
Ik heb (nog) geen DVD speler in mijn PC. Mijn vader (beneden) heeft dit inderdaad ook op deze manier gedaan maar dat werkt ook niet altijd even soepel met het beeld enzo. En daarbij heb je dan alleen maar meer apparaten aan staan.

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Wat voor 5.1 set heb je? En wat voor DVD speler? (merk en type?)

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >

• Dennisderoo
Afterburner79 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:08:
Wat voor 5.1 set heb je? En wat voor DVD speler? (merk en type?)
Ik heb een U.S Blaster 5.1 Digital Home Theater System

En een TOM-TEC DVD968 DVD-speler

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Daar moet ik ff over nadenken . . . weet het ook niet zo snel. :?
Tenminste, ik begrijp dat je budget niet al te ruim is, dus moet ik iets betaalbaars verzinnen?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tja 3 van die kastjes dan maar. Tis niet echt een mooie oplossing maar echt veel anders (als je geen digitale aansluitingen hebt) zit er niet in. Ik begrijp dat je versterker dus zelf geen decoders heeft en je pc en je dvd dus analoog 5.1 uitsturen ? dan kan je idd alleen maar de ingang "oprekken" op de kastjes manier.

• Dennisderoo
StuiTeR schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:38:
tja 3 van die kastjes dan maar. Tis niet echt een mooie oplossing maar echt veel anders (als je geen digitale aansluitingen hebt) zit er niet in. Ik begrijp dat je versterker dus zelf geen decoders heeft en je pc en je dvd dus analoog 5.1 uitsturen ? dan kan je idd alleen maar de ingang "oprekken" op de kastjes manier.
Ja 3 kastjes zou kunnen maar er is heus toch wel iets??
Bedoel een mengpaneel zou een optie kunnen zijn....

Verwijderd

Mengpaneel is 9 vd 10 keer ook stereo... anders DVD audio optisch naar een PCinput, en dan naar je 5.1 blazen?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Een mengpaneel heeft toch ook maar een links en een rechts, kan je wel 3 kanalen gebruiken alleen dan heb je gelijk weer een mengpaneel die best wel flink is (en duur)

• Dennisderoo
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 21:21:
Mengpaneel is 9 vd 10 keer ook stereo... anders DVD audio optisch naar een PCinput, en dan naar je 5.1 blazen?
Heb ik nu ook maar dan hoor ik een brom en ruis en dan krijg je niet het mooiste 5.1 surround effect.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tja ik weet niet wat je budget is (gezien je keuze voor sweex niet zo heel hoog) maar ik denk dat je voor het geld van 3 kastjes plus iets extra ook wel een fatsoenlijke set kan kopen met digitaal in. Of anders (heb het zelf ook zo) een goedkope (via marktplaats ?) losse reciever kopen met decoders aan boord en daar dan maar de sweex speakers op (totdat je daar anderen voor kan kopen) Alles wat je aan deze setup investeerd is eigenlijk weggegooid geld imo

• Dennisderoo
StuiTeR schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:28:
tja ik weet niet wat je budget is (gezien je keuze voor sweex niet zo heel hoog) maar ik denk dat je voor het geld van 3 kastjes plus iets extra ook wel een fatsoenlijke set kan kopen met digitaal in. Of anders (heb het zelf ook zo) een goedkope (via marktplaats ?) losse reciever kopen met decoders aan boord en daar dan maar de sweex speakers op (totdat je daar anderen voor kan kopen) Alles wat je aan deze setup investeerd is eigenlijk weggegooid geld imo
Ik heb geen sweex hoor maar US Blaster. Mijn budget is idd niet zo hoog.
Ik wil deze speakers eigenlijk wel houden want ik vind ze super en anders zit ik straks weer met die gaten in de muur :P Ik kan er misschien wel een versterker tussen gooien?

