Solderen op printplaat GSM

Pagina: 1
Acties:
  • 3.460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 20:36
Ik zit al een tijdje te zoeken op google naar tips over solderen. De tips die ik aantref gaan allemaal over het solderen van zaken die voor mij niet van toepassing zijn. Waar het om draait is het volgende:

De Nokia 6230 van mijn moeder is net buiten garantie kapot gegaan omdat de aan-uit knop niet meer werkt. De aan-uit knop zou vastgesoldeerd moeten zitten aan de printplaat, maar dit is helaas niet het geval... deze heeft losgelaten, waardoor een reparatie zo'n 200 euro zou kunnen gaan kosten. Niet de moeite waard zou je denken, maar een laatste redmiddel is in mijn ogen een simpele soldeerbaut.

Ik heb deze zojuist aangeschaft maar snap niet zo goed hoe te werk te gaan.

Een klein vierkant blokje van 2 bij 3 mm moet op de printplaat gesoldeerd worden. Kijk... een draadje solderen zou wel lukken, want dan kun je de baut tegen de printplaat houden totdat het tin gesmolten is. In mijn geval moet ik het blokje dus op de printplaat drukken en zou tussen het blokje en de printplaat het tin moeten zitten.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken (als het uberhaupt nog aan te pakken is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Het gaat er naar mijn weten of om wat het vermogen van je bout is. 12 W is geloof ik de max anders ga je het PCB ook mee smelten en das niet de bedoeling.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
Hmm, de baut is 25 Watt, maar goed, ik ben echt een newbie wat solderen betreft. Hoe lang kan dat tin vloeibaar blijven zodat ik dat blokje d'r snel op kan drukken voordat het wel stolt... of kan dat niet ?

[ Voor 80% gewijzigd door Stephane op 03-01-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:27

Bob

Da's nogal veel, ik heb iets van een 12 watt en daarmee kan ik evengoed zwaar werk doen. Ik veronderstel dat je dan ook geen fijne punt hebt?
Dat tin blijft lang genoeg vloeibaar (probeer eerst wat op iets anders), maar als je erg weinig tin gaat gebruiken (wslk) wordt het al wat sneller hard. Heb je geen kennissen die wat meer ervaring hebben?

[ Voor 48% gewijzigd door Bob op 03-01-2006 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Dit is SMD solderen, en om dat goed te kunnen moet je maar 1 ding hebben: ervaring. Je kan (net als vliegen met een F16 :+ ) niet uit boekjes ofzo leren, proberen, mislukken, je vingers verbranden, en uiteindelijk er gevoel voor hebben is de boodschap. (een fijne soldeerpunt helpt ook veel)

Daar ben je natuurlijk niet veel mee. Voor zover ik zie (bij deze een request naar een foto, desnoods iets vergelijkbaars van google, zodat we je zeker goed begrijpen) kan je als het knopje op zijn plaats zit niet aan het metalen contactje dat op de print moet, en ook niet aan het contactje op de printplaat zelf. Dat wordt moeilijk.
Probeer eerst het tin op het pinnetje en op de printplaat te smelten (evt heel klein beetje toevoegen, zorgen dat punt van je bout netjes is, en snel doorwerken), dan je bout tussen pinnetje en printplaat drukken (zodat beide tegelijkertijd verwarmd worden), 2 seconden laten zitten, en dan erg snel soldeerbout ertussenuit terwijl je het samendrukt.
Als dat niet lukt, kan je kijken waar die print naartoe loopt, en een draadje leggen van het plaatje aan de knop naar een ander (gemakkelijker soldeerbaar) contactvlak op de print.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 03-01-2006 13:27 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

wellicht is de punt van je soldeerbout te grof, probeer er met een metaalvijl een mooie kleine punt aan te vijlen, anders kan je het vergeten.
Met een grove punt sloop je meer dan dat je repareerd, maar wat jij wil kan best hoor, gewoon een beetje geduld, want het is wel priegelen.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:29
Het gaat dus om dit knopje? Afbeeldingslocatie: http://mazzoo.de/pics/nokia6230_3.jpg

Moet wel te doen zijn, je kunt zo te zien de zijkanten wel solderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pino op 03-01-2006 13:38 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
Inmiddels heb ik wat foto's van de situatie gemaakt:

Schakelaar in pincet:
Afbeeldingslocatie: http://img432.imageshack.us/img432/8106/schakelaar5tc.th.jpg

Telefoon:
Afbeeldingslocatie: http://img350.imageshack.us/img350/4851/telefoon1xu.th.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Stephane op 03-01-2006 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:11
Tips:
knop even vastzetten met een heelklein druppie secondelijm (niet op de soldeervlakken knoeien uiteraard) en daarna subtiel solderen, niet langer dan 2sec verhitten.
Zorg voor een goede stabiele houding.
Lees wat tutorials over netjes solderen.
Gebruik soldeer met harskern (altijd wat verse soldeer toevoegen aan het te solderen deel zodat het mooi vloeit)

Een 25W bout is best te doen, maar zorg dat je de boel niet te lang verhit. eventueel de punt wat spitser vijlen.

