Toon posts:

FTP toegang tot externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een externe harde schijf aanschaffen die ik rechtstreeks op de LAN-poort van mijn router kan aansluiten. Deze wil ik voornamelijk gebruiken om binnen mijn eigen netwerk bestanden te delen maar ook om mensen buiten mijn netwerk toegang toe te geven (via ftp?)

Is externe toegang geven mogelijk voor de schijven (via user-id / pw) of kan dit alleen binnen eigen netwerk?

Hebben jullie een suggestie voor een goede externe harde schijf van ongeveer 300 GB?

thanks,
William

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 19:23:
Is externe toegang geven mogelijk voor de schijven (via user-id / pw) of kan dit alleen binnen eigen netwerk?
Lijkt me eerder iets wat je in je router instelt, daar heeft je HDD niks mee te maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 10:10
BackSlash32 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 21:35:
[...]

Lijkt me eerder iets wat je in je router instelt, daar heeft je HDD niks mee te maken.
Je externe harddisk moet dan wel iets als FTP supporten anders moet je met VPN o.i.d. gaan werken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoe kom je daar nou bij?

Die disk heeft niks nichts nada niente rien te maken met FTP.

Zilch. Zip.

Het apparaat wat die disk als storage gebruikt, die moet FTP aanbieden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 10:10
Ik wil een externe harde schijf aanschaffen die ik rechtstreeks op de LAN-poort van mijn router kan aansluiten.
Als ik het lees bedoeld hij een NAS en zal die toch echt over een FTP servertje o.i.d. moeten beschikken.

Verwijderd

het is logisch .... uw schijfke moet samba sharing ondersteunen. Als ge dan mensen die extern zitten acces wilt geven zult ge op uw PCke een FTP server moeten draaien waar die HD dan onder een user gedeeld staat. Het extern bakskes zelf moet geen FTP support ;aar windows file sharing. Dat is trouwens ook veel gemakkelijker voor u in uw netwerk want zo is uw externe schijf net te benaderen als een gewone HD.

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
Kijk hier eens http://www.challengecomputers.nl/default.asp?shop.asp?id=20354
De NetCenter is heel eenvoudig te implementeren in het bedrijfsnetwerk, via een (draadloze) router fysiek aan het netwerk, waarna de schijf in ieder werkstation als logische schijf is te gebruiken.

Kern van de NetCenter vormt de Caviar SE-schijf. De ruime capaciteit maakt de NetCenter ideaal voor bedrijfsnetwerken waar informatie centraal opgeslagen wordt. Western Digital levert de schijf met de NetCenter Manager-software, waarmee volumes aan te passen en te creëren zijn en een statusoverzicht van de netwerkschijf is te verkrijgen. De harde schijf beschikt bovendien over een buffer 8 MB en maakt 7200 toeren per minuut.

Ook aan de beveiliging is gedacht. Gebruikers kunnen de opgeslagen gegevens vergrendelen door persoonlijke mappen te maken. Deze mappen zijn af te schermen met een wachtwoord.

[ Voor 86% gewijzigd door Robbertz236 op 03-01-2006 22:08 ]

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Sommige portable harddisks hebben een ingebouwde FTP server, dus het kan wel. Welke merken of types het betreft weet ik niet, maar het bestaat wel volgens mij.

En lees de FAQ eens na, 'hoi' en 'thanks' doen we hier niet aan :)
Hier dus.
'* Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.'

[ Voor 55% gewijzigd door TheLunatic op 03-01-2006 22:11 ]

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 21:37:
[...]

Je externe harddisk moet dan wel iets als FTP supporten anders moet je met VPN o.i.d. gaan werken.
Ik zelf dacht ook aan NAS. Uit informatie op internet krijg ik het idee dat ftp protocollen worden ondersteund maar ik krijg ook het idee dat dit alleen maar op het interne netwerk werkt, dus niet van buiten af

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

djluc schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:01:
[...]
Als ik het lees bedoeld hij een NAS en zal die toch echt over een FTP servertje o.i.d. moeten beschikken.
Een NAS is wat anders als een externe HD al was het maar vanwege de firmware (tegenwoordig een basic nOS).