Heb trouwens ook nog wat gevonden maar weet niet zeker of het gaat werken:
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/100/128_559.jpg

2-WEG STEREO LUIDSPREKERSCHAKELAAR
2-weg keuzeschakelaar voor het aansluiten van twee sets luidsprekerboxen op een versterkeruitgang. Naar keuze weergave via de A of B set of via beide luidsprekersets tegelijk (A+B). Met handige aansluitklemmen.

------

Als je die aansluitklemmen telt zou ik denken dat dit zou kunnen werken..

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Helaas gaat dat niet werken, is voor stereo speakers :) (2 stuks) je zou natuurlijk wel dat ding andersom kunnen gebruiken om 2 signalen te schakelen....

Koop bij de lokale electroboer een stereoschakelaar voor 1 eurie en knutsel het gewoon ff zelf is nog leuk ook en je leert er ook wat van. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Jur op 05-01-2006 01:45 ]

• Dennisderoo
Jur schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 01:43:
Helaas gaat dat niet werken, is voor stereo speakers :) (2 stuks) je zou natuurlijk wel dat ding andersom kunnen gebruiken om 2 signalen te schakelen....

Koop bij de lokale electroboer een stereoschakelaar voor 1 eurie en knutsel het gewoon ff zelf is nog leuk ook en je leert er ook wat van. :)
Met dat knutselen bedoel je dus van 3 schakelaars 1 maken?

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
Je TV kun je in ieder geval niet 5.1 aansluiten op je speaker setje, daarvoor heb je een decoder nodig en die zit 99 van de 100 keer niet in je TV. Je Tv kun je dus wel op het switch kastje aansluiten om het geluid over de speakers te krijgen, daarbij kun je dan ook nog de Front line outs van je pc via het kastje laten lopen. Zo kun je dus schakelen tussen TV en PC. (De achter, center en sub laat je dan nog gewoon zitten zoals ze nu zitten). Resultaat --> TV 2.0 geluid, PC 5.1 geluid

Blijft over de DVD speler, dit wordt lastig omdat je speaker set geen decoder heeft. Het kan dus dan alleen werken als je DVD speler 5.1 uitgangen heeft. Als hij alleen de stereo of digitale uitgangen heeft lukt het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door brutalbasterd op 05-01-2006 11:46 ]

This message was deleted

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 10:18 ]

• Dennisderoo
brutalbasterd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:44:
Je TV kun je in ieder geval niet 5.1 aansluiten op je speaker setje, daarvoor heb je een decoder nodig en die zit 99 van de 100 keer niet in je TV. Je Tv kun je dus wel op het switch kastje aansluiten om het geluid over de speakers te krijgen, daarbij kun je dan ook nog de Front line outs van je pc via het kastje laten lopen. Zo kun je dus schakelen tussen TV en PC. (De achter, center en sub laat je dan nog gewoon zitten zoals ze nu zitten). Resultaat --> TV 2.0 geluid, PC 5.1 geluid

Blijft over de DVD speler, dit wordt lastig omdat je speaker set geen decoder heeft. Het kan dus dan alleen werken als je DVD speler 5.1 uitgangen heeft. Als hij alleen de stereo of digitale uitgangen heeft lukt het niet.
Mijn dvd-speler heeft dus wel 5.1 uitgangen. En het is dus ook de bedoeling om mijn surround setje hier op aan te sluiten.

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 23:20
Ik heb eerst ook eens gezocht, maar het enige echt goede product hiervoor is het volgende (lijkt het):

- http://us.creative.com/products/product.asp?product=9468
- http://gear.ign.com/articles/449/449167p1.html

Hier prik je alles digitaal in en het apparaat biedt analoge aansluitingen voor je speakerset.

Maar ik ben bang dat $150,- niet echt in verhouding staat met de rest van je gear ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je trouwens ook niet van die Tulp split kabels, zeg maar net zoals van die koptelefoon splitters, maar dan voor input en met tulp aansluiting. Moet je wel zorgen dat je niet twee apparaten tegelijk geluid uit laat spugen, maar is iig niet heel duur en wel simpel, heb je gewoon drie stereokabels nodig.

