[HTPC Zelfbouw] te duur, wat schrappen?

Pagina: 1
Acties:

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 11:47
Ik ben ook bezig met het samenstellen van mn eigen htpc en ik wil dan mn dreambox 7000s sat reciever de deur uit doen.

Ik had onderstaand systeem (systeem 1) bij elkaar gezocht maar de totaalprijs is me te hoog voor een HTPC om mee te beginnen. Er moest dus wat aangepast worden. Dus ging ik opzoek naar een wat goedkopere oplossing (zie systeem 2). Zoveel mogelijk geintregeerd, sempron cpu, hd uit een ander systeem.

Systeem 1:
CPU: Amd Athl 64 3200+ (€172,50 incl koeler)
Geheugen: 2x 256mb dual channel geheugen (€43 heb nog 1x 256)
Mobo: Asus A8N-E (dualchannel, geluid, netwerk) (€101,-)
HD: Maxtor 80GB, 7200rpm, 8mb cache (€60,50)
DVD: Asus Dvd rom 16x48x (€ 25,50)
Video: Asus Geforce 6600 (16x pci expres) (€ 118,50)
DVB-s: Hauppage WinTV nexus met ci voor smartcard (€ 194,60)
Behuizing: Coolermaster cavelier 4 (€ 84,–)
Voeding: Zalman 300w (€47,–)
totaal +/- € 850

Systeem 2:
CPU: Amd Semp 2800+ 64bit (€ 83,– incl koeler)
Geheugen: 2x 256mb dual channel geheugen (€43 heb nog 1x 256)
Mobo: Asrok K8NF4G-Sata2 (dualchannel, geluid, netwerk, video) (€ 65,-)
HD: trek ik uit mn desktop systeem.
DVD: Asus Dvd rom 16x48x (€ 25,50)
Video: onboard (integrated nv44 / geforce 6100 chipset
Behuizing: Coolermaster cavelier 4 (€ 84,–)
Voeding: Zalman 300w (€47,–)
totaal +/- €550

Minimale features wat ik graag wil:
- dvd kijken
- tv kijken (sattelliet > dvb-s + canal digitaal smartcard)
- epg
- tv opnemen & timeshiften
- divx / mp3 etc afspelen

Optioneel:
- HDTV ready (heb nog geen lcd tv)

En dan mijn vragen:
Is nog iets wat ik zou kunnen aanpassen om de kosten te drukken?
Is dat onboard video wel toerijkend?

Andere suggesties zijn ook welkom als ik maar aan mijn min features ga voldoen. _/-\o_

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-02 19:47

Just_I

What did you just say?

Wat voor monitor of TV wil je iegenlijk aan dit systeem gaan hangen en hoe wil je die aansluiten?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• xAndyx
Op dit moment ben ik in het bezit van een sony (trinitron) met scart en svideo ingangen. HDTV signalen kunnen dus niet op dit beestje aangestuurd worden, omdat die ingangen 640x480 max zijn (correct me if im wrong).

Nu heb ik dus de keuze om mn HTPC voor te bereiden op HDTV of dat pas te doen wanneer ook echt een lcd tv koop. Aangezien ik de kosten laag wil houden lijkt me het laatste het beste.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
voor 6 eurotjes meer heb je een mooie dvd brander...

"Stilte, een gat in het geluid...."

• xAndyx
Dat ziet er goed uit dank je. Voordelen asus plankje zijn wat ik zo kan zien: dvi & rgb out, firewire en nog wat andere dingen. Voor die €15 hoef ik het niet te laten iig.
Flapietoetoe schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:00:
voor 6 eurotjes meer heb je een mooie dvd brander...
Hmm goedkoopste die ik in de pricewatch kan vinden is een 10'tje meer en ik heb er al een in mn desktop zitten. Zal er is over brainstormen, tnx.

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:46

Snuffel

Vroem!

