Toon posts:

Is mijn videokaart de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben best nog wel heel erg tevreden met mijn PC, maar voor die paar keer dat ik eens een spelletje speel (en helaas zijn dat de 3D games als NFS) is hij toch wat aan de trage kant. Omdat ik nu een Hercules 3D Prophet 9000 pro heb (Radeon 9000) denk ik dat dit de bottleneck is.

De RAID 5 zal snel genoeg moeten zijn, de P4 2,8Ghz met 2GB RAM zou ook het probleem niet mogen zijn.

Ik twijfel alleen aan het moederboard. Dit is een Asus P4PE. Deze ondersteunt max 4x AGP en dan ook alleen kaarten op 1,5 volt.

Van een collega heb ik alleen gehoord dat de doorvoer nog lang geen bottleneck is. PCI-E zou zelfs onzin zijn. Een 4x AGP zou zelfs nog geen eens 100% benut hoeven worden om de snelste spellen te spelen. Ik heb alleen nergens bewijs kunnen vinden voor zijn bewering.

Ik ga nu dus op zoek naar de allersnelste AGP videokaart op 1,5 volt (dat wordt nog lastig, want in geen een van de specs/reviews die ik nog heb gezien lijkt het voltage te zijn meegenomen). Een 8x AGP kaart zou het volgens mij ook prima doen in een 4x AGP slot.

Zeer waarschijnlijk ga ik voor de ASUS N6800XT/TD. Misschien bijgeloof om te denken dat een ASUS videokaart het best overweg moet kunnen met een ASUS moederboard. Deze kaart heeft ook nog eens een kloksnelheid van 700Mhz en 400Mhz op de RAMDAC1. Na vergelijking leek dit de voor mij de beste kaart qua prijs (150 euro) / snelheid. Ook omdat deze kaart op 2D vrij goed scored en ik toch veel in 2D bezig ben. Wel een beetje jammer dat de kaart actief wordt gekoelt.

De kaart heeft "maar" 128 MB geheugen..., wat dan wel weer raar is omdat goedkopere kaarten al snel 256 MB hebben. Ik denk alleen niet dat dit geheugen de bottleneck zal zijn. Is het niet ook zo dat deze kaarten bij een tekort het RAM geheugen claimen (daar heb ik toch 2 GB van). De snelle processor op deze kaart (700Mhz) leek mij een groter pluspunt dan de 128 MB geheugen.

Ik ben alleen dus een beetje bang dat ik straks na deze 150 euro investering geen vooruitgang boek. Ik hoop toch wel weer alle games te kunnen spelen, maar als mijn 4x AGP de bottleneck is, of ik veel beter een kaart met 256 MB had moeten kopen schiet ik niet veel op.

Iemand tips / advies?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Op welke resolutie hoop je te gaan spelen? Een 6800XT is geen snelheidsduivel en de nieuwere games vragen toch behoorlijk veel. XT is trouwens de Nvidia aanduiding voor een minder snelle kaart dacht ik terwijl dit bij ATI juist de snellere kaarten zijn. Goed opletten dus!

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ja, je videokaart is de bottleneck. Een optie zou zijn om je 9000 te verkopen en daar een 9800pro voor terug te kopen. Die is echt een stuk sneller en kost niet veel. (ongeveer 100 euro)

Verwijderd

X850XT is het snelste wat ATI op het moment nog heeft liggen voor AGP / 4x.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je hebt niks aan 256MB bij dit soort kaarten. Alleen de snellere kaarten hebben er baat bij. Voor AGP 4x zijn nog best aardige videokaarten te krijgen, en ik denk dat het zeker zin heeft om up te graden.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-08 00:02
XT is inderdaad de aanduiding voor het minst snelle model.
256 MB komt van pas bij hoge resoluties met AA en AF opties aan (1280*1024 en hoger)

De 9000 is inderdaad erg langzaam. Een vriend van me is daarvan geupgrade naar een ATi X800 XL, een wereld van verschil. Daarmee zou jou pc ook spellen mooier maken dan je ooit had kunnen dromen :9

De kloksnelheid van de kaart zegt niet veel. Zoek benchmarks, vergelijk de prestaties met andere kaarten uit die prijsklasse en kies dan de beste.

Het hoeft ook niet persé een ASUS kaart te zijn trouwens en AGP 8x kaarten werken ook op AGP 4x, geen enkel probleem...

[ Voor 6% gewijzigd door FrenzyFreak op 03-01-2006 19:47 ]

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-07 21:51
De 6800Xt met 128 mb lijkt me een prima upgrade voor jouw pc. Het zal werkelijk een wereld van verschil zijn met de Radeon 9000 die je nu hebt. AGP8x past ook op een AGP4x moederbord.

Voor 150 is een 6800XT (=6800LE) een goede kaart, met goed overklokpotentieel en goede unlockmogelijkheden. :Y)

(Een X850XT is natuurlijk nóg beter, maar kost ook bakken met geld.)

Better, Best, Bendtner

Verwijderd

Topicstarter
Mijn TFT native resolutie is 1280 x 1024. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik in die resolutie de nieuwste spellen goed kon spelen. Belangrijker vind ik alleen dat alles vloeibaar gaat. Zodra het gaat haperen schakel ik liever een standje terug.

