Toon posts:

Betaalbare geluidsinstallatie

Pagina: 1
Acties:
  • 969 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn topic-titel behoeft waarschijnlijk enige uitleg

Wat zoek ik nou eigenlijk
ik zoek een geluidsinstallatie, of om wat preciezer te zijn 2 (of 4) boxen en een bijpassende versterker

Waarvoor wordt de installatie gebruikt
De geluidsinstallatie wordt gebruikt met carnaval (op een carnavalswagen) en af en toe op een feestje. De geluidskwaliteit hoeft dus niet het beste van het beste te zijn (het moet natuurlijk ook niet kraken). Wat wel belangrijk is, omdat het dus ook voor buiten gebruikt wordt, is het wattage (volume) van de boxen. Kortom het gaat dus meer om de kwantiteit dan om de kwaliteit. Waarbij de kwaliteit natuurlijk niet enorm slecht moet zijn

Wat is het budget
Het budget is trouwens 500-700 euro, minder mag natuurlijk altijd :9

Wat wil ik nou eigenlijk van jullie weten
Kan iemand mij adviseren naar welke merken ik dan kan kijken en waar ik vooral bij het aanschaffen van de boxen en versterker op moet letten

Heb jezelf al iets geprobeerd
Ik heb natuurlijk zelf ook al het een en ander opgezocht en kwam voornamelijk uit bij DAP Audio, een merk wat hier op dit forum niet als geweldig (nogal zacht uitgedrukt) beschouwd wordt. Ook heb ik me in de verschillende soorten luidsprekers verdiept en kwam tot de conclusie dat een PA-Luidspreker geschikt was voor mijn eisen. Oja, dingen zoals RMS-vermogen, impedantie en geluidsinveau zijn bekend. Ook heb ik 't idee (wat misschien niet juist is) dat de boxen rond de 200-300 Watt RMS (bij 2 boxen) moeten zijn omdat ze in de openlucht gebruikt worden

Alvast bedankt! _/-\o_

Als iemand zin heeft om een installatie samen te stellen, stel ik dat natuurlijk zeer op prijs :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 12:52 . Reden: typfoutjes en nog wat extra informatie toegevoegd ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
2x Dap AX115 en 1x Dap P2000 amp. Meer kwaliteit kan je niet krijgen voor dat geld.

Verwijderd

Topicstarter
jadjong bedankt voor de snelle reply!
Wat ik me ook afvraag welke categorie moet je kiezen op de webiste van DAP Audio: DJ-Range, Club-Range, P-Series enz..

Ik snap hoe ik daar kom jadjong, maar ik snap niet waarom je voor AX gekozen hebt en waarom bijvoorbeeld niet voor de P-Serie, dat was mijn eigenlijke vraag

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 13:14 . Reden: vraag voortaan beter formuleren ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:00:
jadjong bedankt voor de snelle reply!
Wat ik me ook afvraag welke categorie moet je kiezen om de webiste van DAP Audio: DJ-Range, Club-Range, P-Series enz..
http://highlite.omc.net/i..._audio/speakers/ax_series

Verwijderd

Topicstarter
Ik zelf ben tot de volgende configuratie gekomen:

- 2x DAP K-115
* 15" 2-way fullrange
* 1x15" LF driver, 1x1" HF compression driver
* Frequency resp. 45Hz-20kHz
* SPL (1W/1M) 102dB 1w/1m
* Power Handling 400W/rms 800W/peak
* Nom. impedance 8Ω
* Diversity (HxV) 74º x 60º
* Crossover freq. 1.700Hz
* HxWxD (mm) 685x445x350
* Weight (Kg) 23
* Aansluiting: Speakon

Link:http://highlite.omc.net/i...o/speakers/k_series/k_115

- DAP PALLADIUM P-1200 Vintage
* 8 Ohm Stereo Power (RMS): 400W
* 4 Ohm Stereo Power (RMS): 600W
* 8 Ohm Bridge Power (RMS): 1200W

Link:http://highlite.omc.net/i...amplifiers/p_1200_vintage

Graag op of aanmerkingen op deze configuratie en is deze geschikt voor in de buitenlucht (genoeg volume)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Wil je flink wat bass hebben lijkt me de AX115 beter. Echter het rendement van de K-115 is wel lekker gunstig. Je zou er nog een leuk subje bij kunnen doen eventueel.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Na op msn gesproken te hebben met deepspace (waar ik hem overigens zeer dankbaar voor ben), kwam hij met het voorstel om eens naar actieve luidsprekers te kijken. Dit had ik tot nu toe niet gedaan omdat een verkoper bij TronicPlaza zei dat actieve luidsprekers meer energie nodig (meer verbruiken, dus niet zo handig voor op een carnavalswagen ivm aggregaat) hebben dan passieve met een versterker erbij.