Is nog iets wat ik zou kunnen aanpassen om de kosten te drukken?
Ja, je zou al je zaken eens kunnen betrekken via Marktplaats, wil nog wel eens wat schelen.
En als je dan zoekt naar aanbieders bij jou in het dorp cq. in de buurt van je dorp dan maak je jezelf het heel erg makkelijk.
Eventuele defecte aankopen kan je dan ook erg snel weer 'regelen'. :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Je kan zoiezo de voeding dumpen , want in de cavalier 4 zit standaard al een voeding, ig in degene die ik heb. Die is trouwens ook niet standaard atx geloof ik.
Verder @ eerste PC:
Waarom een GF6600GT? een gf6200 lijkt me goed genoeg ?
Waarom een A64 3200+? Een A64 3000+ is echt meer dan genoeg hoor. Ik heb hier een perfect werkent systeempje op basis van een AXP(-m) @ 3200+
Je kan misschien ook ECS nForce4-A939, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID) € 65,90 dit moederbord nemen?

@ sys 2
geen suggesties, behalve dan ook voeding.

LinkedIn
BlackIntel

• xAndyx
EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:04:
Je kan zoiezo de voeding dumpen , want in de cavalier 4 zit standaard al een voeding, ig in degene die ik heb. Die is trouwens ook niet standaard atx geloof ik.
Goh schiet wel op zo, inderdaad in de pricewatch stonden ze als No PSU, maar als je bij de winkel zelf kijkt zit er een 300W power supply bij. Wat bedoelde je trouwens met "die is niet standaard atx"?

• xAndyx
Dit word het uiteindelijke systeem:

CPU: Amd Athlon 64 3000+ Venice (s939, 1.8ghz, 512kb) (€ 140,– incl koeler)
Geheugen: 2x 256mb dual channel geheugen (€43)
Mobo: Asus A8N-VM CSM (dualchannel, geluid, netwerk, video) (€ 82,-)
HD: trek ik uit mn desktop systeem (80GB).
DVD: Dvd brander (€ 40,-)
Video: onboard (geforce 6150 chipset, max res. 1920 x 1440)
Behuizing: Coolermaster cavelier 4 (incl 300W voeding) (€ 84,–)
totaal € 585,–

Ook heb ik nog een externe firewire HD van 120gb waarmee ik tussen mn HTPC en mn desktop zal gaan wisselen.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:52

Mars Warrior

Earth, the final frontier

xAndyx schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:12:
..Voordelen asus plankje zijn wat ik zo kan zien: dvi & rgb out, ...
Interessant plankje.
Wat ik me nog afvraag wat met de rgb out wordt bedoeld: simpelweg VGA of toch iets van SCART RGB???

Als je dat nog kunt laten weten, graag ;)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
een dreambox wegdoen voor deze config lijkt me wel het stomste om te doen een dreambox heet niet voor niets zo en die losse kaart kan nog niet voor 10% tippen aan een dreambox.

je geheugen kun je wel vergeten op deze manier je heb ten alle tijden een dual channel kit nodig van 400 mhz ff een oude dimm erbij plakken resulteerd in een onstabiel systeem en 64 bit geheugen toegang ipv 128 bit

een 300 watt voeding is aan de zeer krappe kant zou hem zeker naar 400 verhogen.

• xAndyx
Mars Warrior schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 10:34:
[...]

Interessant plankje.
Wat ik me nog afvraag wat met de rgb out wordt bedoeld: simpelweg VGA of toch iets van SCART RGB???

Als je dat nog kunt laten weten, graag ;)
Deze komt er nog bij:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/310/html/share/3/txt/13/images/TV-out.jpg
- Composite TV and S-Video ports to connect to TV
- S-Video output 4-pin mini-DIN for TV/SVHS
- RCA output Composite TV connector
monterey schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 10:53:
een dreambox wegdoen voor deze config lijkt me wel het stomste om te doen een dreambox heet niet voor niets zo en die losse kaart kan nog niet voor 10% tippen aan een dreambox.

je geheugen kun je wel vergeten op deze manier je heb ten alle tijden een dual channel kit nodig van 400 mhz ff een oude dimm erbij plakken resulteerd in een onstabiel systeem en 64 geheugen toegang ipv 128 mb

een 300 watt voeding is aan de zeer krappe kant zou hem zeker naar 400 verhogen.
Geheugen is een dual channel kit van TwinMos pc3200. Extra voeding kopen kan altijd nog die 300W zit standaard al in de behuizing.

