HTML consistent printen op een A4

Pagina: 1
Acties:
  • 1.276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Voordat ik het tot 'onmogelijk' verklaar en me op PDF ga storten, gooi ik hier nog even een balletje op. Het klinkt eigenlijk heel simpel:

Ik wil een A4tje printen.

Maarrrrr........het adres moet min of meer op dezelfde plek zitten, en onderaan moeten ook nog altijd op dezelfde plek wat dingen geprint worden. En het moet eigenlijk ook op verschillende printers uitgeprint kunnen worden. Vanaf verschillende browsers.

Hoe zorg ik er voor, dat met hooguit een verschil van een paar millimeter, ik een A4tje kan beprinten met alles op de juiste plek?

Edit:

De CSS:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
div {margin:0px; padding:0px;}
body {font-family:tahoma; font-size:15px; padding:0px;}
.holder {page-break-after: always; width:455px; height:1000px;}
.holder:last-child {page-break-after: avoid; width:455px; height:900px;}
.backtext {top:910px; left:285px; height:110px; width:110px; position:relative; font-size:9px; float:left; display:inline;}
.front {top:910px; left:360px; height:110px; width:225px; position:relative; float:left; display:inline; overflow:hidden;}
.typebadge {font-size:16px; font-weight:bold; text-decoration:underline; text-align:right; padding-bottom: 43px;}
.naam {font-weight:bold;}
.bedrijf {font-weight:bold;}

[ Voor 40% gewijzigd door BikkelZ op 03-01-2006 15:00 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

position: absolute?

Multimonitor is relax :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Die lijkt helemaal niet meer zo absolute te zijn zo gauw je gaat printen (en misschien zie ik daar juist iets over het hoofd!).

De ellende was dat ik het dus met position:absolute goed heb gezet, het werkte, ik de volgende dag 500 stuks ging printen en het gewoon op een andere plek stond. En ik aldus een halve boom aan papier weg kon donderen.

[ Voor 47% gewijzigd door BikkelZ op 03-01-2006 14:41 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

BikkelZ schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:38:
Die lijkt helemaal niet meer zo absolute te zijn zo gauw je gaat printen (en misschien zie ik daar juist iets over het hoofd!).

De ellende was dat ik het dus met position:absolute goed heb gezet, het werkte, ik de volgende dag 500 stuks ging printen en het gewoon op een andere plek stond. En ik aldus een halve boom aan papier weg kon donderen.
Eh, ja... ik lees aan je verhaal dat je er gefrustreerd door bent, maar nu even de evaluatie:
ik geloof dat je in je hele verhaal gewoon 2 grote fouten maakt:
a) meteen 500 vel uit gaan draaien van iets wat wel wat verloop kan hebben en je beter met 10 had kunnen testen
b) ze alle 500 weggooien en ons melden 'dat het fout ging' maar niet waar het fout ging.

Kijk van elke printer zijn de printmarges anders. Ook zal de plaats van printen altijd een paar milimeter afwijken, of mensen leggen het papier er scheef in. Dat kun je niet voorkomen. Als je uitlegt wat je graag ingevuld wil hebben kunnen we misschien een idee krijgen van de oplossing. Is het een voorbedrukt formulier waar je precies op invulvelden antwoorden wil printen?
Is dat formulier door jou geprint / gedrukt (per pak, bespaart ofkors kosten) en is het ook niet rendabel om elk formulier ingevuld uit te printen? Zijn de formulieren oorspronkelijk niet van jou en heb je er geen digitaal bestand van (pdf) en ben je dus wel genoodzaakt om het in je printer in te voeren?

Je zou een PDF kunnen maken in InDesign of dergelijks, waar precies alles op de juiste plek staat. Of je nou precies de vakken namaakt of niet, het is belangrijk dat je de objecten op dat vel instelt op 'niet afdrukken' - want dat kan volgens mij. Correct me if I'm wrong. Kijk niet op een milimeter of twee maar neem gewoon het zekere voor het onzekere, want je printer ziet die milimeter of twee ook niet elke keer. En als je al zo'n printer hebt die dat wél doet, dan heeft je buurman die vast niet.
Met die objecten die op niet afdrukken staan, kun je dus wel op het scherm je PDF invullen, dat soort PDF's heeft de Belastingdienst als ik het goed herinner ook; en vervolgens print je ze uit op voorbedrukt papier. Dat ze dan nog een paar milimeter scheef gaan, ja helaas.

Wordt je formulier uiteindelijk gelezen door een computer (zoals een Cito-toets) of door een human being?