Nu is mijn vraag: Is 't inderdaad verstandiger om actieve PA-luidsprekers te kopen en is 't inderdaad niet waar wat de verkoper tegen mij verteld heeft

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat die dingen gebruiken staat gewoon achterop. met 100 dB@ 1W zullend ie amps sowiso niet zo veel vermogen vragen. Of je nu de zelfde speaker met een externe of intere amp het op het zelfde volume laat spelen, maakt voor het opgenomen vermogen uit het lichtnet weinig uit (als je erval uit gaat dat de gebruikte amps in de beide gevallen behoorlijk op elkaar lijken).

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 19:36:
Na op msn gesproken te hebben met deepspace (waar ik hem overigens zeer dankbaar voor ben), kwam hij met het voorstel om eens naar actieve luidsprekers te kijken. Dit had ik tot nu toe niet gedaan omdat een verkoper bij TronicPlaza zei dat actieve luidsprekers meer energie nodig (meer verbruiken, dus niet zo handig voor op een carnavalswagen ivm aggregaat) hebben dan passieve met een versterker erbij.

Nu is mijn vraag: Is 't inderdaad verstandiger om actieve PA-luidsprekers te kopen en is 't inderdaad niet waar wat de verkoper tegen mij verteld heeft
Welke Tronicplaza was dat? Ik ben zelf ook werkzaam bij zo'n bedrijf. Wij hebben een Citronic luidsprekerset, met aktieve sats en sub. 130dB max en relatief klein :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:21:
[...]

Welke Tronicplaza was dat? Ik ben zelf ook werkzaam bij zo'n bedrijf. Wij hebben een Citronic luidsprekerset, met aktieve sats en sub. 130dB max en relatief klein :)
In Heerlen (Limburg)

Ligt er natuurlijk aan hoe duur Barry :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 20:29 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zou niet voor de P1200 gaan maar voor de P1600 als versterker, dan heb je tenminste wat headroom op je versterker waardoor je hard kunt spelen zonder te clippen en daarmee spaar je je speakers. Ook is het dan eenvoudig upgraden naar 4 speakers zonder dat je versterker echt te licht wordt. (als je nu al weet dat je er later 2 bij gaat kopen en je hebt het budget dan is een P2000 toch nog een stukje beter dan de P1600, heb de P2000 zelf ook en daar komt echt een flinke bak vermogen uit).

Qua speakers kun je beter voor de AX115 gaan en wel om een tweetal redenen. Ten eerste is de basweergave van de AX115 stukken beter dan de K115. Daarnaast zit er in de AX115 een 1.75 inch hogetonendriver en in de K115 een 1 inch. Dit houdt in dat de hogetonendriver van de AX115 beter bij de lagentonendriver aansluit dan bij de K115, de K115 heeft een dipje in het middengebied welke de AX115 een stukje minder zal hebben.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

M.M vergeet wel het budget niet ;) Die dikkere amp zul eje voor de AX115 idd wel nodig kunnen hebben, voor de K serie, die flink wat efficienter is echter niet.

Ik zou gewoon actief gaan, dan kun je upgraden wat je wil, je zit altijd goed :) Wel opletten dat je een actief systeem met actief filter neemt -> iedere unit eigen amp, dan heb je meer dynamische headroom, en miner kans dat je je speaker kapot maakt als het een keer clipt.

[ Voor 47% gewijzigd door voodooless op 04-01-2006 09:28 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Deepspace je kijkt teveel naar de getalletjes die erbij staan. Die 102dB klopt niet, in werkelijkheid is het 97dB, evenveel als de AX115. Ik heb zelf de K112 variant welke 100dB rendement zou hebben. In your dreams, 95dB halen ze, meer echt niet!

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ga voor tweede hands! Beter dan nieuw goedkoop spul. Wel ff een goede test doen en luidsprekers inspecteren.

www.casarodriguillo.com

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 18:00:
Deepspace je kijkt teveel naar de getalletjes die erbij staan. Die 102dB klopt niet, in werkelijkheid is het 97dB, evenveel als de AX115. Ik heb zelf de K112 variant welke 100dB rendement zou hebben. In your dreams, 95dB halen ze, meer echt niet!
Tja, ik kan ook niet ruiken of de getallen kloppen natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik ben inderdaad ook eens op de 2e hands markt gaan kijken en kan dit kopen:

4x Dap MC-15 speakers:
250W rms
350W max
8 Ohm

1x Versterker Dap P-1400:
1x 1200 W RMS @ 4Ohm bridge
2x 600 W RMS @ 4Ohm stereo mode
2x 400 W RMS @ 8Ohm stereo mode

2x 10 Meter speakon - speakon kabel (neutrik)
2x 1,5 Meter speakon - speakon kabel (neutrik)

Is deze set goed voor wat ik zoek en wat zou ik hier maximaal voor mogen betalen?
Pagina: 1