Zoiets dus: http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=555

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/1085.jpg

Daarmee sluit je je dvd speler aan op je geluidssetje. Hierdoor heb je vervolgens dezelfde 6 aansluitingen nogmaals beschikbaar om de kabels vanaf je pc in te pluggen.
Kwalitatief natuurlijk inferieur aan een schakelaar, maar wel goedkoop en simpel en zorgen dat je niet beide apparaten tegelijk aan/actief hebt lijkt me kleine moeite.

[ Voor 46% gewijzigd door Orion84 op 05-01-2006 14:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dennisderoo
Orion84 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 14:35:
Heb je trouwens ook niet van die Tulp split kabels, zeg maar net zoals van die koptelefoon splitters, maar dan voor input en met tulp aansluiting. Moet je wel zorgen dat je niet twee apparaten tegelijk geluid uit laat spugen, maar is iig niet heel duur en wel simpel, heb je gewoon drie stereokabels nodig.

Zoiets dus: http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=555

[afbeelding]

Daarmee sluit je je dvd speler aan op je geluidssetje. Hierdoor heb je vervolgens dezelfde 6 aansluitingen nogmaals beschikbaar om de kabels vanaf je pc in te pluggen.
Kwalitatief natuurlijk inferieur aan een schakelaar, maar wel goedkoop en simpel en zorgen dat je niet beide apparaten tegelijk aan/actief hebt lijkt me kleine moeite.
Dat is ook wel een optie inderdaad. Bedankt.
Ik ga zo ff wat electronica winkeltjes af misschien dat ze ideeën hebben.

• Dennisderoo
Ik denk dat het maar Tulp split kabels gaan worden.

Zelf ben ik niet zo goed in solderen namelijk.

Toch raar dat die dingen nog niet bestaan. Bedoel, zouden heus wel meer mensen zijn met dit probleem. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een surround setje.

Verwijderd

mij lijkt het niet leuk dat het apparaat dat uitstaat, op zijn uitgang het signaal gezet krijgt veroorzaakt door apparaat dat geluid dstaat te spelen...

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 23:20
Dennisderoo schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 00:19:
Ik denk dat het maar Tulp split kabels gaan worden.

Zelf ben ik niet zo goed in solderen namelijk.

Toch raar dat die dingen nog niet bestaan. Bedoel, zouden heus wel meer mensen zijn met dit probleem. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een surround setje.
Lijkt mij inderdaad de beste oplossing voor je probleem.
Wat je zegt over dat het niet bestaat is niet waar, zie mijn eerder geposte links! Daarnaast hebben fatsoenlijke sets tegenwoordig meerdere inputs (denk aan de logitech setjes) waardoor je heel wat kunt aansluiten. Voor de wat serieuzere gebruiker is daarboven/naast weer het segment met complete home cinema sets of natuurlijk een receiver met losse speakers.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kun je niet een oude parallele poort switch gebruiken. Zo'n ding waarmee je meerdere printers kunt aansluiten op 1 lpt poort dus.
Kwestie van een paar kabels verbouwen zodat je je tulpaansluiting er mooi mee kunt gebruiken en klaar.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 01:38:
mij lijkt het niet leuk dat het apparaat dat uitstaat, op zijn uitgang het signaal gezet krijgt veroorzaakt door apparaat dat geluid dstaat te spelen...
Mja, dat vraag ik me met dergelijke constructies dus ook af, maar een vriend van me gebruikt dergelijke kabels om zowel zijn laptop als z'n dvd speler op z'n versterker aan te sluiten en daar is nog niks ontploft ofzo.
Ik weet ook niet of er misschien diodes ofzo in die stekkers zitten waardoor er geen signaal de verkeerd kant uit kan?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dennisderoo
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 01:38:
Hoe? Ik snap je niet helemaal. Sorry.