Het soldeer is het enige wat die knop op z'n plek houdt, dus zorg voor een mooi stevig resultaat (of zorg voor een goede secondelijm en ontvet de oppervlakken met wat alcohol voor het lijmen).
Anders kun je hem na 3 dagen weer openschroeven.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:29
Zoals ik op de foto kan zien moet je dat knopje aan de beide zijkanten solderen. Met een beetje handigheid moet dat kunnen. Draai desnoods een stukje ijzerdraad om je soldeerpunt om een kleinere punt te maken.

Ik heb bij een 6100 laatst nog een van de volumeknopjes er weer opgezet, weliswaar met een smd boutje, maar zo moeilijk is het niet.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
ik kan maar 1 contactpunt verhitten terwijl er 2 contactpunten vloeibaar gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ene kant solderen (knop tegen de print aan drukken), snel andere kant solderen (dan staat de knop een beetje scheef), weer die ene kant (om em plat te zetten), en als je snel genoeg bent geweest staat ie dan perfect tegen de print aan. Dan kan je nog eventueel een tikje geven om de soldering goed af te werken (hij moet netjes glanzen, mat is niet goed).

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 03-01-2006 15:21 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
Pfoe, 't is weliswaar niet zo netjes gelukt, maar de telefoon doet het weer :) Hij moet nog een maand of 3 mee nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je had ook even de soldeer die er nog zat weg kunnen halen met wat desoldering braid. Daarna vastplakken en netjes solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
ik heb na mijn besluit een droopmod te gaan plaatsen op mijn moederbordje ook wat vragen over solderen, maar dan over het aanschaffen van een bout/station

ik wilde hier alleen geen nieuw topic voor openen.

Mijn vraagje's

-Wat voor soldeerbout/pen/station kan ik het beste aanschaffen?
ik heb een beetje op conrad zitten kijken, daar staan al vrij goedkope boutje's.

-ik zag er ook een soldeerstift staan van 1,2mm is dit klein genoeg?

-Wat is nu het verschil tussen electrisch solderen, en met een gasbout? wat is nauwkeuriger? of wat is makkelijker?

Alles mag in totaal zo'n 50 euro gaan kosten, dan kan ik daarna lekker gaan oefenen op een oud moederbord.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Goedkoop is duurkoop, die goedkope boutjes gaan erg snel stuk, enkel kopen als je maar een keer wil solderen.
Er is voor zover ik weet geen verschil tussen solderen met gasbout of elektrisch, het enige is dat op gas solderen veel duurder uitkomt. Als het ff kan, elektrisch solderen.
Ik heb zelf een gewone (geen soldeerstation) ersa van 30W, met een fijne long-life punt. Ersa, weller en dergerlijke zijn goeie merken, die gaan lang mee. Een soldeerstation zie ik niet veel voordeel in, heb al met beide gesoldeerd en dat gaat even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
thanks, dan weet ik alweer genoeg, ik ga voor een los ersa boutje van 30 watt.
en dan maar oefenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
30W is best veel voor printplaatwerk. ik heb een antex 18W boutje met een 0.12, 0.5 en 2.3mm punt. Fijn boutje, gaat al tijden mee. Kost je €20 ofzo.
Afbeeldingslocatie: http://www.nedis.nl/images/products/ANTEX%2018.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Stephane schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:25:
Pfoe, 't is weliswaar niet zo netjes gelukt, maar de telefoon doet het weer :) Hij moet nog een maand of 3 mee nu.
uuuh wellicht een tip. zet hem gewoon niet meer uit :) Doe ik trouwens ook nooit hoewel mijn knopje het wel gewoon doet hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

naftebakje schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 14:34:
Goedkoop is duurkoop, die goedkope boutjes gaan erg snel stuk, enkel kopen als je maar een keer wil solderen.
Er is voor zover ik weet geen verschil tussen solderen met gasbout of elektrisch, het enige is dat op gas solderen veel duurder uitkomt. Als het ff kan, elektrisch solderen.
Ik heb zelf een gewone (geen soldeerstation) ersa van 30W, met een fijne long-life punt. Ersa, weller en dergerlijke zijn goeie merken, die gaan lang mee. Een soldeerstation zie ik niet veel voordeel in, heb al met beide gesoldeerd en dat gaat even goed.
ik vind voor dit werk 30 watt zelfs aan de ruime kant. voor het echte fijne werk (ps ombouwen etc :) ) gebruik ik niet meer dan 12 watt omdat anders de zaak vrij snel in rook opgaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik ben erg blij met mijn 30 watt, ook SMD solderen lukt zonder beschadigen van de componenten of de print, dus ik vind 30 watt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dan kan jij beter solderen dan ik :) tis best een hele kunst om vooral die kleine dingen juist goed te verhitten etc.....ik doe het ook niet zo veel vandaar misschien een wat minder warme bout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
dus voor een beginner is minder als 30 watt beter? 15/18 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
daar kun je goed mee uit de voeten ja. Ook minder kans dat je componenten om zeep helpt door teveel hitte.

Pagina: 1