Kan iemand mij hier in verder helpen?
Mijn pc start heel (erg) langzaam op sinds ik een q-tec IDE controller pci heb geïnstalleerd. Het opstarten van mijn pc duurt nu ongeveer 7 min terwijl dit er voorheen max 2 waren.
Één harddisk waar vanaf ik windows xp boot is direct aangesloten op mijn mobo. Twee andere hdd’s zijn extra staan beide primair aangesloten op mijn IDE controller. Uiteraard beide op een andere IDE aansluiting.
Het vreemde is dat waneer ik een van de twee hdd’s afkoppel van de IDE controller hij wel snel opstart (iets langzamer dan voor heen, maar geen minuten langer). Daarbij maakt het niet uit welke ik afkoppel en welke hdd dus wel is aangesloten.
Het opstarten duurt dus alleen lang als alle hdd’s zijn aangesloten.
Als ik mijn PC opstart met alle hdd’s aangesloten dan gebeurt er het volgende:
1. BIOS start
2. BIOS IDE controller start
3. XP laad
4. En daarna een minuten lang zwart beeld. Ook lijkt er zich geen HDD activiteit af te spelen tijdens dit gebeuren.
Daarna start windows, en krijg ik het login scherm.
Specs:
Intel p4, 2,8
1GB geheugen
Seagate 60 GB (windows)
Maxtor 120 GB
Seagate 160 GB
(allemaal IDE 133)
Het opstarten duurt me duidelijk te lang.
Hoe kan ik de opstart tijd verkleinen? Waar moet ik op letten?
Mijn pc start heel (erg) langzaam op sinds ik een q-tec IDE controller pci heb geïnstalleerd. Het opstarten van mijn pc duurt nu ongeveer 7 min terwijl dit er voorheen max 2 waren.
Één harddisk waar vanaf ik windows xp boot is direct aangesloten op mijn mobo. Twee andere hdd’s zijn extra staan beide primair aangesloten op mijn IDE controller. Uiteraard beide op een andere IDE aansluiting.
Het vreemde is dat waneer ik een van de twee hdd’s afkoppel van de IDE controller hij wel snel opstart (iets langzamer dan voor heen, maar geen minuten langer). Daarbij maakt het niet uit welke ik afkoppel en welke hdd dus wel is aangesloten.
Het opstarten duurt dus alleen lang als alle hdd’s zijn aangesloten.
Als ik mijn PC opstart met alle hdd’s aangesloten dan gebeurt er het volgende:
1. BIOS start
2. BIOS IDE controller start
3. XP laad
4. En daarna een minuten lang zwart beeld. Ook lijkt er zich geen HDD activiteit af te spelen tijdens dit gebeuren.
Daarna start windows, en krijg ik het login scherm.
Specs:
Intel p4, 2,8
1GB geheugen
Seagate 60 GB (windows)
Maxtor 120 GB
Seagate 160 GB
(allemaal IDE 133)
Het opstarten duurt me duidelijk te lang.
Hoe kan ik de opstart tijd verkleinen? Waar moet ik op letten?
[ Voor 6% gewijzigd door rappie_nl op 03-01-2006 17:52 ]