• Dennisderoo
Aiolos schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:12:
Kun je niet een oude parallele poort switch gebruiken. Zo'n ding waarmee je meerdere printers kunt aansluiten op 1 lpt poort dus.
Kwestie van een paar kabels verbouwen zodat je je tulpaansluiting er mooi mee kunt gebruiken en klaar.
Heb idd nog wel zo'n ding over. Denk je echt dat het makkelijk is om dat ding om te bouwen?
Zou ik 'm ff los moeten maken en kijken hoe het van binnen er uit ziet.

Edit:

Heb zojuist zo'n ding open gemaakt.
Ik word er niet echt wijs uit. Je ziet alleen super veel draadjes.

Aan die schakelaar zitten allemaal pinnetjes waar die draadjes aan verbonden zijn maar aan welk pinnentje ik dan de tulpstekkers aan moet verdelen zou ik echt niet weten.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennisderoo op 06-01-2006 12:42 ]

• Dennisderoo
PhoeniX- schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:19:
[...]

Lijkt mij inderdaad de beste oplossing voor je probleem.
Wat je zegt over dat het niet bestaat is niet waar, zie mijn eerder geposte links! Daarnaast hebben fatsoenlijke sets tegenwoordig meerdere inputs (denk aan de logitech setjes) waardoor je heel wat kunt aansluiten. Voor de wat serieuzere gebruiker is daarboven/naast weer het segment met complete home cinema sets of natuurlijk een receiver met losse speakers.
Ja oké maar dan moet je zo'n "overdreven" ding kopen.
Ik zoek gewoon een "simpele" schakelaar maar die zijn er dus (nog) niet...

(onder een simpele schakelaar versta ik dus iets als zo'n parallele poort schakelaars voor een printer enzo)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dennisderoo schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:31:
[...]

Hoe? Ik snap je niet helemaal. Sorry.
In principe sluit je het nu zo aan:
code:
1
2
3
4
5
A    B
\    /
 \  /
  \/
  C

A en B zijn je pc en dvd speler, c is je speakerset.
Maar op deze manier is er dus ook een verbinding tussen de uitgang van A en de uitgang van B en dat lijkt niet echt fijn, of het kwaad kan weet ik niet.
Dennisderoo schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:33:
[...]

Heb idd nog wel zo'n ding over. Denk je echt dat het makkelijk is om dat ding om te bouwen?
Zou ik 'm ff los moeten maken en kijken hoe het van binnen er uit ziet.

Edit:

Heb zojuist zo'n ding open gemaakt.
Ik word er niet echt wijs uit. Je ziet alleen super veel draadjes.

Aan die schakelaar zitten allemaal pinnetjes waar die draadjes aan verbonden zijn maar aan welk pinnentje ik dan de tulpstekkers aan moet verdelen zou ik echt niet weten.
Je hoeft er ook niet binnenin te zijn, je moet gewoon paar parallelle stekkers pakken en daar de kabel afknippen en dan de kabels van je audioapparatuur verbinden met de draadjes in de stekkers.

Verder is het niet echt de bedoeling om drie keer achter elkaar te posten ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2006 12:57 ]

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
In principe kan het geen kwaad om een 2>1 aansluiting te maken.
Maar zorg dan wel dat er maar 1 apparaat tegelijk uitstuurd/aan hebt staan.
Anders kan je je (waarschijnlijk sub-je) versterker unit wegkeilen!
(Repareren is duurder dan een nieuw setje)

Tip: verkoop de DVD speler, verkoop de 5.1 set en spaar even door voor een simpel
5.1 AV setje met extra ingangen.

