[XP] Hangt soms bij opstarten en sluit in 2 keer af

Pagina: 1
Acties:
  • 954 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-03 10:37
Hello :)

Al veel gehad aan Tweakers.net, maar nu heb ik een probleem dat m'n pet echt te boven gaat.
De search geeft 573 topics over hangende PC's, maar niet zoals bij mijn situatie. En de FAQ biedt ook geen oplossing.

Het betreft mijn HTPC:
Asus A7N8X-deluxe
Asus 8420 TI4200 videocard
2x256MB Apacer
AMD Sempron 2400+
Samsung SATA 80GB
Sigma Xcard
Hauppauge PVR150
XP Professional Nederlands met SP2
.Net 1.1
MediaControl
GBPVR

Dit is eigenlijk alles wat erop staat. Inclusief van alle onderdelen de aanbevolen drivers.
Dit werkt allemaal prima. Maar sinds een paar dagen heb ik het volgende probleem:
Bij het opstarten van XP verschijnt de bewegende voortgangsbalk. Die blijft even hangen (1-2 sec ongeveer) en gaat dan verder. Een paar seconden later stopt de voortgangsbalk weer. En blijft hangen.

De enige remedie is een hardreset. En de 2e keer gaat het wel goed. Dan start XP wel door.
Ik ben wezen klooien met drivers, herstelpunten, volledige herinstallaties, hardware opnieuw inschroeven, onderdelen separaat installeren en controlleren, maar iedere keer komt dit probleem weer terug.
Ik heb een vermoeden dat het een XP bug oid is of toch een driverissue, maar ik zou niet weten waar ik nog verder moet zoeken.

En een 2e probleem: de PC wil ook niet normaal afsluiten. start-computer afsluiten-> afsluiten geeft de eerste keer geen reactie, maar doe ik het nog een tweede keer, dan sluit hij wel normaal af.

Iemand ideeën?

Verwijderd

Zet achter de juiste OS in boot.ini /SOS. Reboot de machine en kijk waar deze op blijft hangen.

Verwijderd

Nog even korte handleiding :

Start / Rechtermuis My Computer / Properties / Tabblad Advanced / Startup and recovery : Settings / Edit

Bij mijn staat het zo :

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

En moet zo worden :

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn /SOS

Oops, niet ge-edit, excuses....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 10:16 ]

• Streamz
Dank voor de uitleg! Ik ben er alleen nog niet achter, het hangprobleem bij opstart heeft zich na inmiddels een stuk of 10 pogingen nog niet voorgedaan.

Ik heb wel geprobeerd zo'n dump uit te lezen met notepad, maar dat lijkt me niet de geëigende weg. De helft is onleesbaar. Waarmee lees je die dumps uit?

• Streamz
Inmiddels iets verder gekomen. Het in 2 keer afsluiten blijkt te liggen aan MediaControl.
Jammer, het is een leuk programmatje (Vanaf PocketPC via Wifi Windows Media Player bedienen op een andere PC)
Iemand ervaring mee?

Het opstartprobleem:
De SOS optie staat aan. En inmiddels is hij ook al weer een keer blijven hangen bij opstarten. Hij blijft hangen net voordat de schijfcheck plaatsvindt.

Nu heb ik iets gelezen dat SATA schijven nog niet klaar zou zijn voor opstart. Zou dit kunnen?
Ter info: er zit bij mij dus alleen één SATA schijf in.

Iemand een idee?