Wat betreft mn dreambox, deze kan geen divx etc afspelen en timeshift werkt niet goed. Ik weet ook wel dat de dreambox meer opties heeft kwa sat ontvangst maar 75% van die kanalen zijn toch niet te decoderen op het moment. En HDTV kan je zowieso vergeten. Ook heb ik het idee dat de images enzo voor de 7000s aan zn eind aan het komen zijn.

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar volgens mij is een htpc dan een betere optie voor mij denk je niet?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:18

Reinier

\o/

xAndyx schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:35:
[...]

Deze komt er nog bij:
[afbeelding]
Als de kosten een nogal belangrijke factor zijn kan je dat kaartje beter niet kopen en zelf een connector aan de header solderen, ben je voor een euro klaar. De pin layout staat ergens in een ander topic ;)

Verwijderd

Ik zou iig niet gaan besparen op dvd-rom dvd-writer omdat je anders zo'n lawaaiig kutding krijgt!

Schaf ook gelijk Zalman stille coolers aan... Niks irritanters dan tijdens een film lomp gebrom/gezoem/gedonder te horen uit je comptuter.

• xAndyx
Reinier schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:38:
[...]

Als de kosten een nogal belangrijke factor zijn kan je dat kaartje beter niet kopen en zelf een connector aan de header solderen, ben je voor een euro klaar. De pin layout staat ergens in een ander topic ;)
Ding kost €10,– en aangezien ik geen soldeer expert ben ;)

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:07

MrScratch

I am rubber, you are glue

[vraag over RGB-scart van Mars Warrior]

Deze komt er nog bij:
[afbeelding]
Dit is een optie om S-video of composite out te kunnen gebruiken. TV's (en de eigenaren ervan) hebben echter veel liever een RGB-scart invoer, omdat de beeldkwaliteit hiervan vele malen beter is dan s-video (of erger nog composite :X ). Omdat er RGB expliciet staat genoemd in de specs, dacht Mars Warrior een doorbraak te zien, omdat RGB-scart uitgangen op een pc erg moeilijk zijn te realiseren. De enige kaart dit het uit de fabriek levert is de ATI All-in-wonder X800 VE. Vandaar dus de vraag van Mars Warrior.

Look behind you! A three headed monkey!

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
[...]

Deze komt er nog bij:
[afbeelding]

[...]

Geheugen is een dual channel kit van TwinMos pc3200. Extra voeding kopen kan altijd nog die 300W zit standaard al in de behuizing.

Wat betreft mn dreambox, deze kan geen divx etc afspelen en timeshift werkt niet goed. Ik weet ook wel dat de dreambox meer opties heeft kwa sat ontvangst maar 75% van die kanalen zijn toch niet te decoderen op het moment. En HDTV kan je zowieso vergeten. Ook heb ik het idee dat de images enzo voor de 7000s aan zn eind aan het komen zijn.

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar volgens mij is een htpc dan een betere optie voor mij denk je niet?
persoonlijk denk ik dat je hiermee slechter af bent, een dreambox koop je niet om er divx filmpjes mee te spelen maar om naar sat kanalen te kunnen kijken die bij de meeste niet open gaan,op het moment is er niet heel veel te zien maar dat moet je als een kat en muis spelletje zien wat vandaag niet open is kan morgen wel open gaan.

de algemeen beroerde divx kwaliteit die aangeboden word kun je op iedere pauper pc bekijken dus dat lijkt me niet zo'n probleem,en zeker als je dreambox een harddisk heeft zou ie bij mij en heel veel andere zeker niet de deur uitgaan inruil voor deze betrekkelijk matige pc.

zojuist alles open op d+

http://www.lyngsat.com/packages/dpastra.html

[ Voor 3% gewijzigd door monterey op 04-01-2006 17:08 ]

Verwijderd

Ik zou een stille voeding en een stille cooler aanschaffen. Coolermaster voeding is erg stil en ik heb zelf een Zalman cooler en wil niets anders meer. Alleen als ik op 10cm van mijn systeem zit hoor ik hem blazen.
Pagina: 1