• Dennisderoo
Je hoeft er ook niet binnenin te zijn, je moet gewoon paar parallelle stekkers pakken en daar de kabel afknippen en dan de kabels van je audioapparatuur verbinden met de draadjes in de stekkers.
Ik heb nog niet zo'n kabel afgeknipt maar ik verwacht ook in die kabel veel draadjes. Maakt het dan ook nog uit aan welk draadje het verbind? En per stekker kan ik dus 6 draadjes verbinden?
In principe kan het geen kwaad om een 2>1 aansluiting te maken.
Maar zorg dan wel dat er maar 1 apparaat tegelijk uitstuurd/aan hebt staan.
Anders kan je je (waarschijnlijk sub-je) versterker unit wegkeilen!
Dat lijkt me dan geen goed idee aangezien ik nog wel eens me pc en mijn dvd speler tegelijk aan heb staan.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dennisderoo schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:20:
[...]

Ik heb nog niet zo'n kabel afgeknipt maar ik verwacht ook in die kabel veel draadjes. Maakt het dan ook nog uit aan welk draadje het verbind? En per stekker kan ik dus 6 draadjes verbinden?
Je moet zorgen dat je steeds dezelfde draadjes gebruikt natuurlijk. Dus als je de plus van de linkerfront van je dvd speler aansluit op pin 1 van een stekker dan moet je op de stekker vanwaar er draadjes naar je speakerset gaan ook pin 1 verbinden met de kabel voor de pluz van de linkerfront enzo. Maar dat lijkt me opzich nogal heel erg logisch ;)

Als de draadjes heel dus zijn kan je evt bij genoeg draadjes altijd nog 2 draadjes ofzo per kanaal gebruiken.

Dus je doet bijv.

LF+ op pin1
LF- op pin2
RF+ op pin3
RF- op pin4
C+ op pin5
C- op pin6
LR+ op pin7
LR- op pin8
RR+ op pin9
RR- op pin10
SW+ op pin11
SW- op pin12

En als je die codering dan voor alle stekkers gebruikt dan komt dat helemaal goed lijkt me?

Je moet trouwens wel ff uitkijken nog. In een normale parallelle stekker zijn een aantal pinnen bedoeld voor de ground. En het zou kunnen dat die pinnen niet allemaal appart geschakeld worden in je schakelaar, maar ergens doorverbonden worden, maar dat moet wel door te meten zijn denk ik zo.

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2006 13:44 ]

• Dennisderoo
Orion84 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:39:
[...]

Je moet zorgen dat je steeds dezelfde draadjes gebruikt natuurlijk. Dus als je de plus van de linkerfront van je dvd speler aansluit op pin 1 van een stekker dan moet je op de stekker vanwaar er draadjes naar je speakerset gaan ook pin 1 verbinden met de kabel voor de pluz van de linkerfront enzo. Maar dat lijkt me opzich nogal heel erg logisch ;)

Als de draadjes heel dus zijn kan je evt bij genoeg draadjes altijd nog 2 draadjes ofzo per kanaal gebruiken.

Dus je doet bijv.

LF+ op pin1
LF- op pin2
RF+ op pin3
RF- op pin4
C+ op pin5
C- op pin6
LR+ op pin7
LR- op pin8
RR+ op pin9
RR- op pin10
SW+ op pin11
SW- op pin12

En als je die codering dan voor alle stekkers gebruikt dan komt dat helemaal goed lijkt me?

Je moet trouwens wel ff uitkijken nog. In een normale parallelle stekker zijn een aantal pinnen bedoeld voor de ground. En het zou kunnen dat die pinnen niet allemaal appart geschakeld worden in je schakelaar, maar ergens doorverbonden worden, maar dat moet wel door te meten zijn denk ik zo.
Hmm ik ga eens kijken of het mij gaat lukken.
Als ik nu een draadje verkeerd heb verbonden kan het dan verkeerd aflopen met met sub? ;) lijkt me niet zo gevaarlijk toch?