Nu moet ik alles in 1024 draaien met vrijwel alle leuke opties uit. Als ik straks in 1024 met alle mooie opties aan nog vlekkeloos kan racen / schieten dan is mij dat zeker 150 euro waard.

Ik dacht dat de 6800XT toch een heeeel stuk sneller moest zijn dan de 9000 pro.

@lizm: Volgens deze gasten: http://www.cool-prices.nl...id--2,sgid--5,artId--2698
kost de X850 wel meer dan 2x zoveel dan de kaart die ik had bedacht. Als hij ook meer dan 2x zo snel is op mijn board dan is daar nog wel mee te leven. Daarbij weet ik nog steeds niet of het wel een AGP kaart is. Bovenaan staat namelijk Sapphire ATI X850XT AGP8X, maar als je kijkt bij Videoslot dan geven ze aan: Videoslot PCI Express x 16. Beetje tegenstrijdig. Op andere sites kom ik deze kaart wel alleen nog maar in PCI-E uitvoering tegen.

Daarbij heeft hij 2x DVI en TV uit. 2 dingen die voor mij niet echt nodig zijn en waar je vast ook weer een hoop voor betaald. Meest opvallende vond ik deze site: http://www.ati.com/produc...deonx850series/index.html die aangeeft dat de X850 een tragere kloksnelheid heeft dan de 6800XT, namelijk rond de 590 Mhz.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-08 13:47

Emiel1984

Made in NL

Mijn systeemeisen liggen ver onder die van jouw maar ik heb wel een 9800 Pro kaartje (niet geunlocked). Deze doet het prima, heb alleen een enkele keer wel is last van een te hoog werkgeheugen verbruik. Het laatste zal bij jouw dan wel niet meer kunnen voorkomen :) .

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

als je budget rond de 150 euro zit en je wilt niet gaan overclocken met je kaart dan zou ik je een 6600GT aanbevelen of een X800XL kaartje...
beide leveren goeie prestaties voor dat bedrag...
de X800XL is wel wat duurder maar ook net iets sneller...
kijk voor een vergelijkingstest ff hier naar :
http://www.tomshardware.c...vga_charts_vii/page2.html

dan kun je zeker een gericht besluit nemen...
veel succes en veel plezier met je nieuwe kaartje !!!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:55
emiel1984 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 19:55:
Mijn systeemeisen liggen ver onder die van jouw maar ik heb wel een 9800 Pro kaartje (niet geunlocked). Deze doet het prima, heb alleen een enkele keer wel is last van een te hoog werkgeheugen verbruik. Het laatste zal bij jouw dan wel niet meer kunnen voorkomen :) .
Er is niks mis met een 9800, maar voor het geld dat die kaart kost (zowel nieuw als de meeste 2ehands) kun je een veel betere kaart kopen. Ik heb zelf een 6800LE en die kostte me een half jaar geleden 125 euro. Daarmee kan ik goed gamen. De kaart staat er bovendien om bekend dat je hem goed kunt overclocken en unlocken, dus daar is ook nog een hoop winst te behalen...

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Een 6800XT is niets meer of minder dan een Geforce 6800LE; een prima kaartje dus. De GPU draait op een snelheid van 300 MHz en het geheugen op een snelheid van 350 MHz (is 700 MHz DDR). 128 MB geheugen op je videokaart is op dit moment nog meer dan genoeg, behalve als je op hoge resoluties (hoger dan 1280*1024) gamed met AA en AF. Een ander voordeel aan deze videokaart is dat je heel eenvoudig met Rivatuner pipelines en vertexshaders kan unlocken, waardoor de videokaart in de buurt van een 6800GT komt (je zult dan nog wel wat moeten overklokken om er echt veel voordeel uit te halen). Meer daarover kun je vinden in het 6800XT/LE topic in hetzelfde subforum (V&B).

Het maakt helemaal niets uit dat je nog met een AGP 4x moederbord zit, want het verschil in prestatie zal hoogstens een paar procent zijn. Het is idd waar dat PCI-e op dit moment qua snelheid overbodig is. Als je zeker wilt weten dat deze videokaart compatible is met je AGP-slot, moet je even een aantal dingen bekijken op dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/AGP_config.gif

Verder is het verschil tussen een 6800LE en een Radeon 9000 echt enorm. Er zal dus een hele nieuwe gamewereld voor je opengaan :).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips en info allemaal! De reviews heb ik inderdaad al redelijk doorgelezen. Ik dacht toen op de ASUS N6800XT/TD als beste keus te zijn uitgekomen, maar begin nu inderdaad richting 6600GT / X800XL te denken.

Ik was alleen erg bang dat het niet mijn kaart zou zijn, maar de 128 MB, de 4x AGP snelheid of het maximum van 1,5 volt voor de kaart (hoop kaarten zijn nu 3,3 volt, ik zal dat bij de winkel wel navragen). en dankzij Anton121 hoef ik nu zelfs dat niet meer te doen :)

Nogmaals bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 20:06 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:03:
(hoop kaarten zijn nu 3,3 volt, ik zal dat bij de winkel wel navragen)
De allerlaatste AGP kaarten zijn 0,8V.

De eerste generatie AGP kaarten waren wel 3,3V.

edit:
ok u snapt
:+

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 03-01-2006 20:08 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1