Dan klopt dat wel. Maar in dat geval ben ik op het verkeerde been gezet :+

Als je bijvoorbeeld een router met custom firmware pakt en er een USB disk aan hangt heb je die optie namelijk wel :)

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 03-01-2006 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheLunatic schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:09:
Sommige portable harddisks hebben een ingebouwde FTP server, dus het kan wel. Welke merken of types het betreft weet ik niet, maar het bestaat wel volgens mij.

En lees de FAQ eens na, 'hoi' en 'thanks' doen we hier niet aan :)
Hier dus.
'* Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.'
bedankt voor de educatie of is dit ook ruimteverspilling
:>
maar....met kun je met ingebouwde ftp-server een verbinding van buiten mijn eigen netwerk maken?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:12:
[...]

Ik zelf dacht ook aan NAS. Uit informatie op internet krijg ik het idee dat ftp protocollen worden ondersteund maar ik krijg ook het idee dat dit alleen maar op het interne netwerk werkt, dus niet van buiten af
ftp serever in je netwerk ? zou een kwestie moeten wezen van een poortje open zetten in je router

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 03-01-2006 22:18 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:17:
[...]

ftp serever in je netwerk ? zou een kwestie moeten wezen van een poortje open zetten in je router
Ik wil niet continue een extra pc aan laten staan maar "gewoon" de NAS (of anders) aan mijn router hangen die dan altijd aan staat.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50

Zjemm

...

precies, je moet de ftp poort natten naar de NAS schijf op je router. zo kunnen mensen extern connecten naar jou routers IP adres over de poort die voor ftp gebruikt word. je router zal dan het verkeer doorsturen naar de NAS schijf.

dus het is daadwerkelijk wel mogelijk.

opensecure.nl

Verwijderd

Topicstarter
Zjemm schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:22:
precies, je moet de ftp poort natten naar de NAS schijf op je router. zo kunnen mensen extern connecten naar jou routers IP adres over de poort die voor ftp gebruikt word. je router zal dan het verkeer doorsturen naar de NAS schijf.

dus het is daadwerkelijk wel mogelijk.
Kijk hier heb ik wat aan. Zou dit werken met elke NAS schijf die ftp ondersteund of moet ik nog op andere dingen letten? heb je ervaring met bepaalde merken. Ikzelf zit te denken aan een Lacie...

• Zjemm

Zjemm

...

nee ik heb geen ervaring met dat soort schijven. ik denk wel dat elke NAS schijf dit ondersteund maar zeker weten doe ik dat niet. dit is echter wel terug te vinden op de fabrikant site.

waar je wel nog op moet letten/uitzoeken. als de NAS schijf FTP ondersteund, of deze dan ook daadwerkelijk meerdere users aan kan maken. dat lijkt vanzelfsprekend maar een collega van mij heeft zo'n ding waar maar 1 useraccount op kan. dan ben je dus genoodzaakt elke gebruiker hetzelfde account te geven. vind ik persoonlijk niet een heel goed idee.
dus wellicht dat je dit kan meenemen in je onderzoek naar een NAS schijf die voor jou geschikt is.

over de verschillende merken kan ik alleen maar zeggen: zoek zoveel mogelijk reviews en ervarigen van anderen. wellicht helpt dit om een keuze te maken voor een bepaald merk.

suc6

opensecure.nl

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@ kloekwil hierboven

omg dat zei ik net .... waar haal jij in godsnaam en pc vandaan ?

zorg dat je gebruikers kan aanmaken op die ftp server. er zijn versies die alleen een paar standaard acounts hebben

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 03-01-2006 22:33 ]

Iperf

• Zjemm

Zjemm

...

dat zeg ik :P

opensecure.nl

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:32:
@ kloekwil hierboven

omg dat zei ik net .... waar haal jij in godsnaam en pc vandaan ?

zorg dat je gebruikers kan aanmaken op die ftp server. er zijn versies die alleen een paar standaard acounts hebben
configureerbaarheid zal ik zeker meenemen in mijn verdere zoektocht. Ik ben in ieder geval in de goede richting geschopt

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Er zijn al ondertussen talloze threads op GoT over NAS, zoek er even op.

Wil je meer weten over de specificaties en gebruik kan ik maar één belangrijke hint geven: lees de manual (meestal in pdf te downloaden op site fabrikant).

Zoek dus naar zaken zoals een ftp server en gebruikers aanmaken.

Een overzicht van beschikbare toestellen vind je nog steeds hier. Lijst is mogelijks niet meer up to date gezien ik er niet zoveel tijd meer voor heb.
Pagina: 1