En natuurlijk de browser... tjaaa. Ik denk niet dat het mogelijk is om je bekijker / invuller z'n printmarges anders te laten instellen, ook al begeleid je hem nog zo goed door vijfhonderd mogelijke printmenu's heen. Dan is de drempel gewoon te hoog. Maar om er bij te zetten 'met Opera (nofi!) of een oude versie van Netscape is dit mormel niet uit te printen' mja.... dat moet dan maar hoor.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Een optie is een PDF te generen vanuit de HTML m.b.v. microformats :) . Maar of dat in jouw geval voldoet, zo geeft Dark Blue zeer uitgebreid al aan, kunnen we niet echt zeggen...

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JHS schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:35:
Een optie is een PDF te generen vanuit de HTML m.b.v. microformats :) . Maar of dat in jouw geval voldoet, zo geeft Dark Blue zeer uitgebreid al aan, kunnen we niet echt zeggen...
Probleem blijft bestaan, de marges en locaties van tekst verschillen per browser, daar valt niets aan te doen, wij gebruiken op ons bedrijf ook PDF omdat HTML gewoon niet alle opmaak betrouwbaar weer kan geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

blaatkoetje: Erw, ja, maar aangezien je de PDF bekijkt en print en die op een uniforme wijze gegenereerd wordt met een programma vanuit het microformatted HTML, er komt dus geen browser aan te pas, is er dus geen enkel verschil met een PDF op welke wijze dan ook gegenereerd. Nofi, maar wel even lezen voor je blaat, of zie ik nu iets compleet over het hoofd ;) . Mierenneuk: HTML geeft geen opmaak weer, dat doet de CSS ;) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Dark Blue schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:25:
[...]

Eh, ja... ik lees aan je verhaal dat je er gefrustreerd door bent, maar nu even de evaluatie:
ik geloof dat je in je hele verhaal gewoon 2 grote fouten maakt:
a) meteen 500 vel uit gaan draaien van iets wat wel wat verloop kan hebben en je beter met 10 had kunnen testen
OK, wat ik dus gedaan heb, is het gisteren testen, het werkte, 1000 stuks uitgedraaid, en vanmorgen dus de resterende 500. Op dezelfde printer, computer, browser met het zelfde script. Van consistent goed naar consistent fout.
Dark Blue schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:25:
b) ze alle 500 weggooien en ons melden 'dat het fout ging' maar niet waar het fout ging.
De tekst zat iets meer naar links en naar boven. Te ver.
Dark Blue schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:25:Kijk van elke printer zijn de printmarges anders. Ook zal de plaats van printen altijd een paar milimeter afwijken, of mensen leggen het papier er scheef in. Dat kun je niet voorkomen. Als je uitlegt wat je graag ingevuld wil hebben kunnen we misschien een idee krijgen van de oplossing. Is het een voorbedrukt formulier waar je precies op invulvelden antwoorden wil printen?
Is dat formulier door jou geprint / gedrukt (per pak, bespaart ofkors kosten) en is het ook niet rendabel om elk formulier ingevuld uit te printen? Zijn de formulieren oorspronkelijk niet van jou en heb je er geen digitaal bestand van (pdf) en ben je dus wel genoodzaakt om het in je printer in te voeren?
Het zijn o.a. brieven waar onderaan een stukje geperforeerd is waardoor je het kunt afscheuren. Ook op dat stukje moet - niet op de millimeter precies, net als het adres voor de vensterenvelop, maar toch redelijk precies - iets afgedrukt worden.

Wat ik denk is dat ondanks dat ik pixelpreciese CSS heb gebruikt, alleen al het feit dat je soms 'maak passend op papier' gebruikt al een probleem oplevert.
Dark Blue schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:25:Je zou een PDF kunnen maken in InDesign of dergelijks, waar precies alles op de juiste plek staat. Of je nou precies de vakken namaakt of niet, het is belangrijk dat je de objecten op dat vel instelt op 'niet afdrukken' - want dat kan volgens mij. Correct me if I'm wrong. Kijk niet op een milimeter of twee maar neem gewoon het zekere voor het onzekere, want je printer ziet die milimeter of twee ook niet elke keer. En als je al zo'n printer hebt die dat wél doet, dan heeft je buurman die vast niet.
Met die objecten die op niet afdrukken staan, kun je dus wel op het scherm je PDF invullen, dat soort PDF's heeft de Belastingdienst als ik het goed herinner ook; en vervolgens print je ze uit op voorbedrukt papier. Dat ze dan nog een paar milimeter scheef gaan, ja helaas.

Wordt je formulier uiteindelijk gelezen door een computer (zoals een Cito-toets) of door een human being?

