Toon posts:

welk soort bestand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg regelmatig grote bestanden binnen die een foute extentie hebben.
(bv. *.iso, *.zip, *.ace, *.rar, *.exe, *.avi)

Het is altijd zonde van die download om die files te verwijderen, moeten daadwerkelijk goeie files zijn, alleen met de verkeerde extentie achteraan.

Mijn vraag is dus: is het mogelijk om op de een of andere manier de bestandsstructuur of zo te bekijken waardoor je met zekerheid kan stellen welke extentie de file moet dragen?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Uhm niks fout aan zover ik weet? Hooguit anderen typen die jij misschien had verwacht ;)http://nl.wikipedia.org/wiki/ZIP_%28bestandsformaat%29

\/ \/ \/:

Tja, hij zette die extensies er ook bij, dus ik lek die ook nog maar ff uit dan B)

[ Voor 19% gewijzigd door webfreakz.nl op 03-01-2006 17:01 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Dat dacht ik eerst ook, maar ik vermoed dat de TS bedoelt dat hij een .rar verwacht en een .ace krijgt. Tenminste, dat lijkt me het meest logisch, hij zal vast wel weten wat een .exe en een .avi zijn.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daar zijn tooltjes voor. Even googelen en: http://mark0.net/soft-trid-e.html

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probeer het programma File eens van http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/file.htm

Directe link naar zipje

edit:
't Origineel is voor *nix, maar hij's geport naar Win32

[ Voor 28% gewijzigd door Osiris op 03-01-2006 17:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hehe,

ik weet heus wel welke extenties wat betekenen hoor, en ik weet weg met gelijk welke extentie, maar wanneer een file de foutieve extentie meekrijgt door zn naam te wijzigen weet ik niet hoe ik de werkelijke file-soort achterhaal.

Om het simpel te stellen:

ik maak met word een bestand: a.doc

Iemand renamed het naar b.xls.

Uiteraard valt dit niet te openen, tenzij je het renamed met een *.doc extentie.

Wel, mijn vraag is dus, hoe weet je welke extentie je nodig hebt.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 17:26:
Wel, mijn vraag is dus, hoe weet je welke extentie je nodig hebt.
Dat doen dus die 2 tooltjes die boven je post staan ;)

user@flaptop ~ $ file -s Motorrijtechniek.doc
Motorrijtechniek.doc: Microsoft Office Document
user@flaptop ~ $ mv Motorrijtechniek.doc Motorrijtechniek.xls
user@flaptop ~ $ file -s Motorrijtechniek.xls
Motorrijtechniek.xls: Microsoft Office Document
user@flaptop ~ $

Werkt (bijna, hij maakt geen onderscheid tussen Word en Excel-documenten :X Maar da's niet zo erg, want zóveel MS Office-programma's zijn er niet...) perfect, dat `file` :) Ik neem aan dat de Win32-port even goed werkt :)

[ Voor 56% gewijzigd door Osiris op 03-01-2006 17:31 ]

Verwijderd

Door gewoon het bestand te bekijken
(type yyyyyyyy.zzz of strings yyyyyyyy.zzz)
Soms kan dat een hint geven over wat het bestand bevat.

Maar, stomme vraag misschien, maar als iemand je een bestand stuurt waarvan
hij/zij niet even bijvermeld dat het bestand hernoemd is, wil je het dan nog wel openen?

Verwijderd

Topicstarter
bekijken met wat dan?

Normaliter doe ik zoiets idd met kladblok ofzo, dan kun je dergelijke zaken idd snel zien.

Helaas gaat het nu om files van ca. 700mb, die zijn te groot voor kladblok.

Ook lijkt de kans op virussen en dergelijke me klein, met files van 700mb...

Verwijderd

Topicstarter
btw, heb die 'trid' gedownload, na extracten krijg je massa xml'z en 2 exe's.

trid.exe moet je runnen, maar bij mij verschijnt in een fractie dat zwarte venster en daarna verdwijnt het terug...

probably niet win xp sp 2 compatible...

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 17:44:
btw, heb die 'trid' gedownload, na extracten krijg je massa xml'z en 2 exe's.

trid.exe moet je runnen, maar bij mij verschijnt in een fractie dat zwarte venster en daarna verdwijnt het terug...

probably niet win xp sp 2 compatible...
Ik heb hem zelf niet getest. Maar waarschijnlijk moet je hem runnen vanuit je CMD prompt.

Verwijderd

Ik had allang shift-delete gedaan als ik een file tegenkom die geen normale extensie heeft of is gerenamed zonder dat ik daar weet van gehad heb :P

//edit: overigens kun je vaak ook wel met een simpele hex editor enige hints krijgen wat voor soort bestand het is :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 17:52 ]

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
je kunt ook eerst cmd.exe opstarten
en dan in de shell trid opstarten.

Het is waarschijnlijk een commandline programma

• Noork
  • Niet online
Maar waarom download je ook dit soort bestanden? Of zitten die verpakt in zip files of zo? Wat voor programma gebruik je hiervoor? Met eMule bijvoorbeeld kun je bekijken welke verschillende bestandsnamen gegeven zijn aan een bestand.

[ Voor 3% gewijzigd door Noork op 03-01-2006 18:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
thx, na wat proberen lukt het idd met TRiD...

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Die .iso bestanden hoef je niet weg te gooien. Waarschijnlijk krijg je ook wel eens een .bin? In ieder geval waar ik heen wil met deze post is dat (zoals ik al eerder zei in m'n vorige post dat die bestanden complete kopien zijn van een CD/DVD) je die kan draaien op je computer zonder ze dus te hoeven branden (want dan heb je dus in feite een kopie van een CD gemaakt, al dan niet verstuurd via het internet...). Dit kan met Daemon Tools. Download de x86 versie (waarschinlijk moet je deze hebben!); de x64 versie. Zie ook deze howto :)

offtopic:
wat ben ik toch behulpzaam vandaag O+

[ Voor 6% gewijzigd door webfreakz.nl op 03-01-2006 18:48 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Pagina: 1