Indrukken van een image tot een bepaalde hoogte

Pagina: 1
Acties:

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Ik heb hier een wereld kaart op mijn PC staan die ik gebruik om plaatsen op te markeren, dit is relatief eenvoudig te realizeren als je GPS coördinaten hebt, voor de lengte.

Elk vakje is namelijk precies even breed als elk ander vakje, in andere woorden de lengte is overal gelijk.

Maar niet elk vakje is even hoog, dit komt wel meer voor op kaarten. Hoe zuidelijker of noordelijker je komt des te uitgerekter worden de vakjes en kloppen de posities niet meer.

Nu kan ik wel weer een andere formule gaan verzinnen maar ik wil eigenlijk gewoon de kaart indrukken zodat alle vakjes even groot zijn, is dit te realizeren met photoshop of paintshop?

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
offtopic:
Klopt het dat je met lengte breedte bedoeld? (dan zou hoogte ook eigenlijk lengte moeten zijn denk ik)

[ Voor 31% gewijzigd door Michali op 03-01-2006 12:27 ]

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Megamind
Sorry met lengte bedoel ik de breedte van het plaatje en breedte is de hoogte van het plaatje :P

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

hmmmm... dat is lastig hoor want wat je eigenlijk wil eigenlijk ieder hokje een stukje meer indrukken dan het volgende; je zou het eigenlijk op een cylinder moeten projecteren oid.

Kun je niet gewoon een kaart gebruiken waarbij dat al gebreurt is?

Stoer; Marduq

• Megamind
Wat ik zelf zat te denken is gewoon een rij eruit knippen die dan indrukken met resize functie en op het laatst allemaal aan elkaar plakken, maar ik weet niet of het gewoon ook 'realtime' kan zonder dus eerst iets eruit moeten knippen...

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-04 15:52
Je wil als ik het goed begrijp een correctie voor de vertekening van de kaart? Misschien heb je hier wat aan: Mercator projectie. Met de info (zie ook de demo) kan je misschien de formule herleiden.
Hier kan je nog wat uitleg vinden...
Probleem blijft dat elke werledkaart een geplette versie van ons aard-bolletje is. Er zijn ook andere vormen van projectie (zoek bijvoorbeeld op Peters projectie). Mogelijk moet je een andere projectievorm als basis nemen.

[ Voor 43% gewijzigd door Savantas op 04-01-2006 10:29 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Haha.. heb ik net gehad met aardrijkskunde.. Voorin de atlas staan alle kaartprojecties, en waar je ze voor kunt gebruiken..

• Megamind
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 11:28:
Haha.. heb ik net gehad met aardrijkskunde.. Voorin de atlas staan alle kaartprojecties, en waar je ze voor kunt gebruiken..
Als jij mij nou een mooie scanned dan kan ik die gebruiken ;)

Ik moet juist een kaart hebben waarvan de schaalverdeling klopt niet zoals de meeste wereldkaarten waar de lengtes en breedtes maar een beetje met de natte vinger zijn gemaakt. Ik heb nu een kaart van Encarta en die is wel aardig om te gebruiken... op die hoogtes na dan

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Wat wil je uit gaan zetten dan, puur de coördinaten waarop jij geweest bent of de afstanden in kilometers (berekend van de schaal van jouw kaart naar werkelijkheid) tussen die punten?

Volgens mij, als er een hokjesgrid over je kaart staat, en je laadt hem in in Photoshop, kun je hem langzaamaan wel recht trekken.
Je zet een hulplijn op de middellijn horizontaal (de evenaar, jeuj) en je zet bijv. drie hulplijnen op de greenwich lijn en daar beide omheen. Die meet je op, en dat is bijv. 20 pixels naar elke kant.
Nu ga je op de horizontale as allemaal hulplijnen zetten, boven en onder je evenaar, allemaal met 20 px afstand. Begin eerst maar met eentje erboven en eentje er beneden. Nu pak je dus de balk onder de evenaar die misschien nog net past, of al groter is dan 20 pixels; en die selecteer je met de rechthoektool; en (in een nieuwe laag, mag) transform -> scale je het ding naar precies je hulplijn. Hij kan daar op 'snappen' magnetisch vastzappen, dus dat gaat. Nou kost dat voor al die lijnen onder de evenaar een avondje werk... maargoed, even secuur bezig gaan, alle lagen mergen, en je hebt je kaart, dwz. de onderkant (van evenaar tot aan antartica) geschaald.

Nu zou je eigenlijk de bovenkant nog moeten, maar nee! als je slim was geweest, had je van die hele sequence aan de onderkant een batch op kunnen nemen. Je had hiervoor de kaart in 2'en moeten knippen alvorens je was begonnen: boven evenaar / onder evenaar. Op die halve kaart was je te werk gegaan terwijl de 'batch functie' al jouw handelingen opnam als een filmrecorder. Dit kan Photoshop.
Vervolgens pak je de kaart van boven de evenaar erbij, je draait hem op zijn kop en je voert de batch uit... en tada, hij schaalt het automagisch! Je merge't de layers als je dat nog niet gedaan had, keert de kaart weer om en lijmt in een nieuw bestand bovenkant en onderkant weer aan elkaar :) kijk uit dat je geen dubbele evenaar krijgt. :*

Je kunt gewoon ook een ander projectietype erbij pakken... maar daarvoor mag je je atlas raadplegen :D :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 04-01-2006 17:24 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1