En natuurlijk de browser... tjaaa. Ik denk niet dat het mogelijk is om je bekijker / invuller z'n printmarges anders te laten instellen, ook al begeleid je hem nog zo goed door vijfhonderd mogelijke printmenu's heen. Dan is de drempel gewoon te hoog. Maar om er bij te zetten 'met Opera (nofi!) of een oude versie van Netscape is dit mormel niet uit te printen' mja.... dat moet dan maar hoor.
Het zijn badges onderaan een brief, die dus gelezen moeten worden door iemand die aan de poort staat. En aangezien je ook nog een marge hebt onderin, wordt dat best wel lastig om dat netjes binnen het kader te doen.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JHS schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:49:
blaatkoetje: Erw, ja, maar aangezien je de PDF bekijkt en print en die op een uniforme wijze gegenereerd wordt met een programma vanuit het microformatted HTML, er komt dus geen browser aan te pas, is er dus geen enkel verschil met een PDF op welke wijze dan ook gegenereerd. Nofi, maar wel even lezen voor je blaat, of zie ik nu iets compleet over het hoofd ;) . Mierenneuk: HTML geeft geen opmaak weer, dat doet de CSS ;) .
HTML geeft wel opmaak weer, tables enzo voort vind ik wel opmaak, en dat format is vast niet 100% compatible met IE en FF...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

blaatkoetje: :{ . Ik heb niet het idee dat je bereid bent te luisteren naar wat ik nu precies zeg, noch dat je weet waar je het over hebt, nofi :) .

Een tabel is geen opmaak, in de gebruikelijke Nederlandse betekenis van het woord, maar een structurele weergave van data. En het heeft werkelijk helemaal niks te maken met browsers. Je maakt een HTML bestand, waarin je je data op een specifieke manier ordert. Het microformat. Dat wil niets anders zegt dat je je semantische elementen in je pagina bepaalde vooraf gestelde namen geeft zoals 'pageheader'. Vervolgens wordt deze structurele weergave van data met behulp van CSS door dat programma omgezet in een PDF'je. Aangezien je kan voorspellen wat dat programma doet kan je vantevoren voorspellen welke hoe hij de PDF maakt is het dus uniform. En daarna maakt het natuurlijk totáál niet uit hoe die PDF gemaakt is.

Waar zie jij hier IE en FF, of welke willekeukeurige browser dan ook :? . Het voordeel van het überhaupt in HTML doen, is dat je het óók, dus totaal los van printen of een PDF, kan laten zien op een webpagina, dat het een duidelijk en voor mij prettige manier is om je data te structureren en daarna met CSS op te maken, en dat het makkelijk interpreteerdbaar is door andere computerprogramma's.

Na de PDF geprint te hebben blijf je natuurlijk zitten met het probleem van niet-uniforme printers. Ik weet niet waarom de TS het graag m.b.v. HTML/CSS wil doen, dus ik weet niet of mijn oplossing enig nut bied. Spijtelijk heb ik ook geen idee waarom het fout gaat...

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Waarom ik het graag met HTML / CSS wil doen? Eerste optie bij PHP / MySQL, en CSS heeft wel handige dingen voor te printen pagina's als page break after, dus dat via HTML / CSS printen zag er op het eerste oog niet als een verkeerde keuze uit.

Bij PDF's moet er ook een PDF reader opgestart worden, niet altijd een prettige sensatie voor mensen met langzamere PC's, oudere PDF reader versies, weinig geheugen, etcetera.

Ik had het idee dat er wel meer mensen mee geworsteld hadden en misschien in HTML / CSS een oplossing hadden, zodat in ieder geval de inhoud (marges buiten beschouwing gelaten) altijd op de zelfde plaats / grootte geprint wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door BikkelZ op 05-01-2006 10:06 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alnitak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2021
als je php gebruikt, zou je ook kunnen kijken naar gd.
ik weet niet in hoevere de marges veranderen per browser.
maar een plaatje is een plaatje, die verandert niet zomaar.

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Alnitak schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 12:52:
als je php gebruikt, zou je ook kunnen kijken naar gd.
ik weet niet in hoevere de marges veranderen per browser.
maar een plaatje is een plaatje, die verandert niet zomaar.
Ja, maar het aantal dpi weer wel. Ik ga niet op 72 printen, dat ziet er niet uit.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BikkelZ schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 15:22:
Ja, maar het aantal dpi weer wel. Ik ga niet op 72 printen, dat ziet er niet uit.
Wie zegt dat je op 72dpi moet printen?
Lees maar van A List Apart: High-Resolution Image Printing.
Pagina: 1