Hebben ze btw geen printerkabels naar 6x tulp ofzo :P haha

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, je moet alleen ff uitkijken dat je geen plus en min van 1 kanaal met elkaar verbind, dat vind je dvdspeler/pc niet liev.

Maar ik zou de boel niet gaan testen door het aan te sluiten, maar een multimeter gebruiken om te kijken of de juiste draadjes met elkaar geschakeld worden enzo.

• Dennisderoo
Orion84 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:55:
Mja, je moet alleen ff uitkijken dat je geen plus en min van 1 kanaal met elkaar verbind, dat vind je dvdspeler/pc niet liev.

Maar ik zou de boel niet gaan testen door het aan te sluiten, maar een multimeter gebruiken om te kijken of de juiste draadjes met elkaar geschakeld worden enzo.
Oke goed idee.

Ik zat nog te denken kan ik geen VGA-switch kopen en dan deze kabels gebruiken (Vga naar tulp)
Afbeeldingslocatie: http://bestelhp.shops.nl/Pictures/highres/l1713a_190x170.jpg

En ik zat nog aan iets te denken, kan ik geen SCART-Switch kopen. En bestaan er niet van die SCART-verloopstukjes naar 6x (of 3x) tulp?

Misschien rare ideeën maar ik weet het niet....

EDIT:

Afbeeldingslocatie: http://www.elekhomica.nl/images/SCART060.gif

Stel nu dat ik 2 van deze koop en die 3 tulp weer opslits dan heb ik er ook 6.
zo'n scart schakelaar heb ik toch nog liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennisderoo op 06-01-2006 14:04 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je zou dan 6 van die scartverloopjes moeten hebben en 2 switchboxen met 2 inputs en 1 output. 2 stuks om de uitgang van je pc om te zetten in scart, 2 voor je dvd speler en 2 om de scart uitgangen van de 2 benodigde switchboxen weer om te zetten naar tulp.

Bovendien weet ik niet helemaal zeker of dergelijke verloopjes echt domme verloopjes zijn of dat er nog electronica inzit die dit plannetje in de war schopt.

• Dennisderoo
Orion84 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:09:
Je zou dan 6 van die scartverloopjes moeten hebben en 2 switchboxen met 2 inputs en 1 output. 2 stuks om de uitgang van je pc om te zetten in scart, 2 voor je dvd speler en 2 om de scart uitgangen van de 2 benodigde switchboxen weer om te zetten naar tulp.

Bovendien weet ik niet helemaal zeker of dergelijke verloopjes echt domme verloopjes zijn of dat er nog electronica inzit die dit plannetje in de war schopt.
Nee gewoon 3 toch? Want ik kan die composite (gele) toch ook gebruiken als tulp?

Heb voor de duidelijkheid ff snel een schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.webgraphic.nl/SCHEMA.jpg

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, je kan niet zomaar twee kanalen vanaf je dvdspeler enzo samenvoegen in 1 tulp ;)
Per speaker heb 1 tulpje nodig.

Zoals je in het lijstje dat ik eerder postte kan zien heb je per apparaat 12 aders nodig. Een tulp aansluiting heeft 2 aders, dus heb je 6 tulp bussen nodig per apparaat en dus 2 van die scartverloopjes.

[ Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2006 14:40 ]

• Dennisderoo
Orion84 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:35:
Mja, je kan niet zomaar twee kanalen vanaf je dvdspeler enzo samenvoegen in 1 tulp ;)
Per speaker heb 1 tulpje nodig.
Hmm ohwja... |:(

Mooist zou zijn als ze dan van die SCART-verloopstukjes hebben met 6 tulp. Bestaat vast weer niet.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, want volgens mij is er op de scart geen plek voor surroundsound.

Maar wellicht kan je gewoon eens naar een elektronica zaak gaan en ze om die splitskabels vragen. Als zijn garanderen dat je apparatuur daarmee niet stuk gaat kan je ze altijd aanpsreken als dat wel zo is lijkt me.

• Dennisderoo
Orion84 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:46:
Nee, want volgens mij is er op de scart geen plek voor surroundsound.

Maar wellicht kan je gewoon eens naar een elektronica zaak gaan en ze om die splitskabels vragen. Als zijn garanderen dat je apparatuur daarmee niet stuk gaat kan je ze altijd aanpsreken als dat wel zo is lijkt me.
Goed plan. Ik toch al van plan om straks naar een electronica winkel te gaan.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb gewoon mijn PC op de DVD-speler aangesloten en die weer op de TV. Als ik dan een gedownloade film op tv wil zien, zet ik alle 3 aan, gaat alles naar mijn DVD-speler (AUX-ingang..), die blaast het geluid eruit (Gewoon via de speakers), en het beeld gaat naar de TV (Scart uitgang)

[ Voor 9% gewijzigd door TheZeroorez op 06-01-2006 15:06 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

TheZeroorez schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:06:
Ik heb gewoon mijn PC op de DVD-speler aangesloten en die weer op de TV. Als ik dan een gedownloade film op tv wil zien, zet ik alle 3 aan, gaat alles naar mijn DVD-speler (AUX-ingang..), die blaast het geluid eruit (Gewoon via de speakers), en het beeld gaat naar de TV (Scart uitgang)
Dan moet zijn dvd speler wel over een analoge 6kanaals input of een digitale input beschikken.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Als je echt aders te kort komt zou je kunnen overwegen alle zes kanalen dezelfde massadraad (ook wel GND of 'min' genoemd) te geven, dan heb je er slechts zeven nodig.

Een parallelle poort splitter zou kunnen werken. Je zou het beste de fasedraad ('plus') van de zes audiokanalen kunnen doorverbinden aan data bits 0 t/m 5 en de massadraden ('min') aan de laatste zes GND-draden. Een schema voor een parallelle poort aansluiting vind je op http://pinouts.ru/data/ParallelPC_pinout.shtml

Hou er wel rekening mee dat je aardig kans hebt op 'reflecties' in de draden. Dat vertaalt zich in een soort vervorming/echo in het geluid. Maar U.S. Blaster kennende ben je daar vast wel aan gewend :P

Een VGA splitter werkt wellicht niet goed, aangezien VGA zeg maar 'eenrichtingsverkeer' is. Als je het toch wil proberen heb je misschien iets aan http://pinouts.ru/data/VGA15_pinout.shtml

Overigens, kudos aan Orion84 voor het vele geduld en vrijwel 'personalized support' voor deze n00by (nofi... :9) medetweaker. Hier kunnen ze in sommige fora (W&G,PWS...) nog wat van leren. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door netvor op 06-01-2006 15:19 ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

imp schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:18:
Als je echt aders te kort komt zou je kunnen overwegen alle zes kanalen dezelfde massadraad (ook wel GND of 'min' genoemd) te geven, dan heb je er slechts zeven nodig.

Een parallelle poort splitter zou kunnen werken. Je zou het beste de fasedraad ('plus') van de zes audiokanalen kunnen doorverbinden aan data bits 0 t/m 5 en de massadraden ('min') aan de laatste zes GND-draden. Een schema voor een parallelle poort aansluiting vind je op http://pinouts.ru/data/ParallelPC_pinout.shtml

Hou er wel rekening mee dat je aardig kans hebt op 'reflecties' in de draden. Dat vertaalt zich in een soort vervorming/echo in het geluid. Maar U.S. Blaster kennende ben je daar vast wel aan gewend :P

Een VGA splitter werkt wellicht niet goed, aangezien VGA zeg maar 'eenrichtingsverkeer' is. Als je het toch wil proberen heb je misschien iets aan http://pinouts.ru/data/VGA15_pinout.shtml

Overigens, kudos aan Orion84 voor het vele geduld en vrijwel 'personalized support' voor deze n00by (nofi... :9) medetweaker. Hier kunnen ze in sommige fora (W&G,PWS...) nog wat van leren. ;)
Ik vraag me af of dat goed gaat, alle massa's verbinden, maar ik heb niet genoeg verstand van audio elektronica om daar uitsluitsel over te geven. Dus bij genoeg draadjes gewoon niet doen.

Ach, je moet iets als je vakantie hebt en geen zin om nuttige dingen te doen tijdens het wachten op de volgende iritrack update van dakar :P

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Even tussendoor : Wat wil je max. uitgeven aan dit projectje?
Ben achter de schermen ff aan het zoeken nl . . . ;)

• Dennisderoo
Super trouwens dat jullie me allemaal willen helpen en mee denken!!
Ik heb dus niet zo'n AUX-ingang. Hier de specs van mijn DVD-speler:

- Uitgang voor 5.1 kanaals geluid (6 x tulp)
- Master audio uitgang links/rechts (2x tulp)
- Video uitgangen (cinch) ( Y/Cb/Cr en Y/Pb/Pr )
- Coaxiale uitgang
- Video uitgang (DIN) (composiet)
- S-video uitgang
- Uitgang Scart

Hou er wel rekening mee dat je aardig kans hebt op 'reflecties' in de draden. Dat vertaalt zich in een soort vervorming/echo in het geluid. Maar U.S. Blaster kennende ben je daar vast wel aan gewend
Oké bedankt voor de info. Ik zou het ff in mijn achterhoofd houden. Maar dat word dan knutselen en daar ben ik niet zo goed in :( En heb trouwens geen problemen met me U.S Blaster hoor. Nooit geluidsvervorming ofzo. ;)
Even tussendoor : Wat wil je max. uitgeven aan dit projectje?
Ben achter de schermen ff aan het zoeken nl
Nou liefst niet al te veel. (wie wel ;))
Maar het mag wel wat kosten maar het moet niet uit de hand lopen.
Bedoel, tis niet echt de bedoeling dat die "schakel systeem" duurder wordt dan de rest bijelkaar. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisderoo op 06-01-2006 16:47 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:12:
[...]

Dan moet zijn dvd speler wel over een analoge 6kanaals input of een digitale input beschikken.
O, die heeft 'ie dus niet, niet goed doorgelezen.

Dan word het wel erg lastig, als hij voordat hij een DVD-speler kocht had bedacht dat hij dit wilde, kon hij beter een iets duurdere nemen, dan deze. Nu moet hij weer allemaal moeite+geld in kabels gaan steken..

• Dennisderoo
TheZeroorez schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:24:
[...]

O, die heeft 'ie dus niet, niet goed doorgelezen.

Dan word het wel erg lastig, als hij voordat hij een DVD-speler kocht had bedacht dat hij dit wilde, kon hij beter een iets duurdere nemen, dan deze. Nu moet hij weer allemaal moeite+geld in kabels gaan steken..
Ja die DVD-speler heb ik gekregen. Als ik er zelf een ging kopen had ik daar wel op gelet ;)

• Dennisderoo
Weten jullie toevallig of er een 5.1 INPUT geluidskaart bestaat?
Dan laat ik het namelijk gewoon via mijn pc lopen en heb ik toch 5.1 geluid.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Misschien dat je geluidskaart een digitale input heeft? Je DVD speler heeft een digitale audio uitgang, als het goed is wordt daar een uncompressed AC3 of DTS stream met alle zes kanalen over uitgezonden. (Tenminste, dat hoop ik.)

Als je die op je geluidskaart aan kan sluiten, moet het kunnen om die stream te decoderen naar 6kanaals analoge output. Al ben ik bang dat er niet veel geluidskaarten zijn die zo'n stream kunnen decoden in real-time. Post eens wat specs van je geluidskaart, misschien dat iemand je dan verder kan helpen.